Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاخص کل شروعی در دامنه مثبت داشت و پس از گذشت حدود ٢٠ دقیقه به نقطه اوج خود در روز جاری با ١١٧ واحد افزایش در سطح ٧۶۵٣٠ واحد رسید لیکن پس‌ازاین زمان روند نزولی داشت...

در بازار بین التعطیلین چه گذشت...؟

بورس24 :بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته جاری که مصادف با اولین روز خردادماه و نیز حدفاصل بین دو تعطیلی جمعه و نیمه شعبان بود، کار خود را در فضایی بالنسبه مثبت ولیکن باارزش پایین معاملات که تا حدودی ناشی از قرار گرفتن در بین دو تعطیلی بود، آغاز کرد. جمع اوراق بهادار معامله‌شده در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران (با احتساب معاملات بازار بلوک و نیز اوراق بدهی) به حدود 230 میلیارد تومان بالغ شد.

شاخص کل شروعی در دامنه مثبت داشت و پس از گذشت حدود 20 دقیقه به نقطه اوج خود در روز جاری با 117 واحد افزایش در سطح 76530 واحد رسید لیکن پس‌ازاین زمان روند نزولی داشت و تا پایان زمان معاملات علیرغم یکی دو بار تغییر روند مختصر، اساساً نزولی بود و درنهایت با رشد ضعیف 35 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بورس اوراق بهادار تهران، امروز همانند بسیاری از روزهای اخیر صنعت خودرو با 46.9 میلیارد تومان ارزش معامله رتبه اول را به خود اختصاص داده بود پس‌ازاین صنعت، سرمایه‌گذاری‌ها با 19، محصولات فلزی با 16.7 و کانی‌های غیرفلزی با 13.5 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. صنعت خودرو امروز هم حواشی زیادی را به خود اختصاص داد.

سایپادیزل در روزهای پایانی هفته گزارش توجیهی افزایش سرمایه مصوب هیئت‌مدیره خود به میزان 115 درصد سرمایه فعلی از محل تجدید ارزیابی زمین، ساختمان و سایر دارایی‌های ثابت را در سامانه کدال انتشار داد براین اساس از ابتدای وقت با صف خرید روبرو بود ولیکن حجم معاملات این نماد به دلیل عدم عرضه تنها به کمتر از سه میلیون سهم رسید. بعضی نمادهای بزرگ صنعت خودروسازی همانند گروه بهمن، پارس‌خودرو و سرمایه‌گذاری رنا نیز صف خرید را تجربه کردند. در میان نمادهای قطعه ساز نیز صف‌های خرید به چشم می‌خورد. لیکن دیگر نمادهای مطرح همانند ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل شاهد این اتفاق نبودند ولیکن در آستانه قیمتی بالا مورد معامله واقع شدند. نماد سرمایه‌گذاری رنا با 10.6 میلیارد تومان، ایران‌خودرو با 6.3 میلیارد تومان و زامیاد با 5.8 میلیارد تومان بیشترین معاملات را از آن خود کردند. بسیاری انتظار بازگشایی نماد سایپا که روز سه‌شنبه هفته گذشته پیش‌بینی سود تعدیل‌شده سال 1395 را منتشر کرده بود داشتند ولیکن این اتفاق رخ نداد. متأثر از معاملات مناسب و صف خرید نسبتاً پایدار سرمایه‌گذاری رنا، در گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز سرمایه‌گذاری سایپا با استقبال مواجه بود و توانست با 13.9 میلیارد تومان معامله موجبات اختصاص رتبه دوم از حیث ارزش معاملات به گروه سرمایه‌گذاری‌ها (البته به همراه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند که معاملاتی به ارزش 3.9 میلیارد تومان داشت) را فراهم آورد. پس از صنعت خودرو و سرمایه‌گذاری، صنعت تولید محصولات فلزی قرار داشتند در این گروه صنایع آذرآب اراک با 12.1 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله و تماماً مثبت قرار دارد اما ماشین‌سازی اراک دیگر پیمانکار بزرگ این گروه معاملاتی اغلب منفی به ارزش 3.6 میلیارد تومان را پشت سر گذاشت. در بازار کم‌حجم امروز کانی‌های غیرفلزی توانستند رتبه چهارم در ارزش معاملات را از آن خود کنند که البته عمدتاً به دلیل معاملات پرحجم شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان بود. این شرکت با 10.7 میلیارد تومان معامله (به همراه سار شرکت‌های گروه کانی غیرفلزی) توانستند با 13.7 میلیارد تومان ارزش معاملات از حیث ارزش معاملات رتبه چهارم را به دست آورند. گروه بانک‌ها نیز که اغلب موردتوجه فعالان به‌ویژه در فضای پس از برجام قرار داشتند این روزها به حاشیه رانده‌شده و معاملات بسیار کم‌حجمی را تجربه می‌کنند. ارزش معاملات این گروه امروز تنها به 5.8 میلیارد تومان بالغ شد که در این میان نمادهای بانک سرمایه، پست‌بانک، دی، خاورمیانه، سینا و موسسه مالی و اعتباری کوثر در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفتند پست‌بانک در دقایق پایانی تشکیل صف خرید را هم به خود دید. شاید بتوان گفت غیر از شرکت‌ها و صنایع مطرح‌شده در بندهای بالا در سایر صنایع و شرکت‌ها غیر از تک سهم‌ها اتفاق شایان‌ذکری رخ نداد.

