Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روایت حمید اعرابی،محمد معتضدی،همایون دارابی و کامیار فراهانی از جلسه کف بازاری ها با سقف بازار/سعید درخشانی هم دستاوردهای این جلسه را تحلیل کرده است...

کمپین #نگران_بازار_سرمایه_ام جواب داد/کف بازار به سقف رسید!

بورس24 :پس از براه افتادن کمپین #نگران_بازار_سرمایه_ام و اعلام نگرانی سرمایه گذاران حقیقی نسبت به شرایط کنونی بازار سهام که حتی تا مرز ارسال پست به اینستاگرام حسن روحانی هم پیش رفت ،اداره کنندگان بازار سهام با سهامداران جزء پای مذاکره نشستند و در نشستی 4 ساعته انتقادهای آن ها را شنیدند.

روز پنجشنبه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه معاونین و مدیران برخی بورس ها با چهره های سرشناس حقیقی بورس دیدار کردند و اصطلاحا می توان گفت که کف بازار به سقف رسید و کف بازاری ها 4 ساعت فرصت پیدا کردند تا با سقف بازاری ها حرف بزنند!البته در این دیدار از رسانه ها دعوت به عمل نیامده بود و ظاهرا قرار بود جلسه رسانه ای نشود،اما بلافاصله محتوای جلسه در همه شبکه های مجازی بازار سرمایه منتشر شد.

حمید اعرابی: باید دید شنبه چه می شود؛فضای جلسه مثبت بود...

حمید اعرابی فعال شناخته شده بازار سرمایه درباره این جلسه 4 ساعته به خبرنگار بورس24 گفت:نشست پنجشنبه پرمحتوا و پرخبر بود.درجلسه دیروز قول هایی که داده شد این بود که بلوک زنی نشود،نماد شرکت ها متوقف نشود، با سهامداران در خصوص خرید یا فروش تماس گرفته نشود، اگر تخلفی بود با کارگزار تماس بگیرند، کارگزار هم در این مورد برای حذف سفارش مخیر است و اگر بررسی های سازمان منجر به ایجاد دستکاری از سوی سهامداری بود، مشتری دیگر امکان خرید نخواهد داشت و تنها می تواند خریدهای قبلی را به فروش برساند و از بازار خارج شود.

او گفت:در این جلسه در خصوص اسناد خزانه هم قول های مساعدی داده شد، در مورد صندوق های درآمد ثابت هم قول هایی مبنی بر تلاش بیشتر سازمان برای ورود دارایی های صندوق ها داده شد تا حداقل ٥ درصد ازنقدینگی های این صندوق ها که سرمایه قابل توجهی هم هست به بازار وارد شود و موارد دیگر.

وی ادامه داد:جلسه اخیر صورت جلسه ای نداشت و یکی از مدعوین در ابتدا بر مکتوب شدن صورت جلسه تاکید کرد و قرار بر این شد تا جلسات دیگری هم ترتیب داده شود. نوشته ای هم از سوی مدعوین با محوریت حدود ١٥ مورد عمده از مشکلات آماده شده بود و در جلسه به رئیس سازمان بورس داده شد.

اعرابی گفت: از این حیث که همه مدیران ارشد در این جلسه حضور داشتند خوب بود، حال باید با شروع هفته دید چه تغییراتی ایجاد خواهد شد. نظرشخص من این است از حدود٩٠ مشکلی که در جلسه اعلام شد و ریاست سازمان یادداشت برداری کرد اگر ١٠-١٥ مورد هم حل شود خوب است، برای مثال رییس سازمان قول داد طی ١٠ روز تمام نماد های متوقف بازگشایی شود حتی بانک ها. این امر از سوی روسای بانک ها هم در اخبار سیما اعلام شد که تا دوشنبه اطلاعات در کدال بارگذاری خواهد شد و تا آخر هفته هم نمادها با دستور بورس بازگشایی خواهد شد. یا مثلا بلوک زنی صورت نگیرد، یا تماس های دستوری در خصوص ثبت سفارش ها متوقف شد یا این که نماد ها به صورت سلیقه ای متوقف نشود.در واقع می توان امید داشت که سایر موارد هم اجرایی خواهد شد.مجموعا فضای جلسه مثبت بود اما برآیند جلسه از شنبه مشخص خواهد شد و قطعا نمود این جلسه در شاخص و سایر موارد صریحا مشخص خواهد بود.

