Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : پس از ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای عرضه خودرو در بورس امروز شورای رقابت عرضه خودروهای دنا ، پژو 207 و شاهین را در بورس کالای ایران غیرمجاز اعلام کرد. اما این که چرا در برابر بورسی شدن خودرو و قیمت گذاری این کالا بر مبنای عرضه و تقاضا مقاومت می شود ، قصه درازی دارد و انتهای ماجرا به مافیا و پدرخوانده می رسد ،لکن با وجود سه پشتوانه قانونی ، شورای رقابت صلاحیتی در خصوص صدور دستور توقف عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد

شورای بورس دست مافیا را خواند ؛ دعوت از اعضای اصلی برای جلسه فوق العاده خودرو

بورس24 : پس از ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای عرضه خودرو در بورس امروز شورای رقابت عرضه خودروهای دنا ، پژو 207 و شاهین را در بورس کالای ایران غیرمجاز اعلام کرد.

اما این که چرا در برابر بورسی شدن خودرو و قیمت گذاری این کالا بر مبنای عرضه و تقاضا مقاومت می شود ، قصه درازی دارد و انتهای ماجرا به مافیا و پدرخوانده می رسد ،لکن با وجود سه پشتوانه قانونی ، شورای رقابت صلاحیتی در خصوص صدور دستور توقف عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد.

بند ج ماده 36 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور تصریح کرده : به منظور ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور و ساماندهی بازار متشکل اوراق بهادار ، کالاهایی که در بورس های کالایی به عنوان بازار متشکل ، سازمان یافته و تحت نظارت پذیرفته می شوند و مورد داد و ستد قرار می گیرند ، طبق قوانین و مقررات حاکم بر آن بورس ها عرضه و مورد معامله قرار می گیرند.عرضه ، معامله ، تسویه و تحویل نهایی کالاهای مذکور مشمول قوانین و مقررات مربوط به بازارهای غیر متشکل کالایی نیست.

ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید هم دولت را مکلف کرده که کالاهای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج نماید.

سومین پشتوانه قانونی عرضه خودرو در بورس نیز مصوبه شورای عالی بورس است.

امروز رئیس شورای عالی بورس نیز در برابر تصمیم شورای رقابت ایستاد و گفت : شورای بورس دراین باره تصمیم می گیرد.

پیگیری های خبرنگار بورس24 حاکی از آن است که جلسه فردا سه شنبه چهارم بهمن 401 که قرار بود در حد کمیته تخصصی برگزار شود ، در ساختمان معروف باب همایون و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار خواهد شد.

از آنجا که در جلسات شورای عالی بورس نمایندگان اصلی شورا اعم از رئیس بانک مرکزی ، دادستان یا معاون وی ، رئیس اتاق تعاون ، رئیس اتاق بازرگانی ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، سه خبره مالی ( مسلم پیمانی ، غلامرضا مصباحی مقدم(استعفا داد) و احمد شعبانی)  ، یک نماینده از کانون های بازار اوراق بهادار (حمید دانش کاظمی) و یک نفره نماینده بورس های کالایی ( احسان دشتیانه) و یک نفره از بورس انرژی ( علی امامی) حق رای دارند ، برای جلسه فردا توصیه شده که فقط اعضای اصلی دارای حق رای حضور داشته باشند تا درباره این موضوع تصمیم گیری شود.

جمع بندی اولیه شورای بورس رای به ادامه عرضه خودرو در بورس طبق سه پشتوانه قانونی ذکر شده است و تصریح این که پس از پذیرش و عرضه کالا در بورس هیچ نهادی نمی تواند عرضه آن را لغو کند.

بررسی های خبرنگار بورس24 نشان می دهد تا به امروز 35000 دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده است.

منافع عرضه حدود ۳۵ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا شامل منافع دولت، منافع عرضه کننده خودرو و منافع مصرف کننده است.

از جمله منافع دولت از معاملات محدود خودرو در بورس کالا ارزش افزوده ۹ درصدی حاصل از سود عرضه کنندگان خودرو است که حدود ۵۴۰۰ میلیارد ریال  تخمین زده می شود ، عددی که تاکنون اخذ نمی شد.

از دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس برای دولت عدم زیان دولت در اجرای ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ است.(دولت باید صرفاً و به خاطر قیمت تکلیفی در فروش ۲۵۹ هزار دستگاه خودرو برای شرکت ایران خودرو در شش ماهه اول سال جاری زیان ۱۱۴ هزار میلیارد ریالی را جبران نماید.)

دیگر این که ارزش شرکت های خودروساز داخلی در واگذاری باقیمانده سهام دولتی به بخش خصوصی طبق اصل ۴۴ افزایش خواهد یافت.

از منافع دولت همین بس که همه خودروهای عرضه شده توسط شرکت های خودرویی به صورت تجمیعی و توسط یک سامانه عرضه و معامله می شود و در یک بستر شفاف امکان نظارت و گزارش گیری و سیاست گذاری براحتی قابل دسترس و مهیا است.

 در خصوص منافع عرضه کننده خودرو یعنی شرکت خودروساز توضیح این که از ۱۹۶ هزار میلیارد ریال کل ارزش معامله خودرو، مجموع سود حاصل از عرضه خودرو در بورس کالا برای عرضه کنندگان ۶۰ هزار میلیارد ریال نسبت به قیمت بوده است.همچنین یکی از راهکارهای عملیاتی در خروج خودروسازان از زیان انباشته عرضه خودرو در بورس کالا است که ایران خودرو با فروش حدود ۲۶ هزار خودرو قریب به ۴۴ هزار میلیارد ریال سود کرده و با ارزش شرکت های خودروسازی رغبت خریداران جهت خرید سهام شرکت های خودروسازی افزایش می یابد.

از منافع مصرف کننده هم این که سود تجمیعی مصرف کننده ما بالتفاوت قیمت بازار با قیمت بورس کالا برابر با ۴۴ هزار میلیارد ریال بوده است. لذا مصرف کننده واقعی می تواند بدون قرعه کشی با قیمت کمتر از حاشیه بازار صاحب خودرو شود.

حال باید دید در بازی سه سر بُرد «دولت ، خودروساز و مصرف کننده» ؛ «مافیا» چقدر دوام می آورد و با لباس مبدل در قالب چه  شورا و نهادی این بار ظاهر می شود؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24