Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

واکنش بازار سرمایه ٦٠ روز مانده به انتخابات رویکردهای مختلفی را از خود نشان داده است و متوسط بازده روزانه ٦٠ روز پیش از انتخابات در دولت نهم منفی در حدود ٠.٠٦ درصد و در دوران دولت یازدهم مثبت و ٠.٣٧ درصد بوده است. از طرفی متوسط بازده روزانه بازار سرمایه ٦٠ روز پس از انتخابات هم رفتار های خاص خود را داشته است و بدترین شرایط را با روندی منفی ٠.١٦ درصد پس از دولت نهم و بهترین شرایط را با رشد مثبت ٠.٤٤ درصد پس از دولت یازدهم بوده است...

بورس ؛ احمدی نژاد ، روحانی و اصلاحات...!؟

بورس24 : هجدهمین نشست پیشکسوتان بازار سرمایه روز گذشته قدری متفاوت تر از همیشه برگزار شد.نشست هجدم رنگ و بوی انتخاباتی داشت. در ابتدای این نشست چند تن از فعالان بازار سرمایه ،که برای حضور در شورای شهر کاندید شده بودند حضور داشتند و هرکدام برای چند دقیقه اقدام به شرح مواضع خود کردند تا شاید این امر راهی باشد برای حضور فعالان بازار سرمایه در عرصه های کلان تصمیم گیری کشور.کاندیداهای تایید صلاحیت شده حاضر در نشست آقایان محمودی، محمد امین کیان ارثی،عباسعلی حقانی نسب و هاشم باروتی بودند. این نشست پس از معرفی کاندیداها به بررسی رفتار انتخاباتی بازار سرمایه پرداخت.

امیر شفیعی تحلیل گر اقتصادی در خصوص رفتار انتخاباتی بازار سرمایه در ابتدا به بررسی روند شاخص بازده نقدی پرداخت گفت: همانطور که در نمودار مشاهد می نمایید این شاخص با رشد مستمر و با شیب ملایم شاخص تا پیش از سال 91 همراه بوده و پس از آن رشد شاخص تا دی ماه 92 پرشتاب حرکت کرده است و این روند روبه رشد از دی ماه92 نزولی و با افت همراه شده است که تمام این تاریخ ها در زمان ریاست جمهوری افراد مختلف بوده است.

شفیعی ادامه داد :بازده روزانه بازار سرمایه در دولت های مختلف به این شکل بوده است که دولت هفتم با دارا بودن ٠.٢ درصد بیشترین متوسط بازده را داشته است و دولت نهم با بازدهی منفی پایین ترین بازده را دارا بوده است. بیشترین نوسانات شاخص هم در دولت دهم بوده است. همچنین بیشترین روزهای مثبت در بازار سرمایه متعلق به دولت هفتم با٨٦.٥٦ درصد بوده است و دولت نهم با کمترین روزهای مثبت بازار ٥١.٠٣ درصد درپایین ترین میزان روز مثبت قرار داشته است.

وی گفت:واکنش بازار سرمایه ٦٠ روز مانده به انتخابات رویکردهای مختلفی را از خود نشان داده است و متوسط بازده روزانه ٦٠ روز پیش از انتخابات در دولت نهم منفی در حدود ٠.٠٦ درصد و در دوران دولت یازدهم مثبت و ٠.٣٧ درصد بوده است. از طرفی متوسط بازده روزانه بازار سرمایه ٦٠ روز پس از انتخابات هم رفتار های خاص خود را داشته است و بدترین شرایط را با روندی منفی ٠.١٦ درصد پس از دولت نهم و بهترین شرایط را با رشد مثبت ٠.٤٤ درصد پس از دولت یازدهم بوده است.

شفیعی گفت: عملکرد دولت های مختلف در زمان هایی که مجلس و دولت همسو بودند در دوران های مختلف متفاوت بوده است و در نوع خود نتایج جالبی را ارائه می دهد.

