Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پسته این پتانسیل را دارد تا در بازارهای بورس کالا معامله شود . این کالا به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند در بازار مشتقه مورد معامله قرار گیرد . ۴٠ درصد از پسته جهان را ایران تولید می کند و ارزش بازار این کالا در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است. بازیگران زیاد این محصول تولید کنندگان زیاد این محصول وجود زیر ساخت های لازم برای این محصول این امکان را می دهد تا معاملات آن در بورس کالا صورت گیرد...

پسته ایرانی بورسی شد و صاحب تالار

امروز افتتاح معاملات پسته با حضور مدیران ارشد بازار مالی کشور در بورس کالای ایران رقم خورد.

به گزارش بورس24 ،این مراسم با حضور علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی ، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا و برخی مقامات دیگر برگزار شد.

مدیر عامل بورس کالا به عنوان میزبان در ابتدای مراسم آماری از پتانسیل های بخش کشاورزی گفت:حجم تجارت محصولات کشاورزی در حدود 270 هزار میلیارد تومان است که این رقم نشان دهنده پتانسیل بالای این بخش است.

وی از کارنامه فعال این بورس در زمینه معاملات کشاورزی در سال 95 و تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت. بورس کالا در راستای تنظیم بازارهای محصولات کشاورزی فروش، پیش فروش و حذف واسطه ها فعال است و بازار باید منسجم باشد تا تولید کننده در یک ساختار نظام مند با قرار داد های بلند مدت محصول عرضه کند تا بتوان بازار را تنظیم کرد نیاز بازار را شناخت و این مهم در بستر بورس کالا عملیاتی می شود.

سلطانی نژاد ادامه داد: با همت بخش کشاورزی در سال 95 رینگ محصولات کشاورزی بورس کالا رونق قابل توجهی داشت و شاهد رشد 213 درصدی حجم عرضه در بورس کالا نسبت به سال 94 بودیم.

وی گفت: بازارهای آتی می تواند در بخش تنظیم بازارهای کشاورزی تاثیر مثبتی داشته باشد و شاهد این امر هستیم که در بورس کالا در سال جاری حجم قراردهای مشتقه 100 درصد افزایش داشته است و برای اولین بار ارزش معاملات مشتقه در بورس کالا از بازار فیزیکی سبقت داشته است.

پسته ایرانی پرپتانسیل است

سلطانی نژاد گفت: پسته این پتانسیل را دارد تا در بازارهای بورس کالا معامله شود . این کالا به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند در بازار مشتقه مورد معامله قرار گیرد . 40 درصد از پسته جهان را ایران تولید می کند و ارزش بازار این کالا در حدود 5 هزار میلیارد تومان است. بازیگران زیاد این محصول تولید کنندگان زیاد این محصول وجود زیر ساخت های لازم برای این محصول این امکان را می دهد تا معاملات آن در بورس کالا صورت گیرد.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در این مراسم هم به اهمیت بازار سرمایه و برخی فعالیت های این وزارت خانه گفت:شاهد راه اندازی بازار معاملات یکی از کالاهای استراتژیک کشاورزی کشور هستیم . پسته در کشاورزی ایران یک از مزیت های تولیدی بخش است و همیشه به عنوان محصول برتر در بازارهای جهانی شناخته شده است.

وی گفت:در این مراسم شاهد پیوند بین بازار سرمایه و بخش کشاورزی هستیم که هر دو در اقتصاد ایران نقش مهمی را در فرآیند ایجاد اشتغال، ارتقا فناوری و مقابله فقر ایفا می کنند. به دلیل همین ویژگی هاست که مجبوریم بر بخش کشاورزی متمرکز باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: راه اندازی معاملات پسته در بورس کالا یکی از مسیر های مهم برای جهانی شدن محصولات مهم کشاورزی ایران است .شکل گیری یک بازار منسجم برای پسته در بورس کالا کمک می کند تا در یک بازار شفاف رقابتی و استاندارد معاملات صورت گیرد و نقش کشور را در قیمت گذاری این محصول در بازارهای جهانی پررنگ خواهد کرد. این امر یک گام بزرگ به جلو خواهد بود.

