Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

ارزش معاملات این صنعت در روز جاری در بورس اوراق بهادار تهران به ۶۶.٢ میلیارد تومان رسید که در این میان سایپا با ١٧.٨ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با ١٣ میلیارد تومان، ایران‌خودرو با ۶.٨ میلیارد تومان، گروه بهمن با ۵.٢ میلیارد تومان و زامیاد با ۴.٣ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات در این گروه را به خود اختصاص دادند. این صنعت مجموعاً تأثیر ١٢ واحدی مثبت بر روی شاخص کل به‌جای گذاشت...

رشد کم جان بورس

بورس24 :بازار سرمایه امروز هم شاهد معاملات کم‌رمق و بدون نشاط و هیجان خاصی بود. شاخص کل با نوساناتی اساساً منفی بود لیکن به دلیل انجام معاملات خاصی بر روی نمادهایی همچون پتروشیمی جم، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و معدنی و صنعتی گل گهر توانست به‌سختی و بارشد تنها 45 واحدی ناشی از این معاملات ویژه خود را در مدار مثبت حفظ کند،اما شاخص کل هم‌وزن با افت 29 واحدی تصویر واقعی از بازار روز جاری را نشان داد،البته در اواخر وقت در بانک پاسارگاد حمایت‌های خوبی صورت گرفت که بهبود قیمت این نماد هم در افزایش شاخص کل مؤثر بود.

بانک پاسارگاد اخیراً نسبت به آگهی فروش حدود 98 درصد سهام شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد به ارزشی قریب به 3739 میلیارد تومان اقدام نموده است که در صورت تحقق این رویداد سود ناشی از فروش این شرکت برای بانک مزبور بالغ‌بر 3290 میلیارد تومان خواهد بود. امروز شایعات مربوط به تمدید افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی مجدداً در بازار قوت گرفت و براین اساس نمادهایی همچون ایران‌خودرو دیزل و کنتورسازی ایران که بنا به استدلال گروهی پتانسیل استفاده از این موقعیت را خواهند داشت، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای یافتند. همان‌گونه که در این گزارش قبلاً هم اشاره‌شده به نظر می‌آید این اتفاق صرفاً در دو مجرای تصویب قانون جدید (و یا تعویق اجرای ماده 282 قانون مالیات‌های جدید) و یا اصلاح استانداردهای حسابداری امکان‌پذیر باشد که هر یک از این راه‌حل‌ها نیاز به طی فرایندهای ویژه‌ای دارد و برخلاف شایعات منتشره در بازار در اختیار وزیر دارایی، هیئت‌وزیران و یا نهادهایی از این قبیل نیست. این موضوع امروز توسط آقای ابوترابی رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار سرمایه‌ای نیز مورد تأکید قرار گرفت.

بسیاری از نمادهای صنعت پرحاشیه خودرو امروز با تعادل نسبی کار خود را آغاز کردند که البته در ادامه اغلب به دامنه منفی قیمت رسیدند لیکن پس از تقویت شایعه تمدید معافیت تجدید ارزیابی رشد قیمت در بعضی نمادها اتفاق افتاد. ارزش معاملات این صنعت در روز جاری در بورس اوراق بهادار تهران به 66.2 میلیارد تومان رسید که در این میان سایپا با 17.8 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 13 میلیارد تومان، ایران‌خودرو با 6.8 میلیارد تومان، گروه بهمن با 5.2 میلیارد تومان و زامیاد با 4.3 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات در این گروه را به خود اختصاص دادند. این صنعت مجموعاً تأثیر 12 واحدی مثبت بر روی شاخص کل به‌جای گذاشت.

در میان نمادهای مطرح ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری رنا، گروه بهمن و ایران‌خودرو دیزل در بورس اوراق بهادار تهران و بهمن دیزل در فرابورس مثبت و نمادهای سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو و زامیاد منفی بودند. پس از صنعت خودرو امروز هم همانند بسیاری از روزهای اخیر گروه محصولات فلزی با 17.2 میلیارد تومان رتبه دوم از حیث ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. صنایع آذرآب اراک با 14.6 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک با 2.3 میلیارد تومان بافاصله قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به سایر شرکت‌های هم‌گروه خود مورد معامله قرار گرفتند. صنایع آذرآب اراک تماماً مثبت بود و 82 درصد خریدهای صورت گرفته در این نماد توسط اشخاص حقوقی صورت گرفت درحالی‌که در نماد ماشین‌سازی اراک سهامداران حقوقی حدود 21 درصد از خریدهای این نماد را به انجام رساندند.

