Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو که با تعدیل مثبت حدود ۵٠ درصدی به گردونه معاملات بازگشته بود با کاهش قیمت بیش از ١٢ درصدی بازگشایی شد. متأثر از فضای منفی شکل‌گرفته تدریجاً سایر گروه‌ها و نمادها نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و جوی کاملاً ابهام‌آلود را برای سرمایه‌گذاران رقم زدند...

روزه بورس را از حال برد!

بورس24 :در طول یکی دو سال گذشته به‌طورمعمول بیشترین افت شاخص در روزهای یکشنبه رخ می‌داد که امروز هم‌چنین شد. از همان ابتدای بازار، روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد و شاخص کل نیز با شیب ملایمی رو به افول بود که البته تدریجاً باگذشت زمان برشدت عرضه‌ها افزوده شد. در نمادهای خودرویی تدریجاً صف‌های فروش نیز شکل گرفت که حتی دو نماد بزرگ خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) را هم درگیر کرد. در این میان نماد ایران‌خودرو توانست با تلاش‌ها و حمایت‌های صورت گرفته خود را از چنبره صف فروش برهاند لیکن این اتفاق در نماد سایپا با مشکلات بیشتری همراه بود. در این میان نمادهای خودرویی معدودی با تعادل روبرو بودند.

نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو که با تعدیل مثبت حدود 50 درصدی به گردونه معاملات بازگشته بود با کاهش قیمت بیش از 12 درصدی بازگشایی شد. متأثر از فضای منفی شکل‌گرفته تدریجاً سایر گروه‌ها و نمادها نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و جوی کاملاً ابهام‌آلود را برای سرمایه‌گذاران رقم زدند. شاخص کل تا حوالی ساعت 12:20 دقیقه روند نسبتاً یکنواخت نزولی داشت که در این زمان با بازگشایی نمادهای مخابرات ایران و هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) شاخص دچار افت زیادی شد و درنهایت با کاهش 879 واحدی به کار خود خاتمه داد. بازگشایی مخابرات ایران تأثیر منفی 208 واحدی و هلدینگ نفت و گاز تأمین اثر 169 واحدی منفی بر شاخص کل داشت. نماد تاپیکو با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت‌ماه 1396 با کاهش قیمت بازگشایی و سپس دچار صف فروش نیز شد. با افت امروز شاخص کل به سطح 73028 واحد و شاخص قیمت به 26595 واحد رسیدند. البته این نکته را نیز بایستی اضافه کرد که همانند بسیاری از روزهای اخیر معاملاتی بر روی برخی نمادها همچون ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی فجر و فولاد مبارکه به‌منظور مدیریت شاخص و تقلیل روند نزولی آن صورت گرفت که البته چندان کارآمد نبود. در فرابورس امروز 73 درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فولاد عرضه شد که خریداری برای سهام عرضه‌شده پا پیش نگذاشت و درنتیجه در بازار معاملات خرد این سهام صف فروش قابل‌ملاحظه چند ده‌میلیونی تشکیل گردید که خود به جو منفی دامن زد.

امروز 5% سهام شرکت مدیریت توسعه گوهران امید در فرابورس مورد عرضه اولیه قرار گرفت. از 100 میلیون سهم این شرکت 50 میلیون سهم برای کشف قیمت و 50 میلیون برای معامله گران آنلاین در نظر گرفته‌شده بود؛ که باعرضه اولیه هر سهم آن 108 تومان کشف قیمت شد. این عرضه مانند دیگر عرضه‌ها با استقبال همه‌جانبه و فروش سریع همراه نبود و 50 میلیون سهم قابل‌عرضه برای کارگزاران با تأخیر و دیرهنگام به فروش رسید. با توجه به وضعیت این شرکت 200 میلیارد تومانی و شرایط بازار و NAV حدود 122 تا 138 تومانی هر سهم، بسیاری برآوردها از قیمت مناسب "گوهران" کمتر از 100 و حداکثر 110 تومان و حداقل قیمت موردنظر 101 تومان بود. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری امید بعد از عرضه اولیه هفته پیش تابان هور که با عدم اقبال بازار مواجه شده، دومین شرکت جدید را وارد بازار کرد. در این میان از دیروز برخی فعالان به دلایلی چون زیاندهی سال گذشته "گوهران" و عرضه اولیه شرکت‌های نه‌چندان جذاب در شرایط نامساعد بازار، جریان تحریم این عرضه را در فضای مجازی راه انداختند اما گروهی از فعالان به دلیل رفتار سنتی، خواهان خرید سهام این شرکت بودند. امروز عرضه 73 درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد عرضه شد که به دلیل عدم حضور خریدار مورد معامله قرار نگرفت. پیگیری‌های صورت گرفته توسط بعضی سایت‌های خبری حکایت از آن دارد که تا هفته پیش دو مشتری ازجمله یک شرکت از ترکیه با حضور در سازمان خصوصی‌سازی، مذاکرات اولیه‌ای را انجام دادند اما پیگیری بعدی نکرده و نشان دادند برای خرید این بلوک مدیریتی جدی نیستند. در ارتباط با عدم حضور خریدار در عرضه روز جاری ذوب‌آهن اصفهان سید جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: انجام نگرفتن این معامله به معنای منتفی شدن آن نیست. عرضه بلوک 73 درصدی ذوب همچنان در لیست فروش سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد. برای خرید سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچون دیگر شرکت‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی قصد واگذاری آن‌ها را دارد، مشتریان متفاوتی مذاکره انجام داده‌اند، اما لازم است بدانیم این مذاکرات دلیلی برای اعلام آمادگی و قطعیت حضور متقاضی در روز عرضه برای خرید سهم نمی‌باشد. به نظر می‌رسد قیمت پایه 4116 ریالی در معامله بلوکی "ذوب" اندکی بالا تعیین‌شده و به همین علت متقاضی برای این معامله وجود نداشته است. بنا به اعلام معاونت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، یکشنبه مورخ 30 /03 /1395، تعداد 000ر920ر303 سهم معادل 87.08 درصد از سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس به ارزش 1094 میلیارد ریال که توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌صورت یکجا و نقد و اقساط (طبق شرایط اعلامی) و به قیمت پایه هر سهم 3602 ریال در تاریخ 29 /02 /1395 انجام‌شده بود پس از احراز شرایط قطعی شد.

