Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

​تا دو ماه آینده مذاکرات جدی تری با سهامداران ایرانسل از جمله شرکت بین المللی در آفریقای جنوبی به عنوان طرف خارجی انجام می شود.

جزئیات روش جدید عرضه در بورس/ سهام ایرانسل اینگونه به دست حقیقی ها می رسد

دوآلیستی یا دو گرایانه واژه ای است که در بورس هم کاربرد دارد. به نوعی برخی شرکت ها که می خواهند در چند بورس قابلیت معامله داشته باشند از این‌ روش مرسوم دنیا استفاده می کنند. ظاهرا سازمان بورس در نظر دارد سهام ایرانسل را با این روش هم در بورس ایران و هم آفریقای جنوبی عرضه کند. در حال حاضر مذاکرات اولیه انجام شده است. با توجه به پیشنهادات سازمان بورس، این انتظار می رود که باب مذاکره بازتر شود و شریک خارجی هم نظرات و گزارشات خود را در خصوص نحوه عرضه سهام ایرانسل بیان نماید و شاید نظرات دیگری ارائه شود. در هر حال باید منتظر ماند و دید که بالا خره ایرانسل به چه روشی عرضه می شود.

اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت سهام ایرانسل برای عرضه در بورس به خبرنگار بورس24 گفت: نگرانی هایی از سوی سهامدار خارجی در مورد عرضه سهم ایرانسل در ایران وجود دارد. ممکن است ارزش بیشتری برای شرکت در نظر داشته باشند یا احساس کنند با عرضه سهم کنترل خود را در شرکت از دست بدهند. در هر حال این اشخاص سرمایه گذاری کرده اند و شاید قیمتی که در بورس مشخص می شود نظر آن ها را برآورده نکند.

وی افزود: ما نیز پیشنهاد داده ایم که شرکت به میزان ۵ درصد در بورس تهران و ۵ درصد در بورس آفریقای جنوبی عرضه شود که نظر هر دو را تامین نماید. این روش به دوالیستینگ معروف است. به طور مثال سهام تویوتا در حال حاضر دست کم در ۷ بورس دنیا عرضه شده و معامله می شود.

وی گفت: در حال حاضر هم باید بنیاد مستضعفان و هم ‌نمایندگان ایرانسل روی نظر ما فکر کنند که به نظر می رسد تا دو ماه آینده مذاکرات جدی تری با سهامداران ایرانسل از جمله شرکت بین المللی در آفریقای جنوبی به عنوان طرف خارجی خواهیم داشت.

درگاهی گفت: روش دیگری نیز برای عرضه سهام ایرانسل وجود دارد، به گونه ای که سهام ممتازی را برای آن ها در اساسنامه تعریف کنیم که شرکای خارجی هر میزان از سهم را داشته باشند، بتوانند کنترل سهم را حس کنند.

این مقام مسئول در سازمان بورس توضیح داد: در حال حاضر در اساسنامه ها تمام سهامی که ثبت می شود سهام عادی است که مواردی چون حق دریافت سود سهام، حق انتخاب اعضای هیات مدیره را دارد اما در سهام عادی برای کنترل سهم باید حتما ۵۱ درصد داشته باشید. اما وقتی در اساسنامه سهام به صورت ممتاز تعریف شود دیگر الزام نیست سهامدار با ۵۱ درصد کنترل شرکت را در اختیار داشته باشد .

او ادامه داد: در دنیا نیز سهام ASHAREوBSHAREوجود دارند که اختیارات و حقوق این دو سهم مشابه هم نستند. ما نیز می خواهیم چنین مدلی در ایران ایجاد شود. البته مشابه آن در سهام افست بوده است و آموزش و پرورش به عنوان یکی از سهامداران همچنان کنترل خود را روی شرکت محفوظ کرده است.

وی در خصوص عرضه سهام فولاد کاوه جنوب و به پرداخت گفت: در سال جدید هنوز بانک ملت به عنوان سهامدار عمده به پرداخت، استراتژی خود را در خصوص این شرکت اعلام نکرده است و ما منتظر هستیم موضوع بانک ملت در خصوص عرضه مشخص شود. فولاد کاوه نیز گزارش ارزش گذاری خود را ارائه داده است ولی موارد مورد نظر سازمان را هنوز اعمال نکرده است. اما در هر حال این دو شرکت در سال جاری به عنوان نخستین عرضه های سال خواهند بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24