Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شاهد هستیم که گذشت زمان نه تنها سبب شفاف شدن وضعیت نمی شود بلکه بر نگرانی سرمایه گذاران افزوده شده است و نتیجه این روند، قرمز شدن تابلوها و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران است. هر یک از بازارهای بزرگ از بورس ها گرفته تا بازار نفت و فلزات پایه داستان خاص خود را دارند و نمی توان یک قاعده را درباره آنها بیان کرد. سوال اصلی این است که در ماه ها و فصول آینده شرایط به چه شکل خواهد بود؟ در مطلب حاضر به علل تحولات اخیر در بازارها، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند نکته درباره ..

بانک مرکزی علیه بازارها!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بورس آمریکا منفی بود و سه شاخص متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و نزدک کاهش یافتند. میزان کاهش این سه شاخص به ترتیب 1.8 درصد، 2.8 درصد و 3.5 درصد بود. هفته پیش چهار بانک مرکزی بزرگ نشست سیاستگذاری داشتند و تعداد زیادی داده از اقتصاد آمریکا و اروپا در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت. آنچه در نشست های سیاستگذاری رخ داد تا اندازه زیادی با پیش بینی سرمایه گذاران سازگار بود در نتیجه نوسان های بزرگ در شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر مشاهده نشد.

بانک مرکزی آمریکا در نشست خود تغییری در نرخ های بهره نداد اما آقای جروم پاول، رییس بانک مرکزی پس از نشست به احتمال افزایش نرخ های بهره در یکی از دو نشست بانک مرکزی تا پایان سال اشاره کرد و همین عامل از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاست. بانک مرکزی چین، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی ژاپن نیز در نشست های خود تغییری در نرخ های بهره ندادند.

اقتصاد منطقه یورو و انگلستان دچار ضعف شده و این به معنای توقف افزایش نرخ های بهره در این دو اقتصاد است اما در آمریکا وضعیت اقتصاد بد نیست بنابراین بانک مرکزی مجبور است یک بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. سرمایه گذاران نگران این هستند که اقتصاد آمریکا نیز دچار ضعف شدید یا رکود شود.

یک نکته مهم دیگر این است که احتمالا نرخ های بهره در آمریکا برای مدتی طولانی تر از حدی که قبلا تصور می شد بالا نگه داشته خواهد شد. این به معنای افزایش فشارها بر اقتصاد و شرکت هاست. به نظر می رسد سرمایه گذاران باید برای دوران طولانی سیاست های انقباضی آماده باشند. روز چهارشنبه وقتی مشخص شد احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره وجود دارد و نرخ ها برای مدتی طولانی تر بالا نگه داشته خواهند شد نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه در آمریکا رشد کرد. هفته پیش عملکرد شاخص دلار و نرخ بازده اوراق یاد شده مثبت بود. پیش بینی شده در هفته جاری هم شاخص دلار رشد خواهد کرد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو که آخرین هفته ماه جاری میلادی است داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می شود و بعید نیست شاهد هیجان هایی در بازارهای مختلف باشیم.

روز دوشنبه سه شاخص از اقتصاد آلمان منتشر می شود: جو تجاری، انتظارات اقتصادی و ارزیابی وضعیت موجود. همچنین در آمریکا شاخص فعالیت های ملی فدرال رزرو شیکاگو و شاخص فعالیت های تولیدی فدرال رزرو دالاس اعلام خواهد شد. اقتصاد آلمان دچار مشکلات مختلف است و شاید برای مدتی طولانی ضعف آن ادامه یابد. رشد قیمت نفت اثر مضاعف منفی بر اقتصاد این کشور گذاشته و به دلیل ضعف اقتصاد منطقه یورو احتمالا افزایش نرخ های بهره در این منطقه دیگر اتفاق نخواهد افتاد. در حال حاضر نرخ بهره در این منطقه در بالاترین سطح قرار دارد و انتظار می رود برای مدتی طولانی نرخ ها پایین آورده نشود.

روز سه شنبه در آمریکا شاخص بهای مسکن، شاخص اعتماد مصرف کنندگان، فروش خانه های جدید و تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل اعلام می شود. هفته پیش تغییرات قیمت نفت بزرگ نبود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر بشکه نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 93.3 دلار و 90.3 دلار قرار گرفت. برنامه اوپک پلاس برای کاستن از عرضه تا پایان سال ادامه خواهد داشت و دو عضو بزرگ این ائتلاف یعنی عربستان و روسیه از وضعیت کنونی قیمت ها خشنود هستند. اما تاثیر قیمت بالای نفت بر اقتصاد جهان منفی است و بزودی این تاثیر نمایان تر خواهد شد. رشد قیمت نفت سبب افزایش فشارهای تورمی می شود و ریسک رکود را بالا می برد. بدین ترتیب بانک های مرکزی مجبور هستند برای مدتی طولانی تر سیاست های انقباضی را ادامه دهند.

روز چهارشنبه وضعیت سفارش کالاهای بادوام در آمریکا اعلام می شود. یک نکته مهم این است که بانک مرکزی آمریکا معتقد است نه تنها باید نرخ های بهره یک بار دیگر بالا برده شود بلکه ضروری است نرخ ها برای مدتی طولانی بالا نگه داشته شود. تفاوت وضعیت اقتصاد آمریکا و اقتصاد اروپا سبب می شود در دو سوی اقیانوس اطلس سیاست های پولی بانک های مرکزی متفاوت باشد یعنی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را بالا نمی برند اما بانک مرکزی آمریکا احتمالا یک بار دیگر نرخ ها را بالا خواهد برد و برای مدتی طولانی بالا نگه خواهد داشت. تفاوت سیاست های پولی به رشد شاخص دلار کمک می کند. افزایش شاخص دلار اثرات منفی بر اقتصاد جهان دارد.

روز پنجشنبه وضعیت قیمت مسکن در انگلستان، نرخ تورم در اسپانیا و آلمان و پنج شاخص از اقتصاد منطقه یورو اعلام می شود: شاخص اعتماد در بخش خدمات و تولید کارخانه ای، شاخص جو تجاری، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و شاخص اعتماد اقتصادی. در این روز نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری، وضعیت بازار کار در هفته قبل، فروش مسکن و شاخص فعالیت های تولیدی فدرال رزرو کانزاس اعلام خواهد شد. بدین ترتیب روز پنجشنبه یک روز بسیار مهم است و انتظار می رود تحولات در بازارها بزرگ باشد.

روز جمعه شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ژاپن، نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه دوم امسال، وضعیت خرده فروشی در آلمان، نرخ تورم در فرانسه و ایتالیا، نرخ بیکاری در آلمان و مصرف و هزینه شخصی در آمریکا اعلام می شود. این داده ها بسیار مهم هستند و مبنای تصمیم گیری بانک مرکزی در حوزه نرخ های بهره خواهند بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24