Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرداخت تسهیلات به مدیران و کارکنان برخی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی در راستای رعایت ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ١٣٩۵ کل کشور را غیرمجاز اعلام کرد...

در بازار شنبه چه گذشت...؟

بورس24 :روزهای پایانی هفته برای صنعت بانکداری و بازار پول کشور پرتلاطم بود. ریشه این تلاطمات عمدتاً به انتشار فیش‌های حقوقی بعضی مدیران رده‌بالای سیستم بانکی، بیمه‌ای و نیز صندوق توسعه ملی برمی‌گشت. رییس‌کل بیمه مرکزی ایران اولین قربانی این فیش‌ها بود. روز پنجشنبه اخبار مربوط به تغییر مدیران عامل بانک ملت، بانک صادرات و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ابتدا در قالب شایعه انتشار یافت که البته در روز جاری اخبار قطعی این اتفاقات منتشر و درنهایت آقای سیاوش زراعتی مدیرعامل بانک صادرات، هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت و مرتضی اکبری فعلاً به‌عنوان سرپرست بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تعیین شدند. امروز جلسه هیئت‌امنا صندوق توسعه ملی به ریاست رییس‌جمهور تشکیل و با استعفای دسته‌جمعی اعضا هیئت عامل این صندوق موافقت شد. شایعات مربوط به تغییر و تحولات تمامی ندارد و به نظر همچنان متداوم می‌آید. تحت تأثیر این اخبار کمی فضای بازار سرمایه هم ملتهب بود. روز پنجشنبه‌صورت‌های مالی تلفیقی گروه خودروسازی سایپا در سامانه کدال انتشار یافت. بر اساس این اطلاعات همان‌گونه که حدس زده می‌شد گرچه این شرکت به مدد جابجایی انجام‌شده در پرتفوی خود و انجام پاره‌ای مبادلات درون‌گروهی و نیز انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها توانست اندکی ظاهر صورت‌های مالی خود را آرایش کند، لیکن ازآنجاکه بر اساس استانداردهای حسابداری، در صورت‌های مالی تلفیقی تمامی آثار این مبادلات تماماً حذف شد، وضعیت واقعی گروه خودروسازی سایپا به تصویر کشیده شد. زیان خالص گروه سایپا برای سال مالی 1394 بالغ‌بر 1770 میلیارد تومان و زیان انباشته این گروه بالغ‌بر 4760 میلیارد تومان است علاوه بر این حقوق صاحبان سهام این گروه به میزان 3910 میلیارد تومان منفی است!!!

نماد خودروسازی سایپا پیش از آغاز معاملات متوقف شد به‌محض توقف نماد، شایعات مربوط به این شرکت تقویت شد و در فضای مجازی اعلام شد که توقف نماد به دلیل تعدیل سود پیش‌بینی‌شده ناشی از فروش 50 درصد سایپا کاشان به سیتروئن فرانسه است. شایعات دیگری نیز در خصوص سایپادیزل و توافقات انجام‌شده با گروه خودروسازی ولوو سوئد به‌منظور فروش سهام سایپادیزل انتشار یافت. با این شایعات فضای صنعت خودرو با تعادل نسبی رو به مثبت کار خود را آغاز گردند. به‌مرورزمان البته مجدداً برنده میدان تقابل عرضه و تقاضا، فروشندگان بودند که درنهایت خریداران را به عقب راندند. البته در این میان انتشار مصاحبه رئیس اداره نظارت برناشران بورسی سازمان بورس که تأکید کرد نماد سایپا صرفاً به دلیل درج اطلاعات غلط در فرم‌های سامانه کدال صورت گرفته و این نماد بازگشایی می‌شود (که البته چنین نشد) نیز در منفی شدن فضا مؤثر بود. البته معدودی از نمادهای خودرویی همانند سایپادیزل و سایپا آذین شرایط بهتری داشتند. در این صنعت طبق اعلام قبلی بیش از 24 درصد سهام سرمایه‌گذاری رنا توسط شرکت‌های وابسته به سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا به ارزش هر سهم 5063 ریال و به بهای کلی بیش از 366 میلیارد تومان عرضه و بدون رقابت معامله شد که فعلاً نامی از خریدار مطرح نشده ولی به نظر می‌آید شرکت سرمایه‌گذاری سایپا نسبت به تحصیل این بلوک به‌منظور تسویه بخشی از مطالبات خود از شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا اقدام کرده باشد. صنعت خودرو امروز باارزش معاملات 54.6 میلیارد تومانی اثر منفی 15 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشتند. نمادهای گروه روی چند روزی است که موردتوجه فعالان بازار قرار دارند که امروز هم چنین بود. دلیل اصلی این رخداد فاصله نسبتاً زیاد قیمت فعلی جهانی روی با مبالغ در نظر گرفته‌شده در بودجه این شرکت‌هاست. ارزش معاملات این صنعت امروز در بورس اوراق بهادار تهران به حدود 8.3 میلیارد تومان رسید این صنعت اثرگذاری 45 واحدی به دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های زیرگروه خود بر شاخص کل به‌جای گذاشت. شاخص کل با نوسانات محدودی در دامنه مثبت، درنهایت به مدد معاملات صورت گرفته برای مدیریت شاخص توانست رشد ضعیف 25 واحدی را برای روز اول هفته برجای بگذارد. در نمادهای بانک ملت، گروه مپنا و ارتباطات سیار جابجایی‌هایی با ماهیت بلوک ولیکن انجام‌شده در بازار معاملات سهام خرد بنا به مصلحت صورت گرفت که توانست شاخص را در دامنه مثبت حفظ کند.

