Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

توقف نماد سرمایه‌گذاری سایپا پیش از آغاز معاملات به‌منظور تعدیل قابل‌ملاحظه سود سال ١٣٩۴ و نیز انتشار خبری از سوی معاونت بازرگانی سایپا مینی بر انعقاد تفاهم‌نامه ١ میلیارد دلاری با یک شرکت کره‌ای به‌منظور فاینانس هم نتوانست کمک شایان و قابل‌توجهی به این امر صورت دهد...

بورس و خبرهای مهم خودرویی

بورس24 :با بازگشایی نماد سایپا در روز گذشته علیرغم افت حدود 15 درصدی و تأثیر منفی با شاخص کل، به‌نوعی بخشی از نگرانی‌های عده‌ای که تصور افول بیش از این را به لحاظ بازگشایی سایپا داشتند، از بین رفت.

امروز تلاش‌هایی بر روی این نماد پیش از افتتاح معاملات به‌منظور شروع با صف خرید انجام پذیرفت لیکن موفقیت‌آمیز نبود و نماد با تعادل مثبت کار خود را آغاز کرد گرچه در اوایل زمان معاملات تا نزدیکی‌های آستانه‌بالای قیمت مجاز نیز حرکت کرد ولیکن این اتفاق رخ نداد و حتی سقف قیمت نیز لمس نشد. البته توقف نماد سرمایه‌گذاری سایپا پیش از آغاز معاملات به‌منظور تعدیل قابل‌ملاحظه سود سال 1394 و نیز انتشار خبری از سوی معاونت بازرگانی سایپا مینی بر انعقاد تفاهم‌نامه 1 میلیارد دلاری با یک شرکت کره‌ای به‌منظور فاینانس هم نتوانست کمک شایان و قابل‌توجهی به این امر صورت دهد. این نماد با حجم معاملات مناسب 240 میلیون سهمی روز را به پایان برد. نماد اغلب معاملات خود را در دامنه مثبت به ثبت رساند،لیکن معاملات اندکی هم در دامنه منفی اتفاق افتاد برآیند تلاش این نماد درنهایت تأثیر مثبت 12 واحدی بر شاخص کل بود. بسته شدن نماد سرمایه‌گذاری سایپا بر نماد سرمایه‌گذاری رنا هم تأثیر خوبی برجای گذاشت. در نماد ایران‌خودرو اما تنها حدود 11 میلیون سهم و اغلب در دامنه منفی قیمت جابجا شد. در اغلب نمادهای مطرح این صنعت همچون ایران‌خودرو دیزل، پارس‌خودرو، زامیاد و سایپادیزل هم شرایطی مشابه ایران‌خودرو حکم‌فرما بود. نماد گروه بهمن که روزهای قبل با رشد قیمت قابل‌قبول و معاملات پرحجم همراه بود نیز امروز به دامنه منفی قیمت رسید،شایعات مربوط به خرید بلوکی سهام این شرکت توسط صنایع تولیدی کروز، موسسه مالی و اعتباری کوثر و سرمایه‌گذاری ملی ایران همچنان شنیده می‌شود.

