Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ ٣٧۴.٩ میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی ۶٧.۶ میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) ۶٠.۴ میلیارد تومان بود...

بورس این گونه به آخر هفته رفت...

بورس24 :شب گذشته در سایت خبری تابناک خبری با عنوان " وداع یک مقام ارشد سازمان بورس دارای تابعیت دوگانه "اشاراتی به تغییر یکی از مدیران ارشد سازمان بورس به دلیل داشتن تابعیت دوگانه شده بود. با درج این خبر شایعات در این خصوص در فضای مجازی افزایش یافت و گمانه‌زنی‌های متفاوتی در این مورد عنوان شد. فضای بازار در روز جاری متأثر از این شایعه کار خود را آغاز کرد. البته سازمان بورس نسبت به سازمان بورس به این خبر واکنش نشان داد و این موضوع را تکذیب کرد:مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار در تمامی رده‌ها علاوه بر تخصص، از متعهدترین افراد بوده و هیچ‌کدام از آن‌ها دارای تابعیت دوگانه نیستند.

در آخرین روز هفته جاری، فضای حاکم بر معاملات اوراق بهادار دل‌چسب نمی‌نمود. شاید بتوان گفت غیر از نمادهای پالایشگاهی به دلیل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی در دامنه مثبت و بعضاً با صف خرید معامله شدند در سایر گروه‌ها غیر از تک سهم‌ها اتفاق شایان‌ذکری که بتواند در بازار نشاط و هیجان ایجاد کند رخ نداد. صنعت خودرو امروز هم بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد ولیکن وجه متفاوت این صنعت در روز جاری این بود که در این گروه بیشترین حجم برخلاف روزهای گذشته متعلق به گروه بهمن بود. این گروه خودروسازی که در اواخر سال گذشته با آگهی مزایده از سوی سهامدار عمده خود روبرو شد این روزها با شایعات مختلفی مبنی بر ابراز تمایل گروه‌های مختلف برای تملک سهام موصوف روبرو است ازجمله خریداران شرکت سرمایه‌گذاری ملی (با همکاری بانک تجارت)، صنایع تولیدی کروز و موسسه مالی و اعتباری کوثر نام‌برده می‌شود.

امروز اطلاعات اضافی درخواستی توسط سازمان بورس از شرکت سایپا نیز منتشر شد که به نظر می‌آید با درج این اطلاعات مقدمات بازگشایی این نماد فراهم‌شده باشد. در نامه سایپا اشاره به افزایش تعداد فروش از 306520 دستگاه به 400949 دستگاه در خانواده پراید، کاهش 22 درصدی هزینه مالی ناشی از تأمین نقدینگی موردنیاز از محل افزایش سرمایه، تسویه تسهیلات اخذشده، استفاده از صکوک و سایر ابزارهای مالی و نیز لحاظ تفاوت نرخ تسعیر ارز صادرات شرکت با نرخ ارز آزاد و لحاظ خریدهای ارزی با نرخ ارز مبادله عنوان‌شده است اخباری هم از دستیابی به رکورد تولید 2018 دستگاه در روز در سال جاری توسط این گروه خودروسازی انتشار یافت. امروز اغلب نمادهای بزرگ خودروسازی به‌جز گروه بهمن و شرکت بهمن دیزل (که امروز پس از برگزاری مجمع سالیانه بازگشایی شد) منفی بودند البته در میان نمادهای قطعه ساز که اغلب به دلیل کوچک‌تر بودن سرمایه و نیز سهام شناوری نه‌چندان زیاد بیشتر موردتوجه سفته‌بازان هستند، نمادهای مثبت و بعضاً با صف خرید بیشتری دیده می‌شد. درنهایت صنعت خودرو باارزش معاملات بیش از 60 میلیارد تومانی خود تأثیر منفی 19 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشت. امروز صنعت محصولات فلزی هم معاملات پرحجمی داشت.