در روزهای پایانی هفته قبل بودجه سال 1395 نهایتاً از تصویب شورای نگهبان گذشت و به دولت ابلاغ شد. موارد مهمی در بودجه کل کشور قابل‌بررسی از حیث اثرات اقتصادی آن‌هاست ازجمله این موارد می‌توان اجازه حذف خانوارهای پردرآمد، اجازه تسویه بدهی دولت به پیمانکاران از محل انتشار اوراق بدهی، ایران افزایش سرمایه بانک‌های ملی، سپه، کشاورزی و مسکن (افزایش سرمایه پست‌بانک درنهایت به دلیل اشکالات شورای نگهبان حذف شد)، افزایش عوارض آب و برق بر اساس بند «ج» تبصره 6 قانون بودجه سال 95 کشور. البته در لایحه پیشنهادی دولت پیشنهاد پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها (از محل تسعیر ارز دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و استفاده از آن به‌منظور تسویه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی) و صندوق‌های بازنشستگی (از محل انتشار اوراق بدهی) نیز دیده‌شده بود که درنهایت حذف گردید. قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران هم درنهایت توانست نظر مجلس و شورای نگهبان را تأمین کرده و به دولت ابلاغ شود.

اواخر هفته گذشته مسئولین تلاش‌هایی را به‌منظور رفع موانع بانکی که همچنان سد راه ورود سرمایه‌های خارجی است شدت بخشیدند که البته چندان موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌آید. سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در مصاحبه با گاردین گفت: بانک‌ها به تضمین کافی نیاز دارند، حتی اگر این به معنای بازنویسی دستورالعمل‌ها یا بازنگری در مقررات یا دادن تضمین‌های مکتوب به بانک‌ها باشد. تا زمانی که طرف‌های غربی ما به‌طور کامل به تعهداتشان بر اساس توافق هسته‌ای عمل نکنند، ما شاهد تغییری واقعی در روابط بانکی‌مان نخواهیم بود. مؤسسات انگلیسی نظیر گروه بانکی لویدز و رویال بانک اسکاتلند از ارائه خدمات به همتایان ایرانی‌شان خودداری کرده‌اند و این مانع از بازگشایی شعب آن‌ها در لندن شده است. اولین انتظار ما از انگلیس، ارائه کمک است به‌نحوی‌که بانک‌های ایرانی بتوانند مجدداً فعالیت در لندن را آغاز کنند. رویال بانک اسکاتلند از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده، اما سخنگوی لویدز گفته است: «ما هیچ اطلاعی از مطرح‌شدن چنین موضوعی نداریم. ما پرداخت‌های مجاز بر اساس چهارچوب‌های قانونی و نظارتی را محدود نمی‌کنیم». سیف افزود: «ایران به دلایل سیاسی در لیست (گروه کاری اقدام مالی درزمینهٔ پولشویی) قرارگرفته و اکنون باید تصمیمی سیاسی برای خارج کردن نام ایران از این فهرست اتخاذ شود». به‌علاوه، محدودیت در دسترسی ایران به سیستم دلاری مشکلات جدی‌ای را حتی در مواردی که دلاری تبدیل نمی‌شود، به وجود آورده است. اگر ما بخواهیم ریال عمان را به یورو تبدیل کنیم، به دلار نیاز نداریم، اما سیستم به شکلی طراحی‌شده که (ریال) اول باید به دلار تبدیل شود و سپس به یورو. آن‌ها باید راهی بیابند تا این مشکل حل شود.

به نقل از بیزینس استاندارد، طی روز جاری چند کشور غربی طی بیانیه مشترک پس از نشست در بروکسل از شرکت و مؤسسات مالی خارجی خواستند تا تعاملات مالی و تجاری خود با ایران را آغاز کنند. آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بیانیه مشترک خود تأکید کردند که شرکت و بانک‌های خارجی نباید از تعامل نمالی و تجاری با ایران خودداری کنند. در این بیانیه تأکید شده است که پس از توافق هسته‌ای با ایران، این مؤسسات مجاز به انجام تجارت در چهارچوب مشخص هستند. این چهار کشور اعلام کردند که ما در مقابل فعالیت‌های مجاز اقتصادی با ایران قرار نخواهیم گرفت. این بیانیه تأکید می‌کند این کشورها در مقابل شرکت‌هایی که قصد تجارت و تعامل با ایران را دارند تا وقتی‌که قوانین را رعایت کنند قرار نخواهند گرفت. این بیانیه تأکید می‌کند که تمایل شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی برای ورود به ایران زیاد است و به نفع ما و جامعه بین‌المللی است که تضمین کنیم که توافق هسته‌ای و بر جام برای هر دو طرف و ازجمله برای طرف ایرانی نیز قابل‌اجرا است.

