Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

زندی گفت: برخی از قوانین منجر به کاهش سود و البته ضرر بازارگردان هایی شده که بر معاملات به شکل قانونی تاکید دارند. زیرا این قوانین با شرایط حاکم بر بازار امروز همسویی ندارد.

مناقشه بازارگردان ها با سازمان حسابرسی درباره دریافت سود سهام

بورس24 : سازمان حسابرسی معتقد است بازارگردان به دلیل اینکه وظیفه بازارگردانی دارد نباید سود سهام به آن تعلق بگیرد. اما از طرفی خود بازارگردان ها معتقدند مالکیت سهم را در اختیار دارند و خواسته سازمان حسابرسی منطقی نیست. این موضوعی است که اخیرا مورد مناقشه قرار گرفته و بازارگردان های بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.

به همین دلیل برنامه زنده چبورس سه شنبه شب با "تینا زندی" مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما گفت و گو کرد. در این گفت و گو، دغدغه های بازارگردان ها نیز مورد بحث قرار گرفته است.

زندی با تاکید بر اینکه کلیت بازار مثبت نبوده و اعتماد از بین رفته، اظهار داشت: اعتماد شرط اصلی و لازم برای بازگشت رونق است.

وی ادامه داد: البته قیمت گذاری دستوری نیز یکی از دلایلی به شمار می رود که از بین رفتن اعتماد ها به بازار را منجر شد.

اثر منفی مذاکرات برجامی

مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما با اشاره به انتشار اخبار منفی از مذاکرات برجام و نوسانات نرخ دلار گفت: این عامل  نیز از جذابیت بازار سرمایه کاسته اما قیمت ها برای سرمایه گذاری بلند مدت بسیار جذاب و ارزنده به شمار می رود.

وی تصریح کرد: ارزش نرخ دلار همچنان مردد بوده و بازار نیز این تردید را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه دلایل دیگری از نزول و رکود سهام در بورس را تشریح کرد: ترس از کاهش نرخ جهانی صنایع نیز باعث شده تا سرمایه گذاران با تردید به بازار وارد شوند. البته در صورت هر گونه توافق از مذاکرات برجام، نرخ دلار چندان کاهش نمی یابد؛ اما کاهش نرخ های جهانی، فضای احتیاط را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.

وظیفه و نقش بازارگردان

زندی در ادامه به نقش بازارگردان ها در بورس اشاره کرد و گفت: بازارگردان ها در همه دنیا به عنوان کمک کننده به روان سازی بازار شناخته می شوند اما در ایران دستورالعملی ارائه شد که کلی بود و جزییات آن مطرح نشد، به طوری که بازارگردانی کارکرد حمایت از سهم ندارد.

مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما بر مشکلات بازارگردان ها در شرایط کنونی بازار تاکید کرد و افزود: زمانی که دامنه نوسان وجود دارد، عملکرد بازارگردان ها محدود می شود. از سویی دیگر شرایط اقتصادی ایران، کمبود منابع مالی، بازار کم عمق، باعث سختی کار بازار گران ها شده است.

تعهد بازارگردان

وی با اشاره بر اینکه صندوق ها قیمت های تمام شده بالایی دارند که با بازگشت بازار ، فشار مضاعفی به بازارگردان وارد می شود اظهار داشت: در زمان عمیق بودن بازار، حامی بودن بانک ها و شرایط ثبات اقتصادی، بازار گردان می تواند از سهم حمایت کند.

وی یادآور شد: بازار گردان متعهد است تا با توجه به شرایط سهم و بازار، وارد معامله می شود همچنین صندوق هایی که به بازارگردانی وارد شده اند،همچنان مالک بوده و مبلغ نزد بازارگردان به صورت امانت است.

نبود قانون و دستورالعمل

مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما با مدنظر قرار دادن اینکه دستور المعل قانونی برای ضرر سهم برای بازارگردان مشخص نشده و در هنگام ضرر، بازارگردان تنها کارمزد اخذ می کند گفت: البته تقسیم سود بیشتر بر اساس توافق بوده و قانون خاصی نیز در این مورد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این یکی از مشکلات بازارگردان ها بوده که به عنوان سهام خزانه به شمار می رود و سود به بازارگردان تعلق نمی گیرد بنابراین پیشنهاد می شود ناشرها به این سود نگاه سرمایه گذاری داشته باشند.

زندی ادامه داد: با توجه کاهش منابع و استفاده از اعتبار توسط ناشر، باید سود و ضرر نیز به ناشر تعلق گیرد.

سهم از کارمزد

مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما با اشاره بر اینکه بازار خیلی خوب وخیلی بد برای بازارگردان ها نیز چندان جذاب نیست گفت: زیرا باید هر روز تعهد داده شود و این در بازه کوتاه مدتی به ضرر تبدیل می شود.

زندی تصریح کرد: بازارگردان ها تنها کارمزد اخذ کرده و نباید برای خود از روند سهم، سود و زیان تعیین کند. البته هستند تعدادی از بازارگردان ها که از روند، سود برداشت می کنند اما این اقدام صحیح نبوده زیرا سرگردانی ایجاد و در نهایت منجر به ضرر می شود.

مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما  با مد نظر قرار دادن اینکه برخی از روزها ناظران تماس گرفته تا خرید و یا فروش داشته باشید اظهار داشت: در این شرایط بازارگردان هیچگونه اختیاری ندارد و بازارگردان ها باید به اندازه سفارش انباشته، معامله کند.

کاهش سود بازارگردانی

وی اعلام کرد: بازارگردان ها دارای تخفیف کارمزد و معافیت مالیاتی هستند و این کار در همه جای دنیا سود آور بوده و منفعت دارد اما در ایران به دلیل عدم حمایت از سهم، حامی نبودن  بانک ها و... فشار بر بازارگردان ها وجود داشته به طوری که سود این فعالیت کاهش یافته است.

زندی تاکید کرد: اشخاص حقیقی نمی توانند بازار گردانی کنند.

وی استفاده از امتیاز و قدرت بازارگردان  نزد شرکت ها را متغییر دانست و گفت: برخی ناشران پول نداشته و برخی دیگر اعتقادی به بازارگردانی ندارند.

وی یادآور شد: حرکت و معاملات بازارگردان ها اختیاری و سلیقه ای نبوده به طوری که در کف خرید و سقف فروختن سهم، کار بازارگردان نیست . البته تعهدی وجود دارد که در شرایط حاکم بر سهم و با رعایت دامنه می توان به مدیریت سهم اقدام کند.

هوش مصنوعی

مدیر صندوق اکسیر بازارگردانی کاریزما با تاکید بر معاملات بر اساس فرمول گفت: به الگوریتم اعتقاد داشته زیرا بازار در جهان به سمت هوش مصنوعی حرکت می کند. به همین منظور پیشنهاد می شود؛ دستور العمل و قوانین واحد برای بازارگردان ها تدوین شود.

زندی به جهت بهبود شرایط معاملات و افزایش جذابیت بازار سرمایه ادامه داد: از سویی دیگر افزایش دامنه نوسان نیز عامل مثبت و اثرگذار در نزد فعالان بازار سرمایه به شمار می رود.

وی گفت: از سویی دیگر منابع بازارگردان ها غیر از ناشر باشد و بانک ها نیز حمایت کنند و بهتر است، در روزهای مثبت و یا منفی، ناظرها دستور معامله ندهند.

زندی افزایش ساعات معاملات در بازار سرمایه را چندان جذاب ندانست و تصریح کرد: افزایش دامنه نوسان قیمت سهم را مشخص می کند و بهترین عامل برای شرایط معاملات خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24