ازنظر ارزش معاملات، صنعت خودرو با 54.6 میلیارد تومان، خدمات فنی و مهندسی با 46.9 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با 22.9 میلیارد تومان، رایانه با 9.8 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری‌ها با 9.6 میلیارد تومان، بانک‌ها با 9.4 میلیارد تومان و ساخت دستگاه‌های برقی با 8.5 میلیارد تومان در رتبه‌های اول تا هفتم قرار داشتند. از حیث اثرگذاری بر شاخص کل، صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 45 واحد، محصولات شیمیایی با 36 واحد، مخابرات با 28 واحد، ساخت دستگاه‌های برقی با 21 واحد و هلدینگهای چند رشته‌ای با 18 واحد بیشترین اثرات مثبت را در رشد شاخص داشتند. در نقطه مقابل بانک‌ها 46 واحد، حمل‌ونقل و انبارداری با 35 واحد، ساخت محصولات فلزی 26 واحد و صنعت خودرو 15 واحد در نزول شاخص کل نقش ایفا کردند. در ادامه بررسی دقیق‌تری بر معاملات صورت گرفته در صنعت خودروسازی، خدمات فنی و مهندسی و ساخت محصولات فلزی که امروز هر یک بیش از 10 میلیارد تومان معامله داشتند انجام خواهد شد و از بررسی سایر صنایع که نتوانستند بیش از 10 میلیارد تومان از معاملات روز جاری را به خود تخصیص دهند صرف‌نظر شده است.

در صنعت خودرو در غیاب نماد بزرگ خودروسازی سایپا، نمادهای سرمایه‌گذاری رنا با 14.4 میلیارد تومان (به‌جز معامله عمده بیش از 366 میلیارد تومان ازجمله معاملات درون‌گروهی سایپا)، ایران‌خودرو با 12.8 میلیارد تومان، پارس‌خودرو با 5.7 میلیارد تومان، زامیاد با 5.2 میلیارد تومان، ایران‌خودرو دیزل با 4.5 میلیارد تومان، سایپادیزل با 3.5 میلیارد تومان و گروه خودروسازی بهمن و نیز سایپا آذین هریک با 1.5 میلیارد تومان بیش از سایر نمادها از ارزش معاملات سهم داشتند. هاشم‌ یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگو بابلومبرگاعلام کرد:‌«مذاکراتی فی‌مابین گروه ایران‌خودرو و شرکت ال‌جی کره جنوبی به‌منظور تولید خودروهای برقی در حال انجام است و احتمالاً دو شرکت در پاییز به توافق خواهند رسید.» شرکت بین‌المللی ال‌جی که در سئول مستقر است، باتری و اجزای دیگر را برای گروه خودروسازی ایران‌خودرو تأمین کرده و نصب ایستگاه‌های شارژ را بر عهده خواهد گرفت. گروه ایران‌خودرو نیز ماشین‌های برقی را تولید خواهد کرد. بر اساس این همکاری قرار است تا سال 2023 نزدیک به 60 هزار خودروی برقی تولید شود. سخنگوی ال‌جی اعلام کرد: «ما در حال حاضر در نظر داریم تا خودروهای الکتریکی خود را توسعه داده و زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ را در ایران ایجاد کند.» این شرکت از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کرد.

گروه خدمات فنی و مهندسی با 46.9 میلیارد تومان امروز ازنظر ارزش معاملات در جایگاه دوم بورس اوراق بهادار تهران ایستاد. در این گروه، مپنا با بیش از 45.7 میلیارد تومان و شرکت کنترل خوردگی تکین کو با حدود 1.1 میلیارد تومان معامله قرار داشتند. در نماد مپنا در بازار خرد دو معامله بلوک به حجم 20 و 30.67 میلیون سهم به‌منظور بهبود قیمت پایانی و مدیریت شاخص انجام شد. علاوه بر این نماد شاهد معامله 30 میلیون سهمی به ارزش بیش از 24.9 میلیارد تومان در بازار بلوک هم بود.

گروه ساخت محصولات فلزی امروز باارزش معاملات 22.9 میلیارد تومانی خود علاوه بر تخصیص جایگاه دوم در بورس اوراق بهادار تهران ازنظر ارزش معاملات، تأثیر کاهنده 26 واحدی بر شاخص کل به‌جای گذاشتند. در این گروه نماد ماشین‌سازی اراک به 12 میلیون سهم و ارزش معاملات بیش از 3.9 میلیارد تومانی عمدتاً در صف فروش درگیر بود. در پایان بازار بیش از 15 میلیون سهم همچنان بدون تقاضا باقی‌مانده بود. دیگر نماد مهم این صنعت، نماد صنایع آذر آب اراک شرایط بهتری داشت. این نماد شاهد معامله حدود 33.9 میلیون سهم به ارزش 19 میلیارد تومان بود. این نماد عمدتاً منفی مورد معامله قرار گرفت لیکن معاملاتی با حداقل قیمت نیز ر روی آن صورت گرفت.

سایر گروه‌های صنعتی به دلیل عدم دستیابی به ارزش معاملات بیش از 10 میلیارد تومان در گزارش امشب موردبررسی قرار نخواهند گرفت. من‌حیث‌المجموع می‌توان گفت بازار امروز با حجم معاملات نسبتاً پایین، عمدتاً تحت تأثیر اخبار و حواشی گروه خودرو (من‌جمله اطلاعات مالی ارائه‌شده توسط سایپا) و نیز اتفاقات مرتبط با انتشار فیش‌های مدیران ارشد نظام پولی و مالی قرار داشت و شاخص کل تنها با استفاده از ابزارهایی به‌سختی در دامنه مثبت خود را حفظ کرد.