نشریه فوربز در گزارشی اذعان کرده است که روند بازگشت ایران به اقتصاد بین‌المللی به شکل ناامید‌کننده‌ای کند است؛ بنابراین گزارش، بیانیه اخیر آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص تجارت با ایران شاهد دیگری بر این مدعاست که دولت‌های غربی برای قانع ساختن شرکت‌ها و بانک‌های غربی برای تعامل مجدد با جمهوری اسلامی ایران دچار چالش هستند. این گزارش حاکی است که شرکت‌ها و بانک‌های غربی دلایل مختلفی دارند که از تجارت با ایران نگران باشند که یکی از آن‌ها تحریم‌های برجامانده آمریکا بر ضد ایران است. به نوشته فوربز، اصلی‌ترین مانع برجامانده در مسیر بازگشت ایران به اقتصاد بین‌المللی، نبود روابط بانکی است. فوربز تصریح کرده است که کلمات گرم [نظیر بیانیه فوق] برای بانک‌ها کافی نبوده و آن‌ها پیش از ورود به بازار ایران نیازمند شرایط قانونی بهتری هستند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ایران را مقصر مشکلات ایجادشده در مبادلات بانکی کشورهای اروپایی با این کشور دانست.  وی گفت: «مفتخرم بگویم که بر جام ازلحاظ فنی دارد کار می‌کند. ای‌کاش جریان پول‌ها راحت‌تر انجام می‌شد و روابط بانکی آسان‌تر بود، اما این مشکلی است که از خیلی جهات، ایران خودش آن را برای خودش ایجاد کرده است وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش عنوان کرد که حل این مشکلات زمان‌بر خواهد بود.

به نقل از وال‌استریت ژورنال، کارشناسان تحریم گفتند، بانک‌های بزرگ‌تر انگلیسی ممکن است تا زمانی که تحریم‌های آمریکا پابرجا هستند از همکاری با ایران امتناع کنند، اما بانک‌های کوچک‌تر و متوسط و بنگاه‌های اقتصادی علاقه‌مند به تعامل تجاری با ایران هستند. جاستین واکر، مسئول جرائم مالی اتحادیه بانکداران انگلیس گفت: «صادرکنندگان بزرگ جهانی وقت خود را صرف ورود به این قراردادها نمی‌کنند... اما (بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط) واقعاً علاقه‌مند به برقراری مجدد روابط با ایران هستند... نگرانی من این است که آن‌ها بنگاه‌هایی هستند که دسترسی به خدمات بانکی را به چالش‌برانگیزترین روش خواهند یافت واکر که در لندن در نشستی درباره تحریم‌های ایران سخن می‌گفت افزود: «این عملیات اکتشاف طلا که همه انتظارش را داشتند، نیست.» او گفت، «روزی 10 بار» با این سؤال مواجه می‌شود که آیا بانک‌های انگلیسی به ایران بازخواهند گشت یا نه اما باوجوداینکه اشتهای ریسک‌پذیری در بین اعضای اتحادیه بانکداران انگلیس (270 موسسه مالی) مختلف است، بااین‌وجود، ریسک نقض یکی از تحریم‌های همچنان پابرجا بسیار بالاست. «نظر کاملاً مسلط این است که باوجود تداوم تحریم‌های اولیه دولت آمریکا (ورود به بازار ایران) همچنان بسیار ریسک برانگیز است راجر متیوز، مدیر موسسه دچرت ال ال پی گفت، شرکت‌های انرژی راه‌های برقراری مجدد روابط با ایران را بررسی کرده‌اند و برخی مدیران دارایی «علاقه فراوانی» نسبت به ایجاد صندوق‌های جدید در ایران از خود نشان داده‌اند. وی افزود، فعالیت‌های آن‌ها کاملاً محدود است. احتمالاً رفتار محتاطانه تا زمانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در امریکا، روشنگری بیشتری درباره سیاست خارجی این کشور صورت بپذیرد، ادامه خواهد یافت.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز جمعه در حالی با افزایش روبرو شد که بالا گرفتن ناآرامی‌ها در نیجریه و ورشکستگی شماری از شرکت‌های نفت «شیل» آمریکا و همچنین بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا بر روی کاهش بیشتر عرضه طلای سیاه تأثیر به سزایی گذاشت و باعث تقویت بهای نفت شد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۲۹ سنت افزایش به قیمت ۴۹ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۹ سنت افزایش در برابر ۴۸ دلار و ۵۵ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. همچنین تولید نفت آمریکا ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته است و به گفته کارشناسان اقتصادی، انتظار می‌رود بازار جهانی نفت در روزهای آتی شاهد افزایش بیشتر بهای طلای سیاه باشد. میزان اختلال فعلی در عرضه نفت می‌تواند مازاد تولید نفت را که از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد کلید خورد را به حالت توازن برگرداند، البته تولید نفت لیبی هم به دلیل درگیرهای داخلی در این کشور با کاهش روبرو شده است، ضمن اینکه شدت گرفتن ناآرامی‌ها در نیجریه تولید نفت این کشور را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

