Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

هم اکنون در اغلب پالایشگاه‌های کشور قطعات مورد نیازشان چینی است اما پالایشگاه نفت تبریز تمامی قطعات را خودش تامین می‌کند و دیگر از قطعات چینی استفاده نمی‌کند.

خودکفایی پالایشگاه نفت تبریز در تولید و تعمیر قطعات

بورس24 ؛ شرکت پالایش نفت تبریز هفته گذشته میزبان تعدادی از خبرنگاران بود تا فعالیت های خود را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم برساند. خبرنگار بورس24 هم در این بازدید حضور داشت و گزارشی که می خوانید، حاصل بازدید از «شبریز» است.

این پالایشگاه در سال 1353 توسط یک شرکت ایتالیایی با ظرفیت اسمی 80 هزار بشکه در روز طراحی و در بهمن سال 1356 به بهره برداری رسید. افزایش ظرفیت تولید به 110 هزار بشکه در روز در سال 1371، یکی از اقدامات مهم این پالایشگاه بوده است. در اجرای اصل 44 قانون اساسی، اقدامات لازم جهت ورود به بازار سرمایه با تدوین امیدنامه در سال 1387 انجام و در این راستا برحسب تصمیمات شرکت مادر، 30 درصد از سهام شرکت به سهام عدالت تخصیص یافته است.

از سویی نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از میادین نفتی اهواز- آسماری/ دزفول شمالی از طریق تاسیسات ری توسط یک خط لوله 16 اینچی تامین می‌شود. در سال 1382 با هدف فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر و رفع تنگناهای طرح افزایش ظرفیت، پروژه ای تحت عنوان (CROS Caspian Sea Republic Oil Swap) اجرا شده و طی آن شرکت توانایی فرآورش نفت‌های خام متنوع و سنگین را کسب نموده است.

از لحاظ جغرافیایی شرکت پالایش نفت تبریز با مساحت تقریبی 150 هکتار در ارتفاع 1362 متری از سطح دریا در جنوب غربی شهر تبریز واقع شده است. از محصولات تولیدی این پالایشگاه نیز می‌توان به نفت سفید، نفت گاز، بنزین موتور، نفت کوره سنگین، نفت کوره سبک، گاز مایع، وکیوم باتوم، نفتای سبک و سنگین و گوگرد اشاره کرد.

از تامین کنندگان پالایشگاه نفت تبریز می‌توان به شرکت ملى نفت ایران (تامین خوراک نفت خام)، شرکت کالاى نفت (تامین برخى اقلام خرید خارجى)، تامین کنندگان انرژى (سازمان آب منطقه اى، شرکت گاز، برق منطقه اى)، تامین کنندگان کالا و خدمات (فروشندگان و شرکت‌هاى داخلى و خارجى) اشاره کرد. شرکای تجاری نیز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت خط لوله و مخابرات، شرکت سهامی پتروشیمی تبریز، شرکت‌های تجاری طرف قرارداد و تامین کنندگان کالا و خدمات هستند.

سفر به ریز جزئیات فعالیت پالایشگاه نفت تبریز

این شرکت دارای 14 واحد پالایشی و 10 واحد سرویس‌های جانبی جهت انجام فرآیند تصفیه نفت خام و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی است. برای تولید محصولات، خوراک نفت خام از طریق خطوط لوله دریافت و پس از پالایش به فرآورده‌های مختلف نفتی تبدیل می‌شود. علاوه بر این برای پشتیبانی فرآیند تولید، این شرکت دارای واحدهای سرویس‌های جانبی تولید برق و بخار، واحد ازت سازی، تصفیه شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیولوژیکی، برج‌های خنک کننده و تولید آب صنعتی است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مالکیت 100 درصدی سهام شرکت پالایش نفت تبریز را در اختیار دارد. در سال 86 آخرین افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات سهامداران اعمال شده است.

هم اکنون 9 شرکت پالایشی در کشور شامل شرکت پالایش نفت تبریز، آبادان، اصفهان، تهران، بندرعباس، اراک، لاوان، کرمانشاه و شیراز وجود دارد که شرکت پالایش نفت تبریز به طور میانگین حدود 7 درصد از کل نیاز فرآورده‌های نفتی کشور را تامین می‌کند.

کارگاه مرکزی شهید جدیری واقع در این پالایشگاه، بزرگ ترین و مجهزترین کارگاهی است که در آن ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز پالایشگاه انجام می‌شود. این کارگاه خود شامل چند کارگاه دیگر شامل تراشکاری، تعمیر ابزار، جوشکاری، فلزکاری، شیرآلات و واشر می‌شود. در این کارگاه، تمام کارهایی که چه تعمیراتی و چه ساختی که امکانات پالایشگاه وجود داشته باشد، تمام پالایشگاه را پوشش می‌دهد.

از آنجایی که این پالایشگاه چند سالی است به خودکفایی رسیده، تمام قطعاتی را که از خارج وارد می‌شد در همین کارگاه نسبت به نیاز انبار، تولید می‌شود. درهمین راستا مبالغ هنگفتی که بابت خرید قطعات پرداخت می‌شد، هم اکنون با مبالغ بسیار ناچیز نیازهای این پالایشگاه برطرف می‌شود.

به طور مثال ولوهایی که قبلا با مبالغ خیلی بالا خریداری می‌شد، با حدود قیمت 70 برابر کمتر تهیه می‌شود. نکته مثبت دیگر اینکه هم اکنون در اغلب پالایشگاه‌های کشور قطعات مورد نیازشان چینی است اما پالایشگاه نفت تبریز تمامی قطعات را خودش تامین می‌کند و دیگر از قطعات چینی استفاده نمی‌کند.

درمجموع پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت فعلی بیش از ۱۶۰ هزار بشکه در روز با استانداردهای یورو ۴ و همچنین تولید روزانه 20 هزار بشکه بنزین و گازوئیل مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی، ششمین پالایشگاه ازنظر میزان تولیدات است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24