این صنعت باارزش معاملات بیش از 19 میلیارد تومانی پس از صنعت خودرو در جایگاه دوم ایستاد. در نمادهای بزرگ این صنعت امروز صنایع آذرآب با حدود 14.3 میلیارد تومان منفی معامله شد ولیکن دیگر پیمانکار بزرگ، ماشین‌سازی اراک با معاملات 4.6 میلیارد تومانی اغلب با صف خرید مواجه بود. سرمایه‌گذاری‌ها با 17.7 میلیارد تومان رتبه سوم را داشتند. نماد سرمایه‌گذاری سایپا با 9.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را به خود اختصاص داد این نماد که روز گذشته با انتشار مجوز افزایش سرمایه خود از محل سود انباشته روبرو شد امروز تمامی معاملات خود را در دامنه منفی قیمت به ثبت رساند. سرمایه‌گذاری خوارزمی با 2.5 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با 1.3 میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با 1.1 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات پس از سرمایه‌گذاری سایپا را داشتند. فلزات اساسی با 15.4 میلیارد تومان معامله و تأثیر مثبت 20 واحدی بر شاخص کل در پله بعدی قرار داشتند. در این گروه ملی سرب و روی ایران با 5.6 میلیارد تومان معامله و تشکیل صف خرید در اغلب زمان معاملات در صدر ایستاد. فولاد مبارکه با معاملات پرحجم 4.2 میلیارد تومانی مثبت بود. فولاد خوزستان مثبت اما کم‌حجم ظاهر شد ملی صنایع مس ایران اما باارزش معاملات 520 میلیون تومانی تمامی معاملات خود را در دامنه منفی قیمت به ثبت رساند. در فرابورس نیز ذوب‌آهن اصفهان با حواشی زیاد مربوط به خود در ارتباط با افزایش سرمایه و نیز درگیری‌های مدیریت با سهامدار عمده معاملات 8 میلیارد تومانی ولیکن اغلب منفی و بعضاً تا نزدیکی‌های حداقل قیمت را به تصویر کشید. پالایشگاه‌ها اما امروز شرایط خوبی داشتند ارزش معاملات این گروه به حدود 14.1 میلیارد تومان بالغ شد. در این گروه پالایشگاه نفت تهران، شیراز و لاوان اغلب با صف خرید در فرابورس مواجه بودند اما در نمادهای بورسی هیچ‌یک به سقف قیمت مجاز نیز نرسیدند. در سایر گروه‌ها و نمادها اتفاق شایان‌ذکری رخ نداد. شاخص کل با نوسانات محدودی درنهایت با افزایش 160 واحدی به کار خود خاتمه داد گرچه در این میان نمی‌توان از معامله حدود 6.6 میلیون سهمی در نماد سرمایه‌گذاری غدیر در حوالی ساعت 11:15 (با تأثیر مثبت 40 واحدی بر شاخص کل) و معامله 2.9 میلیون سهمی در نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوالی ساعت 10:40 (با تأثیر مثبت 52 واحدی بر شاخص کل) که به نظر می‌رسد با مصلحت‌اندیشی و انگیزه مدیریت شاخص در بازار معاملات خرد صورت گرفت، صرف‌نظر کرد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز چهارشنبه نزدیک به ۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد، این در حالی است که ذخایر نفت خام آمریکا با کاهش قابل‌توجهی روبرو شده است. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۴۷ سنت افزایش به رقم ۴۹ دلار و ۸ سنت در هر بشکه معامله شد، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۵۶ سنت افزایش در برابر ۴۹ دلار و ۱۸ سنت به ازای هر بشکه معامله شد که نسبت بهبهای نفت برنت پیش افتاد. همچنین آمار ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته با ۵.۱ میلیون بشکه کاهش به ۵۳۶.۸ میلیون بشکه رسید که یکی از دلایل کاهش ذخایر نفت خام آمریکا به روند نزولی واردات نفت این کشور به دلیل آتش‌سوزی در کانادا برمی‌گردد. البته قرار است سازمان اطلاعات انرژی آمریکا آمار جدیدی از ذخایر نفت خام این کشور را منتشر کند که انتظار می‌رود با کاهش روبرو شود که این امر می‌تواند منجر به تقویت بیشتر بهای طلای سیاه شود.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس با استناد به افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و رشد عرضه نفت از سوی اوپک، پیش‌بینی کرد که قیمت نفت تا سال ٢٠٢٠ میلادی در بازه ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه باقی می‌ماند. این بانک در گزارشی اعلام کرد: ما همچنان انتظار داریم که قیمت نفت در بلندمدت پایین بماند که مهم‌ترین عوامل آن، تولید نفت خام شیل در آمریکا، افزایش عرضه اوپک و آغاز پروژه‌های تولیدی جدید در سال‌های ٢٠١٦ تا ٢٠١٨ میلادی است. در هفته گذشته، گلدمن ساکس برآورد خود را قیمت نفت در کوتاه‌مدت افزایش داده و اعلام کرده بود به دلیل اختلال در تولید نفت نیجریه و کانادا، بازار نفت با کمبود عرضه روبه‌رو شده است. بر اساس اعلام وزارت نفت، این بانک در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در سال ٢٠١٦ میلادی ٤٥ دلار خواهد بود. بااین‌همه، این بانک برآورد خود را از قیمت نفت در سال ٢٠١٧ میلادی از ٥٨ دلار به ٥٣ دلار کاهش داد. گلدمن ساکس همچنین پیش‌بینی کرد قیمت شاخص نفت خام برنت در سال جاری میلادی به ٤٥ دلار و در سال آینده میلادی به ٥٥ دلار خواهد رسید. این بانک اعلام کرد که رشد بهره‌وری در تولید نفت شیل سبب خواهد شد که تا سال ٢٠٢٠ میلادی حداقل قیمت لازم برای سودآوری تولید این نوع نفت به کمتر از ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد.