وزیر نفت ونزوئلا اوایل اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود که از روسیه برای شرکت در نشست اوپک دعوت می‌شود. شبکه تلویزیونی «راشا تودی» امروز (شنبه) به نقل از ولادیمیر وارونکوف نماینده این کشور در اوپک اعلام کرد که نمایندگان کمپانی‌های نفتی و وزارت انرژی روسیه فعلاً قصد ندارند در اجلاس ماه ژوئن سازمان اوپک شرکت کنند.  وی افزود: دلیل این تصمیم آن است که داخل اوپک وحدت در مورد میزان استخراج نفت وجود ندارد و مذاکراتی در این زمینه انجام نمی‌شود که به همین دلیل به‌سختی می‌توان گفت همه در اجلاس آینده شرکت خواهند کرد؟ و چشم‌انداز نشست هم روشن نیست. روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید و صادرکننده نفت جهان در مذاکرات قطر برای تثبیت میزان تولید باهدف جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت‌ها شرکت کرده بود. نواک وزیر انرژی روسیه: گفت: در حال حاضر عرضه حدود 1.5 میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضاست و پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت نفت در سال 2016، به 40 تا 50 دلار برسد. «به نظر من هر تصمیمی در مورد هماهنگی که مستلزم اجرای اجباری خواهد بود، بعید است اتخاذ شود «زیرا ما شاهد اختلاف‌نظرهای قابل‌توجهی در درون اوپک درباره توسعه بیشتر وضعیت و اینکه چه‌کاری باید برای برقراری ثبات در بازار باید انجام داد و چه‌کاری نباید انجام داد هستیم.»

به نقل از رویترز، بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه آینده میلادی موجب شد تا قیمت طلا روز جمعه برای سومین جلسه متوالی کاهش یابد و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی را در طی حدود 2 ماه اخیر تجربه کند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا دیروز با 0.2 درصد کاهش به 1252 دلار و یک سنت رسید. قیمت طلا در این هفته 1.6 درصد کاهش داشت که سومین کاهش هفتگی متوالی به شمار می‌رود. قیمت طلای آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن نیز در پایان معاملات دیروز با یک دلار و 90 سنت کاهش به 1252 دلار و 90 سنت رسید. ویلیام دادلی، رئیس فدرال رزرو شعبه نیویورک روز پنجشنبه گفت، احساسی قوی در بین سیاست‌گذاران بانک مرکزی وجود دارد مبنی بر اینکه بازارها احتمال انقباضی شدن سیاست پولی را دست‌کم گرفته‌اند. این‌یک روز پس‌ازآن اتفاق افتاد که انتشار صورت مذاکرات نشست آوریل فدرال رزرو آمریکا نشان داد که اکثر سیاست‌گذاران احساس می‌کنند افزایش نرخ بهره در ماه آینده می‌تواند اقدامی مناسب باشد. بعد از ارسال این سیگنال به بازار، قیمت طلا به پایین‌ترین رقم 3 هفته اخیر یعنی 1244 دلار رسید. فیلیپ استریبل، تحلیلگر بازار طلا گفت: «من فکر می‌کنم صورت مذاکرات نشست آخر فدرال رزرو اندکی احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن را مشخص کرد من فکر می‌کنم فدرال رزرو اکنون به چالش کشیده شده و بازار مطمئن‌تر شده که به شرطی که آمارهای مثبت تداوم داشته باشد، این اتفاق رخ خواهد داد. طلا به‌شدت به نرخ بهره حساس است و افزایش نرخ موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد می‌شود. تقاضا برای طلا در آسیا این هفته به دلیل تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضای فصلی در بازارهای مهم دادوستد فلز زرد، شاهد افت بود.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

