Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :با توجه به مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته در خصوص اصلاح شیوه محاسبه حجم‌مبنا از ابتدای اسفندماه، امروز اصلاحات لازم در حجم‌مبنای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران اعمال شد و بر این اساس بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نسبتاً بزرگ (باارزش بازار مناسب) مشمول این تعدیل شدند. ضمناً با توجه به دستورالعمل الزامات افشا و گزارشگری مصوب سازمان بورس، شرکت‌ها بایستی یک ماه پیش از آغاز سال مالی جدید خود نسبت به اعلام پیش‌بینی سود سال بعد در سامانه کدال اقدام نمایند.

بر این اساس این روزها ترافیک سنگینی برای انتشار این اطلاعات وجود دارد و بسیاری از نمادها هم به دلیل تعدیلات نسبتاً قابل‌ملاحظه از سوی نهاد ناظر متوقف می‌شوند. اولین روز فرمول جدید محاسبه حجم‌مبنا و درنتیجه روان‌تر شدن معاملات را با افزایش نسبی تقاضا در بعضی نمادهای بزرگ من‌جمله بانک‌ها، مخابرات و همراه اول مشاهده شد البته بایستی اشاره کرد پیش‌بینی‌های منتشره در سامانه کدال در خصوص سال ۱۳۹۴ نیز بعضاً در ایجاد این تقاضا بی‌تأثیر نبوده است. علیرغم رشد بازار متاسفانه باید گفت حجم معاملات در سطح بسیار نازلی است که البته بخشی از آن به بسته بودن بسیاری از نمادها و بخشی دیگر مربوط به رعایت جانب احتیاط از سوی خریداران است. مذاکرات آغازشده با گروه 1+5 که تقریباً به ناگاه شکل‌گرفته و در ابتدا در سطح معاونین و روزهای یکشنبه و دوشنبه در سطح وزرای خارجه صورت می‌گیرد،در ایجاد موج مثبت تأثیر مناسبی داشته است. امروز اخباری هم مبنی بر پیوستن آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و همچنین آقای حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور به‌منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در روزهای آتی به جمع مذاکره‌کنندگان منتشر شد ضمناً بحث سفر وزیر انرژی آمریکا به ژنو نیز موردتوجه فعالان واقع‌شده است. گروهی معتقدند که به نظر راه‌حل‌های فنی یافت شده است که به‌منظور نهایی کردن آن‌ها حضور آقای صالحی و وزیر انرژی آمریکا در این راستا کارگشا خواهد بود. گزارشات منتشره در سامانه کدال تاکنون در گروه دارویی، مخابرات، بیمه‌ها و بانکی عموماً با پیش‌بینی‌های بهتر از سال جاری همراه بوده است و لیکن در خصوص سایر گروه‌ها اغلب ضعیف‌تر از سال جاری انتشاریافته است. نمادهای پتروشیمی و معدنی هم از بلاتکلیفی در ارتباط با نرخ خوراک و نیز بهره مالکانه رنج می‌برند. بعد از نشست علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه تبصره 10 ماده‌واحده را که مربوط به حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن بود به دلیل مشابهت با برخی مواد لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند. معاون وزیر اقتصاد نیز از پیگیری موضوع مربوط به کاهش بهره مالکانه توسط این وزارتخانه به‌منظور احیای حقوق سهامداران شرکت‌های معدنی خبر داد. به نظر می‌رسد بازار در ارتباط با کاهش حجم‌مبنای شرکت‌ها به جمع‌بندی قطعی هنوز نرسیده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۴۴۱ میلیارد تومان رسید که از این میان که از این میان سهم معاملات عمده ۲۳۴.۲ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۱۰۹.۸ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۴۷ واحد افزایش و شاخص فرابورس 2 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۴۸۶۷ واحد رسید. مخابرات ایران با ۷۶ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با ۲۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۹۶.۹ میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۴۴.۱ میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی بانک صادرات با ۱۴.۳ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با ۱۶۱ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

