Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24 : یکی از شرکت های قدیمی ایران در زمینه تولید قندو وشکر “قشیر” یا همان شرکت قند شیروان است.این شرکت یکی از حیاتی ترین شرکت‌های تامین مواد اولیه در ایران است که قدمتی 70 ساله دارد و سال‌ها با وجود دوری و محرومیت‌های مختلف توانسته مایحتاج بخش کثیری از نیاز شکر کشور را تامین سازد.

نکاتی درباره قند شیروان

بورس24 : یکی از شرکت های قدیمی ایران در زمینه تولید قندو وشکر “قشیر” یا همان شرکت قند شیروان است.این شرکت یکی از حیاتی ترین شرکت‌های تامین مواد اولیه در ایران است که قدمتی 70 ساله دارد و سال‌ها با وجود دوری و محرومیت‌های مختلف توانسته مایحتاج بخش کثیری از نیاز شکر کشور را تامین سازد.

اما در سال های اخیر به خصوص در سال گذشته ارزش سهام این شرکت به دلیل انباشت زیان بالای آن به شکل چشمگیری کاهش یافت و تامین شکر در این واحد مهم را با اختلال روبرو کرد.

پای سخنان بهرام غیبی مدیر عامل این شرکت نشسته‌ایم تا بیشتر با نقاط ضعف و قوت این شرکت آشنا شویم.

آقای غیبی قبل از هرچیز خود را معرفی کنید و دلیل انتخاب پست مدیریت این شرکت را که به تازکی سمت آن را پذیرفته اید برای ما توضیح دهید؟

مدرک تخصصی بنده مهندسی علوم صنایع غذایی و دکترای مدیریت منابع انسانی است. قبل از پذیرش این پست سمت‌های مختلفی در هلال احمر کشور مانند معاونت پشتیبانی آن داشته ام.  وجه اشتراک هلال احمر و کارخانه قند شیروان شرایط بحرانی آن‌ها است. از آنجا که من مدرکی مرتبط با اداره‌ی این بحران در شرکت قند را داشتم این سمت را پذیرفتم و امیدوارم بتوانم با یاری دوستان به نحو احسن این بحران را طی کنیم.

در حال حاضر قند شیروان از نظر تولید و امکانات در چه جایگاهی قرار دارد؟

قند شیروان دومین کارخانه از نظر تولید در ایران است. ظرفیت روزانه آن 4 هزار تن است، اما متاسفانه این امر بر اثر تنش های آبی و کمبود تولیدات چغندر در استان خراسان باعث شده شرکت نتواند از ظرفیت اصلی خود استفاده کند چرا که به دلیل تامین مواد از استانهای دورتر مانند آذربایجان غربی و کرمانشاه باعث می شود هزینه تمام شده برای شرکت بالا رود.

امسال تدبیری برای نجات از بحران صورت گرفته و با توجه به شاخص، قدم قدم بر اساس آن پیش رفته‌ایم. همچنین سعی شده تا حد امکان مواد اولیه با قیمت گران تهیه نشده و از عرف بازار گران‌تر خریداری نشود.

نکته دیگری که در این زمینه باید متذکر شوم بحث تولید بر مدار قدیم است. چند سالی است که این بخش بازسازی نشده و باید توجه داشته باشیم شرکتهای قندی که عمده آن‌ها با اورهال کار می کنند متاسفانه چندین سال که بازسازی نشده بود. اما با مساعدت هایی که سهامداران عمده ما یعنی بنیاد مستضعفان انجام دادند قسمت های اصلی اورهال شد و باعث شد که استحصال و ظرفیت شرکت بالا رود و مهمترین موضوع در زمینه بهره وری شرکت قند همین بخش استحصال است. سال گذشته استحصال شکر از چغندر ۷۴ بود اما در سال جاری با کارهای انجام شده  این رقم به ۸۰ یا بالاتر از آن هم رسیده است.

 در حال حاضر اگر بخواهیم کارخانه‌ای با ظرفیت فعلی شرکت قند شیروان بسازیم چه میزان اعتبار لازم است؟

قطعاً برای ساخت این شرکت در حال حاضر ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وضعیت عملیاتی شرکت از نظر جذب چغندر و ضریب استحصال شرکت افت سیلو و شرایط تولید و فروش چقدر است؟

سال جاری سالی پر از خوبی ها و بدی ها برای شرکت قند شیروان بود یکی از خوبی های امسال برای این شرکت این بود که میزان جذب چغندر با قیمت مناسب رقم خورد که  ۲۱۰ هزار تن بود. و مهمتر از آن افت سیلو است که از حدود پنج و نیم و ۶ درصد در سال گذشته به 2 الی 2.5 درصد در سال جاری رسیده است.

