Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​مهم ترین موضوعی که هم اکنون درخصوص بانک‌های بورسی مطرح است، بسته بودن نمادهای آن هاست.

تحلیل علی صالح آبادی از اوضاع و احوال سهام بانکی

نمادهای چند بانک به دلیل برگزاری مجامعشان بسته شدند ولی بعد از حدود 5 ماه هنوز بازگشایی نشده اند. در این رابطه مهم ترین نکته بحث IFRS، راهی برای رسیدن تمامی شرکت‌ها به شفافیت است. اما از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های داخلی همچون بانک و خودرویی‌ها به دلیل عدم شفافیت، هنوز بعد از حدود یک سال از نهایی شدن برجام، نتوانستند آنگونه که باید با شرکت‌های بین المللی رابطه برقرار کنند.

علی صالح آبادی که هم اکنون مدیرعاملی بانک توسعه صادرات ایران را برعهده دارد، پیش از این از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به عهده داشت. او که در نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه بورس24 بود، درخصوص بانک‌های داخلی، وضعیت آنها در بازار سرمایه و میزان صادرات پس از برجام با بورس24 به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را از نظر می‌گذرانید:

*باتوجه به اینکه شما به حوزه بانک و از طرف دیگر به حوزه بورس نیز مسلط هستید، یکی از موضوعاتی که در مورد بانک‌های کشور مطرح است و الان هم نمادهایشان در بورس بسته هستند، قضیه صورت مالی‌هایشان است. در این خصوص سهامداران تمایل دارند بدانند صورت مالی که قرار است با وضعیت جدید تنظیم شود، چه سرنوشتی را برای بانک‌ها رقم می‌زند و از آن طرف برای سهامداران چه تغییراتی را ایجاد می‌کند؟

صورت مالی‌هایی که بانک مرکزی مدنظرش قرار دارد و باید براساس IFRS تنظیم شود، قطعا برای شفافیت بازار سرمایه و برای سهامداران اتفاق خوبی است. صورت‌های مالی که در گذشته تهیه می‌شد، گذشته نگر بود. صورت‌های مالی که بانک مرکزی مطرح کرده و بانک‌ها را ملزم کرده که اجرا کنند، علاوه بر رویکرد قبلی که دارد رویکرد آینده نگر و ریسک بیس نیز دارد. به این معنا که بانک بیاید در واقع ریسک خودش (ریسک نقدینگی، ریسک بازار، ریسک عملیاتی و ...) را هم به بازار اعلام کند.

به عقیده بنده این موضوع می‌تواند قدرت تحلیل سرمایه‌گذار را افزایش دهد و با اطلاعات مناسبی که در اختیار سهامداران قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاران می‌توانند تحلیل دقیق تری از بازار داشته باشند و طبعا شفافیت صورت مالی بانک نیز افزایش پیدا می‌کند. پس درمجموع این موضوع اتفاق خوبی است گرچه زمان بر نیز هست.

*چه چیزی باعث شد که پروسه اجرای این موضوع طولانی مدت شود؟

اطلاع دقیقی درمورد بانک‌های بورسی ندارم ولی در حد کلی که خبر دارم راجع به ذخایر و موضوعات دیگر مرتبط است که ظاهرا کمی زمان بر شده است. همین طور طلب‌هایی که این بانک‌ها از دولت دارند که دولت باید این موارد را تسویه کند.

*در کنار این اتفاقات، برای سهامداران میزان EPS شرکت‌هایی که اعلام می‌کنند، مهم ترین موضوع است؛ این تغییرات که الان ایجاد می‌شود، چه تاثیری روی EPS بانک‌ها می‌گذارد؟ ظاهرا بازار نسبت به این موضوع خیلی خوش بین نیست.

اگر ذخیره گیری باید اتفاق بیفتد، هرچه ذخیره بالاتر باشد طبیعتا سود شرکت‌ها نیز کاهش می‌یابد. اما از طرف دیگر شفافیت هم اهمیت دارد، یعنی باید بین EPS و شفافیت توازن برقرار شود.