وی در برابر این سوال که آیا بهتر نبود پیشنهاد احیای مجدد کانون سهامداران حقیقی داده می شد تا همیشه حقیقی ها نهادی قانونی برای پیگیری مطالبات خود داشته باشند،گفت:در این خصوص صحبتی نشد و در واقع این موضوع از قلم افتاد.

همایون دارابی: جلسه ای کم نظیر بود...

همایون دارابی دیگر فعال بازار سرمایه هم در تلگرام نوشت:در این جلسه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که مشکلات بانک ها در حال پیگیری است و با پافشاری سازمان شرایط بهتری بدست آمده است و در یکی دو هفته آینده با دریافت گزارش های مناسب نمادهای بانک ها و مپنا بازگشایی خواهد شد.همچنین تاکید شد که اوراق بدهی نباید از ظرفیت بازار بیشتر شود اما بخشی از اوراق تکالیف قانونی است ولی در مورد حجم و نرخ قطعا کنترل می کنیم.محمدی همچنین بلوک زدن ها را کاری غیر قابل قبول خواند و گفت: صندوق توسعه بازار برای نقد شوندگی در بازار حضور دارد و بازارگردان ها باید فعال شوند.

به گفته دارابی،رئیس بورس همچنین در خصوص تماس های اشخاص از سوی سازمان با افراد فعال هم گفت: این کار نباید انجام بشود.ضمن این که او در این نشست از اصلاح سامانه معاملات ، راه اندازی فروش معاملات آپشن و اصلاح افشا اطلاعات نیز خبر داده است.محمدی در این جلسه از ادامه پیگیری ها در پرونده کنتورسازی هم خبر داده است اما در اطلاع رسانی ها گفت: این موضوع در حیطه اختیارات قوه قضاییه است.

دارابی در کانال خود جلسه روز پنج شنبه را خوب ارزیابی کرده و از توجه رییس سازمان به نظرات همه مدعوین خبر داده است.

معتضدی : شاپور محمدی لیاقت خود را نشان داد

گزارش خبرنگار بورس24 حاکی از آن است محمد معتضدی هم محتوای جلسه 40 حقیقی با مدیران بورس را این گونه روایت کرده است:در این جلسه رییس سازمان بورس مخالفت خود را با بلوک زنی ها اعلام کرد و گفته است این کار باید متوقف شود، محمدی همچنین در این نشست از تماس های سازمان در خصوص بخر و نخر ها هم اظهار نظر کرده است و انتقاداتی بر این عمل داشته و گفته است که نباید این موضوع انجام شود و کسی نباید در مورد حجم فروش یا خرید دستوری عمل کند.

معتضدی همچنین گفت: بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تزریق بخشی از پول صندوق های بادرآمد ثابت به سهام در دست پیگیری قرار گرفت و بزودی خبرهای خوبی خواهید شنید و حداقل کف خرید سهام برای این صندوق ها تعریف خواهد شد.همچنین اعلام شد که دستورالعمل افشای اطلاعات بایستی مورد بازنگری قرار گیرد مثلا در خصوص پیش بینی سود یکساله مشخص نیست که یک مدیر چگونه باید یکسال آینده شرکت را پیش بینی کند!؟و یکی از دلایل توقف نمادها را تغییر در همین پیش بینی درآمد بیان کرده است. با حذف آن خیلی از مشکل توقف نمادها کم خواهد شد.

افزون بر این اعلام شد که در خصوص نرخ اوراق اخزا،این نرخ متاثر از شرایط سیستم پولی کشور است و نمی توان در نرخ گذاری دخالت کرد اما چنانچه بتوان در اجرا راهکارهایی به منظور کنترل آن انجام داد حتما در دستور کار خواهد گرفت.درباره تفکیک حجم معاملات سهام از اوراق بدهی هم مقرر شد امکان آن بررسی شود و از شنبه شاهد تفکیک حجم ارزش این اوراق باشیم.

او گفته :مطالب بسیار خوبی از طرف دوستان تحلیلگر حاضر در جلسه مطرح شد و یک موشکافی کامل از مشکلات سازمان چه در اجرا و چه در قوانین ارایه گردید.قدر این دوستان را بدانید که هر کدام سرمایه ای ارزشمند برای بازار بورس هستند . آقای شاپور محمدی بسیار عالی جلسه را اداره نمودند و ایشان از نظر من فرد لایقی هستند که می توانند بازار ما را دگرگون کنند.ایشان وضعیت بازار و مشکلاتش را کاملا واقف بودند و ان شا الله با عمل به آنچه گفتند وضعیت بازار بزودی بهبود خواهد یافت.

سعید درخشانی: این جلسات ایده های خوبی به طرفین می دهد...