شرایط روز جاری حاکم بر نمادهای صنعت سیمان همانند روزهای گذشته منفی و کم رونق بود شاید بتوان اعلام پیش‌بینی سال ۱۳۹۴ شرکت‌های سیمانی را که اغلب در مقایسه با سودهای اعلامی برای سال ۱۳۹۳ کاهنده است ازجمله دلایل رکود این نمادها برشمرد. امروز ۶ نماد قاین، فارس، نی‌ریز، صوفیان، شمال و دورود به دلیل اعلام تعدیلات سود متوقف شدند. نمادهای سیمان بجنورد و بهبهان نیز مورد بازگشایی قرار گرفتند. تعداد نمادهای معامله‌شده امروز به ۱۸ نماد بالغ شد و بر پایه قیمت‌های آخرین معاملات ۶ نماد تهران، داراب، شرق، سپاهان، فارس نو و مجدخواف اندکی مثبت، نمادهای سیدکو، خاش و باقران بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. نماد سیمان کرمان که در روز چهارشنبه گذشته بازگشایی عجیبی داشت و رشد حدود ۵۰ درصدی را به خود دیده بود امروز عموماً با صف فروش درگیر بود. امروز بر روی ۷ نماد سیمان بجنورد، بهبهان، دشتستان، اصفهان، کردستان، مازندران و ایلام علیرغم باز بودن معاملاتی صورت نگرفت. از مجموع معاملات صورت گرفته سیمان کرمان با ۱۵۱۲ هزار سهم و مبلغ ۶۹۱۳ میلیون ریال حدود ۴۰% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیدکو با معامله تعداد ۲۷۸۴ هزار سهم به ارزش ۴۱۷۶ میلیون ریال (معادل ۲۴% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه سیمان اردبیل که بر اساس آن به ازای هر سهم مبلغ ۱۸۰۰ ریال تقسیم‌شده است منتشر شد. ضمناً صورت‌های مالی شرکت سیمان ساوه (تحت پوشش سیمان فارس و خوزستان) نیز در این سامانه درج شد. علاوه بر این شرکت‌های زیر نسبت به اعلام پیش‌بینی سال ۱۳۹۴ خود در این سامانه اقدام نمودند:

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری در قیاس با روز چهارشنبه گذشته هم بسیار کم‌حجم و هم در دامنه منفی قیمت بود. حجم معاملات بالغ‌بر ۴۰۱ هزار سهم و به ارزش ۷۹۶ میلیون ریال و تقریباً تماماً در دامنه منفی قیمت بود. قیمت پایانی معادل ۲۰۰۴ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز چهارشنبه گذشته ۵ ریال کاهش یافت. بازه قیمت معاملات بین ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۸۴ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۹۰۱۸ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۲۰ فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۲۷ نفر حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید ۷۷٪ و درفروش معادل ۶۲٪ بود. دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شرایط نسبتاً مناسبی داشت. حجم معاملات کمتر از روز چهارشنبه گذشته و به ۴۳۲ هزار سهم و به ارزش ۱۱۷۸ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۷۲۱ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز چهارشنبه گذشته ۱۳ ریال افزایش نشان می‌داد. دامنه قیمت معاملات صورت گرفته بین ۲۶۸۰ تا ۲۷۸۸ ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۷۳ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۴۷۶۲ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۴۱ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۴ نفر حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۹٪ و درفروش معادل ۱۰۰٪ بود. معاملات نماد سیدکو دیگر هلدینگ بزرگ این صنعت همچنان در قیمت عرضه اولیه موردحمایت سهامدار عمده است. حجم معاملات این نماد با افزایش اندک نسبت به‌روز چهارشنبه گذشته به ۲۷۸۴ هزار سهم و ارزش ۴۱۷۶ میلیون ریال رسید که از این تعداد ۲۳۷۵ هزار سهم (معادل ۸۵٪) توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. دامنه قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۳ ریال بود. بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس تغییرات حجم‌مبنا امروز در محاسبات اعمال شد لازم به ذکر است که در خصوص شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان (با حجم‌مبنا ۱۸۰۰ هزار سهم) و سیدکو (با ۱۶۰۰ هزار سهم) حجم‌مبنا تغییری نداشت لیکن در خصوص سیمان تهران حجم‌مبنا از ۸۷۵ هزار سهم به ۷۰۰ هزار سهم تقلیل یافت (حدود ۲۰٪ کاهش پیدا کرد).

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته تنها شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خریدار سیدکو بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در معاملات بازار سرمایه نقش نداشته‌اند.

مقصود پورابولی


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24