اخبار مربوط به بازارهای جهانی:

به نقل ازبلومبرگ، 32 نفر از 33 اقتصاددان موردبررسی بلومبرگ پیش‌بینی کردند که هر پوند در پایان سال 1.30 یا زیر 1.30 دلار ارزش خواهد داشت. برآورد میانگین اقتصاددانان سطح 1.25 دلاری برای پوند بوده است. افت 6 درصدی پوند در روز جمعه و رسیدن ارزش این واحد پولی به 1.3277 دلار در روز جمعه در حالی رخ داد که این واحد پولی در 27 ژوئن و پس از رأی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با ثبت ارزش 1.3121 دلاری پایین‌ترین سطح 31 سال اخیر خود را در برابر دلار تجربه کرده بود. حتی پس از رشد دوروزه در اوایل این هفته، پس از همه‌پرسی 23 ژوئن، پوند همچنان 11 درصد نسبت به دلار تضعیف‌شده است. واحد پولی بریتانیا پس از تصمیم بانک مرکزی انگلستان برای اعمال سیاست‌های تسهیلی در ماه‌های آینده به‌منظور مقابله با سقوط اقتصاد، با افت بیشتری مواجه شد. این واحد پولی در هفته گذشته 3 درصد افت ارزش داشت. روبرتو میالیچ، تحلیلگر ارشد ارزی یونی‌کردیت در میلان که پیش‌بینی خود را از ارزش نهایی پوند در سال جاری به 1.20 دلار کاهش داد اعلام کرد: «‌به‌عنوان نتیجه‌ برگزیت، پوند به حرکت نزولی خود ادامه خواهد داد.» درحالی‌که پیش‌بینی‌های ضعیف‌تر می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از کمبود اعتماد در اقتصاد پسابرگزیت تلقی شود، ضعف ارز مهم‌ترین اثر خروج بریتانیا از بزرگ‌ترین بازار واحد دنیا خواهد بود. کاهش ارزش پوند، صادرات بریتانیا را ارزان‌تر کرده و باعث شده تا شاخص FTSE از پایین‌ترین حد خود پس از برگزیت فاصله بگیرد.

به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز جمعه به دلیل پیش‌بینی از روند روبه بهبود بهای طلای سیاه با افزایش روبرو شد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۳۳ سنت افزایش به ۵۰ دلار و ۴ سنت در هر بشکه رسید، ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت افزایش در برابر ۴۸ دلار و ۶۱ سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به گفته تحلیلگران اقتصادی، افزایش بهای نفت در چند روز اخیر به روند بازگشت توازن میان عرضه و تقاضا برمی‌گردد که از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد مختل شده است. البته از دیگر علل افزایش قیمت نفت به اعمال سیاست‌های پولی از سوی برخی کشورها به‌منظور رونق بیشتر روند کند اقتصادی خود نسبت داده می‌شودکه این امر منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس کالا شده است. اگرچه تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی با رسیدن به ۳۲.۸۲ میلیون بشکه در روزبه یک رکورد تبدیل شد اما این سازمان همچنان بر این باور است که تقاضا برای نفت اوپک با سیر افزایشی روبرو خواهد شد. بانک بارکلیز با استناد به کاهش انتظارات برای رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفتی به دنبال رأی اخیر بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، پیش‌بینی قیمت نفت خام خود را کاهش داد.

به نقل ازرویترز، درحالی‌که شرکت‌کنندگان بازار اثر محدودی از برگزیت روی بازارهای نفتی را شاهد بودند بانک بارکلیز اعلام کرد که در نیمه دوم سال،‌ قیمت نفت روندی نزولی به خود خواهد گرفت. بانک بریتانیایی بارکلیز پیش‌بینی قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت را برای سال 2016 با افتی 3 دلاری به بشکه‌ای 44 و 43 دلار کاهش داد. این بانک اعلام کرد: «با تأکید بر اینکه بازار نفت به‌طور کامل از اثرات همه‌پرسی بریتانیا مصون نبوده است، اما اثرات برگزیت بر قیمت نفت بسیار اندک بوده است.»‌ انتظار می‌رفت رأی بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا موجب کاهش شدید تقاضای نفت جهانی شود. کندی انتظارات برای رشد اقتصادی،‌ کاهش رشد تقاضای نفتی را شتاب می‌بخشد. بانک بارکلیز، پیش‌بینی رشد تقاضای نفت جهانی را از 1.2 میلیون بشکه در روزبه 1.1 میلیون بشکه در روز در سال 2016 و از 1.3 میلیون بشکه در روزبه 1.2 میلیون بشکه در روز در سال 2017 کاهش داد. بارکلیز انتظار دارد که قیمت نفت برنت در نیمه نخست سال 2017 به محدوده بشکه‌ای 60 تا 65 دلاری برسد و میانگین قیمت هر بشکه از آن در سال 2017 به 57 دلار برسد. نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرد که قیمت هر بشکه نفت برنت در سال 2016 به 45 دلار و 20 سنت خواهد رسید که 1.60 دلار بیش از بررسی ماه گذشته بوده است.

