Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس24 :روند نزولی قیمت ارز که از روز چهارشنبه شروع‌شده بود، روز پنجشنبه ادامه یافت و در روز جاری نیز شدت بیشتری پیدا کرد. امروز دلار حتی قیمت‌های ۳۲۴۰ تومان را هم به خود دید. با حمایت رهبر جمهوری اسلامی ایران از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین موضع‌گیری سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران در این خصوص و همچنین تداوم کاهش ارز دلار (برخلاف روند جهانی قیمت دلار) به نظر می‌رسد امروز موج خوش‌بینی جدیدی در بورس تهران در ارتباط با شکل‌گیری توافق هسته‌ای آغاز شد.

رشد قیمت‌ها به‌ویژه در گروه‌های بانکی، خودرو، حمل‌ونقل و لیزینگی و تشکیل صف‌های خرید نشانگر این خوش‌بینی بود. شاخص کل رشد باورنکردنی در حدود ۵۴۰ واحد به خود دید حجم معاملات به مدد معاملات بلوکی رقم قابل قبولی را نشان داد لیکن حجم معاملات خورد رشد مناسبی از خود بجای نگذاشت. دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تائید خبر برگزاری جلسه مهم مدیران و نمایندگان و سهامداران عمده 6 شرکت با مسئولان بورس اظهار داشت: این جلسه حدود ساعت 10 صبح امروز در محل بورس تهران و با حضور مدیران و نمایندگان 6 پالایشگاه، مسئولان سازمان بورس و شرکت فرابورس، سهامداران عمده پالایشگاه‌ها و یک نماینده ملی پالایش و پخش برگزار شد. در این جلسه نمایندگان 6 پالایشگاه اعلام کردند که ابلاغیه مربوط به قیمت خوراک و فراورده‌های نفتی اعلامی از سوی ملی پالایش و پخش را قبول ندارند؛ اما با توجه به توقف طولانی‌مدت نماد این گروه در بازار سهام و لزوم رفع ابهامات و همچنین رعایت دستورالعمل‌های سازمان بورس و آزاد شدن سرمایه‌های مردم، مقرر شد این شرکت‌ها با احتساب قیمت‌های جهانی و همچنین ابلاغیه شرکت ملی پالایش و پخش، صورت‌های مالی و بودجه 94 را در دو سناریو به سازمان بورس ارائه کنند (به گفته برخی منابع نرخ‌های اعلامی تنها موجب می‌شود 10% از سود سال 93 بودجه آن‌ها قابل‌دستیابی باشد). در پی درج نام شرکت ۱۸ میلیارد تومانی زغال‌سنگ پروده طبس با نماد معاملاتی «کپرور» در بازار دوم فرابورس، زمان قطعی عرضه اولیه این شرکت هم امروز شنبه تعیین‌شده بود اما طبق آخرین تصمیمات اتخاذشده، این عرضه به فردا موکول شد.

رویترز اعلام کرد، مسئولان غربی اعلام کردند قدرت‌های بزرگ جهانی بی‌سروصدا مذاکرات در خصوص قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای لغو تحریم‌ها بر ضد ایران را درصورتی‌که توافق هسته‌ای محقق شود آغاز کرده‌اند. این اقدامی است که شاید لغو این توافق توسط کنگره آمریکا را سخت کند. جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت قرار است متن توافق هسته‌ای با ایران به شورای امنیت ارائه شود. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، متن توافق، تبدیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد. وی افزود: این اقدام طبیعی است زیرا اعضای دائم شورای امنیت همان‌هایی هستند که با ایران در حال مذاکره هستند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیح داد: زمان و روند برداشتن تحریم‌های ایران هنوز مشخص نشده است. ساکی ادامه داد: برخی تحریم‌ها علیه ایران از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال‌شده‌اند به همین دلیل این موضوع نیازمند اقداماتی برای لغو آن‌هاست ولی زمان و راه‌های این اقدام هنوز تعیین نشده است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۱۶۷۶.۵ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۱۵۱۰.۱ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۲۳ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۴۰ واحد، شاخص قیمت ۲۳۴ واحد و شاخص فرابورس ۵ واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۴۶۱۰ واحد و شاخص قیمت به ۲۸۰۶۹ واحد رسید. هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱۲۳ واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد خوزستان با ۱۰۵ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۴۲۸ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۴۸.۵ میلیارد تومان رسید که قطعیت معامله عمده سرمایه‌گذاری غدیر با ۱۱۴۵.۵ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۵۱.۶ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