ارزش معاملات سهام خرد در روز جاری نیز امروز بسیار پایین بود و به‌زحمت به 140 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران رسید (بدیهی است بلوک‌های انتقالی که به‌منظور مدیریت شاخص در بازار معاملات خرد مورد جابجایی قرارگرفته نیز در این مبلغ لحاظ شده است). از حیث ارزش معاملات، تنها دو صنعت خودرو با 40.7 میلیارد تومان و ساخت محصولات فلزی با 13.5 میلیارد تومان توانستند باارزش معاملات بیش از 10 میلیارد تومان در رتبه‌های اول و دوم جایگاه داشته باشند. پس‌ازاین دو صنعت، بانک‌ها با 9.6 میلیارد تومان، فلزات اساسی با 9 میلیارد تومان و محصولات شیمیایی با 7.4 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. ازنظر تأثیرگذاری بر شاخص کل تنها صنایع فلزات اساسی با 32 واحد و صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با 19 واحد تأثیر مثبت داشتند (هر دو صنعت به دلیل معاملات ناشی از مدیریت شاخص شاهد این اتفاق بودند). در مقابل صنعت محصولات شیمیایی با 235 واحد، مخابرات 213 واحد، خودرو با 162 واحد، بانکداری با 89 واحد، فرآورده‌های نفتی با 78 واحد، استخراج کانه‌های فلزی با 38 واحد و هلدینگهای چند رشته‌ای صنعتی با 26 واحد بر شاخص کل اثرات منفی داشتند.

صنعت پرحاشیه خودرو که امروز هم باارزش معاملات خود در رتبه اول ایستاد، به‌جز نمادهای معدودی تقریباً یکپارچه منفی بود. در میان نمادهای این گروه سایپا با 10.7 میلیارد تومان، ایران‌خودرو را 7.2 میلیارد تومان، زامیاد با 5 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 3.5 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری رنا با 2.2 میلیارد تومان، پارس‌خودرو با 2.1 میلیارد تومان و گروه بهمن با 1.3 میلیارد تومان بیش از سایرین مورد معامله واقع شدند. نماد تولید محور خودرو که مدتی است با شایعات زیادی همراه بوده همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. ارزش معاملات این نماد امروز به 1.1 میلیارد تومان رسید و در اغلب موارد با صف خرید همراه بود. با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو، این روزها دیدن مصاحبه‌ها و اخبار متعددی مبنی بر تقلیل سطح تولید و بهره‌گیری از سطوح پایین ظرفیت در شرکت‌های قطعه‌سازی برای بازار سهام مزید بر علت شده است.

در صنعت ساخت محصولات فلزی، نماد صنایع آذرآب اراک 8.9 میلیارد تومان و ماشین‌سازی اراک 4.6 میلیارد تومان در بازار روز جاری مورد معامله قرار گرفتند که درنتیجه با سایر نمادها مجموع ارزش معاملات 13.5 میلیارد تومانی برای این گروه را رقم زدند. هر دو نماد عمده معاملات خود را در دامنه منفی قیمت به ثبت رساندند. نماد ماشین‌سازی اراک بعد از خاتمه معاملات روز گذشته اطلاعیه شفاف‌سازی در خصوص انعقاد قرارداد نهایی با یک شرکت چینی به‌منظور اجرای پروژه تأسیسات نفتی در منطقه آزاد قشم را در سامانه کدال انتشار داد که البته به نظر می‌رسد فضای منفی امروز بازار و نیز اخبار پیشین منتشره در این خصوص به‌نوعی در قیمت سهام قبلاً لحاظ شده بود و به همین دلایل امروز تغییر خاصی درروند قیمتی این نماد رخ نداد.