طیب نیا گفت: جهت گیری اصلی ما در حوزه اقتصاد بر مبنای اقتصاد مقاومتی است و باید از ظرفیت های داخلی برای تولید کالا ها استفاده کنیم، بخش کشاورزی نیز از این قاعده مستثنا نیست .اگر برنامه داریم که تا بهره وری را بالا ببریم و از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم ، قیمت تمام شده تولیدات را کاهش دهیم چاره ای جز ورود در بازارهای جهانی نداریم .محصولی که در یک محیط داخلی و فضای انحصاری عرضه می شود نباید انتظار داشت که بهره وری و کیفیت بالا داشته باشد وزمانی که این کالا در فضای رقابتی مورد معامله قرار گیرد چاره جز ارتقا کیفیت و کاهش قیمت تمام شده ندارد.

پسته در مسیر جهانی شدن...

وی ادامه داد : اقدام امروز بورس کالا در جهت راه اندازی معاملات پسته به جهانی شدن پسته کمک می کند و افزایش صادرات و تولید را در پی خواهد داشت. منجر به بهبود کیفیت و توسعه اشتغال زایی خواهد شد.

در سال های اخیر ابزارهای بازار سرمایه توسعه یافته است...

طیب نیا در این بخش از صحبت های خود به توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر شاهد توسعه بازار سرمایه در حوزه های مختلف هستیم. از زمان تصویب قانون جدید بازار سرمایه و فراهم شدن ایجاد بورس های متعدد و امکان معرفی ابزار های نوین مالی شاهد گسترش همه جانبه بازار سرمایه در کشور هستیم.

وی ادامه داد:در سال های اخیر قیمت تضمین شده جایگزین خرید تضمینی شده است آن هم از طریق بازار سرمایه و تصمیم داریم این مزیت را برای سایر محصولات کشاورزی نیز تعمیم دهیم . این اتفاق منجر به کاهش هزینه های دولت شده است.

مشکل اصلی ما مشکلات حاکم در نظام تامین مالی است...

طیب نیا گفت: بازار سرمایه ظرفیت های زیادی دارد که می توانند در مسیر افزایش تولید قرار گیرد. بر مبنای تجربه سایر کشور ها یک همبستگی مستحکم بین رشد اقتصادی وتوسعه نظام مالی وجود دارد. نظام مالی در شرایطی است که امکان تامین مالی مناسب برای فرآیند رشد را در اختیار ندارد. در بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مشکل اصلی ما مشکلاتی است که در نظام تامین مالی وجود دارد . نظامی که عمدتا بانک محور بوده است.

وی ادامه داد: وظیفه و جایگاه نظام تامین مالی در کوتاه مدت بر عهده بانک ها و تامین مالی های بلند مدت را برای بازار سرمایه تعریف کردیم . برای اینکه نظام بانکی وظیفه خود را درست انجام دهد یک برنامه عملیاتی جامع برای آن تعریف شده است.

باید برای افزایش سرمایه بانک ها اقدام موثر صورت گیرد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: باید در جهت افزایش سرمایه بانک ها اقدامات موثر انجام دهیم در جهت واگذاری دارایی های مازاد بانک ها گام برداریم در جهت تسویه بدهی های دولت به بانک ها برنامه منسجم داشته باشیم و همچنین حل مشکلات مطالبات غیر جاری کشور را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در قانون بودجه سال 96 بخشی از منابع پیش بینی شده در بودجه را برای افزایش سرمایه بانک ها اختصاص دادیم این امر قدرت تسهیلات دهی بانک ها را تا 12 برابر افزایش می دهد که متاسفانه این احکام از بودجه 96 حذف شده است . ما باید اصلاح نظام بانکی و به خصوص افزایش سرمایه در نظام بانکی کشور به عنوان یک اصل در نظربگیریم.

طیب نیا گفت: در بازار سرمایه ظرفیت وسیعی برای تامین مالی وتوسعه اقتصادی کشور وجود دارد. در چند سال اخیر سعی شده تا ابزارها و نهادهای جدید در جهت عمق بخشی و گسترش بازار سرمایه معرفی شود که کافی نیست. باید کاری کنیم بازار سرمایه محلی مناسب برای نگهداری دارایی های مردم باشد و محلی مناسب برای تامین مالی طرح ها.

مردم حق سرمایه گذاری در یک بازار نقد شونده و شفاف را دارند

وی ادامه داد: مردم حق دارند دارایی های خود را در یک بازار شفاف که قابلیت نقد شوندگی دارد سرمایه گذاری کنند و روی دارایی ها خود حساب کنند. بتوانند ریسک سرمایه گذاری را محاسبه کنند. بطور سنتی مردم دارایی را به سمت املاک مستغلات طلا و ... می برند اما بازار سرمایه این امکان را می دهد دارایی ها در جایی سرمایه گذاری شود که در جهت توسعه کشور فعال باشد و از نقد شوندگی بالایی هم برخوردار باشد. از طرفی این دارایی ها از این طریق به سرمایه تبدیل شده و نقش مهمی در تامین مالی طرح ها و توسعه کشور بازی خواهد کرد.

