Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

گاهی در بازار سرمایه، خرید و فروش نکردن، خود بهترین عمل است. سرمایه گذاران نباید مانند افراد احساسی، کم حوصلگی به خرج بدهند. یکی از مشهورترین سرمایه گذاران موفق جهان، سرمایه گذاری در بورس را به کاشتن دانه ای در دل خاک تشبیه کرده است. برای سربرآوردن جوانه از دل خاک و بالندگی گیاه و گل یا میوه دادن آن باید گاهی ماه ها و بلکه سال ها صبر کرد و آرامش به خرج داد. زیرو رو کردن مداوم خاک و بی صبری نتیجه عکس می دهد...

شماره جدید «وخارزم» منتشر شد/ صیدی : گاهی در بازار تماشاچی باشیم...

بورس24 :سی و پنجمین شماره از ماهنامه وخارزم منتشر شد در سرمقاله این نشریه به قلم دکتر حجت الله صیدی مدیرعامل وخارزم در خصوص نوع رفتار سرمایه گذاران در سرمایه گذاری بازار سهام مطالبی عنوان شده است.در این نشریه نگاهی به دلایل افزایش نرخ ارز و افت و خیز های موجود در این بازار بررسی شده و راهکارهایی هم ارائه شده است. در واقع این شماره از وخارزم مسائل مهمی در خصوص نوع نگاه سیاست گذاران قیمت ارز را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

مدیرعامل سینا دارو در این شماره از وخارزم از قدمت 50 ساله این شرکت دارویی گفته است و پتانسیل های موجود در این صنعت، انحصاری بودن 20 درصد از سبد تولیدات سینا دارو که فقط این شرکت اقدام به تولید این داروها در کشور می کند،وی به این موضوع نیز پرداخته است که بعید است بیماری به چشم پزشکی مراجعه کند و درصورت نیار به دارو، دارویی از سبد تولیدات سینا دارو برای او تجویز نشود. این امر اهمیت تولیدات این دارو سازی در رشته چشم پزشکی وپتانسیل های موجود در این شرکت را به خوبی تبیین می کند.

در بخش دیگری از این نشریه به توضیح کامل مقوله ای به نام اهمیت سیگنال و نقش آن در بورس پرداخته شده است ،این مقوله در این شماره از نشریه به تفصیل توضیح داده شده است.

در بخشی از سرمقاله مدیر عامل خوارزمی می خوانیم: گاهی در بازار سرمایه، خرید و فروش نکردن، خود بهترین عمل است. سرمایه گذاران نباید مانند افراد احساسی، کم حوصلگی به خرج بدهند. یکی از مشهورترین سرمایه گذاران موفق جهان، سرمایه گذاری در بورس را به کاشتن دانه ای در دل خاک تشبیه کرده است. برای سربرآوردن جوانه از دل خاک و بالندگی گیاه و گل یا میوه دادن آن باید گاهی ماه ها و بلکه سال ها صبر کرد و آرامش به خرج داد. زیرو رو کردن مداوم خاک و بی صبری نتیجه عکس می دهد. حتی گاهی بیش از اندازه آب دادن به گلدان نیز پژمردگی را سبب می شود و نه سرزندگی آن را.پیچیدگی های اقتصاد ایران و برخی عدم تعادل هایی که اکنون دیگر می توان آ نها را ساختاری تلقی کرد، دوره پرتلاطمی را برای بازار اوراق بهادار رقم زده است. هفته ها و ماه هاست که شاخص بورس بیشتر از روند کاهشی برخوردار بوده تا روندی افزایشی. اغلب صاحب نظران سه علت مهم را برای این وضعیت برشمرده اند. علت اول وضعیت برخی متغیرهای اقتصادی و شرایط آن در سطح کلان است که به میزان کافی درباره آن بحث شده و البته به نظر می آید که با تدابیر اصلاحی دولت و دستیابی به نرخ رشدمناسب، باید به آینده آن خوشبین بود. علت دوم، وجود بازارهای جذابتر و موازی است که با توسعه بازار بدهی، وضعیت پیچیده تری پیدا کرده است. غیر از این که انتشار اوراق بدهی، اکنون از اهداف اولیه آن که سررسیددار کردن بدهی های دولت بود و نه افزایش آن، دورتر می شود، و به قول ظریفی، باز هم دلیلی بر تسلط بیشتر بازار پول بر بازار سرمایه به حساب می آید و موجب کاهش شدید حجم معاملات سهام نیز شده است. تکلیف نرخ واقعی سود بین بانکی و موارد نظیر آن هم روشن است و نیازی به تکرار ندارد. اما دلیل سوم،شتاب زدگی سهامداران و کوتاه مدت تر شدن دوره های تصمیم گیری و غلبه احساس برخردورزی است. اگر دو علت دیگر در اختیار سرمایه گذاران و فعالان بورس نیست،علت سوم اما،به طور کامل در حوزه اختیار آنان است و در مقابل تصمیم هایشان مسئولیت دارند.

انتشار گزارش های 6 ماهه و 9 ماهه بسیاری از شرکت ها نشان داده که از وضعیت عملکردی بهتری نسبت به سال گذشته برخوردار بوده اند و تا پایان سال نیز موقعیت رضایت بخش تری خواهند داشت. اما رفتار شتاب زده در بازارگاهی خشک و تر را با هم می سوزاند و جز پیامدی زیان بار برای سهامدار به جا نمی گذارد.

اکنون بازار سهام، ظرفیت بسیار مناسبی برای کسب بازده بیشتر دارد، به شرطی که به جای رفتار بر اساس شایعات و جو زدگی، با تامل کارشناسی در وضعیت هرشرکت و آینده آن تصمیم گیری شود. باید باور داشت که در بازار سهام، آینده شرکت ها خرید و فروش می شود و نه گذشته آ نها آینده نیز از بررسی وضعیت طرح ها، برنامه ها و مسیر حرکت هرشرکتی قابل پیش بینی است. دانشمندان فلسفه، تمایز دلنشینی را بین عقل و عقلانیت تشریح می کنند. آنان بر این باورند که نعمت عقل، همگانی است و خداوند آن را جز بندگانی بسیار معدود، در اختیار همه قرار داده است. اما عقلانیت قصه ای متفاوت دارد. عقلانیت تنها زمانی مصداق داردکه از عقل استفاده کامل شود. تنها داشتن آن کافی نیست. استفاده بهینه از آن مهم است. با خردورزی موثر، می توان هم ساختار کلان بازار را بهبود بخشید و هم بازده سبد سرمایه گذاری خود را افزایش داد.در کنار آن دسته از عناصر اثرگذار بر بازار که خارج از کنترل سها مداران است،خردورزی تنها سرمایه مهم و قابل کنترلی است که اکنون ضرورت آن از سوی تک تک سها مداران بیش از پیش احساس می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24