Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محسن نظری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس ٢۴ : با وجود این که از ابتدای سال جاری تاکنون بازار رشد زیادی کرده و شاید از نظر برخی رشد بازار حباب به نظر برسد اما واقعیت این است که سهام شرکت های ارزنده هنوز هم جای رشد دارند ، مثل سهام شرکت های سیمانی، فولادی، معدنی، پتروشیمی و البته زغال سنگی ها که هنوز رشد چندانی را تجربه نکرده اند. باید توجه داشت که بسیاری از سهم ها به سقف های خود قیمتی رسیده اند و رشد بیشتر برای آن ها توجیه ندارد اما سهم های ارزنده زیادی در بازار وجود دارند که با توجه به شرایط و پتانسیل هایی که دارند هنوز هم جای رشد دارند. سهام شرکت هایی که آینده ای داشته باشند و به خصوص شرکت های صادرات محور از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه محسوب می شوند.

چه صنایعی در بورس همچنان جای رشد دارند...!؟

بورس24 : وضعیت کلی اقتصاد به مرحله ای رسیده که شاید یکی از مهم ترین دغدغه های سرمایه گذاران انتخاب بهترین هدف جهت سرمایه گذاری است. نرخ های سکه و دلار به محدوده ای نزدیک شده که فرمول های اقتصادی بازگو کننده این است که با حباب زیادی همراه هستند. بنابراین سرمایه گذار برای خرید سکه 5 میلیون تومانی و دلار 18 و حتی 20 هزار تومانی قطعا تردیدهایی به دل راه خواهد داد. بازار مسکن هم که به قدرت خرید بالایی نیاز دارد و آمار معاملات این بازار نشان می دهد که قدرت خرید وجود ندارد.

بنابراین مردم عادی باید پول های خود را در کدام بازار سرمایه گذاری کنند؟ آیا بازاری جذاب تر از بازار بورس وجود دارد که سرمایه گذاران بتوانند با هر میزان از نقدینگی که در اختیار دارند سهام شرکت های بسیار ارزشمند را خریداری کنند؟ مثلا فردی با 20 میلیون تومان پول نقد می تواند به راحتی سهامدار شرکت های ارزنده و بزرگی مانند پتروشیمی ها، فولادی ها و معدنی ها شود. شرکت هایی که نه تنها به واسطه افزایش تولید و فروش و رشد سودآوری این روزها نور چشمی بازار هستند بلکه به دلیل تاثیر پذیری ارزش دارایی های خود از رشد نرخ دلار در کانون توجهات قرار گرفته اند.

اما با این حال در پی رشد اخیر بازار و صعود شاخص به ارتفاع 180 هزار واحدی بحث اشتباهی از سوی برخی شنیده می شود که به حبابی بودن بازار سرمایه و قیمت سهام شرکت ها اشاره دارد. واقعیت این است که طی یک سال گذشته بهای دلار بیش از 400 درصد افزایش یافته و سهام بسیاری از شرکت ها نیز به دلیل افزایش ارزش جایگزینی رشد کرده است.

ارزش جایگزینی به زبان ساده به این معناست که ارزش کنونی کارخانه های سیمانی با ظرفیت یک میلیون تنی در بورس اوراق بهادار حداکثر 100 میلیارد تومان است. این در حالی است که اگر قرار باشد کارخانه جدیدی با همان ظرفیت یک میلیون تن احداث شود بر اساس ارز 4200 تومانی ارزش آن برابر با 600 میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین با توجه به این موضوع سهام شرکت های سیمانی و بسیاری از شرکت هایی که ارزش جایگزینی آن ها افزایش یافته جای رشد دارند و افزایش نرخ آن ها کاملا منطقی است. زیرا بخش عمده ای از این شرکت ها وابسته به تجهیزاتی هستند که عمدتا هم وارداتی است.

بازار هنوز جای رشد دارد

محسن نظری کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت اخیر بازار سرمایه به بورس24 گفت: در حال حاضر بازار در وضعیت حساسی قرار گرفته است. شرایط کلی بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون افزایشی بوده و در این میان سهام برخی از شرکت هایی که حتی هیچگونه تولیدی نداشتند و در مرحله ورشکستگی قرار دارند تحت تاثیر جو عمومی بازار رشد کرده اند.

وی در ادامه به برخی از سهم هایی که به ناحق رشد کرده اند اشاره کرد و گفت:برخی از شرکت ها مانند ایتالران هیچ دلیلی برای رشد نداشتند اما برخی از شرایط عمومی بازار سرمایه بهره برده و آن ها را با افزایش همراه ساختند. مثلا سهم کارخانه فارسیت درود که مدیران این شرکت رسما شفاف سازی کرده اند که شرکت هیچ برنامه ای جهت تولید ندارد و حتی سهامدار عمده نیز از این سهم خارج شده اما دیدیم که رشد قیمتی چشمگیری را تجربه کرد.

او اضافه کرد: متاسفانه زمانی که جو فعلی بازار فروکش کند ، معامله گرانی که اقدام به خرید چنین سهم هایی کرده اند باقی می مانند با اوراق بهادار سهام شرکتی که ارزشی ندارد.

سهم های ارزنده را از غیر ارزنده تشخیص دهید

این کارشناس بازار تصریح کرد: اما در مقابل بسیاری از سهم ها مانند پتروشیمی ها، معدنی ها و فولادی ها در ماه های اخیر رشد قیمت هایی را تجربه کردند که کاملا منطقی بود. رشد قیمت دلار بر روی نرخ فروش محصولات این شرکت ها تاثیر گذاشت و در نتیجه سودآوری آن ها افزایش یافت. از طرفی افزایش نرخ دلار و رشد تورم موجب رشد ارزش جایگزینی این شرکت ها شد و سهام آن ها را بیش از پیش ارزشمند جلوه داد.

نظری در ادامه به صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: در خصوص رشد ارزش جایگزینی شرکت ها بهترین نمونه ای که می توان مثال زد شرکت های سیمانی هستند. شرکت هایی که در گذشته احداث شده اند و در سال های اخیر نیز به دلایلی همچون کاهش تقاضا با مشکلات فروش مواجه بودند و از لحاظ سودآوری شرایط مطلوبی نداشتند. حالا از یک سو افزایش نرخ دلار به رشد سود آن ها کمک کرده و از سوی دیگر ارزش جایگزینی آن ها چند برابر کرده است. همانطور که شاهد بودیم سهام سیمانی اخیرا رشد خوبی را تجربه کردند و پیش بینی می شود که در بلند مدت این شرایط تداوم یابد.

او بیان داشت: با وجود این که از ابتدای سال جاری تاکنون بازار رشد زیادی کرده و شاید از نظر برخی رشد بازار حباب به نظر برسد اما واقعیت این است که سهام شرکت های ارزنده هنوز هم جای رشد دارند ، مثل سهام شرکت های سیمانی، فولادی، معدنی، پتروشیمی و البته زغال سنگی ها که هنوز رشد چندانی را تجربه نکرده اند.

نظری در پایان تاکید کرد: باید توجه داشت که بسیاری از سهم ها به سقف های خود قیمتی رسیده اند و رشد بیشتر برای آن ها توجیه ندارد اما سهم های ارزنده زیادی در بازار وجود دارند که با توجه به شرایط و پتانسیل هایی که دارند هنوز هم جای رشد دارند. سهام شرکت هایی که آینده ای داشته باشند و به خصوص شرکت های صادرات محور از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه محسوب می شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24