پس از دو صنعت خودروسازی و محصولات فلزی، ارزش معاملات سایر صنایع هر یک به بیش از 10 میلیارد تومان نیز بالغ نشد. صنعت انبوه‌سازی با 9.9 میلیارد تومان، حمل‌ونقل با 7.8 میلیارد تومان، ابزار پزشکی با 6.8 میلیارد تومان و بانک‌ها با 6.2 میلیارد تومان در رتبه‌های سوم تا ششم قرار داشتند. کاهش حجم و ارزش معاملات این روزها به دغدغه فعالان بورس تبدیل‌شده است و به نظر می‌رسد انگیزه کافی توسط سهامداران به‌منظور افزایش معاملات هنوز ایجاد نشده است. گرچه عده‌ای معتقدند در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی این اتفاق رخ خواهد داد لیکن به نظر می‌رسد امکان اجرای این اتفاق همچنان موجود نیست. تقاضای قابل‌ملاحظه‌ای که این روزها برای اوراق بدهی منتشره با نرخ‌های بازده مناسب (به‌طور مثال تقاضای 3500 میلیارد تومانی برای اوراق صکوک اجاره 210 میلیارد تومانی منتشره توسط هواپیمایی ماهان که روز گذشته در فرابورس عرضه شد) همچنان نشان‌دهنده این است که سایر بازارها (من‌جمله بازار سرمایه) همچنان توان رقابت با بازار پول را ندارند گرچه نگرانی‌های عمیقی در مورد مشکلات سیستم بانکی وجود دارد که بی‌اغراق می‌توان گفت بنا به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران و مسئولین شاید مهم‌ترین مشکل اقتصادی فعلی ایران می‌تواند نامیده شود. من‌حیث‌المجموع بازار سرمایه امروز را کم رونق و کسالت‌بار به پایان برد. شاخص کل نیز اساساً تحت تأثیر معاملات بلوکی انجام‌شده بنا به مصلحت در بازار معاملات خرد با رشد بسیار ضعیف 45 واحدی بسته شد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل از رویترز، امروز درحالی‌که تقویت ارزش دلار بر بازارها سایه افکنده بود و انتظار می‌رود تولید نفت کانادا این هفته افزایش یابد، قیمت نفت کاهش داشت؛ اما شروع فصل سفرهای تابستانی در آمریکا که با کاهش تولید نفت در این کشور به پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2014 تاکنون هم‌زمان‌شده موجب شد تا قیمت‌ها چندان کاهش پیدا نکند. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت امروز با 12 سنت کاهش به 49 دلار و 21 سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز با 21 سنت کاهش به 49 دلار و 11 سنت رسید. موسسه ANZ روز دوشنبه اعلام کرد: «به‌رغم خبرهایی مبنی بر اینکه بخشی از تولیدکنندگان نفت کانادا در حال برنامه‌ریزی برای ازسرگیری فعالیت‌های خود هستند، قیمت نفت در مرز 50 دلار باقی‌مانده است.» شرکت سانکور انرژی، تولیدکننده نفت قرار است فعالیت‌های تولیدی خود در آلبرتای کانادا را این هفته از سر بگیرد. این شرکت اوایل ماه می به دلیل وقوع آتش‌سوزی فعالیت‌های خود را تعطیل کرده بود. به‌رغم انتظار افزایش تولید نفت کانادا، ANZ گفته که پس از کاهش قابل‌توجه ذخایر نفت خام آمریکا در اواخر هفته گذشته به میزان 4.2 میلیون بشکه و رسیدن آن به 537 میلیون بشکه به دلیل بالا بودن تقاضا، نفت خام آمریکا همچنان از حمایت برخوردار است. این در حالی است که تولید نفت خام آمریکا به 8.77 میلیون بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2013 تاکنون است و 8.77 درصد نسبت به بالاترین رقم‌های ژوئن 2015 کاهش نشان می‌دهد.

در ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی و منطقه‌ای نفت خام و گاز طبیعی، فعالیت دکل‌های حفاری در صنایع نفت و گاز جهان کاهش‌یافته است به‌طوری‌که در طول یک سال گذشته تاکنون ۷۷۴ دستگاه دکل حفاری در نقاط مختلف جهان بیکار شده‌اند. بر این اساس در طول یک هفته گذشته تاکنون (شاخص زمانی ۶ می ۲۰۱۶ میلادی) فعالیت تعداد ۴۵ دستگاه دکل حفاری نفت و گاز در آمریکا، کانادا و سایر نقاط جهان متوقف‌شده است. ازاین‌رو در ایالات‌متحده آمریکا تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت و گاز با ۵ دستگاه کاهش به ۴۱۵ دستگاه دکل حفاری رسیده که در مقایسه با ماه می سال گذشته میلادی درمجموع تعداد دکل دکل‌های حفاری در این کشور با کاهشی حدود ۴۷۹ دستگاهی مواجه شده است. در کانادا هم وضعیت بیکار شدن دکل‌های حفاری نفت و گاز مساعدتر از آمریکا به نظر نمی‌رسد به‌طوری‌که در این کشور آمریکای شمالی هم در طول یک هفته گذشته تاکنون با بیکار شدن یک دستگاه دکل حفاری تعداد کل دکل‌های حفاری فعال به ۳۶ دستگاه رسیده که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال گذشته میلادی درمجموع ۳۹ دستگاه دکل حفاری نفت و گاز بیکار مانده‌اند.

به نقل از بلومبرگ، مخالفت‌های داخلی با طرح عربستان برای خارج کردن رقبای نفتی در حال کاهش است و در این زمان اوپک احتمالاً در نشست اواخر هفته، سیاست‌گذاری مهمی ندارد اما یک موضوع برای بحث دارد که مربوط به انتخاب دبیر کل جدید است. کشورهای ونزوئلا، اکوادور، ایران و الجزایر که نتوانسته‌اند اوپک را به سمت کاهش تولید سوق دهند، برای برکناری البدری دبیر کل فعلی فشار می‌آورند. در بیانیه پایانی نشست قبلی اوپک اعضا روی این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که ماه جولای، آخرین ضرب‌الاجل برای کنار رفتن البدری از سمت دبیر کلی خواهد بود. ایران، عراق و عربستان در سال 2012 هرکدام کاندیداهایی را برای انتصاب به این سمت مطرح ساختند، اما تنش‌های سیاسی بین این رقبای قدرتمند بدان معنا بود که هرکدام مانع از رسیدن کاندیدای دیگری به سمت دبیر کلی خواهد شد. طی ماه‌های اخیر، 3 گزینه جدید برای تصدی این سمت مطرح‌شده‌اند: محمد بارکیندو از نیجریه، ماهندرا سیره گار از اندونزی و علی رودریگز از ونزوئلا. بارکیدو که مدت کوتاهی ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را بر عهده داشت، در این پست دارای تجربه است و در سال 2006 به‌عنوان دبیر کل موقت اوپک ایفای نقش کرده است. هرچند رودریگز ونزوئلایی در فاصله سال‌های 2001 و 2002 دبیر کل اوپک بوده و سابقه ریاست شرکت بزرگ نفتی پترولوس دی ونزوئلا را در کارنامه دارد، اما وی 2 سال از البدری مسن‌تر است. سیره گار اندونزیایی که معاون سابق وزیر دارایی این کشور است نیز فاقد تجربه مدیریتی در صنعت نفت است. دبیر کل نقشی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سیاست نفتی اوپک ندارد، اما تصدی این پست این قدرت را به دبیر کل می‌دهد تا گاهی با اظهارنظرهای خود قیمت نفت را در بازار جابجا نماید.