به نقل از رویترز، کاهش ارزش دلار آمریکا و چشم‌انداز انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب شد تا قیمت طلا در روز جمعه یک درصد افزایش یابد و پنجمین رشد هفتگی خود را ثبت کرد. درحالی‌که سرمایه‌گذاران برای محافظت از دارایی‌های خود در برابر ابهام موجود در بازار، به خرید دارایی‌های کم ریسک روی آورده‌اند، تقاضا برای طلا افزایش‌یافته است. نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی جهانی، اظهارات محتاطانه جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا درباره افزایش نرخ بهره و تقاضای قوی در بخش خرده‌فروشی موجب افزایش قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی شد. قیمت هر اونس طلا دیروز با 1.2 درصد افزایش به 1337 دلار و 6 سنت رسید. قیمت فلز زرد در ماه ژوئن 8.8 درصد رشد داشت که بیشترین رشد قیمت ماهیانه از ماه فوریه تاکنون بود. قیمت طلای آمریکا برای تحویل در ماه اوت در پایان معاملات دیروز با 1.4 درصد افزایش به 1339 دلار رسید. تقویت قیمت طلا موجب شده تا قیمت نقره نیز برای اولین بار از سپتامبر 2014 به بالای 19 دلار برسد. قیمت نقره با 4.9 درصد افزایش به 19 دلار و 61 سنت رسید. بدین ترتیب نقره نیز در آستانه ثبت بهترین عملکرد هفتگی از اوت 2013 تاکنون قرار گرفت.

اخبار مربوط به بورس‌ها:

طی نشستی رسمی در سازمان بورس و اوراق بهادار که با حضور اعجاز علی شاه رییس بورس کالای پاکستان، محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان منعقد شد. رییس سازمان بورس در این نشست گفت: بورس کالای ایران که برای عضویت در فدراسیون بورس‌های جهانی درخواست داده بود، به‌تازگی با دریافت نامه‌ای از سوی این نهاد، عضوWFEشد و امیدوارم این اتفاق خوشایند برای بازار سرمایه ایران به‌زودی برای سایر بورس‌های کشور نیز رخ دهد. حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: ما به خاطر شرایط تحریم از عضویت در نهادهای بین‌المللی محروم بودیم اما با ورود به دوران پساتحریم فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم به عضویت فدراسیون بورس‌های جهانی دربیاییم. وی بابیان اینکه فدراسیون بورس‌های جهانی، معتبرترین تشکل و نهادی است که بورس‌ها می‌توانند عضو آن شوند، به مزایای این عضویت اشاره کرد و اظهار داشت: تطبیق بورس کالای ایران با استانداردهای بین‌المللی، ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با بورس‌های کالایی دنیا، حضور در کارگاه‌های تخصصی فدراسیون و تبادل تجربیات و دانش و همچنین معرفی و به اشتراک گذاشتن بازارهای جدید مالی در بین اعضا و درنهایت، توسعه فعالیت‌های اقتصادی مانند پوشش ریسک‌های کشوری از طریق بورس‌ها ازجمله مزایای عضویت بورس کالا درWFEبه شمار می‌رود.

طبق هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، پذیره‌نویسی 300 میلیارد تومان از اوراق رهنی بانک مسکن از فردا یکشنبه برای اولین بار در ایران در فرابورس آغاز می‌شود. این اوراق شامل 3 میلیون ورقه است که با نماد "رهن9704"، سررسید دوساله، سود 18.5 درصدی و پرداخت هر سه ماه یک‌بار، به قیمت هر ورقه 100 هزار تومان باهدف واگذاری تسهیلات فروش اقساطی بانک مسکن به نهاد واسط به‌منظور تأمین مالی برای اعطای تسهیلات جدید عرضه می‌شود. در این پذیره‌نویسی، سقفی برای خرید سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تعیین نشده است. مطالبات رهنی مبنای این اوراق مربوط به بیش از 49 هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با 144 قسط و نرخ 13 تا 15 درصد است. میانگین مبلغ تسهیلات بیش از 205 میلیون ریال بوده و متوسط نسبت مبلغ تسهیلات به ارزش وثیقه، 20 درصد است. همچنین مبلغ اقساط تسهیلات از 850 هزار تا 7 میلیون و 531 هزار تعیین‌شده است. ارکان این اوراق هم شامل شرکت‌ تأمین بانک مسکن به‌عنوان بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی، بانک مسکن به‌عنوان ضامن و کارگزاری بانک مسکن به‌عنوان عامل فروش این اوراق هستند. بازارگردانی این اوراق نیز مبتنی بر حراج با دامنه نوسان روزانه 10 درصد بوده و عرضه آن به‌صورت حراج تک قیمتی است ضمن آنکه تمامی دارایی‌های پشتوانه مطالبات رهنی، در زمان انتقال این مطالبات به میزان 120 درصد تسهیلات یا اعیان (هرکدام کمتر باشد) تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

در پی عرضه 5 مرحله اسناد خزانه اسلامی که با استقبال فعالان بازار سرمایه همراه بوده، اسناد مرحله ششم نیز اساس بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 94 کل کشور و باهدف تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی منتشرشده و سررسید آن 25 اسفند سال جاری خواهد بود. به‌این‌ترتیب قرار است دوشنبه هفته جاری 14 تیر، هزار میلیارد تومان از این اوراق با نماد "اخزا6" در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در قالب 10 میلیون ورقه باقیمت اسمی 100 هزار تومان واگذار شود. ناشر این اسناد وزارت اقتصاد بوده و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، مبلغ اسمی آن را در روز سررسید از طریق بانک ملی ایران به‌حساب دارندگان نهایی واریز می‌کند. قیمت این اسناد در بازار و با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و با نزدیک شدن به زمان سررسید، قیمت آن به قیمت اسمی نزدیک‌تر شده و درنهایت هنگام سررسید، معادل ارزش اسمی خواهد شد. همچنین معاملات این اسناد پس از عرضه اولیه و کشف قیمت آغاز می‌شود و متقاضیان از آن زمان می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های عضو نسبت به خریدوفروش این اوراق اقدام کنند. بر این اساس، پیمانکارانی که بنا به هر دلیل نیاز به پول نقد دارند، می‌توانند اسناد خزانه خود را با نرخی کمتر از قیمت اسمی در فرابورس به فروش برسانند و با توجه به اینکه خریدار، اوراق را کمتر از قیمت اسمی خریداری کرده است از تفاوت قیمت ناشی از خرید به کسر منتفع خواهد شد.

