Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در بازار ورق با توجه به کاهش محدود قیمت ها در بورس کالا و برخی اما و اگرها ، هم اکنون شاهد خودنمایی یک جو روانی از کاهش نرخ ها هستیم ولی از پیش زمینه های خاصی برخوردار نیست. به نظر می رسد هم اکنون شایعات و شنیده ها بیشتر از واقعیت ها برای بازار ورق تعیین تکلیف می کند ولی پس از سپری شدن شب های احیاء و واقعی تر شدن رخدادها در بازار فولاد می توان واقعیت های این بازار را بیش از پیش تشخیص داد...

فولاد ؛ آتش زیر خاکستر...!؟

بورس24 :بازار فولاد در ابتدای هفته شاهد شرایط نسبتاً با ثباتی بود که البته این روند قیمتی را می توان ادامه رفتار بازار در هفته گذشته به شمار آورد. ثبات نسبی بهای میلگرد با میل به رشد قیمت ها ، ثبات قیمت های تیرآهن در کنار تخلیه رشد سایزهای درشت آن و همچنین عقب نشینی بازار ورق و تا حدودی کم رمقی بازار کلاف در کنار عدم تغییر جدی در بازار شمش واقعیت های روز ابتدایی هفته جاری بود. در هر حال با توجه به ثبات نسبی در بازار می توان به خودنمایی بیشتر تقاضا امیدوار بود یعنی با افزایش حجم خرید و تمایل بازار به رشد نرخ ها ممکن است قیمت ها مستعد رشد قیمت باشد اما این فقط یک احتمال است که به بررسی آن پرداخته ایم.

در بازار تیرآهن قیمت ها وضعیت نسبتاً با ثباتی داشت اما سایزهای درشت تر حتی افت نرخ را نیز تجربه کردند. با توجه به افزایش بهای تیرآهن سنگین در روزهای گذشته ، این کاهش قیمت ها را می توان تخلیه رشد نرخ روزهای گذشته به شمار آورد که باعث شد تا بازار این کالا نیز وضعیت با ثبات خود را بازیابد. به نظر می رسد با توجه به نزدیکی به شب های احیاء این وضعیت ادامه داشته و تغییر شکل بازار را باید برای پایان ماه مبارک رمضان انتظار کشید.

در بازار ورق با توجه به کاهش محدود قیمت ها در بورس کالا و برخی اما و اگرها ، هم اکنون شاهد خودنمایی یک جو روانی از کاهش نرخ ها هستیم ولی از پیش زمینه های خاصی برخوردار نیست. به نظر می رسد هم اکنون شایعات و شنیده ها بیشتر از واقعیت ها برای بازار ورق تعیین تکلیف می کند ولی پس از سپری شدن شب های احیاء و واقعی تر شدن رخدادها در بازار فولاد می توان واقعیت های این بازار را بیش از پیش تشخیص داد.

قیمت تیرآهن ذوبی بازار تهران - قیمت – هزار تومان در هر شاخه

سایز

چهارشنبه

شنبه

تغییر قیمت

تیرآهن 12

-

231

-

تیرآهن 14

236

236

-

تیرآهن 16

293

293

-

تیرآهن 18

348

348

-

تیرآهن 20

620

617

3-

تیرآهن 22

725

720

5-

تیرآهن 24

855

852

3-

تیرآهن 27

990

985

5-

هرچند بازار میلگرد هنوز هم مستعد التهاب است ولی معاملات این کالا در روز شنبه نشان دهنده ادامه ثبات نسبی قیمت هاست که سیگنال مهمی در این بازار به شمار می آید. این در حالی است که با توجه به عقب نشینی عرضه های میلگرد ذوبی در بازار فولاد در روزهای اخیر ، بهای این کالا به صورتی منطقی افزایش محدودی یافت اما به صورت کلی نتوانست بازار با با خود به سمت افزایش نرخ ها متمایل کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به ضعف موجودی انبارها و تضیعف تولید مخصوصاً از طرف بخش های نوردی هنوز هم بازار مستعد التهاب و نوسان نرخ است. نکته دیگر آن که بازار در شرایط کلی هنوز هم به رشد قیمت ها متمایل بوده هرچند که این امیدواری ها می تواند در اواخر ماه رمضان خودنمایی بیشتری پیدا کند.

با توجه به وجود ظرفیت بازارسازی در بازار فولاد و همچنین نوسان حجم تقاضا و تلاش بسیاری از فروشندگان برای صعودی کردن مجدد بازار ، شاهد آن بودیم که در پایان معاملات روز شنبه باز هم قیمت ها با رشد رو به رو شد ولی به تمامی انواع و سایزها سرایت نکرد. نکته جالب تر آن که اغلب نوسان دست ساخته نرخ ها از سوی برخی واحدهای نوردی کلید خورده و پیگیری می شد ولی این بار این قبیل بازی ها از سوی میلگرد نیشابور هم تعقیب می شود که نشان دهنده ورود کانال های فروش این تولیدکننده به این قبیل بازی هاست. با توجه به این موارد شاید روز آینده با افزایش قیمت ها در بازار رو به رو باشیم.