همچنین در سال جاری ۳۰۰ الی ۳۲۰ تن شکر تولید شده که حدود ۱۸۰۰ تن نسبت به پارسال رشد داشته و علاوه بر این باید بدانید سال گذشته شرکت در شش ماهه اول ۳۱ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. ولی در شش ماه امسال این میزان به حدود سه و نیم میلیارد رسیده است که کاهش چشمگیر ضرر به میزان ۲۶ میلیارد را نشان می دهد.

با توجه به برنامه که شما فرمودین ما امسال شاهد از بین رفتن زیان انباشته شرکت خواهیم بود آیا؟

تلاش ما این است که تا پایان سال بخش زیادی از زیان انباشته را جبران کنیم ولی زیان انباشته سال قبل و جبران آن به زمان بیشتری نیاز دارد اما پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۶۰ تا ۷۰ درصد این زیان جبران خواهد شد.

آیا برای پوشش مابقی آن زیان انباشته برنامه‌ای دارید مانند داراییهای غیر مولد یا فروش آنها؟

یکی از برنامه ها این است که با فروش اموالی که داریم بتوانیم این زیان را برطرف کنیم.

یکی از نقاط ضعف شرکت وضعیت گزارش دهی و گزارش عملیاتی آن است که یک دل زدگی برای سهامدار ایجاد میکند آیا برنامه ای برای بهبود گزارش عملکرد مالی و عملیاتی خود دارید؟

منطقه شیروان با توجه به قرار گرفتن در منطقه محروم توان جذب متخصصین زبده مالی را ندارد اما با تیم جدیدی که برای شرکت برگزیده شده است و به راستی هزینه زیادی را نیز برای شرکت داشته است امیدواریم این مورد هم بزودی مرتفع شود.

آیا برنامه ای برای توسعه طرح تو توسعه دارید احیا در زمان مدیریت شما طرح توسعه انجام شده است ؟

شرکت ما دو گلوگاه کلیدی دارد که برای بازدهی بالاتر آنها را باید حل میکردیم. یکی بحث توزیع و بسته بندی اتومات بود که متاسفانه هنوز هم بر اساس ظرفیت هفتاد سال گذشته صورت می‌گیرد. طبق برنامه‌های انجام شده تا یک ماه آینده خط تولید بسته بندی تمام اتومات این شرکت به مرحله بهره برداری می رسد. بدون دخالت دست ظرفیت بسته بندی خط بالا میرود و تعداد کارگران از ۲۴ نفر به ۸ نفر خواهد رسید و به صورت شبانه روزی تولید خواهیم داشت. گلوگاه دوم بحث اورهال کردن معدن سنگ آهکی است که به شرکت وابسته و برای سفید کردن شکر در کلاهک استفاده میشود. این واحد نیز در دست اجرا است. و قصد داریم از آن بهره برداری لازم را داشته باشیم و به عنوان سرمایه گذاری جدید در حوزه معدن و تامین سنگ آهن ورود کنیم.

و بحث دیگری که خیلی مهم است صرفه جویی در حامل های انرژی است که سال های گذشته هزینه های زیادی را روی دستان ما قرار داده بود. یکی از عواملی که سال گذشته مبلغ بالایی را به میزان ۲۶ میلیارد تومان برای شرکت بالا آورده بود همین بحث مصرف گاز بود که امسال سعی کردیم با مصرف بهینه و شناسایی نقاط پر مصرف مانند کوره آهک و با استاندارد سازی مصرف آن را کاهش دهیم.

با توجه به رشد دلار نیمایی و هزینه واردات شرکت و به تبع هزینه تولید را بالا می‌برد آیا رایزنی و همکاری با انجمن شکر ایران برای کنترل قیمت داشته‌اید؟

ما با این انجمن روزانه در ارتباط هستیم. یکی از مشکلات عمده حوزه شکر زیاد بودن متولیان مدیریتی در این بخش است؛ جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و واردکنندگان، با واردات بی رویه ضرر زیادی به کارخانه های داخلی وارد آورده اند. با واردات بی رویه شکر افت قیمت شکر را در بازار داشتیم. چراکه قیمت مصوبه وزارت جهاد کشاورزی ۱۸ هزار تومان بود و این واردات بی رویه باعث شد شکر به ۱۷ هزار تومان برسد و در بازارگردانی قیمت شکر کمتر از تولید تمام شده آن در ایران شود. با رایزنی‌های انجام شده تمام ملاحظات و مکاتبات به گوش مسئولین رسید و سعی و تلاش بر این است که حداقل قیمت با قیمت واقعی تولید نزدیکتر شود و با توجه به هزینه بالای دستمزد کارگری و هزینه های پیش بینی نشده ای که تحمیل می‌شود به کارخانه قیمت متناسب با قیمت تمام شده تعین شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24