علی سعیدی عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه گفت: برای تسهیل راه‌اندازی این صندوق‌ها کمیته بررسی که در شرکت فرابورس مستقر است، تشکیل شد. سپس از متقاضیان نخستین صندوق جسورانه دعوت و طی نگارش قوانینی از آن‌ها مشورت گرفته شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هم‌اکنون در حوزه‌های فین تک، نانو فناوری، سلامت و دارو فعال هستند که امروز 5 صندوق موافقت اصولی را دریافت می‌کنند و راه‌اندازی 6 صندوق دیگر در حال بررسی است. سعیدی با اشاره به اینکه سرمایه 5 صندوق 140 میلیارد تومان است، ابراز داشت: بخشی از این سرمایه توسط مؤسسین و بخشی توسط بازار تأمین می‌شود.

رییس اداره آموزش و امور گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر داوطلبین مبنی بر برگزاری دوره‌های بیشتر آزمون معامله‌گری بازار سرمایه، با تصویب کمیتۀ گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای، یک دوره آزمون الکترونیکی معامله‌گری بازار سرمایه در مردادماه برگزار خواهد شد. حیدر فروغ نژاد با اعلام اینکه ثبت‌نام این آزمون‌ها از ساعت 24 امشب (12 تیر 1395) آغاز خواهد شد، تأکید کرد: افرادی که در سه‌ماهه اول سال جاری در آزمون معامله‌گری بازار سرمایه ثبت‌نام کرده‌اند، مطابق اطلاع‌رسانی قبلی، امکان شرکت در این دوره را نخواهند داشت.

اخبار وضعیت عمومی اقتصاد:

وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرداخت تسهیلات به مدیران و کارکنان برخی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی در راستای رعایت ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1395 کل کشور را غیرمجاز اعلام کرد. بر اساس ابلاغیه «علی طیب نیا» به سازمان‌ها و شرکت‌های یادشده، اعطای هرگونه تسهیلات رفاهی به مدیران و کارکنان این دستگاه‌های دولتی پس از تاریخ ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه سال 95 غیرمجاز و مقررات قبلی در این زمینه فاقد اعتبار است. همچنین، خرید هرگونه خودرو سواری داخلی و خارجی، به‌کارگیری نیروی انسانی جدید، پرداخت پاداش، احداث، خرید یا اجاره ساختمان‌های جدید اداری به ترتیب موضوع مواد 24، 9، 11 و 29 قانون بودجه 95 از دیگر مواردی هستند که بر اساس ابلاغ جدید وزیر امور اقتصادی و دارائی غیرمجاز اعلام‌شده‌اند. دستگاه‌های یادشده همچنین موظف‌اند برای برقراری حقوق و فوق‌العاده شغل مدیران و کارکنان -موضوع ماده 31 قانون بودجه سال 1395- مصوبه شورای حقوق و دستمزد را اخذ کنند. سازمان‌های خصوصی‌سازی، حسابرسی و فروش املاک تملیکی، شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران و بانک‌های سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات ایران، رفاه کارگران، توسعه تعاون و پست‌بانک و نیز بیمه مرکزی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران مشمول رعایت ابلاغیه جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند.

اسحاق جهانگیری در بخشنامه‌ای به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌ها اعلام کرد: به‌منظور برقراری انضباط مالی و ایجاد شفافیت بیشتر، کلیه دستگاه‌های اداری به‌ویژه آن دسته از شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و عمومی که برای انجام وظایف قانونی اقدام به ایجاد یا ثبت شرکت / شعبه / واحد یا عناوین مشابه در خارج از کشور می‌کنند، باید از انتخاب مدیران ستادی سازمان / شرکت به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره شرکت‌ها و واحدهای خارج از کشور سازمان / شرکت مذکور به هر نحو خودداری کنند. در موارد ضروری با تائید بالاترین مقام سازمان / دستگاه اجرایی، بدون دریافت هرگونه وجه یا پاداش یا عناوین مشابه بابت عضویت در هیئت‌مدیره، از شمول ممنوعیت موضوع این بخشنامه مستثنی است و در صورت الزام به دریافت هرگونه وجه یا پاداش یا عناوین مشابه بر اساس مقررات کشور خارجی موضوع فعالیت، وجوه مذکور نیز باید به‌حساب سازمان / شرکت متبوع واریز شود.

