Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس24 :شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری و در پی تداوم روند نزولی بازار سرمایه با افت بیش از 650 واحدی مواجه گردید و در نهایت به یک کانال پایین تر یعنی 61 هزار واحدی وارد شد. ماگر بازار سرمایه در حالی امروز محدوده 61 هزار و 603 واحدی را به خود دید که این رقم فاصله چندانی با مرز 61 هزار و 532 واحدی شاخص کل در 26 اسفند ماه سال 93 یعنی روز بازگشایی نماد معاملاتی پنج شرکت پالایشی ندارد و شاخص در روز مذکور به پایین تر سطح در سال 93 رسیده بود. از این رو به نظر می رسد بازار سرمایه در شرایطی که به پایان نیمه اول سال جاری نزدیک می شویم و خبرهای مثبتی در حوزه سیاسی و انجام توافق برجام شنیده می شود به محدوده اوایل سال جاری بازگشته است.

به گزارش خبرنگار بورس24 به نقل از کارگزاری پارسیان،این اتفاق در حالی امروز رخ داد که تحلیلگران تکنیکالی معتقد بودند که امروز شاخص کل با برخورد به حمایت مهم خود روند صعودی را در پیش می گیرد و بازار سرمایه به مسیر صعودی باز می گردد. بر این اساس به نظر می رسد با روند امروز قیمت سهام شرکت ها و شاخص کل تکنیکالیست ها که به تغییر مسیر بازار سرمایه طی معاملات روز جاری دلخوش کرده بودند و به امروز امیدوار بودند، امیدشان به یأس تبدیل شده و این افراد نیز به جرگه سهامداران نا امید بورس پیوستند. این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران تکنیکالی در خصوص تداوم افت شاخص کل طی روزهای آینده و ورود آن به کانال های پایین تر و رسیدن به محدوده 58 تا 59 هزار واحدی نیز اظهار نظر می کنند.

شایان ذکر است در اخبار آمده است رئیس سابق اداره بورس ها و بازارهای سازمان بورس وضعیت فعلی بازار را نگران کننده و هشدار بزرگی برای صنایع دانست و گفت: برای نجات بورس و عبور از این بحران باید بسته نجات صنعت و بازار تدوین شود. محمودرضا خواجه نصیری که خرداد امسال بعد از 13 سال فعالیت در سازمان بورس استعفا کرد و به عنوان مدیرعامل تامین سرمایه آرمان منصوب شد ، وضعیت فعلی بورس را نگران کننده دانست و به ایسنا گفت: وضعیت این روزهای بورس نگران کننده است چرا که گشایشی در وضعیت هیچ کدام از صنایع ایجاد نشده و صنایع دیگری به صنایع بحران زده اضافه شدند.

وی افزود: سال 93 در حالی سپری شد که صنایع پالایشی، پتروشیمی و معدنی به واسطه رکود اقتصادی و هزینه‌های عمده تحریم‌ها با رکود مواجه شوند با این حال بهبود مذاکرات هسته ای در سال 94 موجب شد تا صنایعی مانند خودرویی و بانکی به دلیل تاثیر پذیری از تحریم‌ها به لیدر بازار تبدیل شوند اما بعد از فصل مجامع و گزارش نامطلوب شرکتها اقبال به این گروه ها نیز از بین رفت.

خواجه نصیری ادامه داد: بنابراین عدم انتظار برای رفع مسائل در کوتاه مدت و نبود امید به گزارش های 6 ماه و 9 ماهه شرکتها موجب شده سرمایه‌گذاران با نگاه ناامید کننده به بورس نگاه کنند. علاوه بر اینکه در یکسال اخیر مرتبا با خروج منابع مالی از بورس و رفتن سرمایه‌ها به سمت بانک و کاهش حجم نقدینگی مواجه هستیم این در حالی است که برای ادامه کار نه تنها نیاز به حفظ نقدینگی وجود دارد بلکه باید نقدینگی جدیدی تزریق شود تا سرمایه گذاران دورنمایی از وضعیت بازار داشته باشند.

وی افزود: اگر در وضعیت فعلی اقدامات اساسی و قطعی در خصوص صنایع صورت نگیرد باید نگران باشیم این روند قرار است کجا متوقف شود. فارغ از وضعیت فعلی بورس باید سیاست گذاران اقتصادی به این فکر کنند که وضعیت بورس هشدار بزرگی برای صنایع است و اگر وضعیت صنایع به گونه ای باشد که توجیهی برای سرمایه گذاری نداشته باشد، معضلات بزرگی همچون بیکاری و ورشکستگی را به دنبال دارد لذا مسئولان باید این هشدار را به صورت بررسی یک بحران نگاه کنند. خواجه نصیری خروج از وضعیت فعلی بورس را نیازمند تصمیم جدی و اقدام عملی دولت دانست و عنوان کرد: تیم اقتصادی دولت برای حل این موضوع باید به صورت متمرکز فکر کند و در جهت حمایت از صنایع تصمیم گیری کند.

