Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران معاملات دومین روز کاری هفته را با تردید آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی باری دیگر شاهد تضعیف طرف خریدار و قدرتنمایی نسبی فروشنده‌ها بودیم. این وضعیت تقریبا تا نیمه‌های ساعت معاملات ادامه داشت اما در یک ساعت پایانی با گشایش 2 نماد شتران و تاپیکو و تحرکات مثبت در نمادهای شاخص‌ساز، شاهد سبزپوش شدن این دماسنج پُرحاشیه و همچنین بهبود نسبی روند بازار بودیم. حجم و ارزش معاملات با رسیدن به میانگین 30 روزه کمی افت کرد و لذا ...

موتور نیمه سرد بازار

سایه اصغری -  بورس24 : بورس تهران معاملات دومین روز کاری هفته را با تردید آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی باری دیگر شاهد تضعیف طرف خریدار و قدرتنمایی نسبی فروشنده‌ها بودیم. این وضعیت تقریبا تا نیمه‌های ساعت معاملات ادامه داشت اما در یک ساعت پایانی با گشایش 2 نماد شتران و تاپیکو و تحرکات مثبت در نمادهای شاخص‌ساز، شاهد سبزپوش شدن این دماسنج پُرحاشیه و همچنین بهبود نسبی روند بازار بودیم. حجم و ارزش معاملات با رسیدن به میانگین 30 روزه کمی افت کرد و لذا کماکان طیف وسیعی از معامله‌گران نقش تماشاچی را ایفا کرده و خیلی تمایل به خرید ندارند. در واقع رشد حدود 70 هزار واحدی 3 - 4 روز گذشته را باید به اسم بازارساز و به کام نوسانگیران نوشت. رشدی که در سایه توقف اخبار منفی از سوی سیاستگذار، رسیدن کارد به استخوان سهامداران، اتمام گوشت و غضروف شرکت‌ها و افت عجیب اخیر رقم خورد و به نوعی تعادل در بازار را برقرار کرد.

نگاهی به آنچه در طول سال‌های اخیر روی داده به ‌وضوح نشان می‌دهد که بازار سرمایه در طول این مدت همواره بیشترین آسیب را از سمت سیاستگذار دیده که از مهم‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری، اختلاف‌نظر در مورد عرضه انواع کالا در بورس کالا، سیاست‌های سرکوبگرانه ارزی و مداخله مستمر دولت‌ها در اقتصاد اشاره کرد. این قبیل موارد پیش‌بینی برخی از بازارهای دارایی، به‌ویژه بازار سهام، را به یکی از سخت‌ترین و حتی غیر‌ممکن‌ترین کارها مبدل کرده است !! طی روزهای گذشته با وجود اینکه نماگرهای بازار در مسیر رشد قرار گرفتند، اما مشخص نیست وضعیت مذکور تا چه زمانی دوام آورد.

البته اظهارات صبح روز شنبه وزیر صمت درخصوص اعتقاد به بازار باز و رشد کرک اسپرد فرآورده‌های نفتی در بهبود روند بازار بی‌تاثیر نبود. اما بازار در 3 ماه اخیر آنقدر کتک خورده که با رشد 3 روزه نمی‌توان همه چیز را تمام شده تلقی کرد. خصوصاکه در همین بازه زمانی، مورد سوءاستفاده‌ و تعرض سیاستگذار قرار گرفت و لذا بسیاری از معامله‌گران به درست یا غلط عطای بازار را به لقایش بخشیدند. بسیاری معتقدند اگر برای روزهای آتی اخبار قابل استناد و محکمی نرسد، موتور بازار سرد خواهد شد و باری دیگر فروشنده‌ها با رنج‌های منفی وارد گود خواهند شد. فراموش نکنیم که هنوز هیچ نشانه‌ای از عقلانیت و تغییر فاز در رفتار دولت به چشم نمی‌خورد و وزیر اقتصاد با یک مصاحبه مبهم به نوعی خبر از آتش‌بس موقت داده است.