این هفته قرار است جلسه معارفه سرمایه‌گذاری مسکن الوند روز دوشنبه برگزار شود تا احتمالاً طی روزهای آینده با عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام، به‌عنوان دومین شرکت جدید سال ۹۵ وارد بازار شود. این شرکت برای سال مالی جاری مبلغ 539 ریال سود پیش‌بینی کرده و  در عملکرد میان‌دوره‌ای 6 ماهه منتهی به اسفند 94  قادر به تحقق 5 درصد یعنی 27 ریال از سود شده است. شایعاتی از عرضه این سهم ساختمانی در روز چهارشنبه هفته جاری شنیده می‌شود.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در همایش یک‌روزه یورومانی در لندن گفت. بورس تهران با همراهی سایر ارکان بازار سرمایه بدنه اجرایی را تشکیل داده‌اند و سازمان بورس، بدنه نظارتی و قانون‌گذاری را بر عهده دارد. خصوصی‌سازی برنامه مهمی بود که باعث شد شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه بپیوندند. امروزه، دیگر تأمین سرمایه فقط از طریق بانک‌ها انجام نمی‌پذیرد. به‌طوری‌که سال گذشته، دولت برای اولین بار اوراق بدهی منتشر کرد. بخش اوراق بدهی جدید بوده و از امکان رشد بسیار بالایی برخوردار است. بازار سرمایه ایران، واقعاً بکر و خوش ساختار و دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است. نسبت گردش معاملات، 25 درصد بوده و عموماً مربوط به سهامداران داخلی است. 22 درصد مالکان بازار ما در اختیار سهامداران خرد بوده و با توجه به گردش معاملات، بیشتر سهام مربوط به این سهامداران است. دولت فقط 8 درصد مالکیت مستقیم دارد. استانداردهای مالی 15 سال پیش، از IFRS گرفته شد. هرچند که تفاوت‌هایی درزمینهٔ ارزش‌گذاری شرکت‌ها وجود دارد. سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت‌ها درخواست کرده تا سال آینده تمامی گزارش‌ها را بر اساس استاندارهای IFRS ارائه دهند. در این میان  سامانه کدال مربوط به افشای اطلاعات شرکت‌ها است. متولی تسویه وجوه در ایران اکنون بومی است و برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی کافی نیست. شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه ایران درصدد عقد قرارداد با طرف‌های بین‌المللی است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

مرکز آمار ایران نرخ تورم فروردین سال جاری را 0.4 درصد و اردیبهشت را منفی 0.4 درصد اعلام کرد. این در حالی است که طی سال‌های اخیر، کمتر کسی تورم منفی را به یاد دارد و می‌تواند رکورد جدیدی محسوب شود. تورم نقطه‌ای فروردین 7.7 درصد و تورم نقطه‌ای اردیبهشت را 6.8 درصد اعلام‌شده است. همچنین تورم سالانه منتهی به فروردین سال جاری 10.8 درصد و منتهی به اردیبهشت‌ماه 10.2 درصد برآورد شده است. طبق گزارش بانک مرکزی برای سال پایه آماری 1390، نرخ تورم در تاریخ ایران 3 بار و طی سال‌های 1324، 1325 و 1329 به ترتیب با ثبت رکوردهای 14.4- درصد، 11.5- درصد و 17.2- درصد منفی شده است.

واگذاری سهام 15 شرکت دولتی از طریق فرابورس و مزایده در سبد واگذاری‌های خردادماه دولت قرار دارد که بر این اساس 100 درصد سهام شرکت پرورش کرم ابریشم ایران معادل 325 هزار و 125 سهم به‌صورت 20 درصد نقد و بقیه اقساط 6 ساله به قیمت پایه هر سهم 5 میلیون و 68 هزار و 532 ریال و ارزش کل پایه یک هزار و 647 میلیارد و 906 میلیون و 466 هزار و 500 ریال، بلوک 96.5 درصد سهام شرکت توسعه خدمات بازرگانی نورد ایران شامل 615 میلیون و 123 هزار و 810 سهم به قیمت پایه هر سهم 1333 ریال و ارزش کل پایه 819 میلیارد و 960 میلیون و 38 هزار و 730 ریال به‌صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط 4 ساله، بلوک 51 درصدی سهام شرکت آلومینای ایرن شامل 101 میلیون و 988 هزار و 221 سهم نیز به قیمت پایه هر سهم 61 هزار و 180 ریال و ارزش کل پایه 6 هزار و 239 میلیارد و 639 میلیون و 360 هزار و 780 ریال به‌صورت 25 درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله در فرابورس ایران عرضه می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی سهام وکالتی و در اختیار خود در شرکت‌های بافت‌آزادی، نخ البرز، کاغذ پارس، صنعتی جنرال، روغن نباتی پارس، بافکار، سابیر، پاتله، لیفتراک سازی سهند، مشعل سازی ایران، تولیدی مرتب و بنیان دیزل ایران را نیز در یازدهمین روز خرداد امسال به‌صورت نقد از طریق مزایده به فروش می‌رساند.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه در دوران تحریم قیمت تمام‌شده برای مپنا بسیار بالا بود ولی با تمام این موانع در 5 سال گذشته بیش از 5 هزار مگاوات برق به خارج از کشور صادر کردیم اضافه کرد: امروز ما از توربین‌های 25 مگاوات تا توربین‌های 325 مگاوات گازی و بخاری در فهرست محصولات داریم و به‌زودی از توربین‌های 5 مگاواتی تا 15 مگاواتی که فوق‌العاده کاربردهای راهبردی در حوزه نفت و گاز و صنعت دارند به سبد محصولات اضافه خواهیم کرد. کلاس توربین‌ها متمرکز بر سایز آن‌هاست و سایز توربین‌ها نقشی بر تکنولوژی و پیشرفت آن‌ها ندارد و معمولاً 17 تا 20 درصد از سهم توربین‌های بزرگ و با کلاس (E) تولید می‌شوند. برای محلی که به 25 مگاوات برق نیاز است معمولاً از توربین‌های کوچک استفاده می‌شود. در صورت استفاده از توربین‌های بزرگ و متمرکز برای انتقال برق نیاز به خطوط انتقال داریم که مقرون‌به‌صرفه نیست.