سعید درخشانی هم در نوشتاری تلگرامی شرح جالبی از این جلسه داشته است: در گروه های اجتماعی مواردی مطرح شد حاکی از این که این جلسات برای بازار فایده ای ندارد.البته که تاثیر ندارد و کاملا بدیهی است، آن چیزی که سهم من و شما را بالا میبرد نه ریس سازمان بورس ، بلکه سود و زیان و رشد پایان سال مالی است. آن هم نه دست اقای محمدی است نه دست هیچ یک از فعالین بازار و تابعیست از شرایط کلان سیاسی و اقتصادی ، از سطح جهانی گرفته تا کشوری و صنعت سیاست های دولت و ... .

این که افراد دعوت شده در جلسه نماینده همه فعالین بازار نبودند،این هم انتقاد واردی است.قطعا هیچ لیستی هم نمی توانست، نماینده همه سلایق بازار باشد مگر این که یک انتخابات برای تعیین افراد شرکت کننده در جلسه برگزار می شد!

با وجود وارد بودن هر دو انتقاد ، آیا نشست و برخواست فعالین بازار با مدیران سازمان ، ایرادی دارد؟آیا نمی تواند حداقل بازخوردی باشد از سیاست هایی که مدیران اجرا می کنند و آن ها را به سمت نیل به نیات سهامداران حقیقی و خرد بازار هدایت کند؟ آیا چون نمی شود قدم بزرگی برداشت کلا نباید قدم های کوچک تر هم برداشت؟

بنده عقیده دارم قطعا این جلسات تغییری در روند بازار ایجاد نمی کنند ولی قطعا ایده های خوبی هم به سهامداران و هم به مدیران می دهد. اگر بتواند حتی یک سنگ را نیز جابجا بکند قطعا ارزشمند است.

در این نشست پیشنهادات خوبی از طرف دوستان ارائه شد که بخش های مهم آن به این شرح ارائه می شود...

١- حذف دامنه نوسان و حجم مبنا

٢- تضمین نقد شوندگی بازار و سهام بوسیله فیلتر ها و عدم بسته نگه داشتن نمادهای بورسی برای مدت طولانی

٣: تاسیس یا پذیرش شرکتهای rating از کشورهای پیشرفته برای رتبه بندی ریسک شرکت های بورسی

٤: گسترش شرکت های مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی و صندوق های تخصصی در بازار و انتقال مدیریت پرتفوی از افراد با دانش و تخصص کمتر به افراد حرفه ای تر

٥: کاهش کارمزد کارگزاری ها برای افزودن بر حجم معاملات ( کاهش کارمزد معاملات لزوما منتج به کاهش درامد کارگزاری ها نمی شود)بلکه با افزایش معاملات روزانه (day trading) به نقدشوندگی بازار کمک خواهد کرد و کاهش نرخ کارمزد و مالیات با افزایش تعداد می تواند جبران شود و به بیشتر شدن عمق بازار کمک کند.

٦- عدم ارائه پیش بینی از سود و زیان از طرف شرکت های بورسی با توجه به قدرت تاثیر گذاری زیاد ناشر با ارائه اطلاعات نادرست چه مثبت و چه منفی

به نظرم این موارد بسیار کاربردی تر از بقیه هستند در کنار موارد زیر ؛

١- تغییر آئین نامه های مربوط به مدیران پرتفوهای دولتی و شبه دولتی و سهیم کردن آن ها در سود شرکت های مطبوع برای افزایش انگیزه مدیران پرتفوی و از بین بردن بی تفاوتی نسبت به اموال تحت مدیریت آن ها.

٢- آزاد سازی انجام معاملات با کد شخصی توسط کارمندان و مدیران شرکت های کارگزاری به عنوان یکی از مهترین ارکان بازار ، قانون فعلی دقیقا اشائه عدم شفافیت در بازار سرمایه است.

٣- برقراری حاکمیت شرکتی در همه شرکت های بورسی

٤- تاسیس کانون سهامداران حقیقی بازار سهام و انتصاب یک نماینده طبق قانون در همه هیات مدیره های شرکت های بورسی برای دفاع از حقوق شرکت ها و سهامداران خرد.

دست اخر باز هم تاکید می کنم، مهمترین عامل رشد و توسعه بازار که باعث افزایش سود و افزایش ثروت من و شما گردد ، افزایش سود اوری شرکت های بورسی است این مهم ، هیچ وقت برای همه بازار به صورت دسته جمعی و یکجا اتفاق نمی افتد،بنابراین انتظار رشد کلی بازار انتظار بی جاییست، انتظار ما باید بهتر شدن شرایط کسب و کار باشد تا بتوانیم در بازار ثروتمند تر شویم.