بازار امروز:

گروه خودرو:

معاملات گروه با روند نزولی شدیدی روبرو بود به طوری که اکثر نمادهای گروه از اوایل بازار با صف فروش همراه شدند و معاملات را با صف های فروش به پایان رساندند. خاهن و خرینگ از نمادهای مثبت گروه بودند . لازم به ذکر است برخی از صف فروش های مربوط به نمادهای موجود در این گروه از جمله خودرو تا پایان ساعت معاملات امروز جمع شد.

قند و شکر:

در بازار معاملات امروز برخی نمادهای گروه قند و شکر در حوالی کف قیمت و برخی از نمادها در حوالی سقف قیمت امروز معامله شدند از جمله نمادهای مثبت این گروه میتوان به قشیر، قصفها و قزوین اشاره کرد. سایر نمادهای این گروه در قیمت های منفی مورد معامله قرار گرفتند

گروه محصولات شیمیایی :

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس به همراه رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی درباره اعلام دبیر انجمن صنعت پتروشیمی مبنی بر ارسال صورت حساب ۱۳ سنتی نرخ خوراک توضیح دادند. در پی اعلام دیروز احمد مهدوی دبیر انجمن صنعت پتروشیمی مبنی بر ارسال صورت حساب 13 سنتی نرخ خوراک و پرداخت این رقم توسط شرکت ها، این موضوع از سازمان بورس و اوراق بهادار و دو مقام مسئول پیگیری شد.

در این رابطه حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: این مسئله باید توسط شرکت های پتروشیمی اعلام شود اما تاکنون هیچ یک از شرکت ها از دریافت چنین صورت حساب و رقمی خبر نداده اند. از سوی دیگر تاکنون اعلامیه رسمی مبنی بر نرخ خوراک 13 سنتی منتشر و ارایه نشده است. وی ادامه داد: در صورت تحقق چنین رویدادی، هر کدام شرکت ها باید آثار مترتب از نرخ خوراک 13 سنتی را اعلام کنند. این درحالی است که اکثر شرکت های پتروشیمی با رویه محافظه کارانه بودجه سال جاری را ارایه کرده اند و تحلیل اینکه نرخ خوراک 13 سنتی چه تاثیراتی خواهد داشت، به عهده شرکت ها است

روند نزولی و معاملات منفی بر اکثر نمادهای گروه حاکم بود. اکثر نمادها نیز با صف فروش روز معاملاتی را به پایان رساندند نمادهای مثبت این گروه پارسان، مارون ، فارس و شسینا بودند که نماد شسینا در ساعات پایانی معاملات امروز با صف خرید مواجه شد. شسینا در این گروه امروز هم با صف خرید بازار را ترک کرد.

گروه لاستیک و پلاستیک:

همسو با روند بازار، معاملات گروه نزولی و منفی انجام گرفت سرمایه گذاران باز هم شاهد نزول قیمت ها در این گروه بودند تمامی نمادهای این گروه به جز پتایر در قیمتهای منفی معامله شدند.

بانک:

بانک مرکزی اعلام کرد: صدور گواهی سپرده در قبال خرید املاک و مستغلات مشتریان توسط نهادهای پولی فاقد مجوز غیرقانونی است. بانک مرکزی اعلام کرد براساس بررسی های به عمل آمده و اطلاعات دریافتی، مشخص شده برخی نهادهای پولی فاقد مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نظیر تعدادی از تعاونی های اعتبار موسوم به موسسات مالی و اعتباری، اقدام به صدور گواهی سپرده در قبال خرید املاک و مستغلات مشتریان می کنند.

بدین منظور نهادهای مذکور اموال مشتریان را بعضاً با قیمتی بیش از ارزش متعارف خریداری کرده و در ازای بهای اموال خریداری شده نسبت به صدور گواهی سپرده با نرخ هایی بیش از سقف سود علی الحساب اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنند. اقدام مزبور با قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و سایر مقررات موضوعه، مغایر بوده زیرا که افتتاح حساب سپرده یا صدور گواهی سپرده در نظام بانکی کشور باید در قبال دریافت وجه نقد از مشتریان صورت گیرد. در معاملات امروز این گروه بانک پاسارگاد عملکرد بهتری نسبت به سایر همگروهی ها داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24