گروه بانکداری امروز با ارز معاملات قریب به 9.6 میلیارد تومانی در جایگاه سوم در بورس اوراق بهادار تهران ایستادند. تقریباً تمامی نمادهای این صنعت در بورس اوراق بهادار تهران منفی بودند در فرابورس اما نماد بانک دی باارزش معاملات 1.8 میلیارد تومانی یکه‌تاز این عرصه بود و به رشد خود ادامه داد. همچنین در نماد موسسه اعتباری توسعه در بازار معاملات توافقی فرابورس همچون روز قبل جابجایی حدود 39 میلیون سهم به ارزش بیش از 5.1 میلیارد تومان از سهامداران حقوقی به حقیقی در نماد معاملات بلوک منتقل گردید. در میان نمادهای پرحجم‌تر این صنعت در بورس اوراق بهادار تهران، بانک صادرات با 2.4 میلیارد تومان، بانک کارآفرین با 2.3 میلیارد تومان، بانک خاورمیانه با 1.6 میلیارد تومان و بانک تجارت با 1.3 میلیارد تومان قرار داشتند. در نماد بانک تجارت در بازار معاملات بلوک نیز حدود 19.8 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان بین 2 سهامدار حقوقی جابجایی انجام گرفت. همان‌طور که در گزارش دیروز اشاره شد و با توجه به صحبت‌های دکتر شاپورمحمدی معاون وزیر اقتصاد و دارایی، به نظر می‌رسد دولت به‌منظور خروج از تنگنای اعتباری بحث احیای تبصره‌های 19 و 20 پیشنهادی خود در لایحه بودجه سال 1395 را که توسط مجلس پیشین حذف شد را مجدداً از طریق تنظیم لایحه‌ای جدید پیگیری نماید. دولت قصد دارد با ارائه اصلاحیه‌ بودجه به مجلس، تمهیدات جدیدی را برای مقابله با رکود اجرا کند که مهم‌ترین آن‌ها، بازگشت یکی از تبصره‌های لایحه اولیه بودجه است که در کمال ناباوری در کمیسیون تلفیق مجلس نهم (دوره قبل) از قانون بودجه حذف شد. طبق تبصره 20 لایحه بودجه، دولت اجازه می‌یافت بدهی‌های خود به شبکه بانکی را از طریق اوراق اسلامی تسویه کند تا هم قدرت مالی بانک‌ها که به دلیل تنگنای اعتباری کنونی محدودشده بالاتر رود و هم گامی برای تکمیل بازار بدهی در کشور برداشته شود. حذف این بند از بودجه 1395 توسط مجلس نهم، از سوی کارشناسان به‌عنوان یک «تصمیم ضد رونق» تلقی شد و انتظار می‌رفت به دلیل اهمیت چنین اقدامی، در مجلس جدید مجدداً از سوی دولت طرح موضوع شود.بر اساس اطلاعات منتشره، دولت با ارائه اصلاحیه‌ای جدید قصد دارد این تصمیم را در صورت تصویب مجلس اجرایی کند. در اصلاحیه جدید پیش‌بینی‌شده 30 هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی منتشر شود. این اوراق از سه محل «تودیع وثیقه نزد بانک مرکزی»، «ارائه در بازار بین‌بانکی» یا «عرضه در بازار بدهی» برای بانک‌ها قابل نقد شوندگی است.

به‌جز سه صنعت خودرو، ساخت محصولات فلزی و بانک‌ها که معاملاتی نزدیک و بیش از 10 میلیارد تومان داشتند، سایر صنایع و نمادها (غیر از تک سهم‌ها) شاهد اتفاقات خاصی و شایان‌ذکری نبودند. مجموعاً می‌توان گفت بازار امروز سرشار از هجوم بی‌محابای فروشندگان به‌منظور نقد کردن دارایی‌های خود بود که در این میان رخدادهایی همچون عرضه ناموفق ذوب‌آهن اصفهان و بازگشایی نامناسب نمادهای مخابرات ایران و هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) در دقایق پایانی به تکمیل پازل فضای نامناسب روز جاری کمک کرد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

یک تحلیلگر برجسته بازارهای بین‌المللی تأکید کرد که طلا در حال حرکت به‌سوی سطح قیمتی ۱۴۵۰ دلاری است و نمودارهای تحلیلی نیز این مسئله را اثبات می‌کند. به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی، "زیو ساپیرو" تصریح کرد: طلا در حال تلاش برای دستیابی به سطح قیمتی 1450 دلاری است. بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا در هفته گذشته برای سومین بار متوالی با افزایش روبرو شده و رشد 1.5 درصدی را ثبت کرده است. زمانی که بتوانیم به سطح قیمتی 1306 و 1308 دلاری دست‌یابیم، فکر می‌کنم طی 2 تا 3 ماه آینده به سطوح قیمتی بالاتر نیز دست خواهیم یافت. بررسی نمودارهای تحلیلی نشان می‌دهد که قیمت طلا می‌تواند به‌زودی به سطح 1450 دلاری دست یابد و اگر این سطح دست‌یافتنی شود، قیمت طلا تا سطح 1525 تا 1550 دلاری نیز افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری تأثیر زیادی برافزایش قیمت طلا خواهد داشت.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

احسان قاسمی مدیر مالی شرکت کارگزاری بانک مسکن دلیل افزایش قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در فرابورس را ناشی از رشد تقاضا دانست و گفت: در مقطعی از زمان، سقف وام خرید مسکن از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یافت که به‌تبع آن افزایش متقاضیان خرید انواع اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و یا به عبارتی «تسه» را در پی داشت. این افزایش تقاضا به‌طور طبیعی رخ داد و پس‌ازآن از عطش خریداران اندکی کاسته شده است. بااین‌همه هم‌اکنون قیمت انواع «تسه» نسبت به سقف قیمت‌ها در سطح پایین‌تری معامله می‌شوند و روندی متعادل بر این معاملات حاکم است. وی بابیان اینکه بر تقاضای خرید «تسه» هرروز افزوده می‌شود، عنوان کرد: بانک مسکن هم‌اکنون در حال بازاریابی مشتریان برخوردار از منابع پولی بزرگ باهدف سرمایه‌گذاری و افتتاح انواع حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز است تا از این طریق بتواند به تقویت عرضه «تسه» ها در بازار فرابورس کمک کند. ازاین‌رو به‌زودی عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین فرابورس افزایش خواهد یافت.