با تغییر فضای عمومی حاکم بر بازار سرمایه در روز جاری، جو حاکم بر نمادهای صنعت سیمان نیز تغییر خوبی داشت. تعداد نمادهای معامله‌شده امروز به ۲۵ نماد (شامل ۱ نماد حق تقدم) رسید که از این میان و بر پایه قیمت آخرین معاملات صورت گرفته، 13 نماد مثبت، نماد سیدکو بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. ۹ نماد شامل سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خاش، دورود، اصفهان، فارس، مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. حجم معاملات بیشتر از روز چهارشنبه گذشته و به ۹۷۳۰ هزار سهم و ارزش معاملات به ۱۷۷۱۰ میلیون ریال بالغ شد. از مجموع معاملات صورت گرفته سیمان تهران با ۱۴۹۸ هزار سهم و مبلغ ۳۸۶۹ میلیون ریال حدود ۲۲% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به حق تقدم سیمان کرمان با معامله تعداد ۱۸۷۵ هزار سهم به ارزش ۳۲۲۸ میلیون ریال (معادل ۱۸% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تدریجاً گزارشات حسابرسی پیش‌بینی سود سال 1394 شرکت‌های سیمان که قبلاً انتشاریافته بود، در حال درج است. از روز چهارشنبه گذشته نظرات حسابرس شرکت‌های سیمان خزر، هگمتان، صوفیان، خوزستان و غرب منتشرشده است. شرکت سیمان آباده نیز مجموع عمومی عادی و فوق‌العاده نوبت دوم خود را (که نوبت اول آن به حدنصاب نرسیده بود) برای روز ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد کرد. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص بازگشت به روال عادی کارخانجات سیمان بعد از وقفه یک‌ماهه در تولید گفت: کارخانجات سیمان بعد از ۲۰ روز توقف از بهمن‌ماه به روال عادی بازگشته‌اند. وی افزود: طی این مدت حدود ۵۰ کارخانه که کار صادرات نداشتند به دلیل انباشت کلینکر کار را متوقف کردند و در این مدت تعمیرات اساسی هم انجام شد. شیخان تصریح کرد: با صحبتی که با وزارت نفت داشتیم بابت صرفه‌جویی انجام‌شده در میزان سوخت مصرفی تخفیف و سوبسیدی برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته شود که قرار است از ابتدای سال ۱۳۹۴ اعمال شود. وی اظهار داشت: قرار است که به ازای هر مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز (و یا هر لیتر صرفه‌جویی در مصرف مازوت) حدود ۷ سنت با نرخ مبادله‌ای دلار تخفیف در نظر گرفته شود.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

متأثر از شرایط عمومی بازار سرمایه، معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ این صنعت امروز شرایط مناسب‌تری در قیاس با روزهای قبل داشت. حجم معاملات بیشتر از روز چهارشنبه گذشته و معادل ۶۱۲ هزار سهم و ارزش ۱۱۳۴ میلیون ریال بالغ شد. نماد در دامنه قیمت ۱۸۰۰ تا 1878 ریال مورد معامله قرار گرفت قیمت پایانی معادل 1829 ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز گذشته ۱۱ ریال افزایش یافت. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۵ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۸۲۳۱ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۲ فرد حقیقی و فروشندگان نیز تماماً افراد حقیقی و متشکل از ۵۷ نفر بودند. دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران نیز شرایط مناسبی داشت. حجم معاملات بسیار بیشتر از روز چهارشنبه گذشته و به ۱۴۹۸ هزار سهم و به ارزش ۳۸۶۹ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۵۸۳ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز چهارشنبه گذشته ۴۰ ریال افزایش نشان می‌داد. دامنه قیمت معاملات صورت گرفته بین ۲۵۰۴ تا ۲۶۱۵ ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۵۴ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۴۵۲۰ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۵ فرد حقیقی و ۴ شخصیت حقوقی و فروشندگان متشکل از ۵۱ نفر حقیقی و ۴ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۶۸٪ و درفروش معادل ۳۷٪ بود. نماد سیدکو امروز هم همانند بسیاری از روزهای گذشته به نظر تحت حمایت سهامدار عمده در قیمت عرضه اولیه بود. حجم معاملات این نماد با افزایش نسبت به‌روز چهارشنبه گذشته به ۲۱۴۴ هزار سهم و ارزش ۳۲۱۶ میلیون ریال رسید که از این تعداد ۱۹۳۵ هزار سهم (معادل ۹۰٪) توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. دامنه قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۲ ریال بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خریدار سیدکو و شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام سیمان خاش بوده و در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیت نداشته‌اند.

مقصود پورابولی


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24