Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حال حاضر نقدینگی واحد‌های تولیدی به یک سوم کاهش یافته و خودکفایی در این شرایط سرمایه بر است.

مشکل اصلی صنعت ساخت قطعات خودرو؛ نقدینگی شرکت ها به یک سوم کاهش یافت

بورس24 : در حال حاضر نقدینگی واحد‌های تولیدی به یک سوم کاهش یافته و خودکفایی در این شرایط سرمایه بر است.

بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص داخلی سازی قطعات خودرو تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد قطعات خودرو، داخلی و ۸۵ درصد وارداتی است.

وی درباره نارضایتی مشتریان از کیفیت قطعات داخلی بیان کرد: باید دید هر قطعه از کجا و از چه توزیع کننده‌ای خریداری شده است. در واقع همه هجمه کیفیت و قیمت ، تنها روی قطعه سازان است درحالی که شبکه تامین مواد اولیه بر روی کیفیت و قیمت تاثیر می‌گذارد.

بیگلو ادامه داد: بسیاری از زیر مجموعه ها و مواد اولیه قطعه در داخل تولید نمی‌شود. چرا باید در کشوری که نفت، گاز و پتروشیمی فراوان وجود دارد مواد اولیه‌ای همچون پلی امید وارداتی باشد. ۲۵ درصد ارزبری خودرو مربوط به ورق بدنه می‌شود این اشکال از کجاست که این ماده اولیه ارز بر هنوز تولید داخلی نشده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: مشکل مهم قطعه سازان، نقدینگی است. در حال حاضر نقدینگی واحد‌ها به یک سوم کاهش یافته و خودکفایی در این شرایط سرمایه بر است.

بیگلو بیان کرد: صنعت قطعه و خودرو ویترین صنعت کشور است. خودکفایی صد درصدی در تولید قطعات امکان پذیر نیست، اما هدف این است که در شرایط کنونی تحریم به حداقل وابستگی برسیم.

او ادامه داد: صنعت و تولید نیاز به ثبات در تامین مواد اولیه و محیط کار دارد.

بیگلو اظهار کرد: در کشور غنی هستیم چرا تولیدکنندگان باید آهن مس آلومینیوم با نرخ جهانی دلار خریداری کنند. وضعیت سود بانکی که قابل قیاس با کشور‌های توسعه یافته نیست تنها در قیمت دستمزد کارگری مزیت داریم که آن هم با هزینه‌های تولید همپوشانی می‌شود.

در ادامه باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تصمیم باید بر اساس داشته‌ها باشد و بعد از برآورد این پتانسیل ها، دورنمای صنعت خودرو ترسیم می‌شد، اما در استراتژی صنعت خودرو حرف‌هایی زده شده و دورنمایی در افق ۱۴۰۴ طرح شده که اکنون که نزدیک به این سال هستیم فاصله زیادی با اهداف داریم.

وی افزود: فاز اول خودکفایی، ترسیم راهبرد و برآورد مزیت است. یکی از اشتباهات استراتژیک این بود که زمینه برای داخلی سازی مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی همچون ورق بدنه ایجاد نشده است. باید یک ریل گذاری مناسب برای داخلی سازی تمام زیر مجموعه قطعات خودرو انجام گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر داشتن راهبرد مشخص، افزود: کشوری که موشک نقطه زن می‌سازد چرا نتواند خودرو خوب بسازد.

باستانی گفت: ما مزیت نسبی داریم و راهبرد ما باید بر محور صادرات قطعه باشد. باید اعتقاد داشته باشیم که می‌توانیم انجام دهیم و قطعه ساز را بر اساس مزیت‌های منطقه توانمند کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت نفت و گاز و پتروشیمی کشور، ما باید بتوانیم قطعات تمام خودرو‌های جهان را در کشور تولید کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید با محوریت صادرات، قطعه ساز را توانمند کنیم. قطعه ساز اگر بتواند تکنولوژی تولید به روزی داشته باشد، صنعت خودرو قوی تری خواهیم داشت.

باستانی بیان کرد: با تشکیل میز‌های تخصصی تعمیق ساخت داخل قطعات، شروع بسیار خوبی در این حوزه شده که باید ادامه پیدا کند. اگر سال ۹۲ بعد از تحریم‌ها همان مسیر را ادامه می‌دادیم الان وضعیت بهتر داشتیم.

در ادامه مفیدی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت در ارتباط تلفنی گفت: پویش ساخت داخل ادامه خواهد داشت و سهم قطعات خودرو در این پویش چشمگیر است.

مفیدی افزود: در بخش خودرو راهبرد مشخص داریم، اما در پیگیری بخشی از برنامه هایی که تنظیم می شود، دچار ضعف هستیم.

او تاکید کرد: امسال تعمیق داخلی سازی قطعات ساخت داخل که زیرمجموعه‌های آن وارداتی است در دستور کار قرار دارد که طبق این راهبرد باید ۷۰ درصد زیر مجموعه این قطعات باید ساخت داخل باشد تا درشرایط خاص دچار مشکل نشویم.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به برگزاری میز تخصصی تعمیق ساخت داخل قطعات تصریح کرد:در ۵ حوزه دیگر صنعتی، چنین میز‌های تخصصی برای پیگیری امور و رفع مشکلات برگزار خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24