Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

سهامدار جدید هپکو به قاصدک بورس ٢۴ گفته که شرکت به حداقل ١٠٠٠میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز دارد، در حال حاضر حدود ٨٠٠ میلیارد تومان بدهی هپکو است و همانطور که می دانید برای افزایش سرمایه باید دلایل اعلام شود و با توجه به این حجم از بدهی و نیاز به سرمایه درگردش حداقل ١٠٠٠میلیارد تومان نیاز است، منتظر مجوز خصوصی سازی هستیم. افزایش سرمایه از محل آورده خواهد بود و در تلاشیم تا این افزایش سرمایه در سال جاری عملیاتی شود آمادگی کامل برای این کار را داریم و منتظر مجوز ها هستیم...

سهامدار جدید : از هپکو کنار نمی رویم / یک قرارداد سنگین در راه است

بورس24 : خصوصی سازی روندی که در راستای اصلاح ساختار شرکت ها و کوچک سازی دولت در دستور کار قرار گرفت، طرحی مثبت و کارا بود اما نوع واگذاری ها، عدم حمایت از سرمایه گذاران و استراتژی های ناقص دولت منجر به آفتی برای صنعت کشور شد.  شاهد آن هستیم که از زمان به اصطلاح خصوصی شدن بسیاری از شرکت های بزرگ و صاحب نام از جمله ایرالکو، هپکو، آذرآب و ... این شرکت ها با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند.

هپکو یکی از شرکت های مطرح و صاحب برندی بود که در گرداب سیاست های غلط خصوصی سازی اسیر شد و در حال حاضر با زیان انباشته ای حدود 157 درصد سرمایه ثبتی روبرو است و مشمول ماده 141 شده است . سرمایه هپکو در حال حاضر 233میلیارد و 665 میلیارد تومان است با زیان انباشته ای حدود 366 میلیارد تومان و حدود 800 میلیارد تومان بدهی. این شرکت پس از واگذاری در سال 85 و بازپس گیری آن در سال 90 به کوهی از مشکلات بدل شد و نهایتا پس از کش وقوس های فراوان در ابتدا شرکتی سوئیسی تمایل به خرید این شرکت کرد که به دلیل تحریم های بانکی میسر نشد و پس از آن شرکت هیدرو اطلس(سهامی خاص)  اقدام به خرید این شرکت عظیم تجهیزاتی کرد و مالک بلوک  60.72 درصدی هپکو شد.

داستان از کجا شروع شد؟

شرکت هپکو در راستای اجرای اصل 44 در برنامه واگذاری قرار گرفت و علی اصغر عطاریان سرمایه دار اصفهانی که رد پای وی در شرکت هایی چون واگن سازی کوثر،صندوق نسوز کاوه، تولیدی مبارز و  تامین ماسه ریخته گری نیز یافت می شد، توانست بلوک 72.60 درصد هپکو را در سال 85خریداری کند و با توجه به اظهارات عطاریان در آن دوران قیمت هر سهم هپکو برای وی 560 تومان تمام شد که در سال 90 ارزش سهام هپکو به زیر 100 تومان رسید ودر حال حاضر هم سهام این شرکت زیر 100 تومان معامله می شود.

پس از رسیدن بلوک مدیریتی هپکو به عطاریان (مالک واگن‌سازی کوثر) واردات بی رویه ماشین آلات راه سازی مستعمل خارجی موجب شد تا این شرکت تجهیزاتی به پارکینگ بزرگی از ماشین آلات راه سازی تبدیل شود و حتی به زیان بنشیند،به طوری که در 3 ماهه نخست سال90 این شرکت 40 میلیارد تومانی، 243 ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرد.حال آن که این شرکت در سال89 تنها 1 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود و پیش بینی سود شرکت برای سال 90 نیز مبلغ 29 ریال به ازای هر سهم بوده است.

پس از آن که عطاریان نتوانست اقساط خرید هپکو را پرداخت کند خصوصی سازی در آن زمان بر اساس آگهی منتشرشده اقدام به حراج کردن بلوک 241 میلیون و 544 هزار و 160 سهمی هپکو کرد، بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی ایران روز پنجم شهریورماه سال 1390 در بورس تهران عرضه شد و پس از مدت حدود 6 سال هیدرو اطلس مالک جدید این شرکت شد.  

در حال حاضر شرکت هیدرو اطلس پس از خریداری بلوک 60.72 درصد به عنوان سهامدار عمده این شرکت از مرداد ماه عملا وارد مجموعه شده است. این شرکت در اواخر تیر سال جاری اقدام به برگزاری مجمع عادی به طور فوق العاده نمود و هیئت مدیره جدید خود را معرفی کرد. شرکت های مهندسی و تولید و ماشین آلات هپکو اراک، شرکت فرتاک ماشین،شرکت خدمات تجهیزات سنگین همگام،شرکت مهندسی و قطعات ماشت آلات راهسازی و شرکت هیدرو اطلس به عنوان اعضای حقوقی جدید این شرکت انتخاب شدند.