اگر از کنار بزرگترین ریسک این روزهای بازار یعنی رفتارهای غیرمنطقی سیاستگذار و دست‌درازی او به جیب شرکت‌ها گذر کنیم، به ریسک دیگری به نام قطعی برق می‌رسیم که البته موضوع جدیدی نیست اما به نظر در حال تبدیل شدن به یک بحران است. تقریبا این موضوع برای همه روشن است که تعطیلی روزهای پایانی هفته گذشته ارتباط معناداری با گرمای هوا نداشت و دلیل اصلی آن کسری و بحران برق بود. جالب اینکه این مشکل را هم سیاستگذار با اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری ایجاد کرده و طی این سالها صرفه و صلاح سرمایه‌گذاری در صنعت برق را از بین برده است. در واقع هر کجا که دولت‌ها ورود کرده‌اند، مخروبه‌ای عظیم را بر جای گذاشته‌اند و البته دولت سیزدهم بر خلاف شعارها در این موضوع سردمدار بوده است.

در واقع قطعی برق و مشکلاتی که در صنعت ایجاد می‌شود، نتیجه خاموشی ادراک و عقلانیت بوده و همین موضوع در گزارش ماهانه شرکت‌ها منعکس خواهد شد. در گزارش عملکرد تیر ماه دیدیم که بسیاری از شرکت‌ها با افت تولید روبرو شدند. احتمالا در مرداد هم وضعیت به همین شکل باشد و لذا طبیعتا یکی از مورادی که تحلیلگران به آن توجه می‌کنند افت سود شرکت‌ها در کوارتر دوم است و لذا همین موضوع پاشنه آشیلی برای حرکت جدی بازار در کوتاه‌مدت است. اخیرا وزیر صمت در اظهاراتی امیدوارکننده به این موضوع اشاره کرد که همه چیز باید به سمت بازار باز برود. همین اظهارنظر نشان می‌دهد که دولت ریشه مشکل را می‌داند اما واکنشی ندارد !

اما با این مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که شاخص‌اش مثبت بود اما دل فعالانیش خون ! بازار روز گذشته نشان داد که هنوز انگیزه کافی برای حرکت رو به جلو ندارد و فعلا با ابهامات اخیر دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین برای امروز هم انتظار چندانی نیست. هر چند که ممکن است در نیمه نخست معاملات تحرکاتی را داشته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* در اولین حراج اوراق دولتی در سال جاری، تنها ۱۳ همت از ۳۵ همت اوراق عرضه‌شده خریداری شد. قانون بودجه ۱۴۰۲ به دولت اجازه داده تا برای جبران کسری‌اش، ۱۸۷ همت (هزار میلیارد تومان) اوراق بدهی منتشر کند. دولت هم با تأخیر زیاد بالأخره در تاریخ 10 مرداد امسال اولین حراج اوراق خود را از طریق بانک مرکزی برگزار کرد. نرخ بازده تا سررسید سالانه این اوراق در بازار در محدوده ۲۵ درصد قرار گرفت. با این وجود، هیچ سفارشی برای اوراق بدهی 3 ساله دولت از سوی بانک‌ها و سایر خریداران ثبت نشد. در مجموع، در سررسیدهای بلندمدت، درصد موفقیت دولت برای فروش اوراق در بازار پایین‌تر بوده است.

* سخنگوی سازمان بورس گفت: با توجه به اهمیت فروش متری مسکن (اوراق سلف مسکن) و ظرفیت‌های موجود در این اوراق، اقدامات لازم برای راه‌اندازی این اوراق به کار گرفته شده و اکنون این موضوع با دستور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولویت فعالیت‌های این سازمان قرار گرفته است. افراد می‌توانند با قیمت روز این اوراق را خریداری کرده و اگر در زمان سررسید دارای تعداد مشخصی از این اوراق (به تعداد دریافت یک واحد مسکونی) باشند، این امکان وجود دارد تا آن را تبدیل به واحد مسکونی کنند و مسکن خود را تحویل بگیرند.

* علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص موضوع افزایش نرخ سیمانی‌ها طی روزهای آینده، به گفت: قیمت گاز از ۲۹ خرداد ماه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، به طوری که ماهیانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل این افزایش قیمت گاز به صنعت سیمان هزینه تحمیل شده است. وی گفت: گاز سوخت حدود، ۱۸ درصد قیمت تمام شده تولید سیمان است و با این افزایش  ۱۰۰ درصدی، شرکت‌ها از لحاظ درآمدی آسیب می‌بینند. به گفته وی، در نتیجه شرکت‌هایی که با قیمت پایه کف می‌فروشند، آسیب می‌بینند و زیانده می‌شوند. الوندیان گفت: به همین دلیل درخواست افزایش نرخ سیمان به میزان افزایش نرخ گاز دادیم که اگر این اتفاق بیفتد سود شرکت‌ها به تاریخ قبل از افزایش گاز برمی‌گردد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان افزود: با این افزایش نرخ، جلوی زیان شرکت‌ها را می‌گیریم و شرایطشان به همان قبل از اردیبهشت ماه برمی‌گردد.

* بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از واگذاری کامل صنعت خودرو خبر داد. امیررحیمی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم گفت: وثیقه بودن سهام سایپا و ایران‌خودرو نزد بانکها  در حال رفع شدن است تا مانعی برای واگذاری سهام این دو شرکت نباشد.

4) بررسی صنایع :

* در گروه فولادی پس از رشد اولیه در اکثر نمادها، شاهد تردید در رفتار معامله‌گران بدلیل ریسک کمبود برق و افت فروش شرکت‌ها هستیم. به این مساله در ابتدای گزارش هم اشاره شد اما به این نکته هم باید توجه داشت که اثر قطعی برق در برآورد سود تحلیلگران برای سال 1402 دیده شده و لذا نگرانی خاصی از این ناحیه (برای سال جاری) نیست. در این گروه فولاد مبارکه در یک قدمی مقاومت 550 تومانی با عرضه‌های بیشتر روبرو شد. هر چند که در نیمه دوم بازار باری دیگر به محدوده مقاومتی بازگشت اما به نظر برای گذر از این سد نیاز به تحرکاتی در حوزه نقدینگی بازار داشته باشد. این شرکت در 4 ماه ابتدای دوره 84 همت فروش زده و این در شرایطی است که فروش دوره مشابه سال گذشته 60 همت بوده است. بنابراین به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که فولاد برای سال جاری با رشد سود همراه خواهد شد و لذا خرید سهم در منفی‌ها بازدهی مناسبی را به دید نگهداری طی مدت یکسال رقم خواهد زد. در سوی دیگر فخوز را داریم که در تیر ماه افت جدی در فروش داشته و نیمی از درآمد خود را از دست داده است. اما 2 نکته مهم را در بررسی فخوز باید لحاظ کرد. نکته اول رشد جدی سود شرکت در 3 ماه نخست است که به مراتب بهتر از انتظارات بود. و نکته دوم مجموع درآمد شرکت تا پایان دوره 4 ماهه است که نزدیک به 26 همت گزارش شده و این رقم حدود 60 درصد بیشتر از درآمد 4 ماه ابتدای سال گذشته است. در کوتاه‌مدت محدوده 380 تومان مقاومت مهمی برای فخوز خواهد بود. در کنار این 2 سهم، 2 نماد کویر و فجهان هم شرایط خوبی دارند.

