Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دبیر کل بورس در دوران ریاست جمهوری هاشمی می گوید:آیت الله همیشه به ما تاکید می کرد که بورس باید نمایی کامل از اقتصاد ایران باشد و بالا و پائین زیادی نداشته باشد.معاملات الکترونیکی هم توسط شخص هاشمی در بورس راه اندازی شده است.او یک بار از تالار بورس بازدید داشته (تصویر ذیل در خرداد ٧٣)،در یک پیام نوروزی درباره بورس صحبت کرده و برگزاری یک نشست با مدیران بورس منطقه ای هم در کارنامه او ثبت شده است...

نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره بورس...؟

دبیر کل بورس در دوران سازندگی گفت:نقطه شروع فعالیت بورس در جمهوری اسلامی با روی کار آمدن آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور کلید خورد.

الله وردی رجایی سلماسی نخستین دبیرکل بورس در دوران پس از انقلاب اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد استراتژی ایشان در بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: هاشمی رفسنجانی در سال 68رئیس جمهور شد و برنامه پنج ساله اول توسعه نیز در همان سال مصوب گردید. در سال 68 و بعد از انقلاب، اولین سالی بود که فعالیت بورس به طور جدی شروع شده بود و سهام معامله شد و شرکت ها وارد بورس شده و هیات پذیرش در بورس تشکیل شد.

وی ادامه داد: ایشان در فروردین سال 69 در پیام تبریک نوروزی در سخنان خود راجع به بورس هم صحبت کردند و تاکید داشتند که بورس باید فعال تر شود و حتی در سخنرانی خود، آمار خرید و فروش شرکت های بورسی را هم به عنوان فعالیت های اقتصادی دولت اعلام کردند.

به گفته وی، در سال های ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بخش خصوصی و بورس فعال شد و از سوی ایشان این دلگرمی به کارمندان بورس و سرمایه گذاران داده شد که به راحتی می توانند از بورس خرید کنند و این نهاد برای سرمایه گذاران قابل اعتماد است.

رجایی سلماسی عنوان کرد: ما اگر مشکلاتی در زمینه بازار سرمایه داشتیم از طریق دکتر عادلی رئیس کل وقت بانک مرکزی و رئیس شورای بورس به ایشان منعکس می کردیم و ایشان هم دستورات لازم را می دادند .

به گفته وی، در سال 73 (سیستم بازار و معاملات آن دستی و سنتی بود) ایشان سیستم معاملاتی مکانیزه بورس را افتتاح کردند و در واقع معاملات الکترونیکی به دست آیت الله هاشمی در ایران راه اندازی شد.

سخنرانی هاشمی در بین روسای بورس های منطقه ای...

دبیر کل بورس در دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان بورس را یکی از ارکان اقتصاد ملی می دانستند و در سال 75 که از روسای بورس های منطقه ای دعوت به عمل آمد ایشان نیز سخنرانی داشتند که برای بورس تاثیر مثبتی داشته است. همچنین در سال 73 وقتی تقاضا برای خرید سهام خیلی بالا رفت برای این که بازار متعادل شود ما نامه ای نوشتیم و ایشان با دستوری مکتوب از سازمان صنایع ملی خواستند که در بورس عرضه داشته باشند تا بازار سهام با این عرضه ها متعادل شود.

وضعیت بازار ، دستخوش اقتصاد است نه مدیران ...

نخستین دبیر کل سازمان بورس عنوان کرد:در سال 76قیمت ها و شاخص بورس با افت همراه بود که هیات دولت از مدیران بورس دعوت به عمل آورد تا راجع به وضعیت بورس گزارش ارائه گردد.ایشان در مقابل همه انتقادات پاسخگو بودند و می گفتند این نوسانات به وضعیت اقتصادی و وضعیت شرکت ها مربوط است و مسئولین تلاش خود را می نمایند و این وضعیت به مدیران ارتباط ندارد.

وی افزود: ایشان در دو برنامه اول و دوم توسعه حضور داشتند و تا قبل از حضور ایشان در سال های قبل از 68هیچ شرکتی واگذار نشده بود بعد از این که برنامه اول در زمان ایشان اجرا شد بنیاد ها و بانک ها و سازمان صنایع ملی شروع به واگذاری سهام در بورس کردند. در زمان دبیر کلی بنده خیلی از شرکت ها واگذارشدند که اولین عرضه ها به کارگران شرکت ها داده می شد و سپس به عموم عرضه می کردند.

زجایی سلماسی گفت: عرضه سهام بانک ها و بنیاد ها و صنایع ملی از زمان ایشان شروع شد و بسیار هم از بخش خصوصی حمایت می کردند. حتی در زمینه دریافت مالیات از شرکت ها ، با طرح نامه ای به ایشان توانستیم موضوع مالیات گیری از شرکت های بورسی را حذف نماییم.

به گفته وی، ایشان همیشه از بورس حمایت می کرد و تنها رئیس جمهوری که از بورس دیدن کرد و اولین معامله به نام ایشان برای یک موسسه خیریه خریداری شد. آیت الله هاشمی همیشه به ما تاکید می کردند که بورس باید نمایی از اقتصاد کشور باشد و بالا و پائین زیادی نداشته باشد.نظر ایشان همواره نسبت به بورس به عنوان بازاری بود که باید توسعه پیدا کند و آئینه ای از اقتصاد کشور باشد.

این مدیر قدیمی بازار سرمایه گفت: در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی نرخ دلار افزایش داشت که به همان میزان قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا کرده و تورم هم افزایش داشت. اما سعی بر این بود که نظام پولی و بازار سرمایه نظم داشته باشد . نکته مهم دوره ایشان این بود که بانک ها دولتی بود و به تدریج زمزمه تاسیس بانک های خصوصی شروع شد که اولین موسسه از سال 76شروع کرد و موسسات اعتباری خصوصی تشکیل شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24