درنهایت صنعت خودرو باارزش معاملات حدود 69 میلیارد تومانی که رتبه اول را در بورس اوراق بهادار تهران از آن خودکرده بود تأثیر کاهنده 12 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشت. آمار تولید و فروش اردیبهشت‌ماه و نیز دو ماه سال جدید از سوی ایران‌خودرو در سامانه کدال انتشار یافت بر اساس این اطلاعات شرکت مزبور در اردیبهشت‌ماه قریب 50 هزار دستگاه تولید و 46 هزار دستگاه به فروش رسانده است آمار دوماهه تولید و فروش نیز به ترتیب عبارت از 80 هزار و 64 هزار دستگاه می‌باشد. با توجه به بالا گرفتن تب مذاکرات با شرکت‌های خارجی توسط این صنعت شاید توجه به سرانه تولید شرکت‌های داخلی در قیاس با رقبای خارجی جالب باشد توضیح این‌که این نکته در بازدید دو هفته قبل آقای معظمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز مورد گوشزد قرارگرفته بود. آمارها نشان می‌دهند نسبت «تولید به نیروی انسانی» در صنعت خودرو ایران بسیار کمتر از خودروسازان بزرگ دنیاست و این موضوع یکی از نشانه‌های بارز بهره‌وری پایین در این صنعت به شمار می‌رود. به عبارت بهتر، بزرگان خودروسازی دنیا، با نیرویی کمتر، تولیدی بیشتر از شرکت‌های خودروساز داخلی دارند و طبعاً بهره‌وری‌شان نیز بالاتر است. به‌عنوان‌مثال، طبق آخرین آمار، کیاموتورز به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ کره جنوبی، با حدود 34 هزار نفر پرسنل، تیراژی حدوداً دو میلیون و 850 هزار دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته است. با این حساب، نسبت «تولید به نیروی انسانی» در کیاموتورز، 85 بوده، بدین معنی که به ازای هر یک کارگر، 85 دستگاه خودرو در این شرکت به تولید رسیده است. این نسبت در شرکتی مانند سیتروئن، عدد 91 را نشان می‌دهد؛ به‌نحوی‌که این خودروساز توانسته با 13 هزار و 900 نفر، حدوداً یک‌میلیون و 127 هزار محصول به تولید برساند. همچنین جنرال موتورز آمریکا نیز که با نیروی انسانی 212 هزارنفری‌اش حدود 9 میلیون و 715 هزار دستگاه تیراژ داشته، عدد 46 را برای نسبت «تولید به نیروی انسانی» خود ثبت کرده است. این آمارها در حالی است که خودروسازان ایرانی دارای آمار ضعیفی در نسبت «تولید به نیروی انسانی» هستند. بر این اساس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، در سال 92 با 54 هزار نفر پرسنل، 365 هزار دستگاه تیراژ داشته است. با این حساب، آبی‌های جاده مخصوص عدد هفت را در نسبت «تولید به نیروی انسانی» به ثبت رسانده‌اند. درواقع به ازای هر یک کارگر ایران‌خودرو تنها هفت‌دستگاه محصول به تولید رسیده که بسیار کمتر از سایر خودروسازان جهان است. سایپا نیز به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، اوضاع بهتری نسبت به ایران‌خودرو ندارد، چه آنکه در همین سال حدوداً 40 هزار کارگر این شرکت تنها 226 هزار دستگاه محصول به تولید رسانده‌اند؛ بنابراین نسبت «تولید به نیروی انسانی» در سایپا عدد شش را نشان می‌دهد. پارس‌خودرو نیز که لقب سومین خودروساز بزرگ ایران را یدک می‌کشد، عدد هشت را در نسبت موردنظر ثبت کرده است؛ به‌نحوی‌که هفت هزار و 500 نفر پرسنل آن آماری حدوداً 61 هزار دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته‌اند.

پس از صنعت خودرو گروه محصولات فلزی با بیش از 14 میلیارد تومان معامله در جایگاه دوم ایستادند. در این صنعت دو شرکت بزرگ پیمانکاری صنایع آذرآب اراک با 11.9 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک با 1.9 میلیارد تومان ارزش معاملات بافاصله قابل‌ملاحظه‌ای از سایر شرکت‌های هم‌گروه خود قرار دارند. امروز نماد آذر آب با تعادل نسبی و منفی مواجه بود ولیکن نماد ماشین‌سازی اراک گرچه متعادل کار خود را آغاز کرد اما باگذشت زمان کوتاهی به‌صف فروش هم رسید. امروز در کادر مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان که از سهامداران عمده ماشین‌سازی اراک (و همین‌طور ذوب‌آهن اصفهان) شناخته می‌شود و اغلب از سوی فعالان بازار به دلیل عرضه‌های بی‌محابا موردنقد واقع می‌گردید تغییراتی اتفاق افتاد و پست‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و نیز مدیر معاملات این مجموعه تغییر کردند. در جلسه تودیع و معارفه مدیران جدید تأکیداتی به رحمایت از سهام زیرمجموعه و جلوگیری از عرضه‌های آبشاری صورت گرفت. فلزات اساسی پس از دو صنعت خودرو و محصولات فلزی با 13.3 میلیارد تومان در رتبه سوم ایستادند. در میان نمادهای این صنعت در بورس اوراق بهادار تهران پیدا کردن نمادی که مثبت معامله شود سخت بود و تقریباً همه نمادهای مطرح همانند فولاد مبارکه، ملی مس ایران و فولاد خوزستان منفی بودند. البته در نماد ملی مس در حوالی ساعت 11 معامله حدود 14 میلیون سهمی در بازار معاملات خرد در دامنه مثبت صورت گرفته که موجبات بالا رفتن قیمت پایانی را فراهم آورد لیکن نماد فی‌نفسه منفی بود. در فرابورس نماد فولاد ارفع مثبت و اغلب با صف خرید و نماد ذوب‌آهن اصفهان منفی بود. بیشترین ارزش معاملات مربوط به فولاد مبارکه با 6 میلیارد تومان، ذوب‌آهن اصفهان با 3.9 میلیارد تومان و ملی صنایع مس ایران با 2.8 میلیارد تومان بود. صنعت بسیار کم گردش مواد دارویی امروز به دلیل معامله مناسب صورت گرفته بر روی نماد تولید مواد اولیه داروپخش به ارزش حدود 9.5 میلیارد تومان، توانست به ارزش معاملاتی مجموعاً قریب به 12.6 میلیارد تومان دست پیداکرده و رتبه چهارم را از آن خود کند.