*این موضوع هرساله تکرار می‌شود یا یک بار برای همیشه اتفاق می‌افتد؟

بسته به کیس دارد؛ به طور مثال اگر جایی وصول آن طلب درواقع مورد خدشه جدی باشد تاجایی که کل طلب وصول نشود، این پروسه ادامه پیدا خواهد کرد. ولی اطلاعی که من از این بانک‌ها دارم این است که عموما فکر می‌کنم که مستمر نیست، به جز بانک‌هایی که طلب زیادی از دولت دارند، مثل ملت، تجارت و صادرات.

*درخصوص مهلت فروش اموال مازاد بانک‌ها، باتوجه به اینکه حجم دارایی‌هایشان زیاد است، ممکن است دولت این مهلت را تمدید کند؟

قانون‌گذار این قانون را وضع کرده که باید اموال مازاد به فروش برود، ولی در همان قانون دیده شده که اگر بانک‌ها اقدام به فروش بکنند و نتوانند در بازار به فروش برسانند، به تشخیص بانک مرکزی مشمول مالیات و جریمه‌های مضاعف نمی‌شوند.

*انتظاری که از صنعت بانکداری بعد از برجام می‌رفت این بود که همانند خودرویی‌ها تکان بخورند، مشکل خاصی در این خصوص وجود دارد یا اینکه بانکی‌ها منطقی عمل کردند؟

طبیعتا اثرات سودآوری که درخصوص بنگاه‌ها وجود دارد به تدریج اتفاق می‌افتد و این نیست که در بازه کوتاه مدت تغییرات خاصی در یک گروه ایجاد شود. لذا بازار هم برخوردش با تحولات، یک برخورد منطقی است.

*بعد از برجام انتظار می‌رفت بانک‌های خارجی هم بیشتر از این برای همکاری با بانک های ما، به ایران بیایند؛ دلیل خاصی برای عدم استقبال وجود دارد؟

هم اکنون این روابط بانک‌ها در سطح قابل قبولی ایجاد شده، طبیعتا انتظار داریم بهتر هم بشود. ما الان در بانک توسعه صادرات در 23 بانک خارجی افتتاح حساب کردیم و پول صادرکنندگان را دریافت می‌کنیم. با 65 کشور هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم روابط کارگزاری بانکی داریم که هم می‌توانیم LC باز کنیم و هم ضمانت نامه‌های ارزی را می‌توانیم با آنها امضا کنیم.

*درخصوص نرخ سودهای بین بانکی که به زیر 20 درصد رسید ولی دوباره صحبت‌هایی بر سر بازگشتن به بالای 20 درصد است؛ هم اکنون تکلیف چیست؟

امیدواریم که نرخ‌ها کاهش یابد اما این موضوع دستوری صرف نیست و باید رقابتی باشد. هرچه نرخ بین بانکی کاهش یابد، زمینه برای کاهش نرخ سود رسمی بانکی هم کاهش پیدا کند.

به عنوان سوال آخر، شما به عنوان مدیرعامل بانک توسعه صادرات که در بخش صادرات نیز فعالیت دارید، چشم انداز روشنی درخصوص صادرات بعد از برجام می‌بینید یا خیر؟

صادرات بستگی به ظرفیت و پتانسیل‌های یک کشور دارد؛ ولی هم اکنون با روابط بانکی که برقرار شده، صادرکنندگان راحت تر می‌توانند پول خودشان را دریافت کنند. حتی این امکان ایجاد شده که برایشان LC باز شود و پول آنها را راحت تر پرداخت کنیم. ما این آمادگی را اعلام کردیم که اگر کسی خریدار خارجی برای محصولش دارد، ما حاضریم با آن بانک خارجی در سطحی که دارد خط اعتباری بدهیم. لذا فکر می‌کنم به تدریج شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24