به امید بهبود شرایط کسب و کار در کشور و رونق اقتصادی و افزایش سوداوری شرکت های بورسی و غیر بورسی و افزایش ثروت سهامداران.

کامیار فراهانی:محمدی واقعا می خواهد اصلاحات در بازار ایجاد کند،او هم نگران بازار سرمایه است...

کامیار فراهانی هم در کانال خود جلسه روز پنج شنبه را مثبت ارزیابی کرده است و محمدی را متفاوت تر از روسای قبلی سازمان بورس دانسته و این طور گفته که از جلسه این طور بر می آمد که محمدی برای اصلاحات به سازمان آمده است.از مهمترین مواردی که فراهانی به آن پرداخته است...

٤٠ نفر از اهالی بازار مهمان سازمان بورس بودند. جلسه حدود ٤ ساعت کامل طول کشید.

١- هر نفر حدود ٥ دقیقه فرصت بیان نظر داشت .دوستان و همکاران به من لطف داشتند صبورانه به من حدود١٥ دقیقه وقت دادند.

٢- دکتر شاپور محمدی در طول جلسه بسیار صبورانه حرف ها را گوش می دادند و نکاتی را مرقوم می کردند. در انتهای جلسه گفتند از لابلای صحبت دوستان ٩٣ نکته نوشتم.

3- در مورد اخزا (هم حجم، هم نرخ) صحبت شد ایشان هم پذیرفتند که هر دو باید تعدیل شود و شرایط بازار در این مساله لحاظ شود.

4- در مورد توقف نماد ها صحبت شد. محمدی گفت: این تصمیم مشکلاتی ایجاد کرده است. موضع سازمان در مورد اهمیت شفافیت را اعلام کرد. تقریبا نیمی از حضار در مقابل اهمیت شفافیت بر اهمیت نقد شوندگی تاکید داشتند.

5- من از ایشان در ابتدای صحبت هایم پرسیدم: شما نگران بازار سرمایه نیستید؟ جواب دادند بله من هم نگران بازار سرمایه ام.

6- جلسه به نظر من فوق العاده صریح و رک بود. بنده عرض کردم ببینید چقدر ادبیات افرادی که تحت نظارت سازمان نیستند متفاوت با افراد تحت نظارت هست و از ایشان خواستم این ادبیات صادقانه رو به ادبیات متملقانه ترجیح دهند.

7- در مورد وضعیت عرضه و تقاضای بازار اینطور گفتم که طرف عرضه بازار با وجود اخزا و حقوقی های پول لازم واقعا مشکل دارد و این مساله باعث شده سهام خوب بازار علیرغم ارزش ذاتی با مشکل در صعود مواجه باشند. برای حل این مشکل باید طرف تقاضا کمک شود و منابعی به بازار تزریق شود تا جای پول هایی که از بازار خارج شده را پر کند.

8- من و حمید اعرابی تاکید کردیم که در بسته شدن نمادها برخی اوقات غرض ورزی شخصی وجود دارد.

9- من و امیر کاویان گفتیم بنظر ما شما صدای اهالی بازار را نمی شنوید و ارتباط سازمان با بدنه بازار قطع شده است.

10- در مورد افشای اطلاعات اعم از خرید و فروش کد اشخاص و سامانه کدال نیز صحبت شد.

11-چندین بار در مورد بسته شدن نماد ها صحبت شد. ایشان هم ضمن تایید و قبول مشکل اعلام کرد همه نمادها بازگشایی خواهد شد.

12-در مورد مجازات مدیران متخلف و درخواست از سازمان برای برخورد هم حرفایی زده شد

13-تقریبا تمام حرف هایی که در گروه ها و کانال های مختلف خوانده ام زده شد.

14- بنده به ایشان به صراحت گفتم متاسفانه شما خیلی تئوری و آکادمیک فکر می کنید.

15-اگر بخواهم منتقد عادلی باشم باید بگویم به عنوان کسی که این چهارمین رییس سازمانی است که می بیند( عبده - صالح ابادی - فطانت - محمدی) بنظرم محمدی فردی سالم و با نیت خیر آمد، احساسم در انتهای جلسه این بود که محمدی واقعا می خواهد اصلاحاتی در بازار انجام دهد و پذیرای انتقادات است. دوستان از جمله خود من خیلی تند و رک صحبت کردیم و در خیلی موارد پذیرش در صورت ایشان دیده می شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24