به‌جز صنایع مهم عنوان‌شده دربندهای فوق ارزش معاملات هیچ‌یک از گروه‌ها به بیش از 10 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران هم نرسید. تنها در بازار پایه بر روی نماد هنکل پاک وش معاملات به ارزش بیش از 30 میلیارد تومان انجام گرفت. شاخص کل نیز با کاهشی معادل 304 واحد به سطح 76387 واحد رسید که عمدتاً متأثر از صنعت بانکداری با 83 واحد، محصولات شیمیایی با 44 واحد و استخراج کانه‌های فلزی و خدمات فنی و مهندسی هریک با 40 واحد تأثیر منفی بود. تلاش‌هایی با انجام معاملات با ماهیت بلوک در بازار خرد بر روی نمادهایی همچون پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری امید و ملی صنایع مس ایران نیز برای مدیرت شاخص و تقلیل شدت منفی بودن آن انجام پذیرفت.

درحالی‌که قرار بود فردا عرضه اولیه شرکت واسپاری ملت انجام شود ظاهراً این کار به تعویق افتاده است. در جریان برگزاری جلسه معارفه چهارشنبه گذشته واسپاری ملت، اعلام شد سهام این شرکت احتمالاً روز دوشنبه 10 خرداد عرضه اولیه خواهد شد که با توجه به عدم انتشار اطلاعیه مربوطه، این عرضه قطعاً در فردا نخواهد بود. تا صبح امروز قرار بوده عرضه اولیه 10 درصد سهام "ولملت" سه‌شنبه یا چهارشنبه جاری انجام شود اما زمان قطعی این تصمیم به بعد از جلسه عصر امروز هیئت‌مدیره بورس موکول شده است؛ بنابراین طی امروز و فردا زمان عرضه اولیه این شرکت 80 میلیارد تومانی در هفته جاری و با احتمال ضعیف در هفته بعد مشخص خواهد شد. واسپاری ملت نخستین شرکت بورسی در سال جاری و چهارمین عرضه اولیه سهام بازار (بعد از سه فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه مسکن الوند و حمل‌ونقل پارسیان) بشمار می‌رود.

فعالان بازار در کنار ملاحظه معاملات به انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس نیز نیم‌نگاهی داشتند. بررسی ترکیب نهایی اعضای هیئت‌رئیسه موقت مجلس دهم نشان می‌دهد 9 جایگاه از مجموع 12 جایگاه هیئت‌رئیسه به فراکسیون ولایت (اصولگرایان) رسیده و تنها 3 جایگاه را فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) به دست آورده‌اند. در مهم‌ترین رقابت، جایگاه ریاست موقت مجلس دهم با 63 درصد آرا به نامزد اصولگرایان (علی لاریجانی) رسید و محمدرضا عارف، نامزد فراکسیون امید به 37 درصد آرا بسنده کرد. انتخاب آقای لاریجانی گرچه فعلاً به‌عنوان رئیس موقت است به‌نوعی با پیش‌بینی بعضی فعالان منطبق نبود.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

کاهش قیمت جهانی نفت در حالی متوقف‌شده که سقوط آزاد قیمت گاز و LNG ادامه دارد و بهای این حامل انرژی به کف قیمت بازارهای منطقه‌ای رسیده است. باوجود تثبیت و توقف کاهش قیمت نفت خام در بازار جهانی، اما روند رو به سقوط قیمت‌های منطقه‌ای گاز طبیعی و LNG در بازارهای اروپا، انگلیس، آمریکای شمالی و آسیا ادامه دارد. بر این اساس در معاملات منتهی به ۶ مه ۲۰۱۶ میلادی قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار جنوب غربی اروپا با ۱۰ سنت کاهش به ۴ دلار رسید. همچنین در بازار NBP انگلستان هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با ۵ سنت کاهش به ۴ دلار و ۵۳ سنت به ازای هر میلیون BTU کاهش یافت، این در حالی است که در بازار هنری هاب آمریکا هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با ۹ سنت کاهش به یک دلار و ۹۰ سنت رسیده است. برخلاف این سه بازار، در بازار شمال شرق آسیا قیمت تک محموله‌های LNG با ۲۵ سنت افزایش به ۴ دلار و ۶۵ سنت به ازای هر میلیون BTU افزایش یافت، این در حالی است که در سایر بازارهای منطقه‌ای آسیا، قیمت تک محموله گاز روند کاهشی داشته و حتی زیر چهار دلار به ازای هر میلیون BTU معامله‌شده است.

