Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

آخرین روزهای سال ۹۸ دو خودروساز بزرگ کشور در حال تدارک برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هستند. اقدامی که نه به سودسازی این شرکت ها منجر خواهد شد و نه نقدینگی را وارد کسب و کارشان خواهد کرد.

تجدید ارزیابی خودروسازان چاره کار نیست؛ باید قیمت‌ها آزاد شود

بورس24 : آخرین روزهای سال ۹۸ دو خودروساز بزرگ کشور در حال تدارک برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هستند. اقدامی که نه به سودسازی این شرکت ها منجر خواهد شد و نه نقدینگی را وارد کسب و کارشان خواهد کرد. کارشناسان معتقد هستند چنانچه قیمت گذاری دستوری در این صنعت ادامه یابد، امیدی به بقاء و ادامه کار آن ها نمی توان داشت.

حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با بورس24 در خصوص وضعیت یک ساله صنعت خودرو و روند بازدهی سهام این شرکت ها گفت: امسال سال بسیار عجیبی برای صنعت خودروسازی کشور بود. خودروسازان از سویی به علت قیمت گذاری دستوری زیان بسیار سنگینی را متحمل شدند که به نوعی می توان گفت این زیان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است و از سویی بسیاری از خودروسازهای خصوصی تقریبا تعطیل شدند اما با همه این ها دو خودروساز اصلی ما به دلایلی مجبور شدند که در راستای تجدید ارزیابی دارایی ها گام بردارند تا این زیان ها را از نظر سیستم حسابداری تا حدودی جبران کنند. بر همین اساس نیز شاهد بودیم در ۶ ماه دوم سال قیمت سهام دو خودروساز بزرگ ما و زیرمجموعه هایشان به شدت افزایش یافت.

او در ادامه تصریح کرد: بر همین اساس نیز روزهای پررنقی را از نظر سهام در این صنعت مشاهده کردیم در حالی که از نظر درآمدی و ارزش افزوده واقعی این ها منفی بودند. در حقیقت در دو سال گذشته خودروسازان ما هر چه تلاش کردند سود سازی کنند اما در عمل زیان تولید کردند. البته در ۶ ماهه دوم سال بحث داخلی سازی تعمیق و جدی تر شد از سویی قطعه سازان با خودروسازان همراه شدند و تولید ما که در مرداد ماه نسبت به مدت زمان مشابه اش در سال گذشته تقریبا نصف شده بود، بازهم افزایش یافته و به میزان سال گذشته رسید.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: چنانچه تا پایان سال ۵۰ هزار خودرو تحویل مردم داده شود شاید یک مقدار میزان تولید و فروش نسبت به سال ۹۷ افزایش یابد. البته یادآوری می کنم که هم اکنون در تحریم های سختی قرار داریم و این میزان تولید و فروش حرکت بزرگی محسوب می شود. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم سال گذشته اروپایی ها از صنعت خودروسازی ما کناره گیری کردند و امسال هم چینی ها رفتند. بنابر این توجه به تعمیق داخلی سازی حرکت بسیار مهمی خواهد بود.

صنعت خودروسازی در یک دوراهی مهم و حساس قرار گرفته است

او با بیان اینکه در سال آینده صنعت خودروسازی با یک دوراهی مواجه خواهد شد افزود: در درجه اول باید بدانیم که خودروسازان از نظر مالی و سهام داری عملا تجدید ارزیابی شان تمام می شود و دیگر از نظر مالی طرحی برای عرضه نخواهند داشت. از سویی چنانچه قیمت خودرو در کارخانجات به روز نشود و مانند دو سال گذشته خودروسازان همچنان زیان ده باشند، سهام این شرکت ها روند نزولی خواهد داشت. زیرا شرکت هایی هستند که چیزی برای جبران این مافات ندارند و زیان شان همچنان افزایش می یابد. سهام خودروسازان نیز منطقا باید روند نزولی در پیش گیرد. ضمن اینکه بسیاری از اقدامات داخلی سازی که انجام شده به دلیل کمبود پول و نقدینگی منطقا با شکست مواجه خواهد شد.

حسن کاکایی در ادامه اذعان داشت: اگر دولت مردان جرات کرده و اجازه دهند قیمت ها آزاد شده و به قیمت بازار نزدیک شود، خودروسازان سودآور خواهند شد. در این صورت شاهد رونق تولید در صنعت خودروسازی کشور خواهیم شد و نهضت های داخلی سازی هم به ثمر می رسد. از سویی بسیاری از شرکت های جدیدی به کار گرفته خواهند شد. اشتغال در کشور افزایش یافته و شرکت های دانش بنیان داخلی نیز به شدت رونق خواهند گرفت.

او در پایان تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشور در یک دو راهی بسیار سختی قرار دارد این صنعت و این بازار به شدت وابسته به تصمیم دولت و سیاست مداران ما است که البته با چالش های بسیار بزرگی در اقتصاد کلان و جامعه رو به رو هستند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24