به نقل از رویترز، درحالی‌که پس از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال افزایش نرخ بهره در طی ماه‌های آینده، ارزش دلار به بالاترین رقم یک ماه گذشته در برابر ین رسیده است، قیمت طلا امروز به پایین‌ترین رقم در بیش از 3 ماه گذشته رسید. قیمت هر اونس طلا با نیم درصد کاهش به 1205 دلار و 70 سنت رسید. قیمت فلز زرد در اوایل جلسه امروز تا رقم 1205 دلار و 50 سنت یعنی پایین‌ترین رقم از 22 فوریه تاکنون پایین آمد. قیمت طلای امریکا نیز با 0.7 درصد کاهش به 1205 دلار و 50 سنت رسید. جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز جمعه گفت، اگر اقتصاد آمریکا همان‌طور که انتظار می‌رود رشد کند و بازار کار همچنان فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد نماید، «در ماه‌های آینده» فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این اظهارات احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های ژوئن یا جولای را تقویت کرد. آمارهای اقتصادی‌ که این هفته منتشر می‌شود مشخص خواهد کرد که فدرال رزرو تا چه میزان به افزایش بعدی نرخ بهره نزدیک است و اینکه آیا بانک مرکزی اروپا بدون انبساطی‌تر کردن سیاست پولی خود بقیه سال را به سر خواهد برد یا نه. ارزش دلار در اوایل امروز در برابر ین ژاپن به بالاترین رقم یک ماه اخیر رسید و در برابر سایر ارزهای معتبر جهان نیز تقویت شد. بر اساس تحقیقی که روز یکشنبه منتشر شد، تولید طلا در استرالیا، دومین تولیدکننده بزرگ طلای جهان در سه‌ماهه نخست امسال 2 درصد کاهش داشته است

اخبار مربوط به بورس‌ها:

در پی آماده‌سازی شرکت واسپاری ملت برای عرضه اولیه، بر اساس اطلاعیه صادره توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران زمان قطعی این واگذاری مشخص شد و قرار است چهارشنبه جاری 10 درصد سهام این شرکت به‌عنوان چهارمین شرکت جدید بازار (بعد از سه فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند و حمل‌ونقل پارسیان) و اولین شرکت تازه‌وارد بورسی واگذار شود. در این عرضه که شامل 80 میلیون سهم "ولملت" است، 60 میلیون سهم برای کشف قیمت و از طریق کارگزاران بورس عرضه می‌شود و 20 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین کنار گذاشته است. سهمیه هر ایستگاه کارگزاری هم 44 هزار سهم تعیین‌شده که باید به‌صورت گروهی (ددد) خریداری شود. همچنین محدودیت خرید هر یک از 100 صندوق سرمایه‌گذاری مشخص‌شده است.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

فهرست شرکت‌های قابل‌واگذاری در سال 95 توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ منتشر شد که در آن نام 201 شرکت دیده می‌شود. همچنین از این تعداد، 93 شرکت مربوط به "گروه یک" واگذاری‌ها و 108 شرکت مربوط به "گروه دو" واگذاری‌هاست. در این فهرست نام شرکت‌هایی همچون حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس؛ مجتمع صنعتی اسفراین؛ نساجی قائم‌شهر؛ توسعه ایرانگردی و جهانگردی؛ کلیه شرکت‌های قابل‌واگذاری تابعه و وابسته به هر یک از سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی؛ پتروشیمی تبریز؛ پتروشیمی دماوند؛ پتروشیمی دهلران سپهر؛ پتروشیمی فیروزآباد؛ پتروشیمی هگمتانه؛ صنایع پتروشیمی ابن‌سینا همدان؛ انتشارات سروش؛ نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران؛ آلومینای ایران؛ کاغذ و اسکناس پاکستان؛ هواپیمایی کیش؛ ملی حفاری ایران؛ پست جمهوری اسلامی ایران؛ بانک رفاه کارگران؛ دخانیات ایران؛ مهندسین مشاور مهاب قدس دیده می‌شود.

علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعلام کرد: با استقرار مجلس دهم، لایحه جدید بانک مرکزی درباره بانکداری بدون ربا برای بررسی و تصویب توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد، این در حالی است که قانون بانکداری بدون ربای فعلی قانون کامل و جامعی نیست و دارای کاستی‌هایی است. در این لایحه انتظارات مردم و نظام بانکی از بانکداری بدون ربا در نظر گرفته‌شده است. وی با اعلام اینکه یکی از ایرادات قانون بانکداری بدون ربای فعلی حذف ربا به‌عنوان کف بانکداری اسلامی نه سقف در نظر گرفته‌شده است، تصریح کرد: البته بیشتر مشکل به اجرای قانون بانکداری بدون ربا بازمی‌گردد تا به کاستی‌های قانون مذکور. اگر قانون فعلی به‌درستی اجرا می‌شد، بسیاری از مشکلات ایجاد نمی‌شد.

اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت مصوب ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۵ در مجلس شورای اسلامی دیروز از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ و بر اساس آن عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌ها و پاداش‌های آنان تغییراتی یافت. بر اساس این اصلاحیه با رعایت شرایط مقرر در ماده (134) نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است جهت پاداش هیئت‌مدیره در نظر گرفته شود، به‌هیچ‌وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد (3%) و در شرکت‌های سهامی خاص از شش درصد (6%) سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند. درهرحال پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیئت‌مدیره بیشتر باشد. مقررات اساسنامه و هرگونه تصمیمی که مخالف با مفاد این ماده باشد باطل و بلااثر است. همچنین بر اساس تبصره 2 این ماده اصلاحی هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی هم‌زمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

وزیر نیرو با اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در صنعت برق راندمان نیروگاه‌ها بوده و در این زمینه استفاده از تکنولوژی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باراندمان بالا یکی از راهکارهای افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور مطرح است، اظهار داشت: بر این اساس استفاده از توربین‌های گازی بزرگ کلاس F و بالاتر است که نسبت به توربین‌های کلاس E دارای ظرفیت بالاتر و راندمان بیشتر در حدود ۴۰ درصد در حالت سیکل ساده و حدود ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی است. این عضو کابینه دولت با تأکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط وزارت نیرو قرار است برای انتقال دانش فنی توربین‌های کلاس F نیروگاه‌های جدید با استفاده از توربین‌های کلاس F احداث شوند، تصریح کرد: ازاین‌رو اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی موجود و تبدیل آن‌ها به نیروگاه سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید همراه با بازنشسته کردن نیروگاه‌های قدیمی، تأثیر مثبتی در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی خواهد داشت. مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در طول برنامه ششم به حدود ۵۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد. وی با یادآوری اینکه در این راستا به‌منظور افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ مجدداً نسبت به اصلاح قیمت‌های خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیری که توسط بخش خصوصی احداث می‌شوند، اقدام کرد، افزود: با این اقدام انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد همچنین مدت‌زمان خرید تضمینی برق نیز از ۵ سال به ۲۰ سال افزایش‌یافته است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۴ هزار مگاوات رسیده که ۳۵ درصد این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، ۲۵ درصد سیکل ترکیبی و ۱۴ درصد برق‌آبی است. وی با اعلام اینکه ایران در ۱۰ سال گذشته ۳۷ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب‌کرده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی ایران ازنظر ظرفیت تولید برق در رتبه چهاردهم در جهان قرارگرفته است. ایران هم‌اکنون با کشورهای پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، عراق و ترکیه تبادل برق دارد، به‌گونه‌ای که سال گذشته ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت به این کشورها صادر شد. ایشان با اعلام اینکه ایران در نظر دارد از طریق کابل‌های زیردریایی شبکه برق خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متصل کند، در تشریح چالش‌های توسعه صنعت برق گفت: افزایش بدهی به پیمانکاران، کاهش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، نبود تعادل میان هزینه‌های بخش تولید و درآمد و راندمان پایین نیروگاه‌ها ازجمله مشکلات توسعه صنعت برق به شمار می‌رود. معاون وزیر نیرو در پایان با تأکید بر اینکه با استفاده از توان داخل توربین‌های استفاده‌شده در نیروگاه‌ها را به کلاس F ارتقا دهیم، خاطرنشان کرد: در کنار بهره‌برداری از ۲۵۰۰ ظرفیت جدید نیروگاهی در سال جاری، کاهش تلفات شبکه انتقال به کمتر از ۱۰ درصد از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای صنعت برق در سال ۹۵ است.