به نقل از پایگاه خبری «دیلی کامیت»، شرکت نفت «آرامکو» عربستان که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام جهان محسوب می‌شود، به بیشترین میزان تولید در تاریخ این کشور دست‌یافت. تولید نفت این شرکت در سال گذشته میلادی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که این رقم برای سال ۲۰۱۴ میلادی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز گزارش‌شده بود. همچنین تولید گاز «آرامکو» در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۱.۶ میلیارد فوت مکعب در روز بود که نسبت به سال قبل از آن ۳۰۰ هزار فوت مکعب در روز افزایش نشان می‌دهد. این شرکت سعودی در سال گذشته میلادی موفق به کشف ۳ میدان نفتی و دو میدان گازی شد که با احتساب میادین نفتی کشف‌شده، همچنان ذخایر «آرامکو» بدون تغییر باقی‌مانده است.

گروه گلدمن‌ساکس هشدار داد در پی فزونی عرضه از سوی معدنکاران و کاهش تولید فولاد چین، بازار جهانی سنگ‌آهن باعرضه مازاد روبه رشد مواجه خواهد شد و قیمت‌ها احتمالاً به زیر 40 دلار به ازای هر تن سقوط خواهد کرد. به نقل ازبلومبرگ، کریستین لیلانگ و آمبر کای، تحلیلگران گلدمن‌ساکس اعلام کردند: «ما انتظار داریم عرضه رو به رشد خارجی موجب افزایش موجودی بنادر شود. در پی افزایش ظرفیت استخراج معادن در نیمه دوم سال 2016 و کاهش تقاضای چین، ذخایر سنگ‌آهن افزایش خواهند یافت.» در معاملات هفته گذشته شاخص قیمت سنگ‌آهن با بازگشت به زیر 50 دلار به ازای هر تن، به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه رسید. این در حالی است که نگرانی در مورد کاهش حاشیه سود کارخانه‌های فولاد روی چشم‌انداز تقاضای سنگ‌آهن تأثیر گذاشته است. در بین ماه‌های فوریه و آوریل، سنگ‌آهن از روند صعودی قیمت فولاد چین بهر برده و موجب احیای تولید در بسیاری از کارخانه‌های فولاد شده است. تحلیلگران اعلام کردند: در چین بهبود مختصر سودآوری باعث شده تا بسیاری از کوره‌ها مجدداً راه‌اندازی شوند. این موضوع سبب شده تا در حال حاضر میزان عرضه فولاد بیشتر از تقاضا شود. تولید فولاد احتمالاً در ادامه سال مسیری نزولی در پیش خواهد گرفت که هم‌راستا با سیر تاریخی عرضه این فلز بوده است. گلدمن اعلام کرد در سه‌ماهه جاری قیمت هر تن سنگ‌آهن 55 دلار و در سه‌ماهه سوم سال 45 دلار خواهد بود. در سه‌ماهه نهایی سال 2016 نیز قیمت هر تن سنگ‌آهن 38 دلار پیش‌بینی می‌شود که 2 دلار کمتر از گزارش قبلی خواهد بود.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

مدیران ارشد شرکت سنگاپوری مدیریت دارایی اُکلنر (oclaner) با همراهی مدیران تأمین سرمایه امید، ضمن بازدید از تالار معاملات با دکتر قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار هیئت سنگاپوری با سازوکار معاملات اوراق بهادار، ترکیب شرکت‌ها و صنایع و همچنین شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی و قوانین مرتبط در بورس تهران از نزدیک آشنا شدند. آقای بارتولتی مدیرعامل دارایی "اُکلنر" ابراز داشت: علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران اروپایی وجود دارد به‌طوری‌که در دو ماه گذشته که صندوق سهام مرتبط با ایران توسط این شرکت تأسیس‌شده و بدون نیاز به تبلیغات، کل واحدهای این صندوق مشتری دارد و امیدواریم با مبالغ بزرگی در بازار ایران فعال شویم.