به نقل ازرویترز، قیمت طلا در معاملات امروز به علت انتظار برای افزایش زودهنگام نرخ بهره آمریکا به کمترین رقم 7 هفته گذشته کاهش یافت. طلا از چشم‌انداز قریب‌الوقوع برای افزایش نرخ بهره خسارت‌دیده است. طلا نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی حساس است و افزایش نرخ بهره بانکی هزینه نگهداری طلا به‌عنوان ‌یک دارایی غیر بهره‌ای را بالا می‌برد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 5.79 دلار کاهش 1221.42 دلار فروخته شد که کمترین قیمت از ماه آوریل به شمار می‌رود. مارک تو، تحلیلگر بازار طلا گفت: «من فکر می‌کنم قیمت‌ها در روزهای آینده به سطح 1200 دلار برسد. تغییر نرخ بهره بانکی آمریکا هنوز عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت طلاست اما تا پایان ژوئن احساس کلی در مورد افزایش نرخ بهره تا حد زیادی برطرف خواهد شد.» پس از انتشار آمار قوی مسکن‌سازی آمریکا که گمانه‌زنی برای افزایش نرخ بهره بانکی در کوتاه‌مدت را تقویت کرد، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی به بالاترین رقم در 2 ماه گذشته رسید و خاصیت امنیت طلا برای سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار داد. با انتشار آمارهای رسمی فروش خانه‌های تک خانواده به بالاترین رقم در 8 سال گذشته اطمینان به رشد اقتصادی آمریکا روز گذشته تقویت شد. برخی تحلیلگران معتقدند که افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه ژوئن به نظر بعید می‌رسد. جیمز گاردینر، تحلیلگر گروه ام‌کی اس دراین‌باره گفت: «علی‌رغم پسرفت‌های منفی کوتاه‌مدت، طلا در مقابل طیفی از دارایی‌های جایگزین هنوز عملکرد قوی در سال 2016 دارد و سطوح کنونی قیمت، یک قیمت فریبنده ورودی برای افزایش طولانی‌مدت است.»

اخبار مربوط به بورس‌ها:

بر اساس اطلاعیه منتظره توسط شرکت فرابورس ایران، تعداد 5 میلیون سهم شرکت توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان با نماد معاملاتی "حپارسا " روز شنبه، 8 خردادماه جاری در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. در این عرضه اولیه 3 میلیون سهم به فرایند کشف قیمت و 2 میلیون سهم به معامله گران برخط (آنلاین) اختصاص داده‌شده و محدودیت خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب نیز 30 هزار سهم تعیین گردیده است. شرکت حمل‌ونقل ریلی پارسیان در حالی به‌عنوان هفتاد و یکمین شرکت در گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات درج‌شده بررسی‌های اولیه انجام‌شده از اطلاعات محدود این شرکت حکایت از آن دارد که بیش از 91.8 درصد سهام توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان متعلق به هلدینگ نفت و گاز پارسیان بوده و 7.7 درصد هم در اختیار سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل تأمین است. سرمایه اسمی "حپارسا " هم 10 میلیارد تومان بوده و سال مالی آن 31 شهریور پایان می‌پذیرد.

