Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :دیروز مجمع عمومی عادی سالانه صندوق توسعه بازار برگزار شد.این مجمع ضمن تصویب صورت های مالی سال منتهی به 31 تیرماه 94 سپردن اداره این صندوق حامی بازار به دارندگان واحدهای سرمایه گذاری را استارت زد.مقرر شده که بعد از این مجمع تا آخر شهریورماه مجمعی هم برای تصویب اساسنامه جدید صندوق برگزار شود.طبق اساسنامه جدید هیات مدیره صندوق می تواند به عنوان مدیر صندوق ایفای نقش کند.در گفت و گو با علی نقوی مدیر مرکز مالی ایران و مدیر صندوق توسعه بازار سهام به بررسی آخرین وضعیت این نهاد مالی حامی بازار سهام پرداخته ایم.او در این گفت و گو به پرسش های خبرنگار بورس24 درباره 100 میلیارد تومان پولی که قرار بود برای حمایت از بازار به کار گرفته شود،سخن می گوید.همچنین راجع به اتفاقات رخ داده در مجمع....

درباره 100 میلیارد تومانی که قرار بود به صندوق توسعه بازار برای حمایت از بورس تزریق شود، توضیح می دهید؟

اصلا قرار نبود 100میلیارد تومان به صندوق توسعه بازار تزریق شود. بلکه مقرر شده بود با توجه به دیدگاه دارندگان واحد ها مبالغی به صندوق تزریق گردد.

آخرین مبلغی که وارد صندوق شده چقدر است؟

حدود یک ماه گذشته مبلغ 75میلیارد تومان توسط دارندگان واحدها به صندوق تزریق شد.

بیشتر از چه سهامی حمایت شده است؟

مبالغ تزریقی در بیشتر سهم ها تزریق شده و طبق سیاست حمایتی دارندگان واحد ها روی اکثر سهم های بزرگ تاثیر گذار بوده ایم.

ظاهرا در حال واگذاری مدیریت صندوق هستید؟

بله.مجمع این گونه تصمیم گرفته است.

مدیریت صندوق توسعه بازار را در یک سال اخیر چطور ارزیابی می کنید؟

از دی ماه سال گذشته که مدیریت صندوق توسعه بازار به مرکز مالی ایران واگذار شد،ایستگاه معاملاتی صندوق از کارگزاری امین آوید به مرکز مالی منتقل شد.بر این اساس در هزینه های معاملاتی صندوق صرفه جویی زیادی صورت گرفت،چرا که مرکز مالی ایران از معاملات صندوق که پرحجم هم بود کارمزد کارگزاری را هم نمی گرفت.در این مدت اوراق تبعی تعهد شده کاملا تسویه شد.سایت صندوق نیز راه اندازی شد و نهایتا 6 جلسه با دارنگان واحدهای سرمایه گذاری برگزار شد تا در مدیریت و راهبری نهاد حامی بازار سهام ایفای نقش بیشتری داشته باشند.

چقدر از بازار حمایت کردید؟

در سال مالی گذشته 3600 میلیارد تومان مجموع معاملات صورت گرفته توسط صندوق توسعه بازار بوده که از این مبلغ 81 درصد یعنی عددی معادل 2900 میلیارد تومان مربوط به شرکت های بورسی و حدود 70 میلیارد تومان مربوط یه شرکت های فرابورسی بوده و حدود 600 میلیارد تومان هم اوراق با درآمد ثابت را معامله کرده ایم.

بازدهی...!؟

بازدهی صندوق در سال مالی منتهی به تیرماه 94 معادل 13 درصد منفی بوده است که دلیل این بازدهی نامناسب نقش حمایتی صندوق در بازار بوده تا جایی که حتی زیان آن از کل بازار هم بیشتر بوده است.

سرانجام «مدیریت» صندوق چه می شود؟

قرار شده تا آخر این ماه مجمعی برگزار شود تا رسما مدیریت صندوق به دارندگان واحدهای سرمایه گذاری واگذار شود البته دارندگان واحدهای سرمایه گذاری که در هیات مدیره هستند ، چرا که با تصویب اساسنامه جدید هیات مدیره متشکل از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری مدیر صندوق می شوند.

چه حقوقی هایی دارنده واحدهای سرمایه گذاری صندوق هستند؟

26 حقوقی دارنده واحدهای سرمایه گذاری صندوق توسعه هستند که از جمله آن ها می توان به بانک تجارت،بانک صادرات،گروه مالی بانک پاسارگاد،بانک ملی،بیمه مرکزی،بیمه ایران و مجموعه سرمایه گذاری امید و بانک سپه اشاره کرد.

همیشه شائبه رانت داشتن مدیر صندوق مطرح بوده؛چه پاسخی در برابر این شائبه ها دارید؟

قاطعانه می گویم که ما هیچ رانتی نداشته و نداریم.ما حتی از 2 میلیارد تومان کارمزد ایستگاه معاملاتی صندوق در سال گذشته هم گذشتیم و تنها کارمزد مدیر صندوق به ما تعلق می گیرد.پرسنل مرکز مالی ایران تا روزی که ایستگاه معاملاتی صندوق در مرکز هست ممنوع المعامله هستند.بنابراین شائبه وجود رانت در صندوق را درست و روا نمی دانم.

در مورد صندوق سپاس هم توضیح می دهید؟

این صندوق پرتفولیوی ثابتی دارد که قیمت اسمی آن در ابتدای پذیره نویسی 1000ریال بوده است.

ان ای وی و حجم منابعش چه میزان است؟

ان ای وی این سهم همانطور که روی سایت سازمان و خود صندوق دیده شده 10299ریال است. همچنین سرمایه این صندوق ثابت بوده و 100میلیارد تومان دارایی صندوق توسعه بازار به "سپاس" منتقل و روی پرتفولیوی این دارایی ها نیز اوراق تبعی منتشر شده است.

سود اوراق تبعی چگونه است؟

اگر هر شخصی در ابتدای پذیره نویسی 1000ریال این صندوق را خریداری نموده در پایان تاریخ اعمال یعنی 31فروردین 95 به قیمت 13000ریال قابل فروش می باشد . به نوعی 30درصد بازدهی خواهد داشت. اما قیمت این صندوق ها در حال حاضر 1000ریال نیست و به همین خاطر بازدهی تا سر رسید برای اشخاصی که در حال حاضر خریداری نمایند،متفاوت است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24