مهدی قدمی مدیرعامل گروه مالی ملت در خصوص برنامه‌های واگذاری طرح‌ها و شرکت‌های تابعه این مجموعه، به طرح گسترش فناوری صنعت ساختمان اشاره و اضافه کرد: با توجه به تکمیل عملیات احداث فاز اول طرح و در جریان تکمیل بودن فاز دوم، مذاکراتی در جهت واگذاری سهام متعلق به گروه در حال انجام است. وی از واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: پرتفوی این شرکت شامل 20 درصد از سهام بیمه البرز و 17 درصد از سهام بیمه آسیاست که در سال جاری 15 درصد از سهام این شرکت واگذار خواهد شد. همچنین مذاکره جهت فروش بعضی از سهام مدیریتی تحت پوشش شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت در دست انجام است. از دیگر واگذاری‌های این مجموعه در بازار سرمایه، عرضه 10 درصد از سهام شرکت فروشگاه زنجیره‌ای رفاه است که ارزش‌گذاری سهام این شرکت توسط تأمین سرمایه بانک ملت انجام‌شده و مذاکراتی با خریداران در حال انجام است. مدیرعامل گروه مالی ملت همچنین به برنامه واگذاری 10 درصدی سهام شرکت تدبیرگران بهساز ملت از طریق بازار سرمایه اشاره کرد که بر این اساس اقدامات اولیه جهت پذیرش و عرضه سهام شرکت در فرابورس صورت گرفته است. وی بابیان اینکه با تأسیس صندوق بازار گردانی اختصاصی تلاش شد تا از سهام بانک ملت و بیمه ما در بازار سرمایه حمایت شود، ادامه داد: در ادامه این برنامه سهام شرکت‌های بانک ملت به‌واسطه این صندوق بازار گردانی موردحمایت بیشتری قرار خواهند گرفت. این مجموعه به‌عنوان سهامدار عمده شرکت‌های واسپاری ملت و بیمه ما، در نظر دارد تا سرمایه این شرکت‌ها در سال جاری افزایش یابد.

بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورسگفت: امروز تعداد دو میلیون و ۱۰۰ هزار ورقه یک‌میلیون ریالی صکوک اجاره باهدف خرید دارایی برای هواپیمایی ماهان منتشر و در فرابورس پذیره‌نویسی شد. وی بابیان اینکه سررسید این اوراق به‌صورت 4 ساله با نرخ 21 درصد بوده و سود آن به‌صورت سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود، عنوان کرد: با پذیره‌نویسی اوراق اجاره دو هزار و یک‌صد میلیارد ریالی شرکت هواپیمایی ماهان تأمین مالی جهت خرید دو فروند هواپیمای ایرباس برای این هواپیمایی فراهم می‌شود. از مجموع دو میلیون و یک‌صد هزار ورقه اوراق اجاره قابل‌عرضه در روز جاری امروز با استقبال کم‌نظیر معامله گران، تقاضای مؤثر به 34 میلیون و 740 هزار و 256 ورقه رسید که به لحاظ مقایسه این حجم از تقاضا 16.5 برابر عرضه بوده و اغلب خریداران اوراق اجاره ماهان، شرکت‌های حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده‌اند،

ولی نادی قمی مدیرعامل تأمین سرمایه نوین با اعلام خبر پذیره‌نویسی شرکت 3 هزار میلیارد ریالی اعتباری ثامن گفت: این شرکت پس از کسب مجوز از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار از روز چهارشنبه 12 خرداد در بازار فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. شرکت اعتباری ثامن باهدف انجام عملیات سپرده‌پذیری و اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی در تمامی بخش‌های اقتصادی که در اساسنامه شرکت آمده و قوانین و مقررات بانک مرکزی به آن اجازه می‌دهد، پذیره‌نویسی و تأسیس می‌شود. تمام سرمایه شرکت به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به‌صورت نقد است و آورده غیر نقد وجود ندارد و 50 درصد از سهام شرکت توسط مؤسسان تعهد شده است و مؤسسان هیچ‌گونه مزایایی برای خود در نظر نگرفته‌اند. این عرضه در فرابورس ایران و از طریق کارگزاری‌های آن انجام می‌شود که اشخاص حقیقی اجازه دارند حداقل 500 سهم و حداکثر 10 هزار سهم و اشخاص حقوقی حداقل 500 سهم و حداکثر 30 هزار سهم را از طریق پذیره‌نویسی خریدار کنند. پذیره‌نویسی از اول وقت اداری روز چهارشنبه 12 خرداد آغاز و تا پایان وقت اداری 21 خرداد به ‌مدت 10 روز ادامه خواهد داشت

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اصلاح ضوابط دریافت کارت بازرگانی تا پایان نیمه اول امسال گفت: بر اساس ضوابط جدید، کارت‌های بازرگانی طبقه‌بندی می‌شود و مدرک حداقل دیپلم و سن ۲۵ سال ازجمله شرایط جدید دریافت این کارت‌ها خواهد بود. تمایل داریم نظارت بر صدور کارت بازرگانی به‌طورکلی بر عهده‌ی اتاق بازرگانی باشد. وی صدور کارت بازرگانی را بر اساس قوانین مربوط به صادرات و واردات، وظیفه اتاق‌های بازرگانی صنایع و معادن کشور اعلام و خاطرنشان کرد: کارت‌های بازرگانی بعد از امضا توسط رئیس اتاق بازرگانی هر استان و امضای دوم سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان به رسمیت خواهد رسید.

