Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، دولت تا به اینجای کار حتی از نوع نمایشی و حتی جهت جلب آرای عمومی توجه جدی به بازار سرمایه از خود نشان نداده است.

یک کارشناس اقتصادی: این دولت اعتقادی به بازار سرمایه ندارد

بورس24 : پس از برجام و ورود هیات های اقتصادی مختلف به ایران خوش بینی بسیاری نسبت به آینده بازار سهام در افکار عمومی ایجاد شد، که متاسفانه این تصور پس از طی مدت زمان زیادی همچنان رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

این سخن را دکتر سید حمید میرمعینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس24 ، در رابطه با پیش بینی خود از آینده بازار سهام گفت و ادامه داد: باید در این مدت شاهد ورود تکنولوژی و سرمایه به کشور می بودیم که این مهم تحقق نیافت.

وی افزود: خوش بینی های ایجاد شده نیز برای علاقمندان بازار سرمایه طی این مدت به یک سرخوردگی بدل گشته است.

وی ادامه داد: بازار سهام به جای اینکه به تامین مالی بنگاه های اقتصادی کمک کند، بازار بازی اعداد تابلو شده و به تامین مالی بنگاه های اقتصادی نیز به آن شکلی که انتظار می رفت هم نتواسته عمل کند.

میرمعینی در پاسخ به این سوال که با نزدیک شدن به فضای انتخابات ریاست جمهوری، سهامداران شرایط مطلوبی را برای بازار سهام پیش بینی می کنند، شما ماه های آتی را چگونه می بینید، اینگونه پاسخ داد: مردم توقع دارند، روند بازار سهام را در آستانه انتخابات مثبت ببینند. خوب برای این کار رییس جمهور باید برنامه های اقتصادی ویژه ای را رو کند، اما دولت عزمی برای این کار ندارد.

او گفت: اگر قرار بود دولت کاری کند از شروع سال جاری شروع می کرد. رفتارهای دولت در این چند ساله در انتصاب ها، مدیریت ها و نقش آفرینی دستگاه های وابسته را ببینید، هیچ کدام کار قابل قبولی برای بازار سرمایه انجام ندادند. این دولت متاسفانه اعتقادی به بازار سرمایه ندارد.

به گفته او دولت تا به اینجای کار حتی از نوع نمایشی و حتی جهت جلب آرای عمومی توجه جدی به بازار سرمایه از خود نشان نداده است.

میرمعینی تصریح کرد: تکرار تجربه سنتی بورس مثبت دم انتخابات هم بعید است، اتفاق بیفتد. مگر پولی به بازار تزریق شود، که آن هم بعید می دانم بشود.

وی خاطرنشان کرد: صنایع طی این مدت به رکود رفت. رشد و توسعه ای هم نداشتیم. کاهش درآمد نفتی و عدم ورود سرمایه گذاران خارجی را به این مقوله اضافه کنید.

میرمعینی افزود: می توان گفت، کنترل تورم به بهای خشک کردن اقتصاد ایران اتفاق افتاد. بازار سرمایه هم چون تابعی از اقتصاد است، متناسب با تغییرات اقتصادی تغییر می کند.

وی تاکید کرد: رشد کاذب حبابی بازار پایدار نبوده و نخواهد بود. در مقطعی می آید و دوباره شرایط به حالت نخست باز می گردد. به طور مثال می توانم بگویم رشد سال گذشته خودرویی ها حباب بود.

او ادامه داد: در فضای مجازی جوی برای برخی سهم ها ایجاد می شود و برخی سهامداران نیز تصمیماتی احساسی می گیرند.

وی افزود: البته زیرساخت ها و مکانیزم های موجود در بازار و بورس اوراق بهادار نیز تشدید کننده این موضوع بود. ببینید بیشترین اخبار برای گران شدن خودرویی ها بحث افزایش سرمایه بود، وگرنه هیچ اتفاق بنیادی در سهم نرخ نمی داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین محدود کردن دامنه نوسان را برای بازار سهام امری مضر دانست و گفت: اینکه افراد بتوانند تقاضای فروش و خرید ایجاد کنند، تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت.

میرمعینی در پاسخ به سوالی در رابطه با سیاست های اقتصادی آمریکا در دوران ترامپ نیز پاسخ داد: نرخ بهره از ابزارهای مهم سیاست های پولی آمریکاست. آنها تصمیم دارند یک سیاست انقباضی را برای خودشان در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: ریاست فدرال رزرو به طور مستقیم از از طرف دولت آمریکا انتخاب نمی شود و فدرال رزرو ممکن است، بتواند جلوی برخی سیاست های ترامپ را بگیرد.

او گفت: این مهم یک پیش دستی بر سیاست های اقتصادی ترامپ خواهد بود و تا حدودی می تواند جلوی رفتارهای اقتصادی غیرکارشناسانه او را بگیرد. همچنین باید ببینیم اقتصادهای نوظهور جهان چه تصمیمی برای اقتصادشان خواهند گرفت.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: افزایش قیمت جهانی نفت به مقدار زیادی بر روی اقتصاد ما تاثیرگذار نخواهد بود. همچنین من معتقدم نرخ جهانی نفت در ماه آینده نیز افزایش جدی نخواهد داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • محسن نظری (همکار)
    محسن نظری (همکار)

    تک تم صحبتهای دکتر میر معینی درست است درود بر شما

    7 سال پیش
  • مصطفی توحیدی نیا
    مصطفی توحیدی نیا

    حق با آقای دکتره البته اول ۹۶تا انتخابات یه مثبتی زود گذری خواهیم داشت.

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24