جلسه معارفه شرکت واسپاری ملت با حضور اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل شرکت واسپاری ملت و مدیر پذیرش بورس تهران و سایر فعالان بازار سرمایه برگزار شد. این شرکت با سرمایه 800 میلیارد ریال در بازار دوم پذیرفته‌شده و با نماد «ولملت» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران قرارگرفته است. میزان سود هر سهم این شرکت 190 ریال برای سال 95 پیش‌بینی‌شده است و درحالی‌که EPS سال گذشته شرکت 113 ریال اعلام‌شده بود. بر اساس مصوبات مجمع عادی سالیانه این شرکت مبلغ 8/8 میلیارد ریال معادل 10 درصد سود مصوب به‌عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم گردیده است و این شرکت برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار خود دارد. همچنین جمع حقوق صاحبان سهام این شرکت در انتهای سال مالی منتهی به 29/12/1394 برابر 934 میلیارد ریال بود. سهامداران عمده شرکت واسپاری ملت را گروه مالی ملت با 78 درصد، بیمه ما با 10 درصد و مدیریت سرمایه آتیه خواهان با 10 درصد تشکیل می‌دهند. شرکت واسپاری ملت با احراز موارد تعیین‌شده، از تاریخ 06/10/1394 به‌عنوان چهارصد و نود و ششمین شرکت پذیرفته‌شده در بخش «واسطه‌گری‌های مالی به‌جز تأمین وجوه بیمه و بازنشستگی»، گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی» و طبقۀ «اجاره‌داری مالی» با کد «6591» با نماد «ولملت» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج‌شده است. ابراهیم ابراهیمی مدیرعامل این شرکت خبر از عرضه 10 درصدی سهام واسپاری ملت در روز دوشنبه دهم خردادماه داد و افزود در حال حاضر چند قرارداد خوب با خودروسازان داخلی بسته است که تا دو هفته آینده اطلاعات شفاف‌تری از آن منتشر می‌شود. وی همچنین خبر از افزایش سرمایه شرکت از 80 میلیارد به 100 میلیارد تومان از محل مطالبات نقدی داد و اظهار کرد: این مهم در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت انجام می‌شود. همچنین در سال 92، بخشی از انتقال دیون شرکت صورت گرفته و در صورت‌های مالی شرکت تأثیر مثبت قابل‌توجهی داشته است. همچنین به‌احتمال‌زیاد کفایت سرمایه بعد از بیمه‌ای‌ها شامل لیزینگی ها نیز خواهد شد و گزارش افزایش سرمایه واسپاری ملت از 80 به 100 میلیارد تومان در حال تدوین است. حاشیه سود این شرکت از 70 درصد به‌طور متوالی به 11 درصد در سال 94 کاهش‌یافته است. این در حالی است که در سنوات قبل اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار حاشیه سودی مناسبی را برای ما ایجاد می‌کرد. در حال حاضر اما خودروسازان این اختلاف را کم کرده‌اند و گاهی قیمت خودرو در مقابل درب کارخانه بیشتر از بازار است. وی بابیان اینکه صنعت لیزینگ هنوز به بسیاری از عرصه‌ها وارد نشده است، افزود: خودروهای دست‌دوم بازار بسیار بکری برای ورود شرکت‌های لیزینگی دارد و شرکت واسپاری ملت در آینده‌ای‌ نزدیک به لیزینگ هواپیما وارد خواهد شد.

سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفت: پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم، امروز چهارشنبه پنجم خردادماه 95 شعبه جدید شرکت کارگزاری در منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از ایستگاه معاملاتی بورس انرژی ایران افتتاح شد. به گفته وی امروز از میان عرضه‌های بازار فیزیکی، کارگزاری آگاه به‌عنوان کارگزار عرضه‌کننده هگزان پالایش نفت کرمانشاه از ایستگاه معاملاتی خود واقع در منطقه آزاد اروند اقدام به ثبت عرضه کرده و دسترسی خود را به‌تمامی سامانه‌های معاملاتی بورس انرژی ایران اعم از سامانه معاملاتی بازار مشتقه و حراج حضوری به نمایش گذاشت. حسینی، افتتاح شعبه جدید بورس انرژی این کارگزاری به‌عنوان اولین شعبه خارج از شهر تهران را آغازی در راستای توسعه فعالیت‌های 52 کارگزاری عضو این بورس اعلام کرد و افزود: بر این اساس آمار، مجوزهای ایستگاه معاملاتی اعطاشده از سوی بورس انرژی از 62 کارگزاری عبور خواهد کرد. وی با اشاره به ارزش 52 هزار میلیارد ریالی معاملات بورس انرژی ایران افزود: از این میزان، سهم بازار فیزیکی 64 درصد و بازار مشتقه 36 درصد بوده است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

حجم تجارت خارجی غیر از نفت دوماهه نخست سال 95 بر اساس آمارهای روزانه گمرک منتشر شد. بر این اساس، حجم تجارت خارجی در این مدت 13 میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است. در این مدت حدود 6 میلیارد دلار واردات کالا با وزنی حدود 4 میلیون و 800 هزار تن در سامانه‌های گمرک ثبت‌شده است. همچنین بر اساس آمار روزانه گمرک، بیش از 7 میلیارد و 600 میلیون صادرات کالا وجود داشته که البته این میزان به همراه محاسبه محصولات پتروشیمی بوده است. وزن کالاهای صادراتی در این مدت 20 میلیون تن گزارش‌شده است.