علی چگینی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: با ورود وام‌ها از خردادماه رونق آرام‌آرام به بازار مسکن بازمی‌گردد بطوریکه سازندگان واحدهای خود را بفروش می‌رسانند و واحدهای نیمه‌کاره را تکمیل می‌کنند. تعیین نرخ سود تسهیلات مسکن دست وزارت راه و شهرسازی نیست و نرخ سود تسهیلات در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تصویب می‌شود. مازاد عرضه در بخش مسکن وجود دارد زیرابدلیل رکود در بازار سازندگان در 3-2 سال اخیر عده‌ای مسکن ساختند و نتوانستند بفروش برسانند و تا یک سال هم تولید بازار اضافه نشود عرضه تقاضا برهم نمی‌خورد. زمانی که وام‌ها وارد بازار مسکن شود سازندگان اقدام به دریافت پروانه ساختمانی می‌کنند و برنامه‌های حمایت از عرضه هم وجود دارد. کاهش نرخ سود سپرده باعث می‌شود منابع کمتری وارد بانک‌ها شود و ممکن است وارد سایر بازارهای اقتصادی و بورس شود و اگر بخش مسکن جذاب شود وارد این بخش هم می‌شود. اگر مقدار تغییر در کاهش سود سپرده‌ها زیاد شود ممکن است تأثیر دوگانه‌ای داشته باشد و آمار ساخت‌وساز را بالا ببرد اما چنین تصوری نداریم که یک‌دفعه درصد قابل‌توجهی تغییر در بازار مسکن ایجاد کند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در اردیبهشت‌ماه 95 شاهد انعقاد 60 هزار و 535 قرارداد خریدوفروش مسکن در کل کشور بودیم. این در حالی است که اردیبهشت‌ماه سال 94 تعداد قراردادهای خریدوفروش 95 هزار و 211 مورد بود و بنابراین با افت 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود. بااین‌حال بخش اجاره افت چندانی در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل نداشت. در اردیبهشت امسال 59 هزار و 462 موردقرارداد اجاره در کل کشور داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال قبل 60 هزار و 479 مورد بود. در اردیبهشت سال 95 شاهد انعقاد 17 هزار و 83 قرارداد خریدوفروش مسکن در شهر تهران بودیم. این رقم در مدت مشابه سال قبل 17 هزار و 157 مورد بود که اختلاف چندانی باهم ندارند.

علی کاردر، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت حجم بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران را حدود ۵۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این رقم، حدود ٤٠ میلیارد دلار مربوط به بانک مرکزی است و بقیه به دیگر بانک‌های تجاری تعلق دارد. وی با اشاره به استمهال زمان پرداخت این بدهی تا پایان سال ٩٥ تصریح کرد: تبصره‌های قانونی ویژه‌ای در برنامه ششم توسعه لحاظ شده که بر مبنای آن، بازپرداخت بدهی ٥٢ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران از محل درآمدهای مازاد دولت انجام گیرد. دولت در لایحه برنامه ششم توسعه برای پرداخت بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران در طول سال‌های ٨٧ تا ٩٢ سازوکار مشخصی را پیشنهاد کرده است که بر مبنای آن، دولت مجاز است از طریق بانک مرکزی، بدهی‌های ارزی ایجادشده شرکت ملی نفت ایران به سیستم بانکی کشور در سال‌های ١٣٨٧ تا ١٣٩٢ را به‌تدریج در سال‌های برنامه ششم از محل مازاد منابع نفت و گاز و وصولی‌های صادرات نفت خام و میعانات گازی پس از تحقق ردیف‌های درآمدی بودجه عمومی سنواتی و تسویه‌حساب میان وزارت نفت و دولت و پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی پرداخت کند و هر ٦ ماه یک‌بار گزارش آن را به هیئت‌وزیران و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارائه کند. بر این اساس به میزان پرداخت انجام‌شده، بدهی شرکت ملی نفت کسر و سهام دولت در شرکت یادشده افزایش می‌یابد و این تبصره مانع از ایفای تعهدهای شرکت ملی نفت ایران برای پرداخت بدهی‌های مربوط به سیستم بانکی نمی‌شود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