لطیف وصلی عضو هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: هیئت‌مدیره جدید شرکت مخابرات ایران پیشنهاد تغییر تعرفه تلفن ثابت در دو بخش افزایش هزینه حق اتصال و افزایش هزینه آبونمان و ثبات تعرفه مکالمات را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه داده است. برای تأمین حداقل بخشی از هزینه‌های تأسیس یک خط تلفن ثابت، مخابرات پیشنهاد افزایش هزینه حق اتصال خط تلفن ثابت از 50 هزار تومان به 250 هزار تومان را ارائه کرده است. هزینه تأسیس یک خط تلفن ثابت از 800 هزار تومان تا یک‌میلیون تومان برآورد شده است. افزایش تعرفه آبونمان در نظر مخابرات است که میزان دقایق مکالمه به ازای افزایش تعرفه پیشنهادشده است. در این پیشنهاد 4 بسته روستا، شهر، مراکز استان و کلان‌شهر دیده‌شده که هزینه آبونمان به ترتیب برای آن‌ها از 3 تا 6 هزار تومان تعیین‌شده است و به‌تناسب میزان افزایش آبونمان دقایقی مکالمه رایگان نیز ارائه می‌شود. در این پیشنهاد، افزایش هزینه هر دقیقه مکالمه مدنظر قرار ندارد. این مجموعه پیشنهادی است که از طرف هیئت‌مدیره جدید شرکت مخابرات ایران به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه‌شده و کمیسیون درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در سال‌های اخیر روند کاهش مصرف در بازار داخل به دلیل رکود در بخش‌های محرک مصرف فولاد کشور به‌طور مستمر ادامه داشته است، به‌طوری‌که مصرف محصولات فولادی تخت از 11.5 میلیون تن در سال 89 به حدود 8.5 میلیون تن تقلیل یافت. علاوه براین، روند افزایشی واردات محصولات فولادی تخت به کشور، به سبب نبود پوشش تعرفه‌ای مناسب، در این مدت ادامه‌دار بوده و واردات در سال 94 که عمدتاً در محدوده تولیدات داخلی بوده حدود 83 درصد بالاتر از دو سال قبل از آن و 32 درصد بیشتر از سال 93 رشد را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که ورود انواع محصولات فولادی تخت به کشور، از مرز سه میلیون و 700 هزار تن گذشت. به گفته وی، این عوامل سبب شد تا اغلب تولیدکنندگان فولاد مجبور باشند بسیار پایین‌تر از ظرفیت خود فعالیت کنند تا جایی که در سال 94، ظرفیت بهره‌برداری شده شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی تخت کشور، به حدود 53 درصد رسید و فولاد مبارکه نیز برای نخستین بار کمتر از ظرفیت خود فعالیت کرد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام اینکه اخیراً یک هلدینگ سیمانی در ایران قرار است تولیدات خود را با برندی عراقی در این کشور توزیع کند، اظهار کرد: قرار است این هلدینگ سیمانی در عراق آسیابی راه‌اندازی کند و تولیدات کلینکر خود را با برندی عراقی در همان منطقه توزیع کند؛ اما فعلاً صادرات سیمان به عراق ممنوع است و قرار است طبق برنامه‌ریزی انجمن صنفی صادرات سیمان سهمیه‌بندی شود.  در داخل برای صادرات سهمیه‌بندی سیمان به عراق تلاش می‌شود از سویی انتظارمان این است که در عراق ممنوعیت صادرات برداشته شود و بتوانیم باری دیگر صادراتمان به عراق را از سر گیریم. شیخان در پاسخ به این سؤال که اگر رفع ممنوعیت برای صادرات سیمان شود چه میزان صادرات خواهیم داشت، گفت: تقریباً ماهانه 400 تا 500 هزار تن می‌توانیم سیمان صادر کنیم. اگرچه عراق هراندازه که سیمان بخواهد می‌توانیم نیاز آن را تأمین کنیم اما باید میزان صادرات سیمان متعادل و باقیمت مناسبی باشد.  دامپینگ سیمان بین صادرکنندگان ایرانی بحث بسیار انحرافی است زیرا ما تولیداتمان را باقیمت‌های از قبل تعیین‌شده در کنار مرز تحویل خریداران می‌دهیم و خریداران هستند که در آن‌سوی مرزها سیمان راکمی ارزان‌تر می‌فروشند. صادرکنندگان ایران دلال عراقی نیستند و ما حاضر هستیم با عراقی‌ها در خصوص تعیین قیمت سیمان در لب مرز مذاکره کنیم تا از قیمت‌شکنی‌ها در عراق جلوگیری شود.  تولیدکنندگان ایرانی در لب مرز تولیدات خود را تحویل می‌‌دهند و از اینکه در آن‌سوی مرز چه قیمتی برای سیمان تعیین می‌شود و دلال عراقی چطور این کالا را بفروشد، بی‌خبر هستند.  قرار بود قیمت سیمان از تیرماه افزایش پیدا کند و پیرو آن طرحی از بهمن‌ماه به اجرا گذاشته شد و الان در ماه چهارم اجرای طرح تعادل‌سازی قیمت سیمان به سرمی‌بریم. بااین‌وجود تقریباً می‌توان گفت روند عرضه و تقاضای سیمان بهبودیافته و این تعادل در آستانه تحقق است چراکه در قیمت‌ کارخانه‌ها تخفیف‌های کمتری دیده می‌شود. درواقع می‌توان گفت 50 درصد وضعیت تخفیف‌ها بهتر شده است.  گرچه آزادسازی قیمت سیمان فعلاً تأثیری چندانی بر صنعت نگذاشته است. به دلیل اینکه ما از اول خرداد 93 طبق قیمت‌های مصوب، قیمت سیمان را افزایش دادیم، هنوز قیمت سیمان با توجه به هزینه تولید آن در مقطع کنونی افزایش پیدا نکرده است که امیدواریم وضعیت سیمان در سال جاری و آینده بهبود پیدا کند تا در این صورت آزادسازی قیمت سیمان به نفع صنعت تمام شود. 

