Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نشست خبری علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن امروز برگزار شد.

خبر مهم مدیرعامل بانک صنعت و معدن برای بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ در این نشست افخمی درباره برنامه بانک صنعت و معدن در خصوص شرکت های بورسی زیرمجموعه، گفت: برنامه این است که روی بانک تمرکز داشته باشیم و از سهامداری و بنگاهداری به طور کامل خارج شویم. بخش عمده ای از سهام ما در شیران عرضه شده و در حال حاضر 49 درصد بیشتر نداریم. قطعا باقی سهام را هم به مرور عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن از مذاکره با رئیس سازمان بورس در مراداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: توافق کرده ایم روی صندوق های مشترک پروژه کار کنیم که در این راستا تا پایان سال اولین صندوق پروژه در بازار سرمایه راه اندازی می شود.

وی گفت: در 5 ماه آغازین امسال به 712 واحد کوچک و متوسط 970 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده. برنامه دولت حدود 7500 واحد بوده که 10 درصد را تامین مالی کرده ایم. در حال حاضر چند خط اعتباری با بانک های اروپایی گشایش شده. میزان اعتباری که از بانک های اروپایی بوده، 332 میلیون دلار مستقیم از طریق سوئیفت انجام شده است. یک خط اعتباری دیگر به ارزش 400 میلیون دلار از اگزیم بانک هند گرفته ایم. در حال نهایی کردن خط اعتباری با کره جنوبی به ارزش 100 میلیون دلار هستیم که تفاهمات اجرایی شده است. با 6 بانک بزرگ اروپایی هم که به صورت کنسرسیوم وارد شده اند در حال مذاکره برای خط اعتباری 3 میلیارد یورویی هستیم.

خبر تکمیلی...

علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک صنعت ومعدن گفت: در حال حاضر بانک صنعت و معدن تمایلی به بنگاه داری ندارد. این بانک پیشتر 160 شرکت داشت که در حال حاضر به حدود 4-5 شرکت کاهش یافته است که این امر نشان از سیاست خروج از بنگاه داری بانک دارد.

وی ادامه داد: بخش عمده سهام را واگذار کردیم و برای مثال در سهام شیران 49 درصد سهام داریم آمادگی عرضه تدریجی این میزان سهم را نیز داریم. تفکر مدیریتی بانک در حال حاضر بیشتر به بانکداری معطوف است تا بنگاه داری. زمان خروج از سهم ها مشخص نیست اما سیاست بانک به خروج از بنگاه داری است.

افخمی همچنین گفت: طی مذاکراتی که با ریاست سازمان بورس داشتیم، به جهت تامین مالی برای صندوق های دانش بنیان 500 میلیارد تومان تامین مالی خواهیم کرد. همچنین برنامه ورود به بازار اوراق مرابحه و صکوک را هم داریم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در خصوص عملکرد 5 ماهه بانک متبوع خود گفت: از ابتدای سال تاکنون 712 واحد صنعتی کوچک و متوسط پرداخت تسهیلات به ارزش 970 میلیارد تومان صورت گرفته است. با احتساب ضمانت نامه های صادره این رقم به بیش از 1100 میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی گفت: برای راه اندازی خط اعتباری با 6 کشور اروپایی در قالب کنسرسیوم در حال مذاکره هستیم و امیدواریم تا خط اعتباری 3 میلیارد یوریی را در آینده نزدیک ایجاد کنیم. در همین خصوص با دوبانک چینی هم مشغول رایزنی هستیم تا با هر یک خط اعتباری 1 میلیارد یوریی داشته باشیم. در حال حاضر بانک با 57 بانک خارجی رابطه کار گزاری دارد.

افخمی اعلام کرد: بانک مشترک ایران و اروپا که سهام عمده این بانک متعلق به بانک صنعت و معدن است در 7 ماه اخیر بیش از 5 میلیارد یورو جا به جایی وجه در قاره اروپا انجام داده. این امر منجر به صرفه جویی حدود 500 میلیون یورویی هزینه های نقل و انتقال وجه در خارج از کشور شده است.

