Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :دست‌اندرکاران بازار سرمایه در روزهای تعطیل اخبار مهم سیاسی و اقتصادی را به‌دقت دنبال می‌کردند. در حوزه اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای روند مذاکرات تا روز ابتدایی سال جاری که تیم ایرانی از لوزان سوییس به ایران برگشت و از روز جاری مجدداً به سویس به‌منظور ادامه روند بازمی‌گردد،‌در حوزه اخبار داخلی از نام‌گذاری سال ۱۳۹۴ توسط رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به «دولت، ملت،‌همدلی و هم‌زبانی»، صحبت‌های انجام‌شده توسط ایشان در اولین روز سال جدید در مشهد و بسیاری از رویدادهای دیگر. همانند روند سنوات گذشته امروز که اولین روز کاری سال ۱۳۹۴ قلمداد می‌شد با توجه به عدم حضور بسیاری از فعالان بازار، معاملات بسیار کم‌حجم و کم رونق، اما از لحاظ مثبت بودن قیمت‌ها شرایط نسبتاً مناسب می‌نمود. هرچند در روزهای بین تعطیلی شروع هرسال جدید معمولاً از حجم معاملات و تعداد فعالان کاسته می‌شود اما قیمت سهام شرکت‌ها در صورت نبود اخبار منفی تا چند هفته اول سال به‌طور سنتی میل به رشد دارند.

گروه پالایشگاهی دومین روز بازگشایی خود را با صف‌های خرید پرحجم و بدون عرضه سپری کردند. تعدادی از نمادهای بانکی شرایط نسبتاً مناسبی را از لحاظ رشد قیمت‌ها برای سهامداران خود رقم زدند. در بعضی گروه‌های خودرویی (به‌ویژه چند نمادی که نوسان گیران بر روی آن‌ها فعال هستند) نیز شرایط نسبتاً مناسب بود.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، به‌منظور انجام مذاکرات هسته‌ای که آخرین دور گفتگوها پیش از پایان ماه مارس است امروز تهران را به مقصد لوزان ترک می‌کنند. وزیر امور خارجه کشورمان در این راستا گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در این دور از مذاکرات حداکثر تلاش خود را می‌کند. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤالی درباره برنامه تیم مذاکره‌کننده برای اجرای رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر لغو همه تحریم‌ها، اظهار داشت: این نظری است که دولت از ابتدا بر آن اصرار کرده است.

مجید تخت روانچی، عضو هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز بابیان اینکه پیش‌بینی نتیجه مذاکرات سخت است گفت که ما امیدواریم که نتیجه برسیم؛ البته به‌طرف مقابل بستگی دارد که واقعیات را بپذیرد و بداند که اگر بخواهد به نتیجه برسد باید سیاست‌های تحریم خود را کنار بگذارد. وی همچنین بیان داشت که اختلافات خیلی کم شده اما یکی دو مورد اساسی وجود دارد که امیدواریم آن‌ها هم حل شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درزمینهٔ سرمایه‌گذاری هندی‌ها در حوزه فولاد اعلام همکاری کرده‌ایم و قرار است فعالیت آن‌ها در داخل کشور کلید بخورد. به گزارش ایسنا مهدی کرباسیان، رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره مذاکره ایمیدرو با سرمایه‌گذاران خارجی اظهار کرد: طی یک سال گذشته تعداد زیادی از هیئت‌های خارجی و نمایندگان شرکت‌های معدنی جهان در مذاکرات خود با ایران آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرده‌اند. وی ادامه داد: در حوزه فولاد، سنگ‌آهن، روی و آلومینیوم با قزاق‌ها در حال مذاکره جدی هستیم که چنانچه عملیاتی شود، نتایج بسیار خوبی دارد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به ۱۳۲.۹ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۴۴.۲ میلیارد تومان و اوراق بدهی ۳۱.۷ میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۱۸.۹ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴ میلیارد تومان رسید که معامله بلوکی بانک تجارت با ۴۰.۷ میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره رایتل با ۱.۳ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۵۳ واحد و شاخص قیمت ۱۵۲ واحد و شاخص فرابورس ۱۲ واحد افزایش یافتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد امروز خود به عدد ۶۲۸۸۵ واحد و شاخص قیمت به ۲۷۱۴۰ واحد رسید. شرکت ملی صنایع مس ایران با ۶۹ واحد بیشترین اثر مثبت و گروه بهمن با ۳ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

