Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رئیس خانه معدن از پیگیری اختصاص فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری بابت نوسازی ماشین‌آلات معدنی خبر داد و در مورد افزایش تعرفه واردات تجهیزات معدنی برای حمایت از هپکو، گفت: هپکو تولیدکننده پراید و پیکان نیست، بلکه تولیدش باید رقابتی باشد.

پاسخ رئیس خانه معدن به سوالی درباره افزایش تعرفه واردات تجهیزات معدنی برای حمایت از هپکو

به گزارش بورس24 ، محمدرضا بهرامن در یک نشست خبری اظهار داشت: عمده تجهیزات معادن کشور نیاز به بازسازی دارند که در این راستا مذاکراتی را با دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان توسعه معادن برای اختصاص فاینانس به معدنکاران با پایین‌ترین نرخ داشته‌ایم.

وی ادامه داد: آخرین نوسازی ماشین‌آلات معدنی مربوط به سال ۸۰ بوده است و اگر تجهیزات معدنی کشور بازسازی نشوند، امکان توسعه در این بخش را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نیاز کشور در مرحله اول برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، افزود: صندوق بیمه می‌تواند نقش مهمی در اختصاص تسهیلات به معدنکاران داشته باشد و در حال حاضر علی‌رغم قانونی بودن پذیرش پروانه معادن به عنوان وثیقه، بانک‌ها به این مسئله توجه نمی‌کنند.

بهرامن تصریح کرد: اگر سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان باشد، فعالیت این صندوق توجیه نخواهد داشت، اما اگر به این رقم برسد امکان پوشش ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز معادن کشور فراهم می‌شود.

وی، نوسازی ماشین‌آلات معدنی را لازمه کاهش قیمت تمام‌شده تولید مواد معدنی به ویژه در معادن کوچک و متوسط دانست و گفت: از طرف خانه معدن پیشنهادی را مطرح کردیم تا ۵۰۰ معدن کشور که فعالیت آنها متوقف است، در اختیارمان قرار گیرد و این معادن احیا شوند تا حداقل ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد مورد استقبال دولت و مجلس قرار گرفته است، اضافه کرد: در سازمان توسعه معادن نیز یک تیم اجرایی برای این مسئله شکل گرفته است.

* نامه‌نگاری با رئیس بانک مرکزی برای پذیرش پروانه معادن به عنوان وثیقه

رئیس خانه معدن در ادامه با اشاره به نامه‌نگاری معاون اقتصادی وزیر کشور با رئیس‌ کل بانک مرکزی در مورد پذیرش پروانه معادن به عنوان وثیقه نزد بانک‌ها، افزود: این نامه هفته گذشته ارسال شده که البته هنوز بانک مرکزی پاسخی به آن نداده است.

وی همچنین با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذرای بلند مدت در بخش معدن نیازمند ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی برای یک دوره ۲۵ ساله اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و باید قوانین محکمی برای جذب آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به پیگیری استانداردسازی قراردادهای معدنی، گفت: در انعقاد قراردادهای معدنی باید تابع استانداردسازی باشیم تا این قراردادها به صورت سلیقه‌ای منعقد نشوند. به همین دلیل نشست‌هایی را در این زمینه داشته‌ایم تا قراردادها استانداردسازی شوند.

* شرایط نامناسب ایمنی در ۷۰ درصد معادن زغال سنگ

بهرامن در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۳ معدن زغال‌ سنگ در کشور در حال بهره‌برداری است، گفت: ۷۰ درصد این معادن شرایط مطلوب ایمنی را ندارند و نیازمند بهبود وضعیت هستند که البته یکسری نوسازی در معادن زغال‌ سنگ نیز صورت گرفت.

وی از تدوین دو بسته حمایتی برای معادن زغال‌ سنگ خبر داد و تصریح کرد: سند ایمنی در معادن زغال‌ سنگ و همچنین حمایت یارانه‌ای از این معادن آماده شده که به‌ زودی در هیأت دولت مصوب خواهند شد.

* هپکو تولیدکننده پراید یا پیکان نیست، بلکه تولیدش باید رقابتی باشد

وی همچنین در مورد بحث‌های مطرح‌ شده مبنی بر افزایش تعرفه واردات ماشین‌ آلات معدنی به کشور به منظور حمایت از شرکت هپکو، اظهار داشت: هپکو باید قبلاً نوسازی می‌شد، در این صورت امروز برند خوبی در کشور داشتیم. این شرکت قبلاً حرکت رو به جلویی داشت، اما از ۶ سال پیش با تشدید تحریم‌ها، استراتژی هپکو نیز تغییر کرد و در حال حاضر به مشکل برخورده است.

رئیس خانه معدن با تأکید بر اینکه هپکو یک سرمایه ملی است ولی به خاطر آن نباید بخش تولید کشور را درگیر کنیم، گفت: هپکو تولیدکننده پراید یا پیکان نیست، بلکه ماشین‌آلاتی تولید می‌کند که اگر رقابتی نباشند نمی‌توانند وارد خط تولید معادن شوند.

وی ادامه داد: در تجهیز ماشین‌ آلات معادن وجود نگاه تعرفه‌ای، یک سم محسوب می‌شود و این بخش را فلج خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ماشین‌ آلات معدنی در ایران همچنان جزء گروه خودرو محسوب می‌شوند و در کمیسیون ماده یک برای تعرفه واردات آن تصمیم‌گیری می‌شود، در حالی‌ که تجهیزات معدنی، خودروی سواری نیستند که در گاراژ پارک شوند، بلکه در خط تولید و بابت اشتغال‌زایی به کار گرفته می‌شوند.

بهرامن با بیان اینکه نمی‌توان با افزایش تعرفه ماشین‌ آلات معدنی به هپکو کمک کرد، گفت: حدود ۱۴ سال قبل در خانه معدن گفتیم که سهام هپکو باید به معدنکاران واگذار شود، ولی حاضر به این کار نشدند و حالا به چنین وضعیتی دچار شده‌ایم.

* برگزاری نمایشگاه ایران کان مین در تهران

وی در پایان از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه ایران کان مین از ۱۳ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۴ روزه، ۱۳۹ شرکت خارجی از کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایتالیا و چین و همچنین ۱۴۶ شرکت ایرانی حضور دارند.

وی، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت را از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه ایران کان مین عنوان کرد و گفت: کمیته معدن و جامعه، کمیته بانوان و کمیته فناوری در این نمایشگاه فعال خواهند بود.

منبع: فارس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24