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن گفت: از سال گذشته روزانه 160 نفر برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کردند که در حال حاضر این رقم به 210 تا 220 نفر (با رشد 37 درصدی) در روز افزایش پیداکرده است. معاملات مسکن از فروردین و اردیبهشت‌ماه حرکت خوبی را آغاز کرده و تسهیلات ساخت مسکن در دی‌ماه 94 حدود 50 درصد رشد داشته است و به نظر می‌رسد حرکت خروج از رکود بخش مسکن آغازشده است. وی با اشاره به اینکه با کاهش نرخ سود بانکی انگیزه برای استفاده از تسهیلات خرید و ساخت افزایش پیدا می‌کند، گفت: صندوق‌های پس‌انداز مبتنی بر رژیم پس‌اندازی هستند و با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات کاهش پیداکرده است، علاقه‌مندی هم برای سپرده‌گذاری در بانک مسکن افزایش پیدا می‌کند. در طول یک سال در صندوق پس‌انداز یکم حدود 45 هزار نفر ثبت‌نام و هزار میلیارد تومان سپرده در بانک مسکن سپرده‌گذاری کردند و از خرداد امسال نیز به‌تدریج کسانی که سپرده‌گذاری کردند به بانک برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند و روند خوبی را در استفاده از تسهیلات شاهد هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ جلسه هیئت واگذاری صبح امروز با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد که در این جلسه در خصوص تجزیه شرکت ملی حفاری ایران، واگذاری پتروشیمی دماوند و نیز خروج شرکت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشکی کشور از گروه 2 فهرست واگذاری‌ها تصمیم‌گیری شد.

نسخه جدید بسته حمایت از تولید و صادرات گمرک در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منتشر شد. یکی از مهم‌ترین بندهای نسخه جدید بسته حمایتی گمرک، ثبت الکترونیکی اطلاعات شرکت‌های تولیدی در سامانه جامع گمرکی و ارائه خدمات هوشمند به تولیدکنندگان در سریع‌ترین زمان ممکن است. با توجه به راه‌اندازی کارشناسی مجازی (متمرکز) واردات از طریق سامانه جامع گمرکی، حدود ۲۵۰ شرکت تولیدی شناسایی و مقرر شد اظهارنامه‌های مرتبط با شرکت‌های مذکور در مسیر سبز قرارگرفته و بلافاصله و بدون هرگونه کارشناسی به مرحله صندوق و پرداخت هزینه‌های مربوط هدایت شوند. پس از صدور پروانه الکترونیک محموله‌های مرتبط با اظهارنامه در درب خروج موردبررسی اجمالی قرارگرفته و بدین ترتیب در حداقل زمان ممکن تشریفات گمرکی پایان می‌پذیرد. این لیست اولیه بوده و در صورت تمایل، هر یک از شرکت‌های تولیدی می‌توانند جهت بهره‌مندی از تسهیلات هوشمند سامانه جامع گمرکی مدارک و مستندات خود را به معاونت فنی و امور گمرکی ارائه نمایند تا پس از بررسی و تائید از تسهیلات سامانه جامع گمرکی بهره‌مند شوند. همچنین بر اساس نسخه جدید بسته حمایت از تولید گمرک، مهلت سررسید ضمانت‌نامه‌های بانکی برای مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید، قطعات منفصله (CKD) و قطعات موردنیاز واحدهای تولیدی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات راه‌سازی، تجهیزات کارگاهی و معدنی افزایش‌یافته و تا اواسط بهمن‌ماه سال جاری تعیین‌شده است.

اخبار مرتبط با شرکت‌ها و صنایع:

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور صنعت سیمان را یکی از صنایع مهم کشور برشمرد و بر لزوم جلوگیری از آسیب رسیدن به این صنعت تأکید کرد. وی در جلسه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: واحدهای تولیدکننده سیمان در مقطع فعلی با مشکل کمبود تقاضا مواجه هستند و در معرض آسیب قرارگرفته‌اند که لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب، از آسیب رسیدن به این واحدها جلوگیری کنیم. او افزایش تقاضا در بازار داخلی سیمان را ازجمله راهکارهای حمایت از این صنعت برشمرد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی صنعت سیمان تشکیل دهند و راهکارهای حمایت از صنعت سیمان را موردبررسی قرار دهند. معاون اول رییس‌جمهوری همچنین بر لزوم توسعه صادرات سیمان در جهت حمایت از واحدهای تولیدکننده تأکید کرد و افزود: باید با استفاده از راهکارهای مختلف ازجمله اعطای خط اعتباری به کشورهای هدف و نیز رفع موانع پیش روی صادرات سیمان، به افزایش تقاضای بازارهای خارجی کمک کنیم. یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است و لازم است با استفاده از راهکارهای مختلف از واحدهای تولیدکننده صنعت سیمان نیز حمایت کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت میزان صادرات سیمان ارائه کرد و به تشریح موانع و مشکلات پیش روی صادرات سیمان پرداخت. وزیر راه و شهرسازی نیز پیشنهادات مختلفی را برای افزایش تقاضای بازار داخلی سیمان مطرح کرد و گفت: باید تلاش کنیم به‌جای استفاده از سازه‌های فولادی، از سیمان و بتن در ساخت‌وسازها و اجرای طرح‌های عمرانی و نیز روسازی جاده‌ها استفاده کنیم تا میزان تقاضا در بازار سیمان افزایش پیدا کند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، علی‌رغم بحران مقطعی که در بازار عراق وجود دارد، این بازار حفظ خواهد شد. با مذاکراتی که با طرف عراقی انجام‌شده قرار بر این شد تا قیمت‌گذاری‌ها به شکل رسمی به‌صورت مزایده سر مرز تعیین شود و به دولت عراق اعلام شود تا مشکل تفاوت قیمت فروش مرز و بازار داخلی به وجود نیاید. وی اظهار کرد که بر اساس مطالعاتی که از کشورهای منطقه به‌عمل‌آمده است با توجه به تغییراتی که در شرایط سیاسی رخ خواهد داد، سوریه به‌زودی نیاز به تأمین سیمان خواهد داشت و هیچ بازاری به‌اندازه عراق برای تغذیه این کشور مناسب نیست. طبق گفته شیخان، با توجه به صحبت‌هایی که به دولت عراق صورت گرفت پیشنهاد شد تا عراق از طریق تولید خود سوریه را تغذیه کند و نیاز داخلی خود را از طریق سیمان ایران تأمین کند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان حیطه بازاریابی سیمان را گسترده توصیف کرد و گفت که هم‌اکنون صادراتی به کشورهای آفریقایی، آسیایی و آسیای میانه داریم و در مواردی در کشورهای همسایه می‌توان با توسعه زیرساخت‌های صادراتی صادرات سیمان به افغانستان را دو میلیون تن دیگر افزایش داد. شیخان درزمینهٔ زیرساخت‌های صادراتی نیز اعتقاد دارد که ایجاد فضای مناسب صادرات نیاز به استفاده از ابزارهای صحیح صادراتی دارد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان از طریق بورس صادراتی سیمان را وارد حوزه صادرات کرد یا به‌صورت کنسرسیوم عمل کرد و بازیگران اصلی صادرکننده و واردکننده را در آن به کار گرفت.

مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص تهاتر مطالبات شرکت‌های خصوصی تولیدکننده برق از شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران و شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران از شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی و سازمان امور مالیاتی کشور امروز ابلاغ شد. ارزش تهاترهای صورت گرفته در حدود 533 میلیارد تومان است.

فرناز علوی عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اجرای ۲۸ طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران نیازمند سرمایه‌گذاری ٣٢ میلیارد دلاری است. با توجه به فضای جدید ایجادشده در کشور در دوره پسابرجام و بهبود روابط بین‌المللی، قرار است فاینانس این طرح‌ها به‌طور مستقیم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود. علوی بابیان این‌که طرح‌های تازه در برنامه ششم توسعه بیشتر بر اساس خوراک گازی تعریف‌شده است، گفت: همسو با این هدف در طرح‌های تازه بحث تبدیل گاز به متانول و از طریق آن تبدیل به مشتقات متانول و سپس تبدیل آن به الفین ها با استفاده از فناوری نو مطرح است. علوی درباره مکان‌یابی طرح‌های جدید پتروشیمی با اعلام این‌که سطح کشور و همچنین سواحل جنوبی کشور برای این طرح‌ها درنظرگرفته‌شده است، اظهار کرد: هنوز مکان‌یابی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است و پس از قطعی شدن اعلام خواهد شد. این مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید مکان احداث طرح‌های تازه در مناطق ساحلی را مشخص کند که اکنون در حال مکان‌یابی و یافتن بهترین گزینه برای هاب های توسعه‌ای هستیم.

اخبار سیاسی و تعاملات بین‌المللی:

اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت:" نمایندگان موسسه رتبه‌بندی فیچ اوایل ماه جاری از ایران دیدن کرده‌اند تا گزارشی در مورد ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد این کشور تهیه کنند". "موسسه فیچ مرور تحولات در بخش‌های مالی، بانکی و به‌طورکلی شرایط کلان اقتصاد ایران را آغاز کرده است. این موسسه فعالیت‌های منظم خود در ارتباط با ایران را از سر گرفته است". "بانک‌های اروپایی و آسیایی، ازجمله بانک‌های بزرگ در حال بازگشت به ایران هستند. برخی بانک‌های متوسط و کوچک به فعالیت‌های خود در ایران شتاب بخشیده‌اند". به گفته کمیجانی "پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در سال جاری به 4 تا 4.5 درصد برسد که تا حد زیادی در راستای پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول دراین‌باره قرار دارد". وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز گفت: "بانک مرکزی در برنامه دارد نرخ ارز را تا پایان سال جاری ایرانی تک‌نرخی کند". "ما درحالی‌که نرخ ارز را مدیریت و هدایت می‌کنیم سیاست‌های مالی و پولی تطابقی را هم به اجرا می‌گذاریم. ما در حال آماده کردن زمینه برای ورود به رشد بالاتر اقتصادی هستیم".

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون قرار بر ارسال اولین محموله صادراتی محصولات لبنی به کشور روسیه بود که چندی قبل 5 کانتینر شیر خشک و یک کانتینر پنیر به این کشور صادر شد. با توجه به بالا بودن بهای تمام‌شده محصولات ایرانی در مقابل لبنیات روسی، درنهایت هیئت دولت مشوق‌های صادراتی برای ارسال این محموله‌ها در نظر گرفت تا برای قیمت محصولات لبنی شرکت‌های ایرانی شرایط رقابت‌پذیری فراهم گردد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی که شامل تمامی شرکت‌های بورسی نیز می‌شود، تقاضای ممیزی جهت صدور گواهی برای صادرات محصولات لبنی دارند و مشغول بازاریابی هستند. تا پس از بررسی کارشناسان روسی از میان آن‌ها شرکت‌هایی انتخاب شوند که شرایط مناسب برای صادرات محصولات لبنی به روسیه را دارند. احتمال بسیار زیاد در تابستان امسال تمامی شرکت‌های بورسی گواهی لازم جهت صادرات را اخذ کنند. سال 95 برای صادرات به بازار هدف روسیه حدود 500 میلیون دلار برآورد شده که این مبلغ در حالی ارزیابی‌شده که روسیه برای امسال 3.2 میلیارد دلار واردات محصولات لبنی از آمریکای لاتین، مصر و دیگر کشورها را در برنامه خود قرار داده است کشور پاکستان نیز برای سال جاری به‌عنوان بازار هدف صادرات این محصولات در نظر گرفته‌شده است.