* در گروه حمل و نقلی همه نگاه‌ها به حکشتی است. سهمی که در یک الگوی پرچم نوسانات نرمی را با تشکیل آخرین کف در سطوح 1.400 تومانی تجربه می‌کند. به نظر یک دوره نوسان مثبت در این سهم داشته باشیم. اما در بازار برخی به دنبال خرید بلوک حسینا هستند. در این سهم الگوی مثلث ادامه‌دهنده شکل گرفته و چنانچه طی روزهای پیش رو گذر از مقاومت 2.000 تومانی تجربه نماید، به روند صعودی باز خواهد گشت. بنابراین توصیه می‌شود حسینا را بیشتر زیر نظر داشته باشید. از دیگر اتفاقات روز گذشته می‌توان به انجام معامله بلوکی توریل در قیمت‌های 980 تومانی اشاره داشت. شستان فروشنده بلوک بود و ظاهرا فولاد خریدار بوده است. پس از انجام این معامله توریل به صف خرید رسید و به نظر یک رشد 10 درصدی دیگر را تجربه نماید. و در نهایت اشاره به حآفرین داشته باشیم که روز گذشته بدون مقدمه و در یک بازار نه‌چندان جالب به قیمت‌های درصد مثبت رسید. حآفرین اخیرا سطح حمایتی 350 تومانی را از دست داده بود. و لذا در گام نخست، مهمترین اتفاق برگشت سهم به سطوحی بالاتر از حمایت از دست رفته اشاره شده خواهد بود.

* در گروه تجهیزاتی درخصوص 3 نماد مپنا، فاراک و حفاری بحث خواهیم کرد. در مپنا بازار خیلی زود تحقق سود 620 تومانی در گزارش 12 ماهه تلفیقی را فراموش کرد. به لحاظ تکنیکی کف سهم در محدوده 1.200 تومانی بسته شده و لذا خرید سهم در منفی‌ها استراتژی مناسبی خواهد بود. در سوی دیگر فاراک را داریم که این روزها معاملات پر حجم و کد به کد حقوقی به حقیقی را تجربه می‌کند. این سهم افت زیادی از سقف اردیبهشت ماه داشته و به نوعی کف خود را در سطوح 180 تومانی رویت کرده است. بنابراین برای مدتی شاهد روند نوسانی و کف‌سازی خواهیم بود و پس از آن می‌توان برگشت سهم به مدار رشد را انتظار داشت. و در پایان اشاره به حفاری داشته باشیم که واکنش نسبتا خوبی به محدوده تبدیل سطوح 480 تومانی نشان داده اما به نظر او هم به مانند فاراک نیاز به کف‌سازی و اصلاح زمانی داشته باشید. اگر اهل ریسک نیستید، مپنا را زیر نظر داشته باشید و اگر ریسک‌پذیر هستید، منفی 2 نماد فاراک و حفاری را.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی در شاخه شرکت‌های تولیدکننده اوره، به سراغ شیراز می‌رویم که اخیرا افت سنگین را تجریه کرده و با P/E جالبی معامله می‌شود. گزارش ماهانه شیراز نشان می‌دهد که در تیر 1402 موفق به فروش 1,634 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 8 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 1,629 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه بدون تغییر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 6,515 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شیراز از نظر مقداری نشان میدهد که در تیر 1402 موفق به فروش 151,785 تن محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 7 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 19,322 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 36 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان تیر 1402 حدود 34 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد.

* به سراغ نماد دیگری از گروه پتروشیمی به نام شبصیر می‌رویم که در برابر قطعی برق، فضای تولید و فروش بهتری داشته و تا حدودی از این ریسک در امان بوده است. گزارش ماهانه شبصیر نشان می‌دهد که در تیر 1402 موفق به فروش 319 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 3 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 317 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه  1 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 1,269 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شبصیر از نظر مقداری نشان می‌دهد که در تیر 1402 موفق به فروش 3,701 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 4 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 3,591 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 24 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان تیر 1402 حدود 35 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد و این یعنی احتمالا برای سال جاری بهتر از بودجه براورد شده عمل نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24