هپکو با مشکلات عدیده ای که داشت اخیرا با اعتراضات کارگری روبرو شد به طوری که برخی اعضای هیئت دولت به منظور حل و فصل ماجرا مستقیم وارد کار شدند و قول خرید 3000 دستگاه از تولیدات هپکو را دادند قراردادی که ظاهرا قرار است 5 ساله باشد. در این حین شایعه تغییر سهامدار عمده و ابطال معامله  نیزشنیده شد.

سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی درباره این موضوع به بورس24 گفت: قاعدتا نمی توان با وقوع هر موضوعی سریعا بخواهیم خرید را به هم بزنیم و این روال سازمان نیست، خریدار باید به تعهدات خود  عمل بکند و سازمان هم در تلاش است تا خریدار تعهدات خود را عملیاتی کند. در حال حاضر بحث فروش مطرح نیست و هپکو را با وکالت واگذار کردیم، این مزایده اولین واگذاری این شرکت نبود و با توجه به عدم انجام تعهدات خریدار اولیه، هیدور اطلس ورود کرد. در حال حاضر بحث این که خریدار را عوض کنیم و مجدد شرکت را واگذار کنیم نیست.

سهامدار جدید : از هپکو کنار نمی رویم

اسداله احمد پور مدیر عامل شرکت هیدرو اطلس سهامدار عمده هپکو در خصوص شایعات و برنامه های آتی خود به بورس24 گفت:اساسا شایعات زیاد اهمیتی ندارد و تغییر سهامدار عمده وجود ندارد، پاسخگویی به این شایعات به خود شایعه پراکنان مربوط است و ساخته وپرداخته خیال برخی افراد است.

وی درباره برنامه دولت برای خرید سه هزار دستگاه ماشین آلات از هپکو گفت: این موضوع جدیدی نیست و مدتی است که رایزنی ها برای انجام این کار در حال اجراست مذاکرات برای عملیاتی شدن این موضوع در حال انجام است و در تلاش هستیم تا قرارداد با دولت را نهایی کنیم.

احمدپور در خصوص زمان عملیاتی شدن این قرارداد گفت: در تلاش هستیم  اما عملیاتی شدن این امر در اختیار دولت است، طرف قرارداد دولت است و دولت باید قرارداد را عملیاتی کند، ما صرفا می توانیم پیگیری کنیم تا موضوع تسریع شود.

مدیر عامل هیدور اطلس در خصوص اقداماتی که از زمان ورود این شرکت به هپکو انجام شده است گفت: قاعدتا هپکو با مشکلات زیادی روبرو بود و در این مدت کوتاه که وارد شرکت شدیم کارهای مهمی انجام شده است، در گام اول همین که حساب های مسدود شرکت باز شده است، اقدام مهمی است. در ابتدای امر باید ارتباطات بانکی اصلاح می شد، به این دلیل که عمده فعالیت های ما با سیستم بانکی است، قرارداد ها نیازمند صمانت نامه است و باید از طریق بانک ضمانت نامه صادر شود،  تمام عملکردهای مالی از طریق بانک است، در گام اول شرایطی را مهیا کردیم تا حساب های مسدود شرکت بازگشائی شود. 

وی ادامه داد در گام بعدی باید بدهی های  شرکت تسویه شود،بنابراین برنامه افزایش سرمایه را با جدیت دنبال می کنیم.

احمد پور ادامه داد: افزایش سرمایه در حال انجام است، در خواست را به خصوصی سازی ارائه کردیم. بر اساس قانون خصوصی سازی بر اقداماتی که انجام می شود نظارت دارد و در ابتدا باید مجوز را از خصوصی سازی اخذ کنیم ، امیدواریم به زودی مجوز افزایش سرمایه را دریافت کنیم.

وی در مورد رقم افزایش سرمایه گفت: شرکت به حداقل 1000میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز دارد، در حال حاضر حدود 800 میلیارد تومان بدهی هپکو است و همانطور که می دانید برای افزایش سرمایه باید دلایل اعلام شود و با توجه به این حجم از بدهی و نیاز به سرمایه درگردش حداقل 1000میلیارد تومان نیاز است، منتظر مجوز خصوصی سازی هستیم. افزایش سرمایه از محل آورده خواهد بود و در تلاشیم تا این افزایش سرمایه در سال جاری عملیاتی شود آمادگی کامل برای این کار را داریم و منتظر مجوز ها هستیم .

احمد پور ادامه داد: برای یک سال و نیم آینده برنامه داریم و وضعیت شرکت با ثبات خواهد شد. به منظور بازاریابی و فروش برنامه داریم و با تمام شرکت های خصوصی و دولتی که قبلا با هپکو همکاری داشتند مذاکره کردیم و 1185 دستگاه ماشین آلات را در برنامه فروش داریم، البته علاوه بر 3000 دستگاه وعده داده شده از سوی دولت

وی در خصوص مشکلات کارگری هم گفت: بسیاری از مشکلات کارگری برطرف شده است و بخشی از این موضوع هم که باقی مانده در مسیر برطرف شدن است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24