Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

عیسی حسین پناه مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص وجود شبکه های مجازی و تاثیرشان روی بازار سرمایه و سهامداران حقیقی به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: شبکه های اجتماعی و مسائل مربوط به آن محدود به بازار سرمایه نیست. پس نمی توان به طور کلی این موضوع را نفی نمود. اما برخی موضوعاتی که در بازار سرمایه مبنا قرار می گیرد قابل اتکا نیستند.

بورس24 :این روزها شبکه های مجازی در تصمیم گیری های سهامداران حقیقی بی تاثیر نسیتند و خیلی از اخبار قبل از این که به طور رسمی منتشر شوند از طریق شبکه های مجازی منتشر می شوند. نقش اپلیکیشن هایی مانند تلگرام در بازار سرمایه ایران فوق العاده پررنگ شده و حالا اکثر سهامداران حقیقی هر کدام حداقل عضو یک گروه هستند. استفاده از این اپلیکیشن ها گرچه در بسیاری از موارد مفید است و باعث بالا رفتن اطلاعات و سطح تحلیل سهامداران می شود، اما بعضی مواقع هم افرادی در این شبکه های موبایلی سعی در منحرف کردن سهامداران دارند تا قیمت سهم خود را بالا ببرند.

در چنین مواقعی است که کمبود نظارت بر این شبکه ها بیشتر به چشم می آید چراکه همین شبکه ها با وجود تمام منافعی که برای سهامداران ایجاد می کند، بعضا باعث زیان آن ها نیز خواهد شد. در این رابطه با برخی از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالان بازار به گفت گو نشستیم.

عیسی حسین پناه مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص وجود شبکه های مجازی و تاثیرشان روی بازار سرمایه و سهامداران حقیقی به خبرنگار بورس24 گفت: شبکه های اجتماعی و مسائل مربوط به آن محدود به بازار سرمایه نیست. پس نمی توان به طور کلی این موضوع را نفی نمود. اما برخی موضوعاتی که در بازار سرمایه مبنا قرار می گیرد قابل اتکا نیستند.

وی ادامه داد: ممکن است بسیاری از این موضوعات جهت دار بوده و ریشه آن در تامین منافع شخصی باشد.

این مقام نظارتی با اشاره به اینکه اگر اطلاعات نهانی در فضاهای مجازی منتشر شود پیگرد قانونی خواهد داشت، اظهار کرد: اگر در فضاهای مجازی در زمینه انتشار اطلاعات نهانی شکایتی انجام شود و یا این اطلاعات در تیررس سازمان قرار بگیرد؛ مصداق مجرمانه داشته و به آن رسیدگی خواهد شد. اما در مواقعی که مشکلی ایجاد نکند سازمان دخالتی در اطلاع رسانی انجام نمی دهد.

به گفته وی، سهامداران باید دقت کنند اطلاعاتی که از طریق مسیر قانونی منتشر می شوند را برای سرمایه گذاری ملاک قرار دهند.

درگاه های اطلاعاتی معتبر افزایش یابد...

محمود رضا خواجه نصیری مدیر سابق اداره نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و مدیر عامل شرکت تامین سرمایه آرمان نیز در این خصوص با اشاره به نکاتی به خبرنگار بورس24 گفت: شبکه های مجازی یک واقعیت جامعه کنونی است و نمی توان از مزایای آن چشم پوشی کرد. اما نکته اصلی این است که آیا در صورتی که روند خلافی وجود داشته باشد این ظرفیت در قانون وجود دارد که به لحاظ اجرایی مجرم بودن برخی را اثبات نمود؟

وی ادامه داد: جواب به این سوال مثبت است اما پروسه اثبات رفتار مجرمانه طولانی است. گزینه دیگری هم برای جلوگیری از موارد مجرمانه وجود دارد و آن افزایش درگاه های اطلاعاتی معتبر است. تحلیل گران و مشاوران سرمایه گذاری معتبر با ارائه اطلاعات مثبت می توانند راه را به روی سودجویی برخی ببندند. این روش اجرایی ترین روش برای تاثیر اطلاعات درست در جامعه سهامداری است.

اعتماد به افراد شناسنامه دار اصل است...

در همین راستا محمد رضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهاداربه خبرنگار بورس24 گفت: در واقع وجود این رسانه ها و شبکه های مجازی می تواند منشاء خطا و یا دردسرآفرین باشد . اما اگر اطلاعات درست و تحلیل های حرفه ای در اختیار قرار بگیرد برای سرمایه گذاران خوب است.

وی ادامه داد: این موضع مانند تیغ دولبه ای است که در صورت جهت دهی و عدم اطلاعات درست باعث مشکل می شود. اما در برخی موارد مانند فصول مجامع و در اختیار گذاشتن اطلاعات در فضای مجازی مفید است.وی با بیان این که روند رشد اطلاعات و سرعت آن بالاست گفت: روند حرکتی رشد اطلاعات مثبت ارزیابی می شود. البته سهامداران باید به افرادی که فعال و شناسنامه دار هستند اعتماد کنند.

موج شایعه بیشتر روی سهام کوچک سوار است...

محمد رضا صادقی مقدم ، مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی در رابطه با این موضوع در گفت و گو با خبرنگار بورس24 عنوان کرد: این روزها شبکه های مجازی بی تاثیر نیستند و البته این موضوع حائز اهمیت است که نظارتی بر این شبکه ها وجود ندارد. هر فردی با هر سطح اطلاعاتی می تواند هر چه که می خواهد در این شبکه ها منتشر کند و عواقبی متوجه کسانی که با عدم حسن نیت اخبار کذب منتشر می کنند نیست.

وی عنوان کرد: البته این اخبار روی سهم هایی که شناوری بالایی دارند و همچنین بازارگردان دارند نیز تاثیر کمتری دارد. در مجموع این نوع اطلاع رسانی معمولا سهامداران حقیقی را تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین دسترسی به اطلاعات و دسترسی به تحلیل های مختلف راحت تر شده است.

صادقی مقدم افزود: البته این راه برای سرمایه گذاری مناسب نبوده و باید از طریق شرکت های مشاوره سرمایه گذاری اطلاع رسانی شده و تصمیم گیری بر اساس تحلیل آن ها انجام شود. در کل حقوقی ها کمتر تحت تاثیر اخبار و تصمیمات فضاهای مجازی قرار می گیرند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24