Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

متولیان بازار سرمایه باید برنامه مدون و منظمی را برای افراد تازه وارد از طریق شرکت های کارگزاری ارائه کنند، به طوری که صرفا اخذ فرم اقرار نامه پذیرش ریسک بازار پایه و قرار دادن چند شفاف سازی در سامانه کدال از طرف مدیران این شرکت ها کافی نباشد.

محدودیت در معاملات بازار پایه باید زودتر از این‌ها اعمال می‌شد

بورس24 : تغییرات جدید در خصوص قوانین بازار پایه، مباحث بسیاری را به دنبال داشته است. برخی از فعالان و کارشناسان معتقدند باید زودتر از این ها این تغییرات اعمال می شد و برخی دیگر نیز می گویند مقابل ضرر را هر موقع بگیری منفعت است و هنوز برای اعمال محدودیت در بازار پایه دیر نشده است. البته نظراتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه بالاخره افراد سودجو از همین محدودیت ها نیز راه خود را باز خواهند کرد و به سودهای کلان مورد نظر خود خواهند رسید. داود محمدی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که این محدودیت ها باید زودتر از این ها اعمال می شد و از سویی نظارت ها نیز بر بازار سرمایه باید دو چندان شود.

داود محمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص قوانین جدید بازار پایه و اینکه اجرای آن چه آثار و تبعاتی می تواند بر بازار سرمایه کشور داشته باشد گفت: چندی پیش در جلسه ای که با هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار داشتیم تاکید کردم چنانچه در خصوص بازار سرمایه تصمیم جدی اتخاذ نشود می تواند به سهامدارانی که بدون تحلیل و آگاهی و به قصد کسب سودهای بالا و زود هنگام وارد بازار سرمایه می شوند، زیان سنگینی وارد آورد، چرا که شرکت هایی که در بازار پایه وجود دارند به هیچ عنوان مرحله پذیرش فرابورس را طی نکرده و یا شرکت هایی هستند که از بازار بورس اخراج شده اند. علاوه بر این، اینگونه شرکت ها از شفافیت لازم و کافی هم برخوردار نیستند.

او در ادامه تصریح کرد: از سویی به دلیل کوچک بودن سرمایه، دارای ریسک بالایی بوده و یا در حال حاضر با زیان چند برابر سرمایه اسمی رو به رو هستند و چه بسا برخی از آن ها هنوز به مرحله تولید نرسیده اند. بنابر این سیاست گذاران بازار سرمایه باید از چند ماه پیش نسبت به ایجاد محدودیت در این بازار اقدام می کردند. با گسترش شبکه های مجازی و افزایش فعالیت سفته بازان، افراد سودجو با ایجاد کانال هایی در شبکه مجازی و اقدام به عضو گیری و هدایت سهامداران به خرید سهام خاصی که خود قبلا آن را خریداری کرده بودند می کنند. آن ها بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران سعی در کسب سودهای غیر متعارف در این نوع سهام که از آن به عنوان سهام پروژه ای یاد می کنیم دارند. حتی تعدادی از این کانال ها به طور ویژه فعالیت کرده و مبالغی را از سهامداران جهت ارائه سیگنال دریافت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متولیان بازار سرمایه باید برنامه مدون و منظمی را برای افراد تازه وارد از طریق شرکت های کارگزاری ارائه کنند، به طوری که صرفا اخذ فرم اقرار نامه پذیرش ریسک بازار پایه و قرار دادن چند شفاف سازی در سامانه کدال از طرف مدیران این شرکت ها کافی نباشد. آن ها باید با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به حضور مردم و افزایش سطح آگاهی سهامداران و یادگیری مستمر فعالین بازار سرمایه اقدام نمایند. همچنین با پیگیری های نامحسوس از فعالیت افراد سودجو که با اقدامات فریبکارانه موجب زیان سهامداران و ایجاد بدبینی در بازار سرمایه می شود برخورد لازم انجام گیرد.

او با بیان اینکه صنایع سود آور با بنیاد قوی در بازار بورس وجود دارد که می تواند با ورود و تشکیل سبد در این شرکت ها در میان مدت سود قابل توجهی کسب نمایند افزود: از جمله این صنایع و شرکت ها می توان به صنایع پتروشیمی، معدنی، فلزات، دارویی، نیروگاهی و پالایشگاهی اشاره کرد که با توجه به گزارش های ارسالی سال 97 و پنج ماهه سال جاری عملکرد قابل توجهی داشته اند.

محمدی همچنین در خصوص رشدهای اخیر بازار بورس و آینده بازار سرمایه افزود: با توجه به نقدینگی موجود در کشور و عملکرد قابل توجه بانک مرکزی در خصوص ثبات نرخ ارز و کنترل بانک ها و مدیریت فعال رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و عدم جذابیت بازارهای رقیب از جمله طلا، سکه، مسکن و خودرو به دلیل رشد در ماه های قبل، بازار سرمایه می تواند در ماه های آینده رشدهای بالاتری را در صنایع پر پتانسیل داشته باشد که متولیان بازار سرمایه کشور باید از این فرصت عظیم در جهت هدایت نقدینگی به سمت تولید و خصوصی سازی و تایمن مالی اقدام نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24