سیدکاظم اورعی استاد دانشگاه گفت: با توجه به رکود سراسری در ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی، یک‌سوم کوره کارخانه‌های سیمان خاموش هستند و 50 درصد کارخانه‌های سیمان با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند. با توجه به کمبود منابع مالی در دولت، کاهش درآمدهای نفتی و در پیش گرفتن سیاست‌های ضدتورمی، رکودی سراسری پروژه‌های عمرانی کشور را فراگرفته به‌طوری‌که دولت مجبور است همواره برای رفع مشکلات جاری خود از بودجه طرح‌های عمرانی بکاهد و آن را به بودجه جاری (حقوق و مزایای کارمندان دولتی) اختصاص دهد. کارخانه‌های سیمان داخلی با کمبود تقاضا دچار هستند و با توجه به ناامنی منطقه نتوانسته‌اند صادرات قابل‌توجهی داشته باشند به همین خاطر درآمدشان بیشتر صرف هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود. با توجه به سیاست‌های انقباضی شدیدی که دولت در پیش‌گرفته رکود بیشتر شده و وقت آن رسیده تا دولت با به‌کارگیری سیاست‌های انبساطی اجازه دهد رونق به اقتصاد کشور برگردد. قبول داریم که تورم بالا درد اقتصاد ایران است اما کاهش آن در بلندمدت باید رخ دهد و اگر سیاست‌گذاران اقتصادی دولت کاهش تورم را تا حد ده درصد هدف‌گذاری کرده و سیاست‌های ضد رکود را در پیش گیرند آنگاه می‌توان به راه افتادن چرخ‌های اقتصاد امیدوار شد. دولت فقط به فکر صنعت خودروست و انگار صنایع دیگر برای او اهمیت ندارد به همین خاطر است که برنده بزرگ طرح کوتاه‌مدت خروج از رکود خودروسازان بودند و سایر صنایع از مزیت‌های این طرح بی‌نصیب ماندند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با اشاره به توافقات خوبی که در سال جاری با کشورهای مختلف در بخش حمل‌ونقل انجام‌شده است، اظهار داشت: ما برنامه‌های خوبی برای بخش‌های بندری و دریایی داریم و زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در این بخش‌ها فراهم کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه مشکلات بانکی در بخش بین‌الملل تا حدودی کارها را با مشکل مواجه کرده است، افزود: مذاکراتی برای اجرای پروژه‌ها انجام‌شده اما تا زمانی که مشکلات بانک‌های خارجی به‌طور کامل حل نشود، اجرای برخی پروژه‌ها با مشکل روبرو است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران به مذاکرات خود با دبیر کل کنگره ملی تجارت (اتحادیه اصناف) سنگاپور اشاره کرد و گفت که در این مذاکرات ایجاد بانک مشترک بین دو کشور موردبحث و بررسی قرار گرفت. به گفته وی، این بانک با توجه به شرایط دوران پساتحریم با سرمایه مشترک و نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و شبکه بانکی که سنگاپور در جهان دارد، ایجاد می‌شود. مذاکرات جدی در مورد شرکت‌های هولدینگ مشترک برای تولید و صادرات محصولات ایرانی در منطقه‌ای که سنگاپور بازارهای خوبی دارد نیز انجام شد.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در روسیه، ازاین‌پس صادرات پسته، مغز پسته، گل‌کلم، کلم بروکلی، خرما، کشمش سیاه، بی هسته و سلطانی و دیگر اقلام کشمش‌ها از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا با تعرفه صفر انجام خواهد شد. اجرای این برنامه و حضور بخش خصوصی در صادرات این کالاها به بازارهای مصرف کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با استفاده از فرصت صفر شدن تعرفه صادراتی، می‌تواند گام بزرگی برای گسترش صادرات محصولات تولیدی ایران به روسیه و دیگر کشورها باشد.