در دوسال اخیر اقدامات خوبی در بازار سرمایه رخ داده است...

طیب نیا گفت:تا دوسال پیش در بازار سرمایه بازاری که بتوان در آن اوراق بدهی مورد معامله قرار گیرد نداشتیم. از دوسال گذشته تا کنون اقدامات مثبتی در بازار سرمایه صورت گرفته است که شاهد بازار بدهی هستیم و این امر با دوهدف تامین مالی بنگاه های تولیدی آن هم با اولویت بنگاه های بخش خصوصی و ساماندهی به بدهی های دولتی و نه ایجاد بدهی جدید صورت گرفته است.

سخنران بعدی مراسم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود که علاوه بر بازار پسته در خصوص بازار بدهی صحبت کرد.پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در افتتاح معاملات پسته گفت: یکی از مشکلات حاکم در خصوص پسته صادرات این کالا است سالانه 1.2 میلیارد دلار صادرات پسته است این محصول بسیار مهم است و تعیی قیمتی که در بازارهای جهانی با ثبات باشد مهم است. مجموعه ابزارهای مالی مرتبط مانند سپرده کالایی آتی و ... کمک می کند تا این کالا با قیمت درست و شفاف معامله شود . رقیب اصلی ما در بازار پسته در حال حاضر کشور آمریکا است که رتبه اول تولید را از آن خود کرده است از طریق راه اندازی این بازار رقابت پذیری ، کاهش بهای تمام شده و رشد بهره وری در مورد این کالا افزایش می یابد.

وی ادامه داد: متوسط برداشت پسته در داخل کشور حدود 700 کیلو در هکتار است که با متوسط جهانی فاصله معنا داری دارد و این نشان از بهره وری پایین در این حوزه است .

پور ابراهیمی گفت: خوشحالیم که در بازار سرمایه شاهد افزایش عمق بازار هستیم .

وی از برنامه های مجلس برای بازار بدهی هم در این مراسم گفت: در برنامه شش ام توسعه توجه ویژه به بازار سرمایه در اقتصاد کشور شده است. بازار بدهی مساله مهمی بوده است و موارد و احکام زیادی در حوزه فعالیت بازار سرمایه عملیاتی کرده ایم.

جای نفت در بورس خالی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس انرژی یکی از اقدامات خوبی بوده است که صورت گرفته اما باید عرضه نفت خام در بورس نیز عملیاتی شود . در طول یکسال گذشته 14 شرکت بزرگ بین المللی در بورس انرژی فعالیت داشته اند و بخشی که مغفول مانده است راه اندازی بورس نفت و عرضه نفت خام در بورس انرژی است.

بازار بدهی در تسخیر دولت

وی ادامه داد: بازار بدهی باید به تامین مالی بخش خصوصی کمک کند اما راه اندازی این بازار نشان می دهد که بیش از 90 در صد از تامین مالی های انجام شده در بخش دولتی بوده و کمتر از 10 درصد تامین مالی ها در اختیار بخش خصوصی.

سود بازار بدهی مصوبات شورای پول را زیر پا گذاشت

پورابراهیمی گفت:در شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته شد نرخ سود بانکی و نرخ تامین مالی باید کاهش داشته باشد اما شاهد عدم انضباط در حوزه بازار بدهی هستیم. تامین مالی در بازار بدهی با شود 23 تا 25 درصد کل مصوبات شورای پول و اعتبار را زیر پا گذاشته است .

شرکت های بورسی و فرابورسی افت سود قابل توجهی داشتند

سود خالص شرکت های بورسی و فرابورسی در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان کاهش داشته است این در حالی است که شاهد رشد هزینه های مالی این شرکت ها به جز بانک ها از 10 هزار میلیارد تومان به 12 هزار میلیارد تومان در سال 95 هستیم .

مجلس برای بازار بدهی سال 96 مصوبه دارد

انجام فعالیت در بازار بدهی برای سال 96 باید تحت نظارت کمیته ناظر متشکل از ویز اقتصاد و دارایی ، رئیس بانک مرکزی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس باشد.و کمیته ناظر بر عملیات انتشار اوراق بدهی نظارت دارد. برای سال 96 سقف انتشار اورق بدهی 34500 میلیارد تومان خواهد بود. به استثنای سه مورد که رقمی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان را در بر خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24