علی تیموری مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان از موافقت اصولی تأسیس صندوق نیکوکاری لوتوس رویان و انجام پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق در آینده‌ای‌ نزدیک خبر داد و گفت: تأسیس صندوق نیکوکاری لوتوس رویان اقدام مشترکی است که پژوهشگاه رویان و مؤسسه خیرین پژوهش سلامت رویان با همکاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان آغاز کرده‌اند. این صندوق به‌منظور تأمین بخشی از منابع مالی لازم برای کمک به امور پژوهش، تهیه و تولید داروهای مربوط به درمان بیماری‌های سرطان، دیابت، ناباروری و ام‌اس، تأسیس خواهد شد. این صندوق از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت و با پیش‌بینی سود 19 درصد سالانه است که در مقاطع سه‌ماهه سود پرداخت خواهد کرد. تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، پژوهشگاه رویان و مؤسسه خیرین پژوهش سلامت رویان مؤسسین این صندوق هستند. مدیر این صندوق تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و مدیر اجرای صندوق، پژوهشگاه رویان هستند. این مقام مسئول با اعلام اینکه در این صندوق سه روش سرمایه‌گذاری برای افراد نیکوکار در نظر گرفته‌شده، گفت: درروش اول، فرد نیکوکار اصل سرمایه و منافع حاصل از آن را جهت استفاده در امور نیکوکارانه به صندوق می‌بخشد. درروش دوم، فرد صرفاً عواید حاصل از سرمایه اولیه را جهت تحقق اهداف نیکوکارانه اختصاص می‌دهد؛ اصل سرمایه متعلق به فرد نیکوکار بوده و هر زمان که بخواهد می‌تواند سرمایه خود را برداشت کند. درروش سوم، درصدی از عواید صندوق که از پیش تعیین‌شده است، متعلق به سرمایه‌گذار بوده و مابقی آن به صندوق اختصاص می‌یابد.

سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به ازسرگیری عرضه سیمان در بورس کالا پس از چهار سال توقف اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با مازاد شدید عرضه سیمان در کشور مواجه هستیم، بنابراین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با مراجع مختلف قرار است عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس کالای ایران صورت بگیرد. با توجه به آزادسازی قیمت سیمان در یک سال گذشته رایزنی و توافق‌هایی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا صورت گرفته است که روز گذشته شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس کالا بودیم.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران بابیان اینکه روز گذشته برای نخستین بار ۸ فروند کشتی نفت‌کش به‌طور هم‌زمان در اسکله شرقی، غربی پایانه نفتی خارک پهلوگیری، بارگیری و جداسازی شده‌اند، گفت: علاوه بر ای، عملیات تحویل نفت خام به یک کشتی نفت‌کش از طریق عملیات کشتی به کشتی «Ship&Ship» انجام‌شده است. وی با اعلام اینکه درمجموع با پهلوگیری این تعداد کشتی نفت‌کش رکورد صادرات نفت خام ایران در سال ۹۵ شکسته شد، تصریح کرد: درمجموع حدود ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام روز گذشته صادرشده است موسوی با یادآوری اینکه روز گذشته از مجموع ۹ کشتی نفت‌کش پهلوگیری و بارگیری شده در پایانه نفتش خارک تعدادی کشتی متعلق به شرکت‌های نفتی خارجی بوده است، تأکید کرد: روز گذشته نفت‌کش‌هایی از چین، هند، کره جنوبی و یک کشور اروپایی در پایانه خارک بدون هیچ‌گونه مشکلی پهلودهی و بارگیری شده است. تمامی مراحل پهلودهی، بارگیری و جداسازی این ۸ فروند کشتی نفت‌کش توسط متخصصان داخلی انجام‌شده است.

در جلسات عصر امروز کمیسیون‌های مجلس، ترکیب هیئت‌رئیسه شماری از این کمیسیون‌ها تعیین شد. در جلسه کمیسیون اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی به‌عنوان رئیس، سیدناصر موسوی لارگانی و سیدفرید موسوی به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم، انتخاب شدند. غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در مجلس نیز بارأی اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس دهم به‌عنوان رئیس این کمیسیون برگزیده شد. همچنین جهانبخش محبی‌نیا و هادی قوامی به‌عنوان نواب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه انتخاب شدند. عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان رئیس کمیسیون صنایع انتخاب شد. بر این اساس، داریوش اسماعیلی نماینده سروستان و عثمان احمدی مهاباد به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند؛ فریدون حسنوند نماینده اندیمشک هم به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. حسین امیری خامکانی نماینده زرند و علی ادیانی‌راد نمایندگان قائمشهر به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس کمیسیون انرژی انتخاب شدند در انتخابات امروز هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس هم محمدرضا رضایی کوچی با کسب 10 رأی به‌عنوان رئیس، علی یارمحمدی با کسب 11 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس اول و سیدهادی بهادری با کسب 7 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند همچنین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت، خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی، پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی، کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی برگزیده شدند.

میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص سهام عدالت، شناسایی سود شرکت‌های مشمول است که طبق برنامه‌ریزی‌ها امسال این بخش تعیین تکلیف خواهد شد. براین اساس تا پایان شهریورماه سال جاری مجامع 55 شرکت مشمول و تا پایان تیرماه چند شرکت باقی‌مانده برگزار می‌شود و میزان سود آن‌ها مشخص خواهد شد. سال مالی برخی از شرکت‌های مشمول سهام عدالت 31 شهریور و سه شرکت نیز تا 31 تیرماه به پایان می‌رسد و در آن زمان می‌توانند مجامع سالانه خود را برای شناسایی سود برگزار کنند و در همین زمینه از مسئولان این شرکت‌ها خواسته‌ایم تا در صورت امکان مجامع خود را زودتر برگزار کنند. بدین ترتیب تا پایان شهریورماه امسال وضعیت حدود 90 درصد از شرکت‌هایی که در قالب سهام عدالت واگذارشده‌اند مشخص می‌شود و 10 درصد باقی‌مانده طی نیمه دوم سال تعیین تکلیف خواهد شد. طبق قانون برای آزاد‌سازی سهام عدالت مشمولان به‌غیراز دهک اول و دوم که 50 درصد تخفیف می‌گیرند، باید مانده بدهی سهام خود را بپردازند و طبق محاسبات اولیه سایر دهک‌ها به‌جز اول و دوم باید به نسبت مبلغی بین 400 تا 500 هزار تومان را بپردازند تا مالک قانونی سهام خود شوند. در قانون نیز شش ماه برای پرداخت این بدهی برای مشمولان در نظر گرفته‌شده است. بدین ترتیب از زمانی که سود شرکت‌ها به‌صورت نهایی مشخص شود شش ماه بعد و در زمان پرداخت بدهی سهامداران امکان آزادسازی سهام عدالت وجود دارد. البته برای آزادسازی، برخی از اشکالات و ابهامات وجود دارد که یکی از آن‌ها نحوه آزادسازی و تعیین سود برای شرکت‌های سرمایه پذیر است که برای حل این مشکلات لایحه ساماندهی سهام عدالت در دولت در دستور کار است تا با همکاری دولت و مجلس تمام این ابهامات برطرف و زمینه آزادسازی فراهم شود.

ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: علاوه بر 16 هزار میلیارد تومانی که قبلاً برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته‌شده است منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد گرفت. واحدهای تولیدی که کمتر از یک میلیارد تومان بدهی دارند می‌توانند بدون پرداخت 6 درصد جریمه دیرکرد وام‌های خود را برای یک سال تمدید کنند ضمن اینکه کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد. بر اساس منطق اقتصادی با کاهش نرخ تورم بی‌تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند. تصمیمی که بانک‌ها برای کاهش 15 درصدی سود سپرده بانکی گرفته‌اند در مسیر برنامه‌هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و درعین‌حال بازار پول با عکس‌العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است محقق خواهد کرد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ضرر و زیانی که در تلفن ثابت وجود دارد، تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال افزایش می‌یابد و از اول ماه آینده اجرایی می‌شود. در زمان هم کدسازی تلفن ثابت این تصور وجود داشت که با توجه به تعرفه 30 ریالی تلفن ثابت، مشترکان این تلفن را به تلفن همراه که تعرفه‌ای 18 برابری دارد، ترجیح می‌دهند. متأسفانه مردم به تلفن ثابت روی نیاوردند و عملاً تلفن ثابت با ضرر و زیان روبرو شد و ما با افزایش تعرفه تلاش کردیم بخشی از این زیان را جبران کنیم. در شرایط کنونی نیز یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حدود 14 برابر یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت است، بر این اساس افزایش در نظر گرفته‌شده برای تلفن ثابت چندان زیاد نیست و امیدواریم شرکت مخابرات با این افزایش تعرفه در بحث سرمایه‌گذاری فعال عمل کند. وزیر ارتباطات درباره ترابرد پذیری (جابه‌جایی) اپراتور تلفن همراه با فقط شماره نیز گفت: این پروژه بسیار سنگین است و قرار بود در 27 اردیبهشت عملیاتی شود البته آنچه مربوط به زیرساخت‌ها بود آماده‌شده و به‌صورت آزمایشی نیز راه‌اندازی شده است، بااین‌حال چند اشکال فنی وجود دارد که تلاش داریم این اشکالات را میان سه اپراتور برطرف کنیم و در آینده نزدیک اجرایی شدن این طرح را اعلام خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ جلسه هیئت واگذاری صبح دیروز تشکیل و در آن اصلاح روش قیمت‌گذاری جایگاه‌های سوخت مطرح و به تصویب رسید. همچنین مقرر شد نام جایگاه‌های سوخت متعلق به شرکت فرآورده‌های نفتی ایران در فهرست بنگاه‌های قابل‌واگذاری امسال اصلاح شود. تصویب قیمت پایه و شرایط مجموعه صنایع پتروشیمی دهلران سپر از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی به‌صورت نقد و اقساط از طریق مزایده نیز از دیگر مصوبات جلسه هیئت واگذاری بود.

