Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

منتشر کنندگان گزارش تحقیق و تفحص جرم مرتکب شدند؟ عضو کمیته تحقیق در گفت و گو با بورس 24 : پیدا کنید «گزارش فروش» را ؛این فقط یک گزارش بود ، نباید منتشر می شد

ابعاد جدید ماجرای فولاد مبارکه

بورس24 : هفته پیش بود که انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه و اعلام انجام بیش از 90 همت تخلف در این شرکت ، شور جدیدی در پوپولیست های وطنی ایجاد کرد و خوراکی شد برای رسانه های اپوزیسیون و تندروهای داخلی که از هر سو بر «فولاد» این نماد استقامت در شرایط سخت تولید بتازند.

انتشار این گزارش در حالی بود که تبصره ۶ ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می گوید : ارائه و انتشار هرگونه اطلاعات مربوط به تحقیق و تفحص به هر شکل و عنوان از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی و اعضاء هیات تحقیق و تفحص تا زمان چاپ گزارش جهت قرائت در صحن علنی ممنوع است.

آبروی فولاد کشور رفت!

حجت اله فیروزی نماینده مردم فارس در  مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته تحقیق و تفحص از «فولاد»  در خصوص موضوع تحقیق و تفخص فولاد مبارکه اصفهان به خبرنگار بورس24 گفت: فولاد مبارکه بزرگترین فولاد کشور است و سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور  و سهم ۵ درصدی در حوزه تولید ناخالص صنعت دارد. به این معنا که جایگاه آن خیلی مهم است.

وی گفت:  از طرف دیگر بالغ بر هزاران مشتری کوچک و بزرگ دارد که با شرکت در ارتباط هستند، بالغ بر ۳۵۰ هزار شغل مستقیم یا غیر مستقیم در این صنعت وجود دارد، یعنی جایگاه آن فوق‌العاده ممتاز است. لذا هر اقدامی که اتفاق می‌افتد نباید به جایگاه کارخانه، صنعت و تولیدات‌مان آسیب بزند چون این مجموعه در اقتصاد کشور ما بسیار مهم است.

فیروزی گفت: از طرفی تحقیق و تفحص حق مجلس  و یکی از اهرم‌های نظارتی مجلس است. تحقیق و تفحصی هم که انجام شده ، وقت زیادی برای آن گذاشته شده است، ۹ ماه کارشناسان مختلف نزدیک به ۳۰ کارشناس کار تفحص انجام داده‌اند، ۱۵ نفر هم عضو هیئت تحقیق و تفحص از مجلس شورای اسلامی بودند، یعنی از نمایندگان ۱۵ نفر و ۳۰ کارشناس روی این موضوعات کار کرده اند و تیم‌های مشاوره‌ای مختلفی، حقوقی، قضایی همکاری کرده‌اند و دستگاه‌های متعددی  در بدنه دولت و خارج از  دولت همکاری کرده‌اند تا تحقیق و تفحص انجام شود.

به گفته وی،  هم جایگاه این صنعت مهم است و هم وظیفه نمایندگانی که در این حوزه کار کرده‌اند، وظیفه مهمی بوده است. اگر ابهاماتی نسبت به عملکرد یک مجموعه دولتی ایجاد شود، به تبع آن مجلس شورای اسلامی ورود پیدا می‌کند ، ولی نباید عملکرد همه ما ، چه آن‌هایی که در مجلس هستند، چه آن‌هایی که تریبون دارند و بیرون از مجلس هستند، چه سیاسیون و جریان‌های سیاسی  مسیر را به گونه‌ای پیش ببرند که آن صنعت از هم بپاشد.

فیروزی گفت: نکته دوم این که ممکن است، گزارشی که در قالب تحقیق و تفحص تهیه و ارائه شده  و در صحن علنی مطرح شده است و درنهایت  گزارشی که در فضای مجازی مطرح می‌شود ،با  مسائلی که در گزارش واقعیت هیئت تحقیق و تفحص است ، فاصله‌هایی داشته باشد، امکان دارد برخی در فضای مجازی مطالبی را مطرح کنند که  آن مطالبی نیست که در گزارش آمده است. لذا ملاک ما، گزارش تحقیق و تفحصی است که مجلس تهیه کرده است.

برای اطلاع از اخبار بازار بورس امروز تهران روی لینک کلیک کنید↪️

افزایش قیمت دلار تا کی ادامه دارد؟... برای ادامه اخبار دلار روی لینک کلیک کنید. ↪️

افت شاخص بورس تا کی ادامه دارد ؟....برای اطلاع دقیق از روند شاخص روی لینک کلیک کنید↪️

برای مشاهده جدید ترین اخبار ارز دیجیتال امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی  گفت: تعیین مجرم و تعیین جرم و انطباق موضوعات با قانون وظیفه قاضی است، یعنی در نهایت دستگاه قضا و قاضی  به این پرونده رسیدگی می‌کنند که می‌تواند بگوید جرمی صورت گرفته  یا نگرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش کمیسیون گزارشی بوده که با مستنداتی براساس تشخیص هیئت تحقیق و تفحص،  صورت گرفته و  در بند‌های مختلف گزارش‌شان تهیه شده  و در نهایت به مرجع قضایی منعکس شده است. در این مرحله تنها مرجع قضایی است که باید احراز کند که جرمی واقع شده  یا نشده است، متهمی وجود دارد یا ندارد، یعنی همه ما چه  هیئت تحقیق و تفحص،  چه کسانی که گزارش را می‌خوانند اعم از فعالان اجتماعی، سیاسی، رسانه‌ای و نخبگان همه آن‌ها باید منتظر باشند تا دستگاه قضایی احراز کند که آیا جرمی واقع شده است یا خیر.

