Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر عامل شرکت چادرملو امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد...

نشست خبری مدیر عامل کچاد / آخرین خبرها از بهره مالکانه

بورس24 : بهره مالکانه ماجرایی بود که استارت آن از اواسط  دهه هشتاد خورد. دولت که شرکت های سنگ آهنی را واگذار کرده بود، زمانی که دید از این شرکت ها هیچ سودی عایدش نمی شود، بهره مالکانه را وضع کرد. آن زمان البته حقوق دولتی هم برای این شرکت ها وضع شد اما رقم آن کم بود.

از آن زمان تا به حال، بهره مالکانه تبدیل به پاشنه آشیل این صنعت شده است. حتی دولت در یک سال 30 درصد از فروش چادرملو و گل گهر را برای بهره مالکانه این شرکت ها در نظر گرفت که پس از اعتراض شرکت ها، این رقم به 18 الی 25 درصد به صورت شناور رسید.

دولت برای جلوگیری از خام فروشی، اعلام کرد هرچه شرکت ها بتوانند به تولید محصول نهایی نزدیک تر شوند، بهره مالکانه آن ها به عدد 18 درصد نزدیک می شود.

تا سال 95 نحوه پرداخت بهره مالکانه به این شکل بود که شرکت ها باید بهره مالکانه را به خزانه دولت واریز می کردند اما به دلیل نداشتن نقدینگی، اغلب بدهکار می شدند و همین حالا هم بابت بهره مالکانه سال های 94 و 95 بدهکار هستند.

امروز مدیرعامل چادرملو خبرهای خوبی به سهامداران این صنعت داد که یکی از آن ها، طرف حساب شدن ایمیدرو به جای شرکت های سنگ آهنی با دولت بود. به این شکل که از این به بعد، شرکت های دولتی به جای اینکه مجبور باشند بهره مالکانه را مستقیم به خزانه دولت واریز کنند، آن را به ایمیدرو می دهند و ایمیدرو طرف حساب دولت است. با این حساب می توان امیدوار بود که ایمیدرو در نحوه دریافت بهره مالکانه از شرکت ها، با آن ها مدارا خواهد کرد.

محمود نوریان مدیرعامل چادرملو امروز در جمع خبرنگاران گفت: حقوق دولتی از بودجه 96 حذف شده است. میزان بدهی باقیمانده برای سالهای 92 و 93 برابر با 71 میلیارد تومان و برای سال های 94 و95 رقم عمده پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ابهام سال 92 در خصوص بهره مالکانه برطرف شد و در سال های 93 و94 و 95 بهره مالکانه فقط شامل کنسانتره و دانه بندی است و شامل گندله نمی شود. البته اکنون مذاکراتی با مجلس صورت گرفته و بررسی آن نشان از پذیرش موضوع دارد. فعلا به چادر ملو گفته شده تا تعیین تکلیف موضوع، آن را پرداخت نکند تا موضوع مشخص شود.

نوریان گفت: بهره مالکانه چادر ملو و گل گهر برای سال 96 به دلیل داشتن پروانه بهره برداری و داشتن قرار داد استخراج، متناسب با ضریبی که در بودجه مطرح شده محاسبه می شود.

مدیرعامل کچاد درباره طرح های این شرکت گفت: طرح های آماده بهره برداری چادر ملو در دهه فجر شامل نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان با ظرفیت 500 مگاوات، احداث کارخانه احیا مستقیم فولاد چادر ملو و بهره برداری از کارخانه نورد فولاد سرمد ابرکوه است.

نوریان گفت: اگر روندها مانند سال 95 باشد برای سال 96 دیدگاه مثبت است. بهره مالکانه سال 95 معادل 250میلیارد تومان است. میزان بدهی باقیمانده برای سالهای 92و 93برابر71میلیارد تومان و برای سالهای 94 و95 رقم عمده پرداخت شده است. هنوز میزان پلکانی بهره مالکانه برای سال 96 مشخص نشده است. هرچند چادر ملو دیگر مستقیم درگیر موصوع بهره مالکانه نیست. 

به گزارش خبرنگار بورس24 ، در ادامه نشست امروز چادر ملو با حضور خبر نگاران و مدیران شرکت محمود سیدی، مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص طرح های آماده افتتاح در دهه فجر گفت: هم اکنون طرح احداث کارخانه احیاء مستقیم و فولاد چادرملو در همین مجتمع در حال اجرا است.

به گفته او با آغاز به کار این واحد های تولیدی سالیانه 1میلیون تن فولاد، قابل ارتقاء تا 1میلیون و 300هزار تن و همچنین1میلیون و 550هزار تن آهن اسفنجی  در مجتمع گندله سازی اردکان تولید می گردد.