ولفگانگ برن هارد رییس بخش کامیون‌های شرکت دایملر در مجله مدیران اعلام کرد که ما اجازه تصرف بازار ایران را به چینی‌ها نخواهیم داد و امسال نیز اولین محموله‌های دایملر با مارک فوسو به ایران ارسال خواهد شد. در این زمینه با طرف ایرانی قراردادی امضاءشده است و در فاز نخست کامیون ارسال خواهد شد و بعد به‌صورت قدم‌به‌قدم شروع به تولید قطعات کامیون مانند، موتور، دنده، شاسی و در آخر نیز تولید کامل کامیون در داخل ایران انجام خواهد شد. در درازمدت ایران برای دایملر می‌تواند همان بازار بزرگی باشد که در حال حاضر ترکیه است. ما سال گذشته توانستیم 20 هزار و 400 کامیون در این کشور به فروش برسانیم. مارک فوسو زیرمجموعه شرکت میتسوبیشی ژاپن و یکی از سهامداران اصلی آن شرکت دایملر می‌باشد که از سال 2011 این نوع مارک را تولید می‌کند.

در حاشیه بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی تأمین مالی در سنت پترزبورگ روسیه، قائم‌مقام بانک مرکزی ایران و معاون بانک مرکزی روسیه ملاقات و بر عزم خود برای تعمیق روابط بانکی در راستای گسترش حجم تجارت دو کشور تأکید کردند. به نقل ازروابط عمومی بانک مرکزیدر این دیدار بانک مرکزی روسیه حمایت خود را از اقدامات انجام‌شده توسط ایران جهت تطابق هرچه بیشتر با استانداردها و رویه‌های بانکداری بین‌المللی اعلام کرد و خواهان همکاری بیشتر با ایران در گروه‌های منطقه‌ای شد. بانک مرکزی روسیه در جریان این سفر ضمن حمایت از فعالیت بانک‌های تجاری روسیه در ایران و ایجاد ارتباطات کارگزاری فی‌مابین بانک‌های دو کشور از آمادگی تعدادی از بانک‌های بزرگ روسیه به‌منظور شروع روابط کارگزاری خبر داده است.

خلاصه اطلاعات و ارقام معاملات:

مجموع معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه (با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک) در روز جاری به مبلغ 323.3 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم اوراق بدهی 46.1 میلیارد تومان و سهم معاملات عمده (شامل بازار بلوک سهام و بدهی) 28.7 میلیارد تومان بود. ارزش اوراق بهادار مبادله شده‌ امروز در بورس اوراق بهادار تهران به مبلغ 245.1 میلیارد تومان و در فرابورس به مبلغ 78.2 میلیارد تومان بالغ گردید که گروه مپنا با 45.7 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اسناد خزانه اسلامی با 14.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند. گروه خودرو با 54.6 میلیارد تومان و گروه فنی و مهندسی با 46.9 میلیارد تومان بیشترین سهم را در معاملات امروز بورس نسبت به سایر صنایع از آن خود کردند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار 25 واحد، شاخص قیمت 9 واحد و شاخص فرابورس 2 واحد افزایش داشتند. شاخص کل بورس تهران با رشد امروز خود به عدد 73966 واحد و شاخص قیمت به 26896 واحد رسید. ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با 35 واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 35 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

از میان 34 نماد باز صنعت سیمان، 24 نماد مورد معامله‌ قرار گرفتند (شامل 1 نماد حق تقدم) که از این میان تنها 3 نماد اندکی مثبت، 3 نماد بدون تغییر و مابقی نمادها منفی بودند. حجم معاملات روز جاری معادل 10017 هزار سهم و برگ حق تقدم و ارزش معاملات بالغ‌بر 9365 میلیون ریال (ارزش معاملات روز کاری گذشته 8975 میلیون ریال) بود. سیمان شرق با 2191 هزار برگ به ارزش 2255 میلیون ریال حدود 24 درصد ارزش معاملات و حق تقدم سیمان فارس و خوزستان با 3639 هزار سهم به ارزش 1744 میلیون ریال معادل 19% ارزش معاملات نمادهای صنعت سیمان را به خود اختصاص دادند. از میان نمادهای باز 11 نماد سیمان اردبیل، ارومیه، خزر، دشتستان، شاهرود، اصفهان، فارس، مازندران، ایلام، هرمزگان و نی‌ریز مورد معامله واقع نشدند. هیچ‌یک از نمادهای صنعت سیمان امروز مشمول بازگشایی، حراج مجدد و یا توقف واقع نشدند.

حجم معاملات سه نماد هلدینگ در روز جاری بسیار پایین بود. با توجه به این نکته تغییرات قیمتی رخ‌داده از قابلیت اتکای چندانی برخوردار نیست. در نماد سیمان فارس و خوزستان تعداد 4683 هزار برگ حق تقدم نیز مورد دادوستد قرارگرفته است.

تغییرات سهامداران بالای ۱% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تهران، در روز چهارشنبه گذشت‍ه در نماد سیمان کرمان شرکت مدبران اقتصاد و در نماد سیمان فارس نو 1 شخصیت حقیقی خریدار سهام بوده و متقابلاً در نماد سیمان لار سبزوار 1 شخصیت حقیقی فروشنده سهام بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24