Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سازمان بورس اوراق بهادار در روزهای اخیر قوانین جدیدی را برای بازار در نظر گرفت که شاید هنوز هم برای بخش عمده ای از فعالان بازار سرمایه دارای ابهاماتی باشد. یکی از این تصمیمات حذف P/E و EPS و در نظر گرفتن آخرین سود واقعی و محقق شده شرکت ها در سال مالی گذشته است. هچنین مقرر شد تا اگر قیمت پایانی سهمی طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت بیش از ٢٠ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد در اولین زمان ممکن نماد آن سهم متوقف و از ناشر درخواست شود تا اطلاعات شفافی درباره علت نوسان قیمت سهم ارایه نماید...

سازمان بورس عجله کرد ؛ بازار سهام آماده این همه تغییر در سیستم افشای اطلاعات نبود / اظهار نظری از مهدی ساسانی

بورس24 : سازمان بورس اوراق بهادار در روزهای اخیر قوانین جدیدی را برای بازار در نظر گرفت که شاید هنوز هم برای بخش عمده ای از فعالان بازار سرمایه دارای ابهاماتی باشد. یکی از این تصمیمات حذف P/E و EPS و در نظر گرفتن آخرین سود واقعی و محقق شده شرکت ها در سال مالی گذشته است. هچنین مقرر شد تا اگر قیمت پایانی سهمی طی 5 روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت بیش از 20 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد در اولین زمان ممکن نماد آن سهم متوقف و از ناشر درخواست شود تا اطلاعات شفافی درباره علت نوسان قیمت سهم ارایه نماید.

حال با توجه به این دستورالعمل ها به نظر می رسد که بازار همچون گذشته به روال خود ادامه می دهد. دست کم آنچه که از ظاهر بازار برمی آید اینگونه است.اما در روزهای اخیر که بازار مجددا روند رو به رشد را آغاز کرده بسیاری از سهم ها صف خرید یا صف فروش بودند. به همین منظور با یکی از کارشناسان خبره بازار به گفت و گو نشستیم تا در ابتدا نظر او را درباره قوانینی که اخیرا برای بازار وضع شده بدانیم و در ادامه بپرسیم که نگاه بازار درباره این دستورالعمل ها چیست؟

معایب دستورالعمل جدید سازمان

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس24 ابراز داشت: برخی از قوانینی که سازمان وضع کرده خوب است اما برخی از آن ها با اشکالاتی همراه است. به عنوان مثال حذف EPS شرکت ها برای بازار ما زود بود و باید در ابتدا زمینه های لازم برای آن فراهم می شد. یا مثلا روش TTM می تواند روش خوبی برای سود شرکت ها باشد اما از آنجایی که مشخص نیست که سود شرکت عملیاتی است یا غیرعملیاتی بنابراین نمی تواند چندان مفید باشد.

او افزود: نسبت قیمت به درآمد یا همان P/E نشان می دهد که بازگشت سرمایه سرمایه گذاران می تواند در دوره چند ساله صورت گیرد. مثلا وقتی پی بر ای شرکتی 5 باشد و در مدت چند سال همین پی بر ای حفظ شود نشان می دهد که بازگشت سرمایه گذاری در آن سهم به دوره 5 ساله نیاز دارد. اما حذف این عامل از بازار در شرایطی که سطح عمومی اطلاعات سرمایه گذاران و به خصوص افراد تازه وارد به بازار پایین است مناسب نیست.

ساسانی تاکید کرد: حدف این عوامل و عدم انتشار وضعیت سودآوری شرکت ها به بازار به این معنی است که آخرین نفری که قرار است اطلاعات را به دست آورد فعالان بازار سرمایه هستند. بنابراین اگر شرکت ها را مجبور کنیم که EPS را در گزارش های خود درج نکنند این موضوع به نشت اطلاعات کمک می کند و رانت اطلاعات را بالا خواهد برد. بنابراین حذف EPS برای بازار ما نمی تواند نکته مثبتی باشد و با در نظر گرفتن سطح اطلاعات فعالان بازار سرمایه این اقدام زودهنگام به نظر می رسد.

بازار طبق روال گذشته در جریان است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به دستورالعمل توقف نمادها پس از 20 درصد نوسان مثبت یا منفی اشاره کرد و گفت: مقرر شده تا هر شرکتی پس از آن که سهامش در بازار سرمایه 20 درصد رشد کرد دلایل رشد را باید اعلام کند. اگر شرکت ها را مجبور به این کار نماییم ممکن است شرکت ها را تشویق کند تا به صورت کلیشه ای اعلام کنند که هیچ اتفاقی رخ نداده یا این که اگر دلیلی وجود دارد را بیان کنند. اما این موضوع با دستورالعمل اول که شرکت ها را از اعلام اطلاعات آینده منع می کرد مغایرت دارد.

وی افزود: اما درباره این که قیمت سهمی پس از 20 درصد افت نیز باید دلایل آن را بیان کند می تواند نکته مثبتی باشد. زیرا برخی از افت قیمت ها حاصل هیجان فعالان بازار سرمایه است و ریشه در وضعیت شرکت ندارد. به رغم این که باید توجه داشت که در هر صورت وقتی اعتمادی به سامانه کدال وجود نداشته باشد به چنین اطلاعاتی نیز نمی توان تکیه کرد اما باز هم می تواند تا حدی مفید باشد.

او در پاسخ به این که در حال حاضر بازار چه ملاک ها و معیارهایی برای سنجش قیمت سهم ها و تصمیم برای تشکیل صف خرید یا فروش شدن آن ها در نظر دارند ، گفت: در حال حاضر تحلیل گران کماکان با روش های قبلی به تجزیه و تحلیل شرکت ها ادامه می دهند و رویه خود را مانند گذشته در پیش گرفته اند. سازمان با انتشار این دستورالعمل ها افزون بر این که پیچیدگی موضوع را بیشتر کرده، دسترسی فعالان و اهالی بازار سرمایه را به اطلاعات کاهش داده و با توجه به پروسه زمان بر درج اطلاعات در کدال در نتیجه احتمال رانت اطلاعاتی را افزایش داده و این موضوع اصلا به نفع بازار نیست.

ساسانی در پایان تاکید کرد: باید توجه داشت که سیل اتفاقاتی که در ماه های پایانی سال 96 در حال وقوع و انجام است با بسترهای فرهنگی فعالان بازار سرمایه هماهنگی ندارد و به نظر می رسد همه این ها تلاشی است برای بالا بردن بیلان کاری سازمان بورس در سال 96!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24