وی افزود: برای اجرای این دو طرح که بهره برداری از واحد فولاد آن همزمان با ایام دهه فجر آغاز می گردد، بالغ بر 18 هزار و 372 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است. یکی دیگر از طرح های چادرملو، ساخت نیروگاه سکل ترکیبی اردکان است، این نیروگاه با ظرفیت 500 مگا وات با هدف تأمین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیا و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان احداث شده که بهره برداری از ظرفیت کامل این طرح نیز آغاز شده و به زودی افتتاح می گردد.

سیدی ادامه داد: برای اجرای این طرح مبلغ 13 هزار و 698 میلیارد ریال سرمایه گذار شده و ارزش آن حدود 265 میلیارد یورو می باشد و پیشرفت فیریکی این طرح 99.8 درصد است منابع مالی آن نیز حدود 88.5 درصد تأمین شده و در حال تحویل گرفتن از مپنا هستیم.

معاون مالی و اقتصادی چادر ملو در خصوص احداث کارخانه نورد فولاد سرمد ابر کوه گفت: این شرکت همچنین جهت تحقق چشم انداز توسعه خود در بسیاری از طرح های زیر بنایی صنعت فولاد مشارکت فعال دارد،طریکه همزمان با افتتاح کارخانه فولاد اردکان ، عملیات بهره برداری از کارخانه نورد فولاد سرمد ابر کوه با مشارکت 65درصدی چادر ملو و راه اندازی شده است، آغاز می گردد.

به گفته وی، مجتمع آهن و فولاد سرمد ابر کوه مشتمل به یک کارخانه نورد به ظرفیت سالانه 500 هزار تن انواع میلگرد و کارخانه فولاد سازی به ظرفیت سالانه 600 هزار تن شمش فولاد است برای ساخت تجهیز و راه اندازی کارخانه نورد فولاد سرمد بالغ بر 4 هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شده که 65 درصد از آن از سوی شرکت چادرملو انجام شده است.

این مقام مسئول درچادر ملو در  خصوص طرح های دیگر مجموعه اظهار داشت: پروژه احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالیانه 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی است که از اواخر سال 91 شروع و در سال 96 راه اندازی می گردد. برای اجرای این طرح حدود 6.319 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است، پیشرفت فیزیکی طرح احیاءمستقیم تاکنون 72.36 درصد می باشد. طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی این مجتمع نیز برای تأمین گندله مورد نیاز واحد احیا و فولاد چادرملو، ارفع و غدیر ایرانیان از جمله طرح های توسعه چادرملو است.

سیدی با اشاره به توسعه پایدار که از اهداف شرکت ترسیم شده، درخصوص تامین آب مصرفی شرکت عنوان کرد: این شرکت به منظور تأمین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبودهای شدید آب در منطقه، در توافق با سازمان آب و فاضلاب استان یزد، اجرای شبک فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را بر عهده گرفت.

وی افزود: برای اجرای این طرح هزار و 939 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و با بهره برداری از این طرح سالانه 2 میلیون و 900 هزار متر مکعب آب برای مصرف واحدهای تولیدی مجتمع فولادی اردکان به این مجتمع منتقل میشود و پیشرفت فیزیکی آن تاکنون به 92 درصد رسیده است.

به گفته وی، چادر ملو  در مجموع برای طرح های توسعه و در دست اجرای خود و مشارکت ها به منظور تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در محصولات فولادی بالغ بر 44 هزار میلیارد و 550 مییلون ریال سرمایه گذاری کرده است و توانسته حدود7 هزار شغل به طور مستقیم و 35 هزار شغل به طور غیر مستقیم ایجاد کند.

سیدی در پاسخ به اینکه میزان بهره مالکانه سالهای مختلف چه میزان است و برای سال 96 چه روشی در بودجه دیده شده ؟ گفت: میزان بدهی از سال های 92 و 93 شرکت چادرملو برابر با 71 میلیارد تومان می باشد و بخش عمده ای از بهره مالکانه  برای سال های 94 و 95 پرداخت شده است.

وی ادامه داد: برای سال 96قرار نیست به صورت مستقیم پرداخت انجام شود به نوعی  شرکت هایی که دارای پروانه بهره برداری نیستند و یا فاقد قرارداد استخراج و فروش هستند باید حق انتفاع پرداخت کنند و برای سال 96 بهره مالکانه چادرملو به دلیل داشتن پروانه بهره برداری و داشتن قرارداد استخراج و فروشبر اساس ضریبی که در بودجه تعیین شده محاسبه می شود.

امیر غلامی مدیر امور سهام شرکت نیر خصوص روند حرمکتی چادر ملی در بودجه و سال 96 عنوان کرد: با توجه به رشد قیمت های جهانی و نرخ شمش فولاد خوزستان در ماه های اخیر،6 درصد تعدیل مثبت اعلام کرده ایم و پیش بینی می شود، در صورت تداوم این روند سال 96 ، بودجه این سال مالی با دیدگاهی مثبت خواهد بود و سال 96 از 95 بهتر می باشد.

او گفت: البته این مهم به شرطی است که تمام روند ها همانند سال 95 باشد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24