Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یکی از مدیران صندوق های سرمایه گذاری می گوید که دارایی ٢٠ صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بزرگ بازار سرمایه بعد از ابلاغیه های بانک مرکزی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه ١٠ درصد رشد کرده و به ١۴٣ هزار میلیارد تومان رسیده است! عکس العمل مردم به خط و نشان بانک مرکزی درباره «فیکس اینکام» ها باردیگر ناکارآمدی سیاست های اتخاذ شده توسط اداره کننده بازار پول کشور را به نمایش گذاشت!

بی تفاوتی سرمایه گذاران به خط و نشان بانک مرکزی برای صندوق ها / «فیکس اینکام» ها همچنان پرطرفدارند...

بورس24 : اواسط آبان ماه امسال بود که بانک مرکزی دستورالعملی را مبنی بر منع صدور واحدهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت توسط شعب بانک ها صادر کرد. گمانه زنی های اولیه حاکی از آن بود که این ممنوعیت کاهش دارایی های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را به همراه داشته باشد. حال که بیش از دو ماه و نیم از اجرایی شدن این دستورالعمل سپری شده باید دید بانک مرکزی تا چه حد در انفصال ارتباط ایجاد شده مابین صندوق ها و بانک ها موفق عمل کرده و پس از این دستورالعمل چه تغییری در حجم دارایی های صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شده است؟

بار ممنوعیت بر دوش مدیران صندوق هاست

سحر فرهمندی رییس اداره صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین در گفت و گو با بورس24 درباره اثرات ممنوعیت صدور واحدهای سرمایه گذاری در شعب بانک ها ابراز داشت: با توجه به اینکه ابلاغیه منع صدور واحدها در شعب بانک ها مربوط به صندوق های با درآمد ثابت بود در ماه های اخیر تاثیری بر عملکرد صندوق های سهام نداشته زیرا واحدهای این صندوق ها در گذشته نیز از طریق کارگزاری ها ارایه می شد اما در خصوص صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز بعد از این ابلاغیه هیچگونه خللی در روند صدور واحدهای اینگونه صندوق ها ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد: پس از صدور این ممنوعیت این نگرش ایجاد شده بود که در بحث صدور واحدها و جذب منابع مشکلاتی پیش آید اما بررسی وضعیت صندوق های با درآمد ثابت و به خصوص 20 صندوق بزرگ اول با درآمد ثابت دقیقا عکس این نتیجه گیری را اثبات کرده است. به طوری که در انتهای آبان ماه 20 صندوق بزرگ با درآمد ثابت با افزایش 30 درصدی منابع همراه بودند و بعد از آن در ماه های آذر و دی به ترتیب در هر ماه 10 تا 12 درصد رشد منابع داشته اند.

او در ادامه گفت: آمارها نشان می دهد که صدور ممنوعیت صدور واحدها توسط شعب بانک ها برخلاف آنچه انتظار می رفت نتوانسته اختلالی در جذب منابع آن ها به وجود آورد اما شرایط ایجاد شده کار مضاعفی را برای مدیران صندوق ها به دنبال داشته است.

فرهمندی با اشاره به افزایش کار مدیران صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیان داشت: برخی از صندوق ها امور مربوط به صدور واحدها را به صورت اینترنتی انجام می دهند که برای مشتری شرایط راحت تری را به همراه داشته باشد. افزون بر این خود تامین سرمایه ها و کارگزاری ها نیز امور مربوط به ثبت صدور واحدها را انجام می دهند. این مسایل موجب شده تا در بخش احراز هویت مشتریان کار مضاعفی برای مدیران صندوق ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در گذشته که صدور واحدها از طریق شعب بانک ها انجام می گرفت به دلیل تعدد شعب بانک ها کار ثبت و صدور واحدها بین شعب مختلف تقسیم می شد اما با این ممنوعیت و به دلیل این که تامین سرمایه ها شعبی ندارند در حال حاضر ثبت و صدور در یک واحد متمرکز شده است. از طرفی ثبت و صدور واحدها به صورت اینترنتی نیز کار مدیران صندوق ها را دوچندان کرده است.

رییس اداره صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین در ادامه به افزایش شناخت مردم نسبت به صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دو تا سه سال اخیر صندوق های سرمایه گذاری در جامعه نسبت به گذشته بیشتر شناخته شده اند و آشنایی مناسبی در این زمینه ایجاد شده است. از این رو ممنوعیت ایجاد شده به جز کارهای مضاعفی که بر دوش مدیر صندوق ایجاد کرده تاثیر دیگری نداشته است. بنابراین می توان گفت ممنوعیت ثبت و صدور واحدهای صندوق های با درآمد ثابت نه تنها خللی ایجاد نکرده بلکه روند کار این صندوق ها همچون گذشته ادامه دارد.

او اضافه کرد: با توجه به این که در حال حاضر تنها راه صدور واحدها برای مشتری ها از روش های اینترنتی است ، بنابراین صندوق ها تلاش های زیادی را در این زمینه نسبت به گذشته انجام داده و می دهند. زیرا با توجه به این که تامین سرمایه ها شعبه ای ندارند مراجعه حضوری برای مشتریان با سختی هایی همراه شده اما صدور و ابطال واحدها از روش های اینترنتی بسیار راحت تر انجام می شود.

فرهمندی در پایان درباره وضعیت حجم دارایی های صندوق های بزرگ با درآمدثابت در ماه های اخیر اظهار داشت: بررسی حجم دارایی های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت طی ماه های اخیر کاملا گواهی می دهد که ممنوعیت صدور واحدها توسط شعب بانک ها هیچ خللی در صدور این واحدهای سرمایه گذاری ایجاد نکرده است. زیرا حجم دارایی های 20 صندوق سرمایه گذاری بزرگ با درآمد ثابت در پایان مهر ماه 140،000 میلیارد تومان بوده که در پایان آبان ماه به 142،000 میلیارد تومان رسیده است. در پایان آذر ماه حجم دارایی های این صندوق ها به 143،000 میلیارد تومان افزایش یافته و روند افزایشی آن در دی ماه نیز ادامه یافته به طوری که حجم دارایی های 20 صندوق بزرگ با درآمد ثابت در روزهای پایانی دی ماه نسبت به آذر ماه حدود 10 درصد افزایش یافته است.

به اعتقاد وی ، اراده ای در صدور چنین ابلاغیه هایی وجود دارد که به نظر می رسد هدف از اتخاذ چنین تصمیماتی این است تا اتصالی که توسط صندوق ها بین بازار سرمایه و بازار پول ایجاد شده را کاملا از میان بردارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24