وزیر امور اقتصادی و دارایی، طی حکمی محمدرضا حسین زاده را به سمت رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران منصوب کرد. در متن حکم طیب نیا برای حسین زاده آمده است: به استناد قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک‌ها و به‌موجب صورت‌جلسه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بانک‌ها، به‌عنوان «رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران» منصوب می‌شوید. وی دارای سوابقی چون ریاست اداره امور شعب بانک ملی در استان‌های اردبیل و گیلان، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های این دو استان و دبیر کمیسیون فنی سازمان و روش‌های بانک‌های کشور، رئیس کمیته عالی مشارکت و نظام پیشنهادات بانک ملی ایران، رئیس کمیته تبلیغات بانک ملی ایران، رئیس هیئت‌مدیره شرکت هلدینگ توسعه ملی، ریس کمیسیون فنی سازمان و روش‌های بانک‌های کشور، رئیس هیئت‌مدیره شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، معاون مدیرعامل در امور استان‌ها و شعب کل کشور بانک ملی ایران (بالغ‌بر 3500 شعبه)، معاون مدیرعامل در امور پشتیبانی و IT بانک ملی ایران، معاون مدیرعامل در امور حقوقی و وصول مطالبات بانک ملی ایران، معاون مدیرعامل در امور اعتباری و معاملاتی بانک ملی ایران و درنهایت هیئت‌مدیره بانک ملی از سال 86 تاکنون است.

مدیرعامل بانک ملت، با اشاره به پرونده حقوقی 4 میلیارد دلاری بانک ملت و آرای صادره به نفع بانک عنوان کرد: وکلای این بانک تلاش دارند تا با پیگیری‌های خود از دادگاه انگلیس، هر چه سریع‌تر بتوانند خسارتی که بابت تحریم و عدم فعالیت‌های ارزی بانک در سنوات گذشته صورت گرفته، ‌را دریافت کنند. وی به رتبه مناسب بانک در کفایت سرمایه اشاره کرد که این امر موجبات پذیرش عاملیت بانک برای صندوق توسعه ملی برای فاینانس طرح‌های پتروشیمی و طرح‌های توسعه نفت و گاز پارس جنوبی را برای سال‌های 94 و 95 رقم‌زده است. وی رتبه بانک در مقایسه با بانک‌های دیگر در حوزه مطالبات مشکوک الوصول را رتبه مناسبی عنوان کرد که براین اساس جمع افزایش رشد منابع بانک در سال 94 برابر با رشد 8 سال گذشته بانک بوده است. وی همچنین از برنامه واگذاری ساختمان‌های اداری و تجاری جام بانک ملت در شریعتی و الهیه در سال 95 خبر داد که به‌محض واگذاری و عقد قرارداد گزارش آن به سهامداران ارائه خواهد شد. همچنین بانک ملت در راستای فعالیت در فضای پسابرجام به دنبال بازگشایی چندین شعبه جدید بانک در کشورهای اروپایی است.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره ‌مذاکرات ایرلاین‌های ایرانی با ‌نمایندگان کمپانی سازنده بوئینگ، گفت: این مذاکرات کماکان در حال انجام است و شرکت‌های هواپیمایی در حال ادامه مذاکره خود با بوئینگ هستند. مدیران این کمپانی هواپیماسازی آمریکایی در دو مرحله به ایران سفر کردند و مذاکراتی با آن‌ها در خصوص خرید هواپیما داشتیم. همچنان با آن‌ها از طریق ایمیل و یا برگزاری جلسات در خارج از کشور مکاتبه می‌کنیم و مذاکره با بوئینگ هنوز به مرحله قراردادی نرسیده است.‌ البته در ارتباط با بحث پشتیبانی بوئینگ‌های موجود در کشور ‌هم مذاکراتی در حال انجام است اما هنوز به نتایج قطعی نرسیده‌ است. وی درباره مذاکره با نمایندگان کمپانی ایرباس‌، بیان کرد: این مذاکرات کماکان‌ ادامه دارد‌ موضوع مجوز اوفک (Office of Foreign Assets Control) که همان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» آمریکا است، در حال پیگیری است اما هنوز این مجوز صادر نشده است که امیدواریم هرچه زودتر صادر شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: معمولاً بیش از 10 درصد قطعات همه هواپیمایی که در دنیا ساخته می‌شوند ‌از کشور آمریکا تهیه می‌شود بنابراین همه هواپیماهایی که ما هم به دنبال خرید آن هستیم باید مجوز از اوفک داشته باشد؛ که شامل ایرباس، بوئینگ، ATR، امبرائر و از این قبیل است. اداره مبارزه با تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا، الزام کرده است که هر هواپیمایی که خریداری می‌شود باید مجوز از اوفک داشته باشد.