قربانی معاونت اقتصادی بانک مرکزی گفت: نظام بانکی،‌بازار سرمایه و تأمین مالی خارجی از اجزای تأمین مالی در کشور ماست پارسال 90 درصد مربوط به‌نظام بانکی، 8 در صد مربوط به بازار سرمایه و 2 در صد مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی بود. وی بابیان اینکه نظام بانکی به علت انباشت مطالبات غیر جاری و بدهی دولت در تنگنا قرار دارد افزود: در نظرسنجی انجام‌شده از واحدهای صنعتی 33 درصد آن‌ها نبود تقاضا و 22 درصد آن‌ها کمبود نقدینگی را از مهم‌ترین عوامل مشکلات خود بیان کرد. قربانی با اشاره به اینکه پارسال 30 درصد رشد نقدینگی و 22 در صد رشد اعتبارات داشتیم گفت: این به علت تنگنای اعتباری است. حدود 30 درصد تسهیلات ناشی از استمهال واحدهای تولید است. پارسال بانک مرکزی در جهت کمک به بخش‌های تولیدی حدود 5 واحد درصد به‌صورت مدیریت‌شده در قالب بسته خارج از رکود برای کمک به بخش‌هایی مانند خودرو و خرید کالاهای واسطه‌ای، نقدینگی را افزایش داد. 83 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و 33 درصد ترازنامه بانک‌ها منجمد شده است. نظام بانکی کشورمان دچار تنگنای اعتباری است و ما باید ریشه‌ها را درمان کنیم. بانک مرکزی درمان ریشه‌ها برای مطالبات غیر جاری را آغاز کرده و بدهی دولت هم در قالب طرح اصلاح نظام بانکی پیگیری می‌شود. وی با اشاره به اینکه بانک‌ها نرخ‌های سود را کاهش دادند ادامه داد: ممکن است تخلفاتی باشد اما التزام بانک‌ها به نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار بسیار بیشتر از گذشته است. ‌بانک مرکزی تا زمانی که نرخ سود واقعی به سطح منطقی یک تا دو درصد بالای تورم برسد مسیرش را ادامه می‌دهد.

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به افزایش گزینه‌های تسهیلات دهی این بانک از سال گذشته اظهار کرد: این در حالی است روند تسهیلات دهی ما در بخش مشارکت مدنی بر روند رو به رشد بازار مسکن از دی‌ماه سال قبل تأکید دارد. تسهیلات پرداختی مشارکت مدنی در سال ١٣٩٤ این‌گونه بوده که در دی‌ماه٦٠ درصد، بهمن‌ماه ٥٧ درصد، اسفندماه ١٨٧ درصد و همچنین در فروردین امسال ٨٦ درصد و در اردیبهشت‌ماه نیز تا ٦٠ درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل رشد یافته است. مدیرعامل بانک مسکن معتقد است که با توجه به رشد تسهیلات دهی و سقف آن در طول یک سال گذشته، روند رشد در بازار مسکن می‌تواند ادامه‌دار باشد. وی همچنین از اهمیت تأمین مالی در حوزه مسکن سخن گفت و تأکید کرد: بخش مسکن نیازمند یک نظام جامع تأمین مالی است. اگر نظام جامع تأمین مالی در بخش مسکن ایجاد نشود، می‌تواند منجر به حرکت به سمت تأمین مالی به روش نادرست مسکن مهر شود.

اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور اظهار داشت: «چابهار می‌رود که جهشی جدید را آغاز کند و نقش اقیانوسی مهمی را برای کشورمان ایفا نماید و خوشبختانه اسکله‌های جدیدی برای بهره‌برداری آماده می‌شود.» وی با اشاره به بهره‌برداری بخشی از این اسکله‌ها از سوی هند اظهار کرد: «این بندر برای کشورهای آسیای میانه و کشورهایی که فاقد دسترسی به دریا هستند، نقطه اتکای معتبری می‌باشد و هندی‌ها یکی از علاقه‌مندان توسعه و سرمایه‌گذاری در این منطقه هستند.» «کسب‌وکارهای فعال در این منطقه شامل یک مجموعه پتروشیمی است که با خط گازی که در دست اجراست، تغذیه می‌شود و بخش دوم نیز فولاد است و سرمایه‌گذاری دو بانک در منطقه آزاد چابهار آغازشده است.» وی همچنین صادرات و بسته‌بندی مجدد کالا و مواد خام در این بندر را از دیگر اقدامات مثبت اقتصادی در چابهار عنوان کرد و گفت: «این مواد به بازارهای مختلف ازجمله افغانستان صادر می‌شود.» «بر اساس موافقت‌نامه‌ای که بین سران کشورها امضا شد باید اقدامات تجاری و بازرگانی اتفاق افتد و کمتر از شش ماه آینده قراردادهای تجاری بسته‌شده و کار به مرحله اجرا می‌رسد.» «اسکله‌هایی که در منطقه چابهار توسط سازمان بنادر ساخته‌شده در مرحله پایانی است و بعد از قرارداد تجاری، تجهیزات بارگیری پیشرفته به چابهار آورده می‌شود که با قراردادی که با هند انعقاد شده، این کار تسهیل می‌شود.»

موارد مهم جزئیات بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی که روز گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد شامل: یک میلیارد دلار سپرده ارزی دوساله در چند بانک عامل توسط صندوق توسعه ملی که تا سقف 2 میلیارد دلار قابل‌افزایش می‌باشد، با نرخ ثابت حداکثر 3.5 درصد به‌عنوان نرخ نهایی ارائه تسهیلات به متقاضی، جهت ارائه تسهیلات ارزی به خریداران خارجی کالاها و خدمات ایرانی در قالب اعتبار خریدار، سپرده‌گذاری مبلغ بیست هزار میلیارد ریال در یک دوره یک‌ساله با نرخ 16 درصد برای بخش صنعت و 14 درصد برای بخش کشاورزی و صنایع دانش‌بنیان از طریق بانک‌های عامل شامل بانک توسعه صادرات، بانک سپه، بانک صادرات، بانک کشاورزی و بانک صنعت و معدن. در این خصوص سازمان توسعه تجارت می‌تواند فهرست شرکت‌های توانمند صادراتی را، به‌عنوان شرکت‌های معتبر، به بانک‌های عامل، پیشنهاد نماید، سپرده‌گذاری ارزی صندوق نزد بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات جهت تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های صادراتی فعال درزمینهٔ صادرات کالا و صادرات خدمات فنی و مهندسی، مطابق رویه‌های موجود صندوق. منابع پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال 1395 کل کشور برای حمایت از صادرات غیرنفتی به شرح ذیل می‌باشد: مبلغ 3000 میلیارد ریال از محل اعتبار ردیف 79-550000 برای اعطای مشوق‌های صادراتی مربوط به صادرات غیرنفتی و غیر پتروشیمی با اولویت صادرات دانش‌بنیان، مبلغ 1000 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی با اولویت تولیدات صادراتی از محل اعتبار ردیف 100-550000 و پیش‌بینی مبلغ 5000 میلیارد ریال از محل هدفمندسازی یارانه‌ها بر اساس درآمدهای حاصل از اجرای بندهای ب و د تبصره 14 قانون بودجه سال 1395

خزانه‌داری کل کشور، خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری بخشنامه‌ای صادر کرد بخشنامه مورداشاره اخذ تأییدیه سازمان حسابرسی برای گزارشات سالانه بدهی‌ها و مطالبات دولت و ارسال آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌منظور ارائه هم‌زمان با لایحه بودجه سالانه به مجلس شورای اسلامی را برای دستگاه‌های اجرایی الزامی می‌سازد. بخشنامه خزانه‌داری کل کشور تصریح دارد، دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند حداکثر تا تاریخ 31 شهریورماه سال جاری نسبت به انعقاد قرارداد مربوط با سازمان حسابرسی اقدام کرده و گزارش سالانه حسابرسی شده‌ی بدهی‌ها و مطالبات سال 1394 در مرکز را به اداره کل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت و در استان‌ها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها ارسال کنند. به‌موجب مفاد ماده (4) آیین‌نامه فوق‌الذکر و تبصره‌های آن، الزام به اخذ تأییدیه سازمان حسابرسی منحصر به بدهی‌ها و مطالبات دولت از اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و بانک‎ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و خصوصی) بوده و بدیهی است، در مواردی که آن دستگاه اجرایی با توجه به اطلاعات ارسالی بر اساس بخشنامه مورخ 19 مرداد 1394 معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور، فاقد بدهی‌ها و مطالبات متعلق به اشخاص یادشده است، انعقاد قرارداد و ارائه تأییدیه حسابرسی، الزامی نیست. اتخاذ تمهیدات لازم برای استفاده از ابزارهای تسویه بدهی‌ها، مقرر در قوانین ذی‌ربط (ازجمله قانون فوق‌الذکر)، منوط به ارائه اطلاعات موردنیاز با رعایت مفاد این بخشنامه خواهد بود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