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بابیان اینکه صادرات گازوئیل در سال 94 روزی 5.4 میلیون لیتر بوده است، گفت: منابع صادرات گازوئیل مستقیماً به خزانه می‌رود و وظیفه صادرات نیز بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. صادرات گازوئیل از ابتدای سال 95 حدود روزی 11 میلیون لیتر بوده است؛ پارسال در این مدت میزان صادرات روزی 1.8 میلیون لیتر بوده است و در اردیبهشت‌ماه امسال میزان صادرات گازوئیل به‌روزی 16 میلیون لیتر رسیده است. تا پایان سال حداقل روزی 15 میلیون لیتر گازوئیل صادر خواهیم کرد که ارزش آن بستگی به قیمت نفت دارد چنانکه با توجه به قیمت‌های فعلی نفت و با توجه به اینکه در سال 94 به‌طور متوسط هر لیتر گازوئیل 35 سنت قیمت داشته است، ارزش کل صادرات گازوئیل در سال جاری به 2 میلیارد دلار بالغ خواهد شد. فرارسیدن موعد بهره‌برداری از فازهای در دست اجرای پارس جنوبی و جایگزینی گاز با سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها در کنار اجرای طرح پیمایش برای اختصاص سهمیه به خودروهای عمومی گازوییل‌سوز، مصرف گازوئیل را در کشور کاهش داده و شرایط صادرات این حامل گران‌قیمت انرژی را فراهم کرده است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت رفع تحریم‌های کشتیرانی افزود: محدودیت‌ها و تحریم‌های بیمه اتکایی کشتیرانی به‌طور کامل رفع شده است و کشتی‌های ایرانی می‌توانند به‌صورت عادی به بنادر اروپا رفت‌وآمد کنند. وی بابیان اینکه هم‌اکنون ماهانه یک فروند کشتی به بنادر اروپا تردد می‌کند، ادامه داد: به‌زودی کشتی‌های عازم اروپا به دو فروند افزایش خواهد یافت. کشتی‌های ایرانی که عازم اروپا هستند، در مسیر رفت در بندرهای جنوا (ایتالیا)، هامبورگ (آلمان) و آنتورپ (بلژیک) و در مسیر برگشت علاوه بر این بنادر، در بندر والنسیای اسپانیا نیز پهلوگیری می‌کنند.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

حسین اسماعیلی مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت از علاقه و آمادگی شرکت‌های پرتغالی برای حضور در پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ایران خبر داد. به گفته وی همکاری دو کشور در شرایط کنونی در مرحله مطالعاتی قرار دارد و قرار است مذاکرات بیشتر در این زمینه با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شود. شرکت «آی.اس.کیو» پرتغال که درزمینهٔ مدیریت پروژه و خدمات‌رسانی به پالایشگاه‌های نفت فعال است، در فاصله سال‌های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٠ میلادی در پالایشگاه‌های بندرعباس و شیراز حضور داشت. شرکت‌های پرتغالی در این دیدار ابراز امیدواری کردند با گسترش روابط بانکی، زمینه همکاری درزمینهٔ انرژی میان دو کشور تسریع شود. آنتونیو کوریا داکروز از مدیران شرکت «آی.اس.کیو»، پیش‌ازاین گفته بود: پایان تحریم‌ها فرصتی بزرگ برای مشارکت با صنعت نفت ایران ایجاد کرده و اکنون بهترین زمان برای حضور در بازار این کشور است.

بنا بر اعلام ایمیدرو مدیرعامل شرکت دی ایلم (Daelim) کره جنوبی و تعدادی از مدیران ارشد این شرکت در دیدار با رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفته‌اند: حضور به‌صورت سرمایه‌گذار یا شرکت مشترک در طرح‌های زیرساختی همچون بنادر‌،‌ خطوط آهن و همچنین زنجیره معدن و صنایع معدنی ازجمله آلومینیوم ازجمله اهداف ما برای همکاری با ایران است. کیو این چو (Kyo in Choo) با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در بخش‌های ساخت کارخانه‌های بزرگ،‌ احداث نیروگاه، ‌آی تی، پتروشیمی و غیره گفت: تشکیل شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری، بخشی از همکاری‌های ما با طرف ایرانی می‌تواند باشد. با توجه به پتانسیل‌های معدنی ایران، ‌تمایل به همکاری در زنجیره معدن از مرحله اکتشاف را نیز داریم.

