Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس امروز در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

نشست خبری رئیس سازمان بورس/ بهره مالکانه معادن هم مثل نرخ خوراک پتروشیمی ها فرمولی می شود

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ شاپور محمدی در این نشست خبری گفت: یکی از سیاست هایی که در بازار سرمایه دنبال شده مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی ها بوده که در این دولت حل و فصل شده و تعیین گردیده است. اگر چه فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها شاید می توانست بهتر باشد اما مطلوب است و این فرمول خود را با قیمت های جهانی تعدیل می کند.

وی گفت: برنامه داریم مثل نرخ خوراک پتروشیمی ها، فرمولی هم در مورد حقوق مالکانه معادن و قیمت سنگ آهن تصویب شود و به قیمت های جهانی متصل شود و متناسب با قیمت محصولات معدنی، قیمت مواد اولیه هم تعدیل گردد. این پیشنهاد داده شده و در حال پیگیری آن هستیم.

وی ادامه داد: افشای اجباری تولید و فروش ماهانه انجام شده و عددهای آنها کاملا واقعی است نه پیش بینی. عملیایت آنها تحت نظارت قرار می گیرد و مردم نسبت به درستی آنها واقف هستند و رصد می کنند.

محمدی در مورد ifrs گفت: از سال آتی شرکت هایی که سرمایه بالا دارند باید صورتهای مالی را به صورت ifrs تهیه کنند و بانک ها و بیمه ها هم مشمول این موضوع هستند.

رئیس سازمان بورس گفت: عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ انجام می شود و این کار بزرگی بود که در راستای عدالت و منصفانه بودن معاملات انجام شد.

محمدی با اشاره به اینکه در آغاز دولت ۶.۵ میلیون نفر کد معاملاتی در کشور داشته اند، گفت: اکنون این رقم به ده میلیون و ۸۴۸ هزار نفر رسیده است. بنابراین می توان گفت که ضریب نفوذ، ۶۷ درصد رشد داشته که نشانگر رشد بازار سرمایه است و افراد بیشتری در این بازار حضور داشته اند. البته این دو پیامد دارد، به این معنا که فرهنگسازی در بازار سرمایه قدرت و قوت بیشتری خواهد داشت و این الزام را برای همگان ایجاد می کند که به این بازار را در سیاستگذاری های دولتی و مجلس لحاظ کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با عملیاتی شدن سهام عدالت، تعداد سهامداران کشور به ۵۰ میلیون سهامدار بالغ خواهد شد که می توان گفت که بازار سرمایه ایران در آینده ای نزدیک جزو مردمی ترین بازارهای سرمایه دنیا خواهد بود و یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید قرار دارد، در بازار سرمایه، قابل تحقق است. امید می رود که بعد از این، توجهات بیشتری به این بازار معطوف شده و سیاست هایی وضع شود که کمک کند این بازار از رشد و شکوفایی بیشتری برخوردار شود.

وی تصریح کرد: تعداد نهادهای مالی کشور از ۲۹۹ نهاد در آغاز به کار دولت یازدهم، به ۴۸۵ نهاد مالی در دیماه سال جاری رسیده است. بنابراین رشد مناسبی را شاهد هستیم. سرمایه گذاری خارجی نیز در این دولت، ۳۹ میلیارد تومان بوده که اکنون به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نشانگر این است که رشد سرمایه گذاری خارجی خوب بود، اگرچه اعتقاد ما بر این است که هنوز برای سرمایه گذاران خارجی، جا بسیار زیادتر از این است و باید تلاش کرد که در جذب سرمایه گذاران خارجی، رشدهای بالاتری را داشته باشیم.

محمدی در ادامه به الزام برای افشای اجباری اطلاعات تولید و فروش بر اساس آمار واقعی اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان بورس بر این خواسته خود تاکید دارد و شرکت ها باید این کار را با دقت بالا اعلام کنند تا شفافیت در بازار سرمایه افزایش یافته و باعث مانع شدن از نشر اطلاعات می شود و باعث می شود که شرکتها به اطلاعاتی که به عنوان پیش بینی داده اند، مقیدتر باشند و احساس کنند که به هرحال ماه به ماه، عملیات تولید و فروش آنها تحت نظارت قرار می گیرد و مردم نیز به عنوان ناظران عمومی شرکتهای تولیدی، اطلاعات مربوط را دریافت و قضاوت می کنند.

در ادامه  سعید فلاح پور، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست گفت: برای اینکه سازمان بتواند بر روی بازار نظارت کند، دستورالعمل های زیادی از سال ۸۴ به بعد، به تصویب رسیده و حجم زیادی از مقررات ایجاد شده است. بنابراین به دلیل صیانت از حقوق سرمایه گذاران و اینکه دسترسی یکسان و فوری برای همه سرمایه گذاران به وجود آید و آخرین وضعیت مقررات اطلاع رسانی شود، لازم بود که سامانه جامعی در اختیار همه مردم و سرمایه گذاران باشد که بتوانند از این مقررات آگاهی یابند.

وی افزود: ما یک بازار در حال رشد داریم که لازمه آن اصلاح مقررات است، به این جهت وجود این سامانه، مهم به شمار می رفت.

محمدی در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها گفت: مهلت این قانون تمام شد و ما نیز برای شرکت ها کمک کرده ایم تا در این 6 ماه اخیر مشکل حصل و فصل شود. تمدید این قانون به مجلس، دولت و همه نهادها و سازمان  امور مالیاتی مرتبط است. در کل این فرصت وجود دارد که افزایش سرمایه از روش های مختلفی انجام شود ولی تجدید ارزیابی در حقوق مالکانه ثبت می شود و هر زمان مهلت قانونی برای افزایش سرمایه از این محل باشد انجام می شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: راه اندازی سامانه سمتا اقدام خوبی است که از قبل شروع شده و هم اکنون در حال بروزرسانی است. با کمک این سامانه دادخواهی سهامداران در بورس و محاکم قضایی به سرعت پیش می رود. و امیدواریم در احقاق حقوق سهامداران موثر تر عمل شود.