وی در ادامه دوران های مختلف بازار را مورد بررسی قرار داد و گفت: از تیرماه 87تا اسفند 87 شاهد 8 ماه افت بازار بودیم و از علل این افت بحران مالی جهانی و کاهش قیمت نفت از 139 دلار به 45 دلار ظرف مدت 6 ماه و کاهش قیمت روی به 101.1 دلار در هرتن بوده است ، پس از این دوران بازار وارد رشد 25 ماهه شد و از اسفند 87 تا فروردین 90 شاهد این روند دربازار سرمایه بودیم، در این دوران پی بر ای بازار به کمترین مقدار تاریخی خود 3.84 در پایان سال 87 رسید.از عوامل دیگر رونق در این مدت عرضه شرکت های مشمول اصل 44 با قیمت های مطلوب، کاهش دستوری نرخ سپرده های بانکی، آغاز هدفمندی یارانه ها و رشد قیمت نفت تا محدوده 125 دلار ذکر کرد.دوران بعدی افت بازار مربوط می شود به فروردین 90تا مهر ماه 91 دورانی که با اتفاقات مختلفی از جمله دوره 11روزه خانه نشینی رئیس جمهور وقت، آغاز التهاب و رشد قیمت ارز در بازار و تحریم های شدید بین المللی بوده است .پس از گذار از این دوران 18 ماهه بازار بازار هم به سهامداران لبخند رد و رشد صعودی خود را برای مدت 14 ماه از مهر ماه 91 تا آذر 92 آغاز کرد در این دوران عوامل تاثیر گذار را می توان نزدیک شدن به انتخابات، افزایش سود پیش بینی شرکت های از 253 میلیارد ریال در پایان مهر 91 به 492هزار میلیاردریال در پایان آذر 92 به دلیل رشد قیمت دلار و انطباق بازار با قیمت جدید ارز و تعادل جدید در بازار سرمایه دانست.

شفیعی در ادامه گفت: دوران 14 ماهه رشد اما تداوم نداشت و از آذر 92 تا بهمن 93 دوران 14 ماهه دیگر افت بازار آغاز شد دلایل این امر طولانی شدن روند مذاکرات هسته ای، افت قیمت نفت تا 52 دلار و سایر محصولات تحت تاثیر کاهش تقاضای چین و کاهش سود شرکت های بورسی تحت تاثیر رکود.

وی گفت: در دوران های مختلف علاوه بر تغییراتی که رخ داد ارزش سهام شرکت ها نسبت به دلار هم با افت قابل توجهی روبرو بود به طوری که متوسط قیمت هر سهم به دلار در سال 78 در حدود 40 دلار و این میزان در سال 96 به 6.3 دلار کاهش داشته است.

شفیعی در پایان عواملی را که انتظار برای رشد بازار را تقویت می کند این طور برشمرد: با احتمال هم جهت بودن دولت و مجلس در سال های آتی ، کاهش شدید متوسط سود تا 298 ریال که کمترین مقدار این متغیر در 9 سال گذشته است به دلیل افت قیمت های جهانی و رکود حاکم بر کشور ، به نظر می رسد در آینده ای نزدیک بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و داخلی موجب افزایش سود شرکت ها گردند.افت متوسط قیمت هر سهم در بازار به 6.3 سنت در حالی که متوسط این متغیر در نه سال و نیم اخیر 17.9 سنت بوده است. رفع محدودیت های تحریم ها و روان شدن تعامل شرکت ها با خارج از کشور، اما عواملی هم وجود دارد که در صورت پدید آمدن مانع رشد بازار می شوند مانند: عدم وجود انتظار برای افزایش معنی دار قیمت نفت، افت رشد اقتصادی چین و کاهش قیمت ها در بازار فلزات و محصولان پتروشیمی جهانی و مقاومت نرخ سود بانکی و بازاری در مقابل افت ، علی رغم کاهش نرخ تورم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محسن دائی
    محسن دائی

    سلام، ایکاش آقای شفیعی اشاره ائی نیز به وضعیت بورس در سه ماه قبل انتخابات ریاست جمهوری میکردند. وضعیت امروزها بسیار غیرعادیست. به ظاهر منابعی سعی در مثبت کردن شاخص دارند. بی شک بعد از انتخابات شاهد عقب نشستن شاخص خواهیم بود. که البته همه خواهیم گفت :شاخص در حال اصلاح است.

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24