با توجه به شروع اولین روز کاری سال ۱۳۹۴ در روز جاری و عدم حضور بسیاری از فعالان بازار، حجم. ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان بسیار پایین و تعداد نمادهای معامله‌شده کاهش‌یافته بود. تعداد نمادهای معامله‌شده امروز به ۲۰ نماد (شامل ۲ نماد حق تقدم) رسید که از این میان و بر پایه قیمت آخرین معاملات صورت گرفته، ۸ نماد منفی و مابقی نمادها مثبت بودند. ۱۴ نماد شامل سیمان اردبیل، ارومیه، خاش، خزر، دشتستان، شمال، اصفهان، صوفیان، فارس، فارس نو مازندران، هگمتان،‌ایلام و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معاملاتی بر روی نمادهای خود نبودند. حجم معاملات بسیار کمتر از روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته و به ۳۰۷۳ هزار سهم و ارزش معاملات به ۴۵۸۴ میلیون ریال بالغ شد. از مجموع معاملات صورت گرفته سیدکو با ۱۱۱۳ هزار سهم و مبلغ ۱۶۷۰ میلیون ریال حدود ۳۶% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به سیمان شرق با معامله تعداد ۷۱۴ هزار سهم به ارزش ۸۶۷ میلیون ریال (معادل ۱۹% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تعدیل سود سیمان فارس و خوزستان برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ از ۵۲۲ ریال به ۴۴۱ ریال انتشاریافته است. علاوه بر این شرکت سیمان دورود در نامه‌ای اعلام نموده که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (گروه زمین) و نیز مطالبات سهامداران حسب مصوبه هیئت‌مدیره در دستور کار قرارگرفته است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

در بعدازظهر آخرین روز کاری سال ۱۳۹۳ سیمان فارس و خوزستان نسبت به اعلام کاهش سود پیش‌بینی‌شده خود از ۵۲۲ ریال به ۴۴۱ ریال به ازای هر سهم اقدام نمود و همین امر موجبات شکل‌گیری فضای منفی بر معاملات این نماد در اولین روز سال جدید را فراهم آورد. این نماد نه از حیث حجم معاملات و نه ازلحاظ روند قیمتی چنگی به دل نمی‌زد. حجم معاملات به عدد بسیار پایین ۱۳۱ هزار سهم و ارزش آن تنها به ۲۵۵ میلیون ریال بالغ شد. نماد تماماً در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفت لیکن به حداقل قیمت مجاز نرسید. بازه قیمت تحقق‌یافته بین ۱۹۲۰ ریال تا ۱۹۹۱ ریال و قیمت پایانی معادل ۱۹۶۳ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته ۱ ریال کاهش داشت. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۴.۴۵ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۸۸۳۴ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۷ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۱۴ نفر حقیقی و ۱ نفر حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش معادل ۹۵٪ بود. شرایط دیگر نماد مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شرایط مشابهی ازلحاظ حجم معاملات لیکن ازلحاظ قیمت شرایط بهتری داشت. حجم معاملات بسیار کمتر از روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته و به ۱۲۴ هزار سهم و به ارزش ۳۳۲ میلیون ریال رسید. قیمت پایانی معادل ۲۶۲۸ ریال تعیین شد که نسبت به قیمت روز ۲۸ اسفند سال گذشته ۹ ریال افزایش نشان می‌داد. دامنه قیمت معاملات صورت گرفته بین ۲۶۵۰ تا ۲۶۸۰ ریال بود. بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۳.۶ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۴۵۹۹ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۲ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۱۷ نفر حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش معادل ۹۰٪ بود. حمایت سهامدار عمده از نماد سیدکو در قیمت عرضه اولیه (۱۵۰۰ ریال) امروز مجدداً برقرار شد. حجم معاملات این نماد به ۱۱۱۳ هزار سهم و ارزش ۱۶۷۰ میلیون ریال رسید که از این تعداد ۹۴۹ هزار سهم (معادل ۸۵٪) توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. دامنه قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۲ ریال بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز کاری پایانی سال ۱۳۹۳ (۲۸ اسفندماه) هیچ‌یک در بازار سرمایه چه به‌عنوان خریدار و چه به‌عنوان فروشنده حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24