عبدالمهدی ارجمندنژاد مدیرکل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با اشاره به تدوین مقررات حاکمیت شرکتی اظهار داشت: برای تدوین این قانون، نظرات بانک‌های دولتی و خصوصی اخذشده و به‌زودی به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد. باوجوداینکه مطالعات کارشناسی زیادی برای تدوین این قانون انجام‌شده و نظرات بانک‌ها اخذشده است، اما خود را مصون از نقد نمی‌دانیم و امیدواریم با ارائه نظرات کارشناسی و اصلاحی، این مقررات به نحو احسنت در شبکه بانکی عملیاتی شود. کسانی که می‌خواهند به عضویت هیئت‌مدیره بانک‌ها دربیایند، باید بدانند که چه جایگاهی دارند. وی با اشاره به بحث استقلال رأی در هیئت‌مدیره بانک‌ها گفت: زمانی هنری فورد گفته بود سعی می‌کنم افراد هیئت‌مدیره را با افکار مختلف تعیین کنم، چراکه اگر تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد، افراد آن‌قدر بر مسائل مختلف بحث می‌کنند که برآیند آن‌یک تصمیم خوب و مطلوب می‌شود؛ اما متأسفانه برخی از ما به دنبال این هستیم که اعضای هیئت‌مدیره یکدست باشند و این موجب تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسی در سطح هیئت‌مدیره می‌شود.

در جریان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده ایران‌خودرو در 22 اسفندماه، 5 عضو حقوقی هیئت‌مدیره این شرکت خودروساز مشخص شدند. دیروز تغییرات هیئت‌مدیره این شرکت در کدال منتشر شد و رسماً از ورود جمشید ایمانی به هیئت‌مدیره خبر دادند که یکی از مدیران معروف صنعت خودرو بشمار می‌رود. وی دارای سوابقی چون نائب رئیس هیئت‌مدیره شرکت صنایع خودرو، رئیس هیئت‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سایپا، قائم‌مقام مالی و اقتصادی مدیرعامل ایران‌خودرو، رئیس هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری سایپا، عضو هیئت‌مدیره ساپکو و... است. بر اساس این گزارش، به‌این‌ترتیب، ایمانی در حالی به نمایندگی از شرکت پیشگامان بازرگانی گل یار، جانشین حمیدرضا منجی شده است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

اخبار منتشره حاکی از این است که سایپا و ایران‌خودرو هرکدام به‌صورت جداگانه تفاهم‌نامه همکاری را با این شرکت امضا کرده‌اند. در ایران‌خودرو و محصولاتی که رقیب اصلی محصولات پژو هستند ازجمله رنو سیمبل جدید در سایپا تولید خواهد شد. با این کار عملاً رنو محصولات رقیب پراید را در ایران‌خودرو و محصولات رقیب پژو را در سایپا تولید خواهد کرد. پیمان کارگر، مدیرعامل رنو ایران و مدیرعامل رنو خاورمیانه گفت: با هر دو شرکت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال کار بر روی جزئیات قرارداد هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد. تا آنجا که مشخص‌شده رنو، بن‌رو را در اختیار خواهد گرفت. سهم رنو برای خرید و اداره این شرکت حداقل 60 درصد است.ما به‌گونه‌ای هم در ایران‌خودرو و سایپا کارخواهیم کرد که سهام مدیریتی داشته باشیم در سایپا سهم 60 درصد با رنو و 40 درصد با سایپا خواهد بود در ایران‌خودرو هم روش همکاری مشابه است. با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود، این‌گونه مطمئن می‌شویم که می‌توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم. البته هنوز در حال کار بر روی جزییات قرارداد هستیم.درباره ایران‌خودرو هم فعلاً در حالا مذاکره برای انتخاب سایت تولیدی در این شرکت هستیم و باید ببینیم کدام‌یک از سایت‌های این شرکت به رنو واگذار خواهد شد.

