Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با نماد معاملاتی «ومعادن» در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور است. این شرکت سهامدار در بسیاری از مجموعه های بزرگ معدنی نظیر گل گهر، چادرملو و گهر زمین بوده و همچنین سهام کنترلی بسیاری از شرکت های دیگر در این حوزه از جمله صبانور و ... را در اختیار دارد.

نگاهی به پرتفوی غیر بورسی «ومعادن»

بورس24 : شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با نماد معاملاتی «ومعادن» در حالی به یکی از برترین هلدینگ‌های معدنی و فلزی کشور است. این شرکت سهامدار در بسیاری از مجموعه های بزرگ معدنی نظیر گل گهر، چادرملو و گهر زمین بوده و همچنین سهام کنترلی بسیاری از شرکت های دیگر در این حوزه از جمله صبانور و ... را در اختیار دارد.

اما بدون شک مهم ترین وجه متمایز ومعادن نسبت به دیگر شرکت های بورسی و فرابورسی، وجود طرح های توسعه ای پر تعداد چه به صورت مالکیت مستقیم و چه غیر مستقیم در این شرکت است که باعث شده تا از یک سو ومعادن در سالهای آینده به یکی از بزرگترین بازیگران کشور در حوزه معادن و فلزات تبدیل شده و از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این شرکت را آینده دار ترین شرکت در میان شرکتهای بورسی جهت سرمایه گذاری قلمداد کنند. در این نوشتار به بررسی اجمالی چند طرح در حال اجرا از طرح های شرکت اصلی می پردازیم.

صنایع فولاد کردستان: مالکیت ومعادن در این شرکت به صورت مستقیم تنها 6 درصد بوده اما به صورت غیر مستقیم به حدود 37 درصد می رسد. قرار است در شرکت صنایع فولاد کردستان در فاز نخست یک واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 1.6 میلیون تن و در فاز دوم یک واحد تولید فولاد و ورق با ظرفیت 1 میلیون تن در سال به بهره برداری رسد. هزینه ارزی برواردی برای اجرای این طرح حدود 438 میلیون یورو و هزینه ریالی آن حدود 8 هزار میلیارد تومان براورد می گردد. فاز نخست این طرح تا پایان شهریور ماه حدود 15 درصد پیشرفت داشته و پیش بینی می شود تا سال 1404 به بهره برداری رسد. فاز دوم نیز هم اکنون پیشرفت حدود 1 درصدی دارد و زمان پیش بینی شده برای بهره برداری آن اواسط سال 1405 است. بر این اساس، شرکت صنایع فولاد کردستان از سال 1404 درآمدزا خواهد شد. درآمد پیش بینی شده برای سال نخست 118 میلیارد تومان براورد شده اما در سال های بعد با افزایش تولید این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

1

آهن و فولاد الماس آرتاویل: سهام ومعادن در این شرکت حدود 40 درصد است. قرار است در این شرکت یک واحد خط تولید آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه حدود 1 میلیون تن به بهره برداری رسد. هزینه های ارزی طرح 110 میلیون یورو و هزینه های ریالی آن 120 میلیارد تومان براورد شده است. طرح یاد شده تا پایان شهریور ماه سال جاری 38.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس برنامه ریزی ها در ابتدای دی ماه سال 1403 به بهره برداری رسد.

بر اساس پیش بینی ها در سال نخست این شرکت درآمدی معادل 8 میلیارد تومان خواهد رسید اما در سالهای بعد با جهش سودآوری همراه خواهد شد به گونه ای که پیش بینی می شود در سال 1406 درآمد این شرکت به بیش از 630 میلیارد تومان بالغ گردد.

3

فولاد اقلید پارس: ومعادن مالکیت حدود 51 درصدی این شرکت را در اختیار دارد. طرح در دست اجرا در این شرکت نیز به راه اندازی طرح تولید واحد احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 1.1 میلیون تن مربوط است. هزینه های ارزی طرح 104 میلیون یورو و هزینه های ریالی آن 635 میلیارد تومان براورد شده است. فولاد اقلید پارس تا پایان شهریور ماه سال جاری 11.12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مقرر است در ابتدای سال 1404 به بهره برداری رسد. بر اساس پیش بینی ها در سال نخست این شرکت درآمدی معادل 221 میلیارد تومان خواهد رسید اما در سالهای دوم و سوم درآمد شرکت ارقام بالای 600 میلیارد تومانی را تجربه خواهد کرد.

3

علاوه بر طرح های یاد شده ومعادن طرح توسعه و معادن و صنایع مس جانجا را نیز در میان طرح های توسعه ای خود دارد. ومعادن در این طرح سهم حدود 20 درصدی دارد. این طرح به راه اندازی خط تولید تولید کنسانتره مس با ظرفیت سالانه 130 هزار تن مربوط می شود که زمان معین شده برای بهره برداری آن سال 1407 است. میزان سرمایه گذاری برای راه اندازی این خط تولید حدود 400 هزار یورو براورد شده است.

طرح های یاد شده طرح هایی است با سرمایه گذاری مستقیم ومعادن در حال انجام است. این در حالی است که اغلب طرح های در حال احداث به شرکت های زیرمجموعه از جمله شرکت های صبا نور و تجلی واگذار شده که این طرح ها نیز با سرعت در حال پیشرفت بوده و بهره برداری از آن ها در سال های بعد افزایش سودآوری ومعادن را در پی خواهد داشت. علاوه بر طرح ها در دیگر شرکت های سرمایه پذیر نظیر گل گهر، چادرملو و گهر زمین نیز پروژه های متعددی در حال انجام است که این چشم انداز سودآوری بسیار روشنی را برای ومعادن در سال های بعد به تصویر می کشد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده در گزارش توجیهی افزایش سرمایه، رقم سودآوری ومعادن در سال 1402 رقمی معادل 14.2 هزار میلیارد تومان براورد شده که این عدد تا سال 1406 به رقم 44.7 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

1
با به توجه به شواهد و قرائنی نظیر مفروضات گزارش توجیهی، صورت های مالی میاندوره ای شرکت ها و همچنین سودآوری سال قبل شرکت، سود پیش بینی شده بسیار محافظه کارانه بوده و ارقام یاد شده پتانسیل زیادی برای تعدیل مثبت دارند. بر اساس برارود های نگارنده، ومعادن در سال 1402 احتمال گزارش سود خالصی حدود 17 هزار میلیارد تومان را دارد. همچنین در سال های بعد نیز در صورت بهره برداری از طرح ها در مواعد مقرر پیش بینی می شود سود شرکت در سال 1406 به رقمی حداقل حدود 70 هزار میلیارد تومان بالغ گردد.

با این احتساب، گزاره بیان شده در بند نخستین پیرامون آن که ومعادن یکی از بینادی ترین شرکت های حاضر در بازار سرمایه است با گواهی اعداد و ارقام نشان داده می شود. لذا هیجانات منفی کنونی در بازار سرمایه می تواند فرصتی ایده آل برای سرمایه گذاری در یک دارایی با بازدهی مناسب و با ثبات به نام ومعادن باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24