از سوی دیگر اعضای هیئت نمایندگان آر دی آی چین (RDI) نیز در دیداری جداگانه خواهان سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران به‌ویژه بخش شورابه ها شدند. مدیر اجرایی آر دی آی چین که همراه هیئتی از این گروه به‌صورت جداگانه با رئیس هیئت عامل ایمیدرو دیدار می‌کرد دراین‌باره گفت: با توجه به ذخایر بالا و غنی شورابه در ایران،‌ تمایل به سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات مواد استحصالی از این ذخایر معدنی داریم. چن کیانجون (Chen Qianjun) ادامه داد: با توجه به نیاز چین به فرآورده‌های شورابه‌ای و بالا بودن هزینه تولید این محصولات در آن کشور، در نظر داریم تا 80 درصد از تولیدات را به چین صادر کنیم. او بابیان اینکه فرآوری عناصر موجود در شورابه های ایران در مقایسه با کشورهای دیگر،‌ از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار است تصریح کرد: احداث شهرک صنعتی برای استحصال و فرآوری شورابه یکی از برنامه‌های ما برای همکاری با ایران است. کیانجون درعین‌حال، سرمایه‌گذاری آر دی آی در صنایع فولاد،‌ انرژی، نیروگاه و همچنین فناوری را از دیگر فعالیت‌های این گروه اعلام کرد.

وزیر نفت ایران و وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی به‌تازگی قرارداد فروش 80 هزار تن ال پی جی در دو محموله به اندونزی را امضا کردند. بر این اساس اعلام‌شده، قرارداد فروش 80 هزار تن ال پی جی ایران به اندونزی با حضور بیژن زنگنه و سودیرمان سعید ظهر امروز امضاشده که بر اساس این قرارداد، تهران سال آینده این مقدار را به 500 هزار تن می‌رساند بیژن زنگنه صبح امروز بابیان این‌که همه درهای همکاری ایران برای بخش دولتی و خصوصی اندونزی باز است، اظهار کرد: شرکت‌های دولتی و خصوصی این کشور می‌توانند در زمینه‌هایی ازجمله تجارت نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده نفتی، محصولات پتروشیمی و در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت پالایش و توسعه میدان‌های نفتی حضور یابند. زنگنه بابیان این‌که ما آماده آغاز روابط راهبردی با اندونزی برای تأمین بلندمدت خوراک پالایشگاه‌ها (میعانات گازی و نفت خام) هستیم، افزود: ایران و اندونزی همیشه رابطه دوستانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند و کوچک‌ترین تنش و مشکلی در روابط 2 کشور وجود نداشته است و ایران این کشور را پایگاهی بزرگ در شرق آسیا می‌داند.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 442.1 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 89.9 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 131.9 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 180.1 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 262 میلیارد تومان رسید که گروه خودروسازی سایپا با 17.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوکی اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 77.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 66.3 میلیارد تومان و گروه محصولات فلزی با 17.2 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 45 واحد و شاخص قیمت 16 واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 76432 واحد و شاخص قیمت به 27952 واحد رسید. بانک پاسارگاد با 31 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه اصفهان با 24 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط بازار معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز تفاوت خاصی با روزهای اخیر نداشت و معاملات کم‌حجم و اغلب در دامنه منفی برای بسیاری از نمادها اتفاق افتاد البته با توجه به تلاش‌های در حال انجام برای افزایش صادرات به عراق، نمادهای با پتانسیل صادرات به این کشور شرایط اندکی بهتری داشتند. از 27 نماد باز این صنعت، 23 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 9 نماد اندکی مثبت، 1 نماد بدون تغییر قیمت و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 7546 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 11217 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 10502 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 2294 هزار سهم به ارزش 2725 میلیون ریال حدود 24 درصد ارزش معاملات و سیمان سپاهان با 1781 هزار سهم به ارزش 2288 میلیون ریال معادل 20% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 4 نماد سیمان اردبیل، اصفهان، هرمزگان و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. امروز هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان مشمول توقف، بازگشایی و یا حراج مجد نشدند.

امروز هم نماد سیمان فارس و خوزستان بازگشایی نشد. همانند روزهای اخیر حجم معاملات دو نماد دیگر بسیار پایین بود و عموماً در دامنه منفی قیمت مورد معامله قرار گرفتند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه در نماد سیمان هرمزگان شرکت سرمایه‌گذاری امید و در نماد سیمان خاش شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24