وی ادامه داد: در 5 ماه اخیر 30 طرح را تامین مالی کرده ایم که 13 پروژه در زمره پروژه های بزرگ و 17 پروژه کوچک و متوسط بوده است. از جمله پتروشیمی مهاباد، نیروگاه کهنوج، نیروگاه بهبهان و ... . بانک همچنین در پروژه های زیر ساخت هم ورود داشته که می توان به پروژه قطار سریع السیر تهران اصفهان اشاره کرد که در حدود 1.8 میلیارد دلار از طریق خط اعتباری چین تامین مالی شده است و در تلاشیم تا پروژه راه آهن تهران مشهد را نیز که در مرحله مطالعاتی قراردارد از طریق چین یا کشور های اروپایی فاینانس کنیم.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: در سال های تحریم چند پروژه بزرگ کشور با مشکلات عدیده ای روبرو بودند و توانستیم در 7 ماه اخیر این پروژه ها را فعال کنیم. از جمله پروژه فولاد ازنا که امید است در 20 ماه آینده به بهره برداری برسد. سایر پروژه هایی که با مشکلات برخی پروژه های با پیشرفت 17 تا 22 درصد برطرف شده و در حال فعالیت هستند؛ ازجمله فولاد سپید دشت، فولاد قائنات، فولاد نی ریز و ... .

وی در خصوص تامین مالی لاستیک بارز سنندج هم گفت: این پروژه با تامین مالی 103 میلیون یورویی پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

افخمی همچنین ابراز داشت : قرار داد هایی با صندوق توسعه ملی منعقد کردیم از جمله 4.1 میلیارد یورو گشایش اعتبار برای یکی از پروژه ها که 2 میلیارد یورو پرداخت شده است. همچنین قراردادی به ارزش 3.1 میلیارد یورو که 2.9 میلیارد یورو عقد قرار داد شده و در 5 ماهه اخیر 341 میلیون یورو از رقم قرارد داد گشایش اعتبار شده است. امیدواریم تا پایان سال این رقم به 2 میلیارد یورو افزایش پیدا کند.

وی درخصوص تزریق منابع به میادین مشترک گازی هم گفت: در سال گذشته 500 میلیون دلار در پروژه نفت و گاز پارس جنوبی منابع تزریق شده و برای امسال هم 500 میلیون دلار دیگر تا پایان شهریور ماه پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در خصوص سرمایه بانک گفت: سرمایه شرکت در سال 86حدود 2100میلیارد تومان بود که این سرمایه در افزایش سرمایه سال 94 که از محل تجدید ارزیابی دارایی بود به 2600 میلیارد تومان رسید. همچنین طی تجدید ارزیابی اخیر سرمایه بانک به 4000 میلیارد تومان رسید. این سرمایه در مقایسه با بانک ها مشابه ما در کشور های دیگر بسیار پایین است. برای مثال یکی از بانک های توسعه ای کویت سرمایه به ارزش 14 میلیارد دلار دارد و از آنجا که بانک صنعت و معدن در صحنه جهانی حضور دارد به جهت رتبه بندی هایی که انجام می شود باید رتبه قابل قبولی کسب کند تا بتواند مراودات بین المللی خوبی برقرارکند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از محل تسعیر ارز مبلغی به سرمایه بانک صنعت و معدن اضافه نشده و دریافتی در این قالب نداشته ایم که طبق محاسباتی که انجام دادیم در صورت اجرایی شدن پرداخت از محل تسعیر حدود 1500میلیارد تومان به سرمایه شرکت افزوده خواهد شد.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن تاکید کرد افزایش سرمایه های اخیر پول تازه به بانک اضافه نکرده و صرفا از این طریق ساختار مالی مجموعه اصلاح شده. برای بالا بردن نسبت کفایت سرمایه بانک همواره باید بحث افزایش سرمایه را دردستور کار قرار دهیم. چرا که در کشور های دیگر بانکهای توسعه ای نسبت کفایت سرمایه ای در حدود 20 و بالاتر دارند. در صورتی که بانک صنعت و معدن پس از افزایش سرمایه ها اخیر توانسته کفایت سرمایه را به 9.7 برساند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24