حسن بقایی معاونت بازرگانی گروه سایپا گفت: پس از انجام مذاکرات اولیه و انعقاد تفاهم‌نامه اولیه همکاری بین دو شرکت سایپا و Skynetworks کره جنوبی، تفاهم‌نامه فاینانس یک میلیارد دلاری بین دو شرکت منعقد شد. بر اساس این قرارداد، این شرکت کره‌ای منابع موردنیاز برای خرید ورق خودرو، تأمین قطعات سی.کی.دی (CKD) خودروی سراتو و سایر قطعات و قالب‌های موردنیاز گروه سایپا را تا سقف یک میلیارد دلار تأمین خواهد کرد. در نشستی که با مسئولان این شرکت داشتیم پیشنهاد مشارکت انتفاعی (جوینت وینچر) برای تأمین ورق مطرح شد و اکنون در مراحل نهایی برای این برنامه با طرف کره‌ای هستیم. گروه سایپا تمایل دارد که این شرکت کره‌ای در بخش‌های اصلی صنعت خودرو فعالیت‌های مشترک بیشتری انجام دهد و در همین زمینه، قرارداد فاینانس یادشده منعقد و مبلغ 250 میلیون دلار آن در هفته‌های گذشته توسط معاونت بازرگانی به نمایندگی از گروه خودروسازی سایپا سفارش گذاری شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جزئیات قرارداد با کشور هند برای توسعه بندر چابهار، گفت: فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری در اختیار پروژه‌های بندری قرار می‌گیرد. وی بابیان اینکه بر اساس این قرارداد تجهیزات پایانه کانتینری فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار قرار است توسط شرکت هندی تأمین شود، اظهار داشت: همچنین طرف هندی به‌عنوان بهره‌بردار و اپراتور در ۱۰ سال از این پایانه به‌صورت مشترک با شرکت ایرانی بهره‌برداری می‌کند. وی با اعلام اینکه سند دوم مربوط به توافقنامه‌ای است که با بانک هند به امضا رسیده است، گفت: درگذشته این توافقنامه به امضا رسیده بود که ارزش آن ۱۵۰ میلیون دلار بود و الان مقررشده که این رقم به‌صورت فاینانس برای توسعه و اجرای پروژه‌های بندری و دریایی در اختیار ایران قرار گیرد. اسلامی با به بخش سوم این سند همکاری اشاره کرد و افزود: سند سوم مربوط به تفاهم‌نامه میان ایران، هند و افغانستان است که برای افزایش ترانزیت و توسعه حمل‌ونقل دریایی میان این سه کشور با محوریت بندر چابهار منعقدشده است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 551.4 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 289.6 میلیارد تومان (به دلیل پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره هواپیمایی ماهان) و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 14.5 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 194.9 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 356.5 میلیارد تومان رسید که گروه خودروسازی سایپا با 30.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پذیره‌نویسی اولیه اوراق صکوک اجاره هواپیمایی ماهان با 209.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 69.3 میلیارد تومان و گروه محصولات فلزی با 14.1 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 304 واحد، شاخص قیمت 111 واحد و شاخص فرابورس 5 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 76387 واحد و شاخص قیمت به 27940 واحد رسید. پالایشگاه اصفهان با 34 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 60 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

از 27 نماد باز این صنعت، 25 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 9 نماد اندکی مثبت، 5 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 7124 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 10502 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 8344 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 2480 هزار سهم به ارزش 2987 میلیون ریال حدود 28 درصد ارزش معاملات و سیمان هگمتان با 729 هزار سهم به ارزش 1386 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 2 نماد سیمان بهبهان و ایلام مورد معامله واقع نشدند. امروز نمادهای سیمان بهبهان و ایلام مشمول حراج مجدد واقع شدند. نماد سیمان فارس نیز پس از پایان معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شد.

شب گذشته اطلاعات پیش‌بینی سود سیمان فارس و خوزستان در سامانه کدال انتشار یافت لیکن این نماد امروز بازگشایی نشد و با احتمال قابل‌قبولی این اتفاق فردا رخ خواهد داد. دو هلدینگ دیگر همچنان بسیار کم‌حجم مورد معامله قرار می‌گیرند با این تفاوت که سیمان تهران امروز مثبت و در مقابل سیدکو منفی بود.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان فارس نو شرکت سیمان فارس و خوزستان فروشنده سهام و متقابلاً 1 شخصیت حقیقی در همین نماد خریدار سهام بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24