عضو کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه احراز جرم و تعیین مجرم و مجازات به دست قاضی پرونده است. ما قبل از این که این اتفاق بیفتد، نباید بیش از آن که نیاز است به این موضوعات را دامن بزنیم، چراکه این شرکت سهامی، بورسی است و به سهام این شرکت لطمه وارد می‌شود، به ده‌ها و صدها شغلی که با این صنعت ارتباط دارد و مشتریانی که  کار می‌کنند آسیب وارد می‌کند، به وجه بیرونی کشور و وجه بیرونی این صنعت و وجه بیرونی این کارخانه که جزء کارخانه‌هایی است که مولود این انقلاب است صدمه وارد می شود.

وی افزود: لذا نباید با اعتبار و حیثیت کارخانه بیش از آنکه الان در گزارش آمده است یا قبل از آنکه دستگاه قضا بخواهد احراز جرمی یا تعیین مجازاتی به موضوع کند، ما دامن بزنیم.

فیروزی افزود: البته ظاهرا بعضی از رسانه‌های خارجی از قول من گفته‌بودند که درخواست من ممنوع‌الخروجی مدیران است که در تمام مصاحبه‌هایی که داشته‌ایم، گفته‌ایم که تنها مرجع قضایی است باید احراز کند که جرمی اتفاق افتاده است یا خیر. هیچ کدام از ما نمی‌توانیم برای قضات پرونده تعیین تکلیف کنیم، در حقیقت دستگاه قضا استقلال دارد و باید خودش به پرونده و اتهامات رسیدگی کند. کما اینکه بنده و شما اگر در خیابان هم عبور می‌کنیم، اگر احساس کنیم که تخلفی صورت می‌گیرد این تخلف را گزارش می‌کنیم به دستگاه قضا، پلیس و کلانتری مراجعه می‌کنیم.

به گفته وی،  حتما دستگاه قضا از مسئولین وقت دعوت می‌کند و  توضیحات آن‌ها هم اخذ می‌شود و دستگاه قضا است که تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بورس24 که در بحث تحقیق و تفحص قبل از این که در صحن علنی مطرح شود، افشای عمومی شده است، آیا این جرم محسوب می‌شود یا خیر؟ گفت :وظیفه هیئت تحقیق و تفحص و کارشناسانی که با دولت کار می‌کنند، این بوده است که گزارشی تهیه کند و به مجلس ارائه کند و در نهایت صحن علنی مجلس است که گزارش را اعلام  می‌کند و جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد. هیچ‌ کجای قانون  نداریم که اطلاع‌رسانی عمومی شود،  بالاخره  گزارش تحقیق و تفحص است و  تحقیق تفحص،  وظیفه احراز جرم ندارد.

وی گفت:  این گونه موارد که در ایران منعکس شده  ، توسط هر شخصی منعکس شده ، قطعا درست نبوده است و وظیفه هیئت تحقیق و تفحص ارائه گزارش به صحن علنی مجلس است. اگر کسی منعکس کرده است، حتما باید پیگیری شود و ببینیم چه کسی بوده است، ضمن این که  باید دید، گزارش  منعکس شده،  چقدر با واقعیت‌های گزارش نهایی منطبق است.

وی گفت:  هیچ‌کدام از ما  بدون گزارش نمی‌توانیم بگوییم کدام جرم اتفاق افتاده است و اصلا جرم است یا نیست؟   شاید  بتوانیم عرفا اتلاق بعضی از عبارات مانند تخلف و جرم را برای آن داشته باشیم، ولی این اتلاق عمومی، کلی و عرفی است، ولی اتلاق قانونی جرم فقط توسط دستگاه قضا است. ملاک همه ما گزارشی است که در صحن علنی قرار می‌گیرد و پیوست‌هایی که نزدیک به ۸ هزار پیوست گزارش است که به دستگاه قضا ارجاع داده شده است. شایعاتی که در ایران رخ داده  ملاک دستگاه قضا نیست.

 این شایعات  تشویش اذهان عمومی  است؟

وی گفت:  این گزارشات قضایی اگر به شیوه درست منتشر نشود، موجب تشویش اذعان عمومی است، موجبات بدبینی مردم را به حاکمیت و نظام ایجاد می‌کند. لذا در این‌ خصوص هم باید مسئولین قضایی توضیحاتی بدهند که مردم  این موارد را بیشتر مورد توجه قرار دهند،  به نظر من سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم باید توضیحات کامل‌تری به مردم بدهند که این‌ ابهامات از بین برود. از طرفی هم دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم در  مباحثی که مطرح می‌شود و موجبات بی‌اعتمادی به کشور و نظام می‌شود یا موجبات تشویش اذهان عمومی می‌شود،می‌توانند ورود ،  برخورد کنند و شناسایی کنند که چه کسانی این گزارشات را منعکس می‌کنند و علت انتشار این گزارشات چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  گفت: خود صحن علنی در خصوص جزئیات  دخل و تصرفی در گزارش هیئت تحقیق و تفحص ندارد، آن‌ها فقط گزارش را اعلام  و مجلس گزارش را به قوه قضائیه ارسال می‌کند،  عدد و رقم‌ها را اصلا نباید مطرح کنیم کما اینکه امکان دارد در رسیدگی به پرونده درست نباشد و نباید الان هم کسی را مجرم تلقی کنیم، قبل از این که دستگاه قضا بخواهد  رسیدگی  به پرونده داشته باشد، باید گزارش تحقیق و تفحص در قالب گزارش و نه در قالب یک قضاوت باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24