به نقل از رویترز، دولت هند روز جمعه اعلام کرد دهلی‌نو، دوشنبه این هفته یک قرارداد تجاری با ایران برای ساخت و اداره یک بندر استراتژیک در ساحل جنوبی ایران امضا خواهد کرد تا بتواند دسترسی آسان‌تری به آسیای میانه و افغانستان داشته باشد. مذاکرات برای توسعه بندر چابهار سال‌ها به طول انجامیده، اما از زمان لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، هند تلاش‌های خود برای انعقاد این توافق را شدت بخشیده تا رقبایی دیگر نظیر چینی‌ها، این موقعیت را از آن خود نکنند. قراردادی که بر اساس آن هند 2 پایانه و یک لنگرگاه مخصوص کشتی‌های باری در چابهار توسعه خواهد داد، در جریان سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به تهران که روز یکشنبه آغاز می‌شود، به امضا خواهد رسید. گوپال باگلای، یکی از مقامات وزارت امور خارجه هند که مسئول روابط با ایران است گفته، هند سرمایه‌گذاری اولیه‌ای به مبلغ بیش از 200 میلیون دلار در این بندر انجام خواهد داد که از این رقم اکیسم بانک هند یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری را اختصاص خواهد داد.

طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مذاکره با وزیر دارایی اندونزی، گفت: در این جلسه درباره ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و همچنین توسعه تجارت نفت و برقراری روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور توافق کردیم هرچه سریع‌تر اقدامات اجرائی صورت پذیرد. ایشان همچنین از علاقه دو بانک خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در اندونزی و تأسیس بانک جدید در این کشور جنوب شرق آسیا یا خرید سهام یک بانک اندونزی خبر داد.  به گفته او، بانک‌های پارسیان و سامان، دو بانک خصوصی ایران مایل به سرمایه‌گذاری در بخش بانکی اندونزی هستند. وی اعلام کرد دو بانک خصوصی ایرانی مشتاق به تأسیس یک بانک جدید یا حتی خرید سهام بانک در اندونزی هستند

به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، اکسیم بانک هند قصد دارد برای صادرات ریل راه‌آهن به ایران و توسعه بندر چابهار، 30 میلیارد روپیه از بازار داخلی هند سرمایه جذب نماید. این بانک در قالب صندوق توسعه صادرات، خطوط اعتباری‌ای به ارزش 30 میلیارد روپیه (444 میلیون دلار) به 7 بانک ایرانی برای استفاده جهت واردات ریل‌های فولادی از هند و توسعه بندر چابهار اختصاص داده است. صندوق توسعه صادرات یک صندوق مجزاست که بر اساس قانون اکسیم بانک تأسیس‌شده و موجودی آن تنها می‌تواند برای فعالیت‌های مشخصی که دولت هند با آن‌ها موافقت کرده هزینه شود. دیوید راسکوئینها، معاون مدیرعامل اکسیم بانک گفت: «کابینه با پروژه‌ها موافقت کرده و از موجودی صندوق برای تأمین مالی این پروژه‌ها استفاده خواهد شد». دولت هند برای سرمایه‌گذاران این استقراض‌ها را کاملاً تضمین خواهد کرد و ازاین‌رو، سرمایه‌گذاری در این صندوق هیچ‌گونه ریسکی ندارد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 166.1 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 64.5 میلیارد تومان رسید که سرمایه‌گذاری سایپا با 13.9 میلیارد تومان بیشترین حجم در بورس و ذوب‌آهن اصفهان با 6.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 46.9 میلیارد تومان و گروه سرمایه‌گذاری با 19 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 35 واحد و شاخص قیمت 13 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس 6 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76448 واحد و شاخص قیمت به 28588 واحد رسید. ایران‌خودرو با 43 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 39 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز نماد سیمان هگمتان پیش از آغاز معاملات به دلیل تعدیل سود پیش‌بینی‌شده سال مالی منتهی به 30 دی‌ماه 1395 و سیمان بهبهان پس از خاتمه زمان بازار به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف گردیدند. متأثر از فضای عمومی و کم رونق بین دو تعطیلی، اغلب نمادهای صنعت سیمان باارزش معاملات کم و اغلب در دامنه منفی مورد معامله واقع شدند. از میان 27 نماد باز این صنعت، 23 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 9 نماد کمی مثبت، 1 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 12413 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 16721 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 21473 میلیون ریال) بود. سیمان سپاهان با 6320 هزار سهم به ارزش 7943 میلیون ریال حدود 48 درصد ارزش معاملات و سیمان دورود با 1863 هزار سهم به ارزش 2220 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 4 نماد سیمان اردبیل، خاش، دشتستان و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند.

سه نماد هلدینگ امروز شرایط یکسان و بسیار ضعیفی را تجربه کردند حجم و ارزش معاملات بسیار پایین و روند قیمتی غالباً منفی بود. ارزش معاملات از 540 میلیون تومان در روز چهارشنبه گذشته به حدود تنها 160 میلیون تومان بالغ گردید.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید و در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام و متقابلاً در نماد شاهرود 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

 مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    بادرود به شما، خسته نباشید.

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24