پس از انجام توافق هسته ای در كشور و همراستا شدن سنای آمریكا با توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 ، قیمت خودرو به ویژه خودروی خارجی از كاهش معناداری برخوردار شد.در این میان یك کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح دلایل كاهش قیمت خودروی خارجی، از سرمایه گذاران خواست تا در هنگام خرید خودروی خارجی به دسترس بودن قطعات و دیگر هزینه های آن توجه كنند.
سید علیرضا ناجی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ، در بیان آخرین وضعیت این صنعت، ركود حاكم بر فروش ماشین های چینی در كشور را ناشی از عدم برخورداری آن ها از یك فضای كسب و كار مشخص ذكر و عنوان كرد: هر كالای باداومی مانند خودرو باید از یك بازار ثانویه برخوردار باشد؛ بر این اساس باید شرایطی در كشور فراهم شود تا به این واسطه خودروهای چینی در بخش های تجاری و سواری از یك بازار ثانویه برخوردار باشند.
وی با اشاره به افت كاهش فروش خودروهای چینی در اقتصاد كشور، تصریح كرد: در حال حاضر قیمت جهانی تمام شده اقلام تشكیل دهنده خودرو مانند محصولات فولادی، مس، آلومینیم و محصولات پتروشیمی از كاهش برخوردار شده است، بر این اساس مدیران صنعت خودرو نیز به دنبال كاهش قیمت تمام شده محصولات خود هستند؛ اگرچه در روزهای گذشته، افزایش قیمت دلار سبب شده است تا كاهش قیمت فلزات در بازارهای جهانی جبران شود.
این کارشناس بازار سرمایه از سیاست های دولت در راستای افزایش دستمزدها ( بیش از 20 درصد) به عنوان عاملی نام برد كه بنگاه ها ملزم به پرداخت سریع مالیات بر ارزش افزوده خود شده است؛ به گونه ای كه حتی در فروش های قسطی و نسیه نیز بنگاه ها می بایست مالیات بر ارزش افزوده خود را قبل از دریافت تمامی مبلغ فروش خود، پرداخت كنند.
وی همچنین از تداوم نرخ تامین مالی از موسسات مالی و اعتباری و بانك ها به عنوان عاملی دیگری نام برد كه سبب شده است تا چانه زنی كاهش قیمت تدوام نیابد.
بر این اساس او خواستار توجه خریداران در صنعت خودرو به این مساله شد كه اگرچه آن ها قیمت اولیه خرید خودرو را پرداخت می كنند، اما باید توجه داشته باشند كه قطعات یدكی در صنعت خودرو خارجی بسیار گران است و در هر لحظه قابل دسترس نیست. این درحالیست كه سرویس دهی و خدمات دهی صنعت خودروی داخلی به صورت مداوم و با قیمت های مناسب صورت می گیرد.
او در مقایسه تهیه قطعات یك ماشین اروپایی با ماشین داخلی، عنوان كرد: قطعات یك ماشین داخلی را حداكثر با قیمت 50 هزار تومان می توان دست یافت این درحالیست كه قطعات ماشین های اروپایی با این قیمت ها قابل دسترس نیست.بر این اساس وی از خریداران خواست تا در هنگام سرمایه گذاری با توجه به جمع پرداخت های اولیه و هزینه های تصادفات و در دسترس بودن قطعات به مدت 5 سال، به خرید خودروی خارجی مبادرت ورزند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ اگرچه تحریم بر صنعت خودرو به عنوان موثر ترین ابزار برای تحت فشار قرار دادن كشور از سوی دیگر كشورها عمل كرد اما با كاهش این تحریم ها، این صنعت خود را در رقابت پذیری بر اساس كیفیت های قابل قبول جهانی تطبیق خواهد داد.
وی از شورای رقابت خواست تا در چارچوب وظایف خود، به سایر انحصارات موجود در اقتصاد از جمله گاز، سنگ آهن و ... توجه كند و تنها توجه خود را به صنعت خودرو معطوف نسازد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.