Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

وضعیت بازار شکر هیجانی شده و حتی امروز دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات اعلام کرد که عرضه و تقاضای شکر در بازار اصلاً مناسب نیست به‌نحوی که این ماده اولیه در بازار نایاب شده است.

چهار عاملی که می توانند شرکت های قندی را متحول کنند

در پی بروز هیجانات در بازار شکر به سراغ حمید خدام کارشناس گروه قند و شکر و سهامدار درصدی قند نیشابور رفتیم تا نظر وی را در مورد آینده این صنعت جویا شویم. این کارشناس با اعلام اینکه صنعت قند و شکر با 4 خبر مهم روبرو است، گفت که این اخبار می تواند آینده این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

خدام به بورس24 گفت: بحث کمبود شکر فعلی و افزایش قیمت شکر در بازار داخلی تا مرز 3300 تومن اولین خبر این صنعت است. بحث 500 هزار تن شکر خام وارد شده برای کارخانه ها از سوی انجمن صنفی که به زودی به دست شرکت ها می رسد و حاشیه سود خیلی خوبی برا کارخانه خواهد داشت خبر بعدی است. دیگر خبر هم این است که در پی رشد چشم گیر کاشت چغندر امسال، پیش بینی می شود تولید شکر در کارخانه ها افزایش 20 درصدی داشته باشد. خبر آخر هم این است که در شهریور ماه مطابق سنت هر ساله باید قیمت جدید شکر اعلام شود و با توجه به قیمت فعلی شکر در بازار و افزایش 8 درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر، به نظر نمی رسد قیمت جدید کمتر از 2750 تومن اعلام شود.

*علت افزایش قیمت شکر در بازار چه بود؟

عدم مدیریت صحیح واردات. ما در ایران به صورت سالانه 2.2 میلیون شکر مصرف می کنیم. تولید سال گذشته شکر 1.5 میلیون تن شکر چغندری و نیشکری بود و ما به واردات 700 هزار تن شکر نیاز داشتیم اما به دلیل عدم برنامه ریزی برای واردات بحران کمبود فعلی شکر در بازار شکل گرفت. ما در روز شنبه شاهد بودیم با وجود محدودیت های شدید بورس کالا برای خریداران شکر و عدم اجازه خرید بیش از 100 تن برای هر کد تقاضای سنگینی برای پیش خرید شکر هایی که 29 تیر قرار است تحویل شود شکل گرفته بود و قیمت شکر را تا 2610 تومن افزایش داد. اگر به این نکته توجه کنیم که شکر ها دو هفته بعد از ماه رمضان قرار است تحویل داده شود و وجود چنین تقاضایی قطعا حکایت از عمق بحران شکر دارد و به نظر این بحران تا اول مهر که اغاز فصل تولید شکر چغندری است ادامه خواهد یافت.

*آیا با واردات نمی توان این بحران را کنترل کرد؟

واردات شکر سفید در ایران ممنوع است و قیمت شکر خام هم در بالاترین قیمت دو سال اخیر خود قرار دارد و با قیمت های فعلی جهانی واردات توجیه ندارد . حتی اگر همین فردا هم قیمت های جانی افت شدید کند از زمان ثبت سفارش شکر خام تا زمان ورود به بازار حد اقل دو ماه زمان می برد. با توجه به این که از اول مهر شکر های تولید کارخانه های چغندری وارد بازار می شود در زمان فعلی واردات توجیه ندارد. علاوه بر همه این ها وارد کنندگان شکر با 2 مشکل جدی رو به رو شده اند . قیمت ها جهانی شکر پر قدرت ترین صعود در 5 سال اخیر را شکل داده، از طرفی آقای روحانی در جلسه چند روز پیش خود خبر از تک نرخی شدن دلار تا پایان امسال داده . این در حالیست که شکر از معدود کالاهایی بود که از دلار دولتی برای واردات استفاده می کرد و یک سان سازی قیمت دلار می تواند بهای تمام شده شکر وارداتی را برای وارد کنندگان تا 15 درصد افزایش دهد لذا وارد کنندگان شکر در وضعیت خوبی نیستند.

*نظرتان در مورد واردات 500 هزار تن شکر انجمن صنفی چیست ؟

طی توافقی که در فروردین ماه انجمن صنفی قند و شکر با دولت انجام داد قرار شد به جای مطالبات کارخانه ها از دولت بابت یارانه تولید در حدود 500 هزار تن شکر وارد و از محل بخشی از سود فروش این شکر ها مطالبات کارخانه ها وصول شود این شکر ها در اردیبهشت ماه و قبل از آغاز صعود قیمت های جهانی ثبت سفارش شد و از دیروز ترخیص اولین کشتی شکر 65 هزار تنی در بندر امام آغاز شده و انتظار می رود تا آخر تیر سه کشتی دیگر نیز ترخیص شوند. زمان بندی ورود شکر ها بسیار مناسب تنظیم شده و به راحتی می تواند جذب بازار شود. با توجه به صحبت های آقای دانایی به نظر می رسد هر کارخانه به میزان یک سوم تولیدش از این شکر ها سهمیه داشته باشد که رقم بسیار مناسبی است و علاوه بر پوشش مطالبات کارخانه ها از دولت می تواند سود خوبی در زمان فعلی که قیمت شکر افزایش داشته برای کارخانه ها داشته باشد.

*اثر این افزایش قیمت شکر در بازار داخلی را بر شرکت های بورسی چگونه ارزیابی می کنید؟

افزایش قیمت فعلی شکر از دو جهت برای شرکت های قندی مهم است. ابتدا این موضوع می تواند تاثیر مناسبی بر شرکت هایی که موجودی مناسب شکر دارند داشته باشد و بودجه های آن ها را با تعدیل همراه کند. در مرحله دوم شکر های وارداتی انجمن صنفی که در اردیبهشت و با قیمت های جهانی مناسبی ثبت سفارش شده بود را می توانند با حاشیه سود خوبی به فروش برسانند . به هر حال هر کدام از این کارخانه ها به میزان یک سوم تولید امسالشان از این شکر ها سهمیه خواهند داشت و این رقم مناسبی خواهد بود. از سوی دیگر از ابتدای شهریور ماه رایزنی ها برای اعلام قیمت شکر از سوی دولت آغاز می شود . با توجه به رشد 8 درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر امسال و تورم 10 درصدی دور از انتظار نیست که قیمت شکر حوالی 2800 تومان مصوب شود که رقم بسیار خوبی برای قندی هاست.

*چه میزان تعدیل را پیش بینی می کنید ؟

اجازه دهید منتظر ارائه گزارش شرکت ها بمانیم اما ساختار مالی شرکت های قندی به گونه ای است که کوچکترین تغییری در میزان فروش شرکت ها تاثیر شگرفی بر کل سود سازی دارد. برای نمونه ما شاهد بودیم کارخانه قند قزوین در گزارش پیش بینی خود با در نظر گرفتن 11 درصد افزایش قیمت شکر با تعدیل 1000 درصدی روبه رو شد که به تایید حسابرس نیز رسید . حال هر یک از چهار پتانسیل بالا خود به تنهایی می تواند گزارش شرکت های قندی را دگرگون و شرکت ها را با تعدیل سود های مثبت مناسبی رو به رو کند. هر چهار پتانسیل بالا هر کدامشان می توانند واقعا شرکت ها را متحول می کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24