محمدی در خصوص موضوع کنتور سازی گفت: این موضوع قضایی است و در دادسرا در حال پیگیری است و متولی این پرونده خود دادسرا است سازمان بورس یکی از شاکی های این پرونده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص قیمت بالای عرضه اولیه شرکت دارویی برکت و ناموفق بودن این عرضه گفت: عرضه اولیه قیمت برکت به روش بوک بیلدینگ بود هر چند که ما معتقدیم هر مجموعه ای که وارد بازار سرمایه می شود باید حاشیه سودی را در عرضه اولیه برای مردم به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد عرضه های اولیه موفق باشند باید با قیمت های منطقی عرضه شوند تا سهامداران سود کنند، خاطر نشان کرد: درباره عرضه اولیه باید ظرفیت های جذب بازار سرمایه مد نظر قرار بگیرد و اگر بازار سرمایه شرایط عرضه اولیه را نداشته باشد باید آن را محدود کنیم و به شرکت هایی که در ارزیابی و قیمت گذاری اولیه آنها دقت کافی انجام نشده حتما تذکر می دهیم.

محمدی در ادامه به جزییات سرمایه گذاری خارجی در کشور پس از برجام، رفع تحریم ها و همچنین اتفاقات اخیر عرصه بین الملل از جمله سخنرانی رییس جمهور جدید آمریکا اشاره کرد و گفت: در قدم اول اقتصاد، بازده حکمرانی می کند و بازار سرمایه کشور بخصوص در حوزه های انرژی و معادن در بلند مدت همیشه بازدهی خوبی داشته است بنابراین ما در زمان تحریم نیز سرمایه گذار خارجی داشتیم اما پس از برجام امکان دسترسی به بازار سرمایه ایران بهتر شد و این توافقنامه کمک کرد سرمایه گذاران راحت تر وارد بازار سهام کشور شوند. در همین راستا سازمان بورس نیز تلاش کرد تا نقل و انتقال وجوه را برای سرمایه گذار خارجی تسهیل کند.

سخنگوی سازمان بورس به توافقنامه شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه با بانک ملت اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافقنامه افراد خارج از کشور که قصد سرمایه گذاری در ایران داشته باشند با درخواست از طریق شعبه خارجی بانک ملت ایران ریال دریافت می کنند و بانک ملت متعهد بازگشت سرمایه وی به خارج از کشور است. هر چند بانک ها در تلاش هستند بحث افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی به سرعت انجام شود و در این خصوص هم اقدامات خوبی در حال انجام است، اما برای آنکه  همه سرمایه گذاران از این تفاهم نامه مطلع شوند به اطلاع رسانی بشتر نیاز است.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه تفاهم نامه بانک ملت و سپرده گذاری مرکزی برای سرمایه گذار خارجی نیازی به افتتاح حساب ندارد، اظهار داشت: ما در تلاش برای تدوین راه کارهای بلندمدت در کنار راه کار کوتاه مدت هستیم.

سخنگوی سازمان بورس در پاسخ به سوالی درباره ارسال مدارک مورد نیاز بانک صادرات نیز اینگونه گفت: همکاران ما در سازمان بورس به طور جدی پیگیر دریافت این اطلاعات هستند و حتما از سازو کار قانونی برای دریافت آن استفاده می کنند. و به محض دریافت اطلاعات بانک صادرات پیگیری ها برای بازگشایی نماد انجام می شود.

محمدی درباره اصلاحیه دوم ماده 6 اصل 44 توضیح داد و گفت: بر اساس این اصلاحیه مقرر شده کلیه نهادهای عمومی غیر دولتی خیریه ها و صندوق ها اطلاعات خود را به سازمان بورس ارایه دهند. درباره این موضوع فراخوان داده ایم و اطلاع رسانی از رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب انجام شده و نامه هایی نیز به نهادها ارسال شده است.

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت بهره مالکان شرکت های معدنی حاضر در بازار سرمایه عنوان کرد: محصولات معدنی، فلزات اساسی و هر محصول دیگری از یک طرف قیمت جهانی دارد و از طرفی دیگر حقوق مالکانه به تناسب بودجه تغییر می کند. اما باید به تولید کننده اطمینان داده شود، تا این تعیین نرخ فرمول مشخصی داشته باشد که به قیمت های جهانی متصل باشد. از حیث این موضوع سازمان بورس پیگیری های لازم را انجام می دهد.

محمدی درباره پیش بینی وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: هر صنعتی که بازدهی بیشتر شفافیت، مسوولیت پذیری و مدیران اثر بخش داشته باشد در بلند مدت بازدهی خوبی را از طریق انعکاس عملکرد خود در قیمت سهام خواهد داشت. نباید فراموش کرد تحولات سیاسی بین المللی و اقتصادی بین المللی کوتاه مدت است و وظیفه ما در بازار سرمایه این است که این تحولات را به درستی منعکس کنیم. در مجموع سودآوری شرکت ها در سال جاری با رشد همراه بوده و همچنین رشد اقتصادی کشور نیز در حال بهبود است که این موضوع در بخش های مختلف اقتصاد از جمله شرکت های بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است. به این ترتیب بازار سرمایه چشم انداز خوبی دارد مشروط به اینکه سرمایه گذاران با تحلیل و بلند مدت خرید و فروش کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24