Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

یقینا یکی از دغدغه های سهامداران دریافت سود مجامع است. برخی از شرکت ها از سهامداران خود می خواهند که شماره حساب بانکی که مورد نظر شرکت یا ناشر است را به همراه نامه درخواست دریافت سود سهام به شرکت اعلام کنند که البته ممکن است این سهامداران در بانک مورد نظر شرکت ها شماره حساب نداشته باشند و نیاز به افتتاح حساب در بانک مورد نظر است که قطعا پروسه زمان بری است...

چرا سپرده گذاری مرکزی سود مجامع شرکت ها را مستقیما و از طریق سامانه سجام واریز نمی کند؟

بورس24 : یقینا یکی از دغدغه های سهامداران دریافت سود مجامع است. برخی از شرکت ها از سهامداران خود می خواهند که شماره حساب بانکی که مورد نظر شرکت یا ناشر است را به همراه نامه درخواست دریافت سود سهام به شرکت اعلام کنند که البته ممکن است این سهامداران در بانک مورد نظر شرکت ها شماره حساب نداشته باشند و نیاز به افتتاح حساب در بانک مورد نظر است که قطعا پروسه زمان بری است. برخی دیگر از شرکت ها نیز از سهامداران خود می خواهند تا در بازه زمانی که اعلام می کنند با مدارک شناسایی لازم به بانک مورد نظر مراجعه نموده و سود سهام خود را دریافت کنند که این روش نیز زمان بر است. اما شرکت سپرده گذاری مرکزی راه حل کاربردی برای این رفع اینگونه دردسرها یافته است.

کافی است تا سهامداران در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شوند. در پروسه ثبت نام لازم است تا سهامدار یک شماره حساب را برای دریافت سود سهام در سامانه سجام به ثبت برساند و از این طریق می تواند بدون هیچگونه دغدغه ای در زمان مشخص شاهد واریز سود سهام شرکت های گوناگون که هر ساله در آن ها سهامدار است به شماره حسابی که یکبار به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده، باشد.

از زمان اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی و اقدام سهامداران برای ثبت نام در این سامانه زمان زیادی سپری شده اما هنوز از واریز سود از طریق این سامانه خبری نیست و سهامداران همچنان باید از روش های قدیمی برای دریافت سود سهام خود اقدام کنند. این در حالی است که شرکت سپرده گذاری مرکزی در مرحله ثبت نام سهامداران از هر یک از آن ها مبلغ 10 هزار تومان بابت ارائه این خدمات دریافت کرده که قطعا رقم بالایی را برای شرکت سپرده گذاری به همراه داشته تا بتواند نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه سجام اقدام کند و هزینه های مربوط به آن را بپردازد. پس چرا هنوز سامانه سجام فعالیت گسترده ای برای پرداخت سود سهام شرکت ها به سهامدارانشان نداشته و صرفا به دو شرکت آن هم به صورت آزمایشی بسنده کرده است؟

سهامداران دو شرکت سود مجامع خود را از طریق سجام دریافت کرده اند / به دنبال توزیع سود 100 درصدی شرکت ها از طریق سجام هستیم

حسین فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره آخرین وضعیت پرداخت سود سهام از طریق این سامانه ابراز داشت: در حال حاضر این سامانه به صورت آزمایشی راه اندازی شده و تا کنون سود سهام دو شرکت بورس انرژی و قند نیشابور از طریق این سامانه به سهامداران دو شرکت پرداخت شده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی برنامه ریزی های لازم را انجام داده تا سامانه جامع توزیع سود به 100 درصد شرکت ها و ناشران در سال جاری نفوذ کند.

وی افزود: پیش از این توزیع سود سهامداران شرکت ها به صورت دستی و با هزینه و زمان زیادی انجام می شد که البته اشتباهات انسانی نیز در این میان وجود داشت. از این رو سپرده گذاری مرکزی برنامه توزیع مکانیزه سود سهامداران را در دستور کار خود قرار داد.

او اضافه کرد: بر اساس سامانه جدید لازم نیست که هیچ سهامداری برای دریافت سود سهام خود به هیچ شرکتی مراجعه کند یا شماره حساب ویژه ای را برای شرکتی خاص اعلام نماید. در واقع سهامدار بودن برای دریافت سود کافی است.