فایننشال تایمز از قول آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد باگذشت تقریباً 6 ماه از لغو تحریم‌های ایران، این کشور به وعده خود درباره افزایش تولید و صادرات نفت عمل کرده و بسیاری از تحلیلگران و مفسران را غافلگیر کرده است. ایران در ماه آوریل تقریباً 3.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که همان رقمی بوده که این کشور در نوامبر 2011 یعنی قبل از اعمال تحریم‌های هسته‌ای تولید می‌کرد. صادرات نفت نیز در ماه گذشته به 2 میلیون بشکه در روز رسید که تنها 200 هزار بشکه کمتر از ارقام صادرشده در اواخر سال 2011 بود. مایک ویتنر تحلیلگر بازار نفت گفت: اکثر مردم احساس می‌کردند ایرانی‌ها در آستانه لغو تحریم‌ها دارند درباره یک بازی بزرگ حرف می‌زنند. این‌یک کارت برای بازی در بازار نفت بود و آن‌ها اکنون از پیش‌بینی‌های ما فراتر رفته‌اند. هرچند ممکن است بخشی از محموله‌های بارگیری شده در ماه آوریل از ماه مارس باقی‌مانده باشد، این ماه هم‌زمان با کاهش بخشی از مازاد عرضه در بازار، احتمالاً ایران نفت بیشتری خواهد فروخت.

روزنامه هندوستان تایمز روز چهارشنبه با انتشار مطلبی به مناسبت سفر نخست‌وزیر هند به ایران، به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و تأثیر آن در توسعه ارتباطات منطقه‌ای پرداخت و اضافه کرد بازگشت ایران به تعاملات جهانی، پس از یک دهه باعث تغییرات مهمی در منطقه می‌شود. به نوشته این نشریه، ایران با بیش از 77 میلیون جمعیت، نیروی کار آموزش‌دیده و ملتی با اعتمادبه‌نفس از موقعیت منحصربه‌فردی برای تبدیل‌شدن به پل ارتباطی آسیا برخوردار است. روزنامه هندوستان تایمز در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ایران و هند برای توسعه روابط نوشت: دو کشور می‌توانند روابط سنتی خود را از خریدار و فروشنده نفت و گاز به سرمایه‌گذاری مشترک ارتقاء دهند. در ادامه این مطلب، اختصاص اعتبار 150 میلیون دلاری از سوی هند برای توسعه چابهار را یکی از گام‌های مهم برای توسعه این بندر دانسته و اضافه‌شده است با توجه به سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری چین در بندر «گوادر» پاکستان، هند باید هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و آغاز عملیات احداث خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد که می‌تواند دروازه صادرات هند به روسیه و اروپا باشد را تسریع بخشد.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 374.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 67.6 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 60.4 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 223.7 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 151.2 میلیارد تومان رسید که گروه بهمن با 17.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق صکوک اجاره پتروریگ دانا کیش با 29 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 60.1 میلیارد تومان و گروه محصولات فلزی با 19.1 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 160 واحد، شاخص قیمت 58 واحد و شاخص فرابورس 3 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76853 واحد و شاخص قیمت به 28176 واحد رسید. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 52 واحد بیشترین اثر مثبت و پتروشیمی جم با 61 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز از میان 28 نماد باز این صنعت، 20 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی تنها 6 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 6565 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 9407 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 10128 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 1557 هزار سهم به ارزش 1873 میلیون ریال حدود 20 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 1305 هزار سهم به ارزش 1584 میلیون ریال معادل 17% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. فضای عمومی حاکم بر معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز هم ضعیف و اغلب منفی بود. از میان نمادهای باز 8 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، بجنورد، خزر، خوزستان، اصفهان، کرمان و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. امروز نمادهای سیمان اصفهان، کرمان، خوزستان و خوزستان بازگشایی شدند. پس از پایان معاملات نیز نمادهای سیمان دشتستان به‌منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع افزایش سرمایه و سیمان شاهرود به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شدند.

نماد سیمان فارس و خوزستان که به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع افزایش سرمایه بسته است، امروز با برگزاری مجمع موصوف و تصویب سهامداران سرمایه خود را از 450 میلیارد تومان به 562.5 میلیارد تومان افزایش داد. دو نماد دیگر معاملات کم‌حجم و تماماً در دامنه منفی را در آخرین روز هفته جاری به ثبت رساندند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید، در نماد سیمان فارس نو 1 شخصیت حقیقی و در نماد سیمان سپاهان گروه توسعه مالی مهر آیندگان خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24