Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​حمید اعرابی گفت: با توجه به رشد نقدینگی سرسام آور، دلار سال آینده در محدوه ۵ هزار تومانی خواهد بود. رشد قیمت دلار در برخی صنایع با تاخیر دو ماهه و در برخی صنایع در زمان کمتری خود را نمایان خواهد کرد.

اظهار نظرهای جدید حمید اعرابی درباره دلار، بورس و نمادهای بانکی

حمید اعرابی از فعالان سرشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس24 گفت: دیگر به گزارشات مالی و حسابرسی منتشر شده در بورس هم نمی شود اعتماد کرد و تقلب در آنها بسیار زیاد شده است. از نمونه های بارز آن می توان به گزارشات منتشر شده از کنتور سازی و بانک ها نام برد. بانک ها در گزارشات حسابرسی شده سال گذشته سود شناسایی کردند اما شاهد این موضوع بودیم که در مجامع چیزی جز زیان بین سهامداران تقسیم نکردند.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که بورس تهران به بازار اوراق بدهی تبدیل شده است. در حالی که اوراق بدهی قرار بود برای بدهی های قبلی دولت باشد نه خلق بدهی ها جدید، نه تنها پول صنایع پرداخت نشده بلکه بدهی ها دولت بیشتر شده است و همه این بدهی ها برای کسری بودجه مصروف شده است و بزرگترین لطمه را به بازار سرمایه ایران وارد کرده است.

وی گفت:در حال حاضر حدود 25 درصد از ارزش بازار بسته است. از این 25 درصد حدود 17-18 درصد بدون دلیل خاصی متوقف است و ریسکی بزرگی به بازار سرمایه تحمیل شده است. این خطری است که اقتصاد را مشوش می کند. با این شرایط و افزایش ریسک در بازار سرمایه ، سرمایه گذاران به سمت بازارهای موازی مانند ارز و سکه ورود می کنند و این امر توزان بازار ها را به هم می زند.

این فعال سرشناس بازار سرمایه گفت: افزایش ریسک سرمایه گذاری در بورس و قفل شدن سرمایه سهامداران علاوه بر آنکه منجر به کاهش ارزش معاملات شده است، از طرفی باعث خروج هر چه بیشتر نقدینگی از بازار خواهد شد. سرمایه گذار جایی سرمایه گذاری می کند که اختیار سرمایه خود را داشته باشد. در حال حاضر هیچ امنیتی برای بازار نیست و هر لحظه احتمال قفل شدن سرمایه هست.

اعرابی در خصوص تاثیر بازگشایی احتمالی نماد بانک ها بر بورس هم گفت: وزن سهام بانکی ها در بازار سرمایه زیاد نیست. حدود 20 تا 25 هزار میلیارد است که این میزان با ارزش فعلی بازار حدود 5 درصد از ارزش بازار را تشکیل خواهد داد. با توجه به محاسباتی که انجام داده ام در صورتی که حدود 30 درصد افت هم در ارزش سهام این شرکت ها شاهد باشیم حدود 1500 تا 2000 واحد شاخص را تحت تاثیر قرار خواهد داد. باید به این موضوع هم توجه داشت که شاخص کل هم واقعی نیست چون سود نقدی شرکت ها در محاسبه شاخص نهفته است و اگر ارزش تمام سهم ها صفر شود شاخص 40 هزار را نشان خواهد داد. اما در خصوص بازگشایی نماد بحث ترس وجود دارد، آن هم ترس واقعی از خطر ورشکستگی بزرگترین بخش مالی کشور یعنی بانک ها. در صورتی که مردم عادی و سپرده گذاران بانک ها از وضعیت نابسمان بانک ها مطلع شوند شاهد سرازیر شدن سرمایه های خارج شده از بانک ها به سمت بازار ارز و طلا خواهیم بود.

وی گفت: در صورت متضرر شدن بانک ها و ورشکستگی آنها بخش قابل توجهی از بازار یعنی صندوق های سرمایه گذاری هم متضرر خواهند شد. چرا که بخشی از سرمایه های صندوق ها نیز در بانک ها و در اوراق سرمایه گذاری شده است. اگر بانک ها آسیب بیبند این صندوق ها هم زیان خواهند دید. اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نتواند چاره ای برای وضعیت بانک ها بیندیشد، سیاست های پولی و مالی شکست خواهد خورد و بزودی شاهد سرازیر شدن پول ها به بازارهای موازی مانند دلار و سکه خواهیم بود. این خطر بزرگی است، با توجه به عدم کفایت علمی وزارت اقتصاد دولت خود باید به میدان وارد شود.

وی اعلام کرد: اقتصاد ایران دچار یک عدم تعادل ناشی از سیاست گذاری های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شده است. مردم پول ها را با 21 درصد در بانک ها سپرده گذاری کرده اند و نقدینگی 100 درصد رشد داشته و تا سال آینده نسبت به سال 91 به رشد 200 درصدی خواهد رسید. به ناچار دلار تا 5 هزار تومان افزایش قیمت خواهد داشت، رشد قیمت دلار در برخی صنایع با تاخیر دو ماهه و در برخی صنایع در زمان کمتری خود را نمایان خواهد کرد .تغییر قیمت دلار از نظر فاندامنتالی قیمت سهام را تغییر خواهد داد. در برخی سهم ها مثلا پتروشیمی ها مثل متانولی ها و اوره خود را مستقیم هم در قیمت سهم و هم در سود نشان می دهد، مثل زاگرس فناوران خارک و... . اما سهام شرکت هایی مانند فولادی ها چون فروش سلف دارند با دو سه ماه تاخیر این افزایش قیمت نشان داده خواهد شد. سنگ آهنی ها هم همینطور چون قیمت آنها ضریبی از فولاد خوزستان است با رشد قیمت دلار رشد خواهند داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24