حضور الکترونیکی سهامداران در مجامع

فهیمی در ادامه به موضوع حضور الکترونیکی سهامداران در مجامع شرکت ها اشاره کرد و گفت: سامانه ای به بهره برداری رسیده که به وسیله آن امکان حضور الکترونیکی سهامداران در مجامع شرکت ها اعم از مجامع عادی و فوق العاده و همچنین رای دهی الکترونیکی توسط سهامداران برای اولین بار فراهم شده است. این سامانه طی چند ماه آینده به صورت عملیاتی به بهره برداری خواهد رسید. این امر از یک سو مزیت افزایش کارایی شرکت ها را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر سهامداران این امکان را خواهند داشت که نسبت به عملکرد مدیران شرکت ها نظارت بیشتری داشته باشند.

منتظر موافقت هیات مدیره سازمان بورس هستیم

در همین رابطه نعمتی مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی به خبرنگار بورس24 گفت: اموری که مربوط به دریافت سود سهامداران از طریق سامانه سجام است انجام شده و سامانه مورد نظر نیز آماده است. در حال حاضر منتظر تصویب هیات مدیره هستیم تا مصوبه مربوطه را به شرکت ها ابلاغ نماید.

او درباره زمان اجرایی شدن و عملیاتی شدن این سامانه برای کلیه شرکت ها تصریح کرد: در واقع موضوعی که مطرح است تمایل کلیه شرکت هاست. شرکت ها باید تمایل داشته باشند تا سود سهام را از طریق سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی به سهامداران خود پرداخت کنند. البته در حال حاضر الزامی برای شرکت ها نسبت به انجام این امر وجود ندارد اما سپرده گذاری مرکزی مذاکراتی را انجام داده که در صورت موافقت سازمان بورس واریز سود سهامداران از طریق سپرده گذاری مرکزی انجام شود.

از نعمتی پرسیدیم چه دلیلی وجود دارد تا شرکت ها احتمالا با پرداخت سود سهامداران از طریق شرکت سپرده گذاری موافق نباشند؟ وی پاسخ داد: در حال حاضر بر اساس قانون تجارت شرکت ها 8 ماه فرصت دارند تا سود سهام خود را به سهامداران پرداخت کنند. در این شرایط ممکن است بسیاری از سهامداران دیرتر از موعد تعیین شده نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کنند و با توجه به این که مبالغ مورد نظر در حساب شرکت ها باقی می ماند می تواند برای آن ها منافعی را به همراه داشته باشد. اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سپرده گذاری مرکزی، پس از آن که شرکت ها سود سهامداران خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نمایند، سپرده گذاری مرکزی موظف است حداکثر تا 24 ساعت کاری بعد از زمان واریز شرکت ها، مبالغ مورد نظر را به همان شماره حسابی که سهامداران در هنگام ثبت نام در سامانه سجام معرفی و اعلام کرده اند، واریز نماید.

او تاکید کرد: بنابراین لازمه عملیاتی شدن این پروژه ترغیب شرکت ها به انجام آن است. در همین راستا شرکت سپرده گذاری مرکزی طرحی را به هیات مدیره سازمان بورس ارائه کرده که در صورت موافقت سازمان این پروژه برای همه شرکت ها عملیاتی خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی در ادامه اذعان داشت: به طور قطع شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال حاضر آمادگی لازم را جهت واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام دارد و به محض این که سازمان بورس مصوبه مورد نظر را به سپرده گذاری و همچنین به کلیه شرکت ها ابلاغ کند ما آمادگی انجام آن را داریم. در واقع یکی از برنامه های سال 98 شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • ساسان ادریسی
    ساسان ادریسی

    دریافت ۱۰۰ تومان ارزش اسمی حق تقدم سهام ها ازطریق این سامانه انجام شود.

    4 سال پیش
  • ساسان ادریسی
    ساسان ادریسی

    رای گیری مجازی در مجامع عادی سالانه شرکت ها ازطریق این سامانه انجام شود

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24