Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز معامله ٨٣۵ میلیون سهم سرمایه گذاری ملی ایران موسوم به «ونیکی» توجه شماری از فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده است. «ونیکی» دارای قدیمی ترین کد معاملاتی بورس تحت عنوان «شرک ٠٠١» و دارای سهام مدیریتی در ۴٠ شرکت بورسی و فرابورسی و نفوذ درصدی در ٢٠٠ شرکت سهامی عام امروز یک معامله حدود ١۴۴ میلیارد تومانی را از سرگذراند.اما داستان چیست؟ و این حدود ١٢ درصد سهم «ونیکی» در نماد بازار عمده از پرتفولیوی چه کسی به سبد سهام چه شخصیت حقیقی یا حقوقی منتقل شده است؟

 زلزله در «ونیکی»... !؟

بورس24 : امروز معامله 835 میلیون سهم سرمایه گذاری ملی ایران موسوم به «ونیکی» توجه شماری از فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده است.

«ونیکی» دارای قدیمی ترین کد معاملاتی بورس تحت عنوان «شرک 001» و دارای سهام مدیریتی در 40 شرکت بورسی و فرابورسی و نفوذ درصدی در 200 شرکت سهامی عام امروز یک معامله حدود 144 میلیارد تومانی را از سرگذراند.اما داستان چیست؟ و این حدود 12 درصد سهم «ونیکی» در نماد بازار عمده از پرتفولیوی چه کسی به سبد سهام چه شخصیت حقیقی یا حقوقی منتقل شده است؟

پیگیری های بورس24 حاکی از آن است : به دلیل بدهی مالیاتی مالک شرکت توسعه معادن جنوب به عنوان سهامدار حدود 51 درصد از سهام سرمایه گذاری ملی ایران ، امروز سازمان امور مالیاتی 11.9 درصد از سهام این شرکت سرمایه گذاری با ارزش بازار 1200 میلیارد تومانی را در بورس تهران به حراج گذاشت و صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها این میزان سهم را تصاحب کرد.

اما معامله امروز یک داد و ستد عادی نبود و می توان از آن به عنوان یک تصاحب از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها از آن یاد کرد.با این رخداد مدیریت توسعه معادن جنوب متعلق به (ع م) در «ونیکی» متزلزل می شود و احتمال واگذاری مدیریت کنترلی این شرکت سرمایه گذاری به سایر حقوقی ها و تغییرات گسترده مدیریتی در آن بسیار بالا گمانه زنی می شود.

تا قبل از این معامله حدود ۵۱ درصد از سهام «ونیکی» به توسعه معادن جنوب اختصاص و ایضا شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی (وابسته به خود شرکت) تعلق داشت اما صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها که 14.5 درصد از سهام سرمایه گذاری ملی ایران را در اختیار داشت با خرید امروز ، سهام خود را در «ونیکی» به حدود 27 درصد رساند. اما تغییرات به همین جا ختم نمی شود؛13 درصد از سهام «ونیکی» به بانک مرکزی تعلق دارد و ۴ درصد دیگر هم از آن بانک ملی است.

۱.۲۷ دیگر از سهم این شرکت هم به سرمایه گذاری ایرانیان وابسته به بانک تجارت تعلق دارد.لذا صندوق بانک ها با شرکای استراتژیک خود در صنعت بانکداری مثل بانک مرکزی ، بانک ملی و بانک تجارت که احتمالا ائتلاف با صندوق کارکنان بانک ها را به اتحاد با توسعه معادن جنوب ترجیح می دهند ، می تواند قبضه مدیریتی «ونیکی» را رقم بزند.

لذا اگر معامله امروز در روزهای آینده با پرداخت ارزش معامله از سوی صندوق کارکنان بانک ها قطعی شود سهام مالک اصلی در این شرکت به سطح 39 درصد تقلیل پیدا می کند و مدیریت پرنفوذترین شرکت سرمایه گذاری با حضور مدیریتی در 40 شرکت بورسی و فرابورسی و مالکیت درصدی در حدود 200 شرکت سهامی عام با پرتفویی به ارزش بیش از 2000 میلیارد تومان باردیگر به کنسرسیومی از بانک ها منتقل می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24