در هر حال با توجه به ثبات نسبی قیمت شمش در بازار آزاد شاهد فضا برای کاهش جدی قیمت انواع نوردی میلگرد فراهم نباشد ولی در هر حال نزدیکی به شب های قدر و عقب نشینی سنتی تقاضا در این ایام هنوز اجازه رشد محسوس و جدی قیمت ها را نمی دهد بنابراین نمی توان انتظار جهش شدید قیمت ها را داشت.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

چهارشنبه

شنبه

تغییر قیمت

8قزوین

1575

1575

-

10 قزوین

-

1505

-

12قزوین

1505

1505

-

16ذوب آهن اصفهان

-

1550

-

16فولاد نیشابور

1540

1550

10+

18ذوب آهن اصفهان

-

1540

-

18فولادنیشابور

1540

1550

10+

20ذوب آهن اصفهان

-

1560

-

20فولاد نیشابور

1540

1550

10+

22ذوب آهن اصفهان

-

 

-

22 فولاد نیشابور

1540

1550

10+

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است

در بازار کلاف شاهد ثبات نسبی قیمت ها بودیم هرچند که به دلیل حضور در ابتدای هفته با معاملات بسیاری رو به رو نیستیم ولی عدم تغییر قیمت ها نشان دهنده برابری عرضه و تقاضاست هرچند که تقاضای چندانی نیز وجود نداشته است. روزهای آینده با می توان با صراحت بیشتری در خصوص این بازار صحبت کرد. در معاملات روز شنبه بهای هر کیلوگرم کلاف 6.5 چینی 1740 تومان ، کلاف 6.5 نطنز 1750 تومان و نهایتاً کلاف 6.5 کاشان نیز 1760 تومان اعلام نرخ شد.

قیمت ورق نورد گرم فولاد مبارکه– بارگیری از بنگاه تهران - قیمت تومان بر هر کیلوگرم

ضخامت – میلی متر

شنبه – عرض 150

6

1760

8

1820

10

1810

12

1750

15

1855

عضو انجمن فولاد: وضعیت صنعت فولاد بحرانی است؛ دولت تدبیر جدی کند

یک عضو انجمن فولاد با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی با بخشودگی‌های مالیاتی و بانکی، گفت: تسهیلات جدید دولت برای بنگاه‌های کوچک و متوسط مبالغ ناچیز بوده فقط برای فعالیت چند روز واحدها کفایت می کند.

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا اشاره به اینکه امروز واحدهای تولیدی فولاد با مشکلات متعددی روبرو هستند، اظهار داشت: اخیراً اخباری مبنی بر تعطیلی گروه ملی فولاد مطرح شده است اما مسئولان این کارخانه معتقدند این واحد تعطیل نشده و فقط برای بازسازی خطوط تولید تعطیل شده است.

وی با بیان این که از این دست واحدهای تولیدی که امروز بنا به دلایلی تعطیل می‌شود در حوزه فولاد بسیار است، افزود: شرایط امروز واحدهای تولیدی اصلاً مناسب نیست در سه ماهه اول امسال به جهت تشدید مشکلات بسیاری از فعالیت‌ها متوقف و یا نیمه تعطیل شده است.

این عضو انجمن فولاد افزود: در دو هفته اخیر قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز کاهش پیدا کرده است و این موضوع خود تأثیرات بدی را به واحدهای تولیدی داخلی وارد کرده است. در این شرایط آمریکا با سیاستی جدی ممنوعیت واردات محصولات فولادی کشور را تثبیت کرده و تعرفه 250 درصدی را برای محصولات این کشور در نظرگرفته شده است که این موضوع خود باعث می‌شود حجم زیادی از بازار صادراتی چین از بین رفته و آنها تمرکز بیشتری برای کسب بازارهای هدف داشته باشند.

شهرستانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ظرف 6 ماهه اخیر اگر اتفاق خاصی در بخش فولاد به‌وجود نیاید و سرمایه گذاری جدیدی انجام نشود وضعیت این صنعت بحرانی‌تر خواهد شد، تصریح کرد: امروز اکثر واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت به فعالیت می‌پردازند در این شرایط واحدهای فولادی که دولتی هستند به هر قیمتی حتی با ضرر نیز به تولید محصول می‌پردازند که این موضوع خود یک رقابت ناسالم را در سطح بازار به‌وجود می‌آورد.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی و بخشودگی‌های مالیاتی و بانکی واحدهای تولیدی، اظهار داشت: متأسفانه این موضوعات فقط در حد حرف مطرح شد و عملاً هیچ بخشودگی مالیات و معوقات بانکی واحدهای تولیدی انجام نشده است حتی سازمان امور مالیاتی با تدابیری سخت‌تر اقدام به اخذ مالیات از واحدهای تولیدی می‌کند.

این عضو انجمن فولاد با بیان اینکه هیچ گوش شنوایی برای رفع مشکلات تولیدی وجود ندارد، گفت: تقاضا در سطح بازار کاهش پیدا کرده و معوقات بانکی به همراه فشارهای مالیاتی امکان فعالیت را از واحدهای تولیدی گرفته است اگر به این صنعت مریض توجه بیشتری انجام نشود به طور حتم در آینده شاهد اتفاقات بدتری خواهیم بود.

شهرستانی با اشاره به تسهیلات جدید دولت برای بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: این مبالغ ناچیز فقط برای فعالیت چند روز واحدهای فولادی کفایت می‌کند. دولت اگر می‌خواهد تسهیلاتی را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد باید با اولویت بندی حمایت لازم را انجام دهد نه آنکه با ارقام اندک فقط نیاز چند روز واحدهای تولیدی را برطرف کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24