عبادالله فتح‌الهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران از آغاز پرداخت وام نوسازی 70 میلیونی خبر داد و گفت:‌ پرداخت این وام آغازشده است. این وام 50 میلیون تومان برای ساخت و 20 میلیون تومان ودیعه مسکن با سود 2 درصد است و به ازای هر واحد 70 متری با احراز ریزدانه‌های زیر 100 متر پرداخت می‌شود. تاکنون 4 هزار نفر را برای دریافت وام به بانک معرفی کرده‌ایم. وی به نمای ساختمان‌ها در بافت فرسوده اشاره کرد و گفت:‌ به ازای نمای ساخت‌وساز متناسب با نمای کمیته منطقه از 10 تا 20 میلیون تومان کمک بلاعوض داده می‌‌شود.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: هفته گذشته به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم تا با واردات 150 هزار تن شکر خام برای ذخایر استراتژیک فعالیت کارخانه‌های غیرفعال تصفیه شکر خام مجدد آغاز شود. وی بابیان اینکه 5 کارخانه تصفیه شکر در کشور موجود است، افزود: بقیه کارخانه‌های تصفیه شکر در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، اما ممکن است با ادامه روند ممنوعیت وارد شکر با کمبود ماده اولیه و قطع فعالیت مواجه شوند. ایشان در پاسخ به این سؤال که تا پایان خرداد قرار است، بیش از 300 هزار تن شکر خام به کشور وارد شود، آیا این شکرهای وارداتی در اختیار کارخانه‌های تصفیه شکر خام قرار می‌گیرد، گفت: خیر، مجوز شکر وارداتی بر اساس سهمیه‌بندی به کارخانه‌های چغندری و نیشکری تعلقدارد تا از سود واردات آن مابه‌التفاوت قیمت عرضه شکر به بازار باقیمت مصوب، تأمین و جبرانشود.

اکبر سبقتی دبیر انجمن روغن‌کشی ایران اظهار کرد: ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی 4 میلیون و 600 هزار تن است اما در سال گذشته تنها حدود یک‌میلیون و 800 هزار تن روغن‌کشی انجام داده‌اند و با 39 درصد ظرفیت خود کارکرده‌اند. در سال گذشته برای اولین بار قیمت جهانی سویا پایین‌تر از کنجاله قرار گرفت و شرایط برای تولید بهبود یافت، از طرفی نیز سیاست تجاری کشور به سمت تولید تغییر پیدا کرد و تعرفه کنجاله و روغن خام 3 درصد افزایش یافت و شرایط رقابت تا حدودی فراهم شد، ولی در سال جاری با توجه به تعرفه‌های دانه‌های روغنی و کنجاله و همچنین عرضه کنجاله در بازارهای جهانی 30 الی 40 دلار ارزان‌تر از دانه‌های روغنی، احتمال بروز مشکل جدی جهت رشد میزان روغن‌کشی در داخل کشور وجود دارد. کارخانه‌های گل‌سفید البرز، سعید کشت در میمه، دانه گلوش در خراسان، شکوفه بهار قائم در شهرک صنعتی عباس‌آباد (پاکدشت)، تبرک مشهد، توسعه بحار تجارت و ره آوران سازه به‌طور کامل تعطیل هستند. واحدهای نیز وجود دارد که مدت‌زمان کوتاهی در سال را کار می‌کنند و از ظرفیت‌های موجود خود استفاده نمی‌کنند.

سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور هیئت‌های اروپایی و توافقات انجام‌شده بین این هیئت‌ها و کشتیرانی و تأثیر آن بر سودآوری شرکت گفت: خوشبختانه به تفاهمات خوبی با این شرکت‌ها دست‌یافته‌ایم و در بخش سرویس‌دهی مشترک خط اروپایی ما راه‌اندازی شده که این موضوع موجب افزایش درآمد کشتیرانی خواهد شد. همچنین به دنبال راه‌اندازی شرکت مشترک با شرکای خارجی برای فعالیت بیشتر و کسب سهم بازار بزرگ‌تر بین‌المللی هستیم که این‌ها نیز بر سودآوری کشتیرانی تأثیر بسزایی دارد. سعیدی همچنین از برنامه این شرکت برای ورود برخی از شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سهام خبر داد و افزود: شرکت‌های سود ده و جذابی در گروه وجود دارند که قابلیت ورود به بازار سهام را دارا هستند. ما به دنبال توسعه ناوگان، حضور در بخش اپراتوری ترمینال‌ها و دستیابی به یک ترمینال اپراتوری اختصاصی و درنهایت افزایش درآمد کشتیرانی هستیم. مهم‌ترین خطوط کشتیرانی در دنیا دارای ترمینال‌های اختصاصی هستند خوشبختانه مسئولان محترم در سازمان بنادر کشورمان به‌خوبی به این مهم واقف‌اند. سعیدی در بیان مطالبات پرداخت‌نشده کشتیرانی که مربوط به‌پیش از تحریم‌ها است، نیز گفت: حجم این بدهی‌ها و مطالبات قابل‌توجه است و خوشبختانه اکنون کشتیرانی در حال تسویه بدهی‌ها و همچنین به دنبال دریافت مطالبات است. وی بابیان اینکه مطالبات کشتیرانی قابل‌توجه است، افزود: درآمدهای کشتیرانی در زمان تحریم بلوکه‌شده بودند که در حال مذاکره برای خروج از بلوکه شدن این درآمدها هستیم. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه برای وصول مطالبات با هیچ مشکلی مواجه نیستیم، افزود: امیدواریم بخش مهمی از مطالبات کشتیرانی تا آخر شهریورماه وصول شود.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: باوجوداینکه تلاش‌های این انجمن طی دو سال اخیر برای آغاز صادرات پرحجم سیمان از بورس کالای ایران به نتیجه نهایی نرسیده و همچنان در انتظار پاسخ نهادهای تصمیم گیر است، قاطعانه برای ورود سیمان به تالار صادراتی بورس کالا پافشاری می‌کنیم. اگرچه قیمت سیمان در راستای استراتژی نظام عرضه و تقاضا و تنظیم بازار داخلی و صادراتی از شمول قیمت‌گذاری دولتی خارج‌شده، اما این امر دلیل نمی‌شود که ما بخواهیم به‌صورت مستقل و به‌دوراز شفافیت و بازار رقابتی بورس، صنعت را هدایت کنیم. ما همچنان درصدد صادرات سیمان از طریق بورس کالای ایران به بازارهای جهانی هستیم و برای اینکه بتوانیم برای فروش سیمان صادراتی در بورس کالا برنامه‌ریزی کنیم، به حمایت دولت نیازمندیم. باعرضه سیمان صادراتی در بورس کالای ایران می‌توانیم قیمت‌ها را در مرز رقابتی قرار دهیم و به این واسطه دست دلالان و سودجویان را از این بازار کوتاه کنیم، البته ناگفته نماند که این کار زمانی نتیجه خواهد داد که موانع ورود به بورس کالا از سر راهمان برداشته شود تا همه تولیدکنندگان سیمان داخلی وارد این بازار معاملاتی شفاف شوند. امروز شرایط شرکت‌های تولیدی سیمان به‌گونه‌ای است که ایجاب می‌کند، با تشکیل کنسرسیوم‌های جدید صنعت را از رکود نجات دهیم.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

ماجدی سفیر ایران در آلمان گفت: ایران تمام بدهی‌های خود را (حدود 500 میلیون یورو) به بیمه صادراتی هرمس پرداخت کرد. با مذاکراتی که روز جمعه به همراه نماینده بانک مرکزی که در برلین انجام شد موضوع بیمه صادراتی هرمس به‌طور کامل حل شد و از روز اول تیرماه این شرکت آماده خواهد بود تا تحت پروژه‌های ایران پوشش بیمه‌ای صادر کند. با ورود بیمه هرمس که پروژه‌ها و کالاهای صادراتی به ایران پوشش می‌دهد، بانک‌های بزرگ تشویق می‌شوند که فعالیت‌ها و ایجاد تسهیلات برای پروژه‌های ایران را به حالت عادی برگردانند. همچنین انتظار می‌رود که تا آخر هفته بتوانیم او ای سی دی (OECD) که درجه ریسک در خصوص سرمایه گذری است را برای ایران از درجه 7 به درجه 5 کاهش دهیم. با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط در ایران، انتظار داریم تا پایان سال میلادی بتوان از این پوشش بیمه هرمس استفاده کرد و حداقل 2 یا 3 پروژه را تحت این پوشش قرارداد. سفیر کشورمان درباره دعوت رسمی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به برلین نیز گفت: در جریان برنامه‌های طرفین هستیم تا این دیدار صورت بگیرد. هر دو طرف تمایل دارند که این سفر انجام شود بنابراین در حال گفتگو در خصوص جزئیات این برنامه هستیم. به‌محض اتمام این مرحله، شاهد این سفر خواهیم بود تا روابط دو کشور وارد مرحله جدید شود.

حسین سلیمی عضو کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی گفت: با توجه به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران و انجام سرمایه‌گذاری مستقیم نیازمند حل شدن مناقشات بین‌المللی ایرانی با کشورهای دنیا داشت، تنها در خردادماه امسال، ۲.۵ میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صادرشده است درحالی‌که برخی سال‌ها، ایران در طول یک سال، ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده بود. اکنون هجمه ورود خارجی‌ها برای مذاکره، بازدید از ایران و انعقاد قرارداد چند برابر شده و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند به ایران بیایند و مطالعات آن‌ها برای ورود به بازار ایران اکنون منتج به نتیجه شده است، بنابراین اگر همین روند ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ادامه یابد، امسال می‌توان منتظر جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی به کشور بود. این میزان سرمایه‌گذاری به‌جز شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم همچون فاینانس، بای‌بک و BOT است که این رقم سرمایه‌گذاری مستقیم را برای کشور بی‌سابقه می‌کند، بنابراین امسال باید منتظر اتفاقات خوبی در عرصه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باشیم.

اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پیش‌قرارداد خرید ایرباس‌ها تا یک ماه آینده نهایی می‌شود، گفت: فاینانسر خرید ایرباس‌‌ها مشخص شد و تفاهم‌‌نامه اولیه با آن‌ها به امضاء رسید. کمپانی ایرباس در حال نهایی کردن مجوزهای اوفک‌ (Office of Foreign Assets Control) «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ آمریکا» است‌؛ به آن‌ها وعده داده‌شده است حداکثر تا 10 روز آینده مجوزهای اوفک برای آن‌ها نهایی می‌شود. ایرباس پیش‌ازاین درخواست خود را به اوفک ارائه داده بود و طرف مقابل نیز موضوع را بررسی کرده است، ضمن آنکه جلسات زیادی بین ایرباس و اوفک برای مذاکره برگزارشده است که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب درزمینهٔ خرید هواپیما رسیدند. عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق شده را 100 هواپیما عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد. بااین‌حال وی رقم قرارداد نهایی با این شرکت را که از سوی برخی منابع غربی 17 میلیارد دلار عنوان‌شده است قطعی ندانست و اعلام کرد که جزئیات سازوکار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد. عابدزاده گفت که شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری امریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود. وی از ارائه زمان‌بندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری امریکا صادر نشود نمی‌توان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد. عابد‌زاده همچنین عنوان کرد که مذاکرات با بوئینگ از مدت‌ها پیش و بر اساس درخواست این شرکت و همچنین علاقه‌مندی سازمان هواپیمایی به جریان افتاده و بوئینگ در این مذاکرات بسیار جدی بوده است. بااین‌حال وی عنوان کرد که ایران درزمینهٔ انعقاد این قرارداد هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و ازآنجاکه امریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به‌عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران درزمینهٔ این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج می‌دهد. عابدزاده همچنین به آخرین تحولات مربوط به قرارداد ایرباس اشاره کرد و گفت که مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری امریکاست. وی با اعلام اینکه شرکت ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانه‌داری امریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است عنوان کرد: فاینانس این قرارداد اصلاً مایه نگرانی نیست و با چند مجموعه در این راستا توافق‌هایی صورت گرفته است و تنها مسئله‌ای که اجرا و عملیاتی کردن قرارداد معطل آن است همان مجوز خزانه‌داری است.

اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایران ایر به‌طور مستقیم مشغول مذاکره با شرکت بوئینگ است اما سایر ایرلاین‌ها هم مذاکراتی را با این شرکت انجام داده‌اند که در حال پیگیری آن هستند. وی بابیان اینکه سال گذشته که نمایندگان بوئینگ به ایران آمدند، ایرلاین‌های دیگر هم با آن‌ها دیدار داشتند، افزود: از آن زمان تاکنون، مذاکرات شرکت‌ها با بوئینگ ادامه دارد تا بتوانند به امضای قرارداد برسند. این مذاکرات برای خرید هواپیمای نو و تأمین قطعات بوده است. به دلیل نیاز به تأمین مالی این خرید، باید یک تأمین منبع خارجی برای آن وجود داشته باشد زیرا ایرلاین های ایرانی امکان تأمین مالی ندارند. هواپیماهای متنوعی درخواست شده اما بوئینگ ۷۳۷ به‌طور حتم بیشترین تقاضا را خواهد داشت، زیرا بیشتر به شرایط ایران سازگار است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 290.8 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 88.6 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 58.4 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 132.1 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 158.7 میلیارد تومان بالغ گردید که سایپا با 10.7 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت نارنجستان با 20.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 40.7 میلیارد تومان و گروه ساخت محصولات فلزی با 13.5 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 879 واحد، شاخص قیمت 320 واحد و شاخص فرابورس 9 واحد کاهش داشتند. شاخص کل بورس تهران با افت امروز خود به عدد 73028 واحد و شاخص قیمت به 26595 واحد رسید. ملی صنایع مس ایران با 20 واحد بیشترین اثر مثبت و مخابرات ایران با 208 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان امروز هم افول داشت فضای معاملاتی هم عموماً منفی بود. از 32 نماد باز این صنعت، 22 نماد مورد معامله واقع شدند که از این میان و بر پایه قیمت‌های پایانی 3 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 3654 هزار سهم و ارزش معاملات بالغ‌بر 5244 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 8206 میلیون ریال) بود. سیمان فارس و خوزستان با 1140 هزار سهم به ارزش 1644 میلیون ریال حدود 31 درصد ارزش معاملات و سیمان تهران با 363 هزار سهم به ارزش 699 میلیون ریال معادل 13% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 10 نماد سیمان اردبیل، بهبهان، خاش، خزر، دشتستان، اصفهان، فارس، مازندران، ایلام و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای این صنعت امروز بازگشایی، متوقف و یا حراج مجدد نشدند.

ارزش معاملات سه نماد هلدینگ امروز به حدود 240 میلیون تومان رسید (ارزش روز گذشته 230 میلیون تومان). نماد سیمان فارس و خوزستان امروز در دامنه حداقل و حداکثر قیمت مورد معامله قرار گرفت به شکلی که در نیمه اول زمان معاملات بعضاً صف خرید و متقابلاً در نیمه دوم بعضاً صف فروش داشت! دو نماد دیگر امروز کم‌حجم و متعادل بودند.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز گذشت‍ه تنها در نماد سیمان لار سبزوار 1 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه عهده‌دار نقشی نبوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24