Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: پتروشیمی خارک ، با سرمایه اسمی 600 میلیاردی ، مارکت کپی به ارزش 239 هزار میلیارد تومان داشته و با ظرفیت اسمی 1.135 میلیون تنی در زمینی به مساحت 155 هکتار در جزیره خارک ، به تولید و صادرات متانول ، گوگرد ، پروپان ، بوتان و گسولین (پنتان ) مشغول بوده و با قدمتی بیش از نیم قرن ، از شرکت های با سابقه خوش نام در صنعت پتروشیمی محسوب می شود.

«شخارک» و مدیریت درآمد در دوران رکود متانول

بورس24 : پتروشیمی خارک ، با سرمایه اسمی 600 میلیاردی ، مارکت کپی به ارزش 239 هزار میلیارد تومان داشته است و با ظرفیت اسمی 1.135 میلیون تنی در زمینی به مساحت 155 هکتار در جزیره خارک ، به تولید و صادرات متانول ، گوگرد ، پروپان ، بوتان و گسولین (پنتان ) مشغول بوده و با قدمتی بیش از نیم قرن ، از شرکت های با سابقه خوش نام در صنعت پتروشیمی محسوب می شود.

گروه پتروشیمی تابان فردا با مالکیت تقریبا 40% سهام شرکت ، بیشترین حق رای را در بین سهامداران این واحد تجاری داشته و بر همین اساس ، در تدوین راهبرد های عملیاتی و مالی بیزینس نقش با اهمیتی دارد. تابان فردا از جمله هلدینگ های تخصصی و بزرگ فعال در صنعت پتروشیمی بوده که در لیست بلندبالای سرمایه گذاری این گروه ، نام های پرآوازه ای نظیر صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، پتروشیمی مارون ، زاگرس ، فناوران ، تند گویان ، مروارید ، اروند ، نفت بهران و سپاهان و ... به چشم می خورد ؛ فلذا این هلدینگ خوش آتیه از نقطه نظر مدیریتی ، کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته است.

اصلی ترین مزیت رقابتی این غول متانولی ، خودکفا بودن آن در تامین گاز مصرفی است ؛ چرا که گاز مورد نیاز واحد های تولیدی مجتمع توسط خود شرکت تامین می شود و بر خلاف دیگر واحد های فعال در صنعت ، تداوم فعالیت های عملیاتی شرکت از تصمیمات غیر کارشناسی و یک شبه مسئولین در زمینه گاز تاثیر بالایی نپذیرفته و ریسک سیستماتیک پایینی دارد.  

در سبد درآمدی این واحد پتروشیمی ، محصول متانول حرف اول را می زند ، به گونه ای که در دوره 1401 ، بیش از 50% از درآمد سالانه از محل فروش این محصول عاید شده است. ظرفیت اسمی تولید متانول در این مجتمع ، سالانه 660 هزار تن بوده و خوارک مصرفی مورد نیاز واحد های تولیدی ، گاز شیرین بوده که از چاه های نفت فلات قاره تامین می شود.

تغییرات مثبت چشمگیری در فاکتور های بنیادی عملیات بیزینس در صورت های مالی منتهی به بهار 1402 به چشم می خورد. نخست آن که نقدینگی در دسترس که به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران اصلی ترین آیتم بقا و تداوم فعالیت های عملیاتی است ، بهبود قابل ملاحظه ای داشته ؛ به گونه ای که وجوه نقد عملیاتی فصل بهار با ثبت جهش سنگین 1.2 همتی به 3.2 هزار میلیارد تومان رسیده است.

چنین رشدی نه تنها اثر بسیار مثبتی بر قدرت مانور مدیریت در کنترل هر چه بهتر عملیات جاری و پیشبرد طرح های توسعه داشته ، بلکه پایه های مالی بیزینس را نیز تقویت کرده و ریسک های عملیاتی پیرامون فعالیت های اصلی را نحو با اهمیتی کاهش می دهد.
ه

همانطور که می دانید ، هزینه های مالی از جمله هزینه های کمرشکن بیزینس ها بوده که گاها بخش عظیمی از خروج نقدینگی را به خود اختصاص می دهد. بر خلاف بسیاری از واحد های بورسی ، این غول متانولی به سیستم بانکی کشور مقروض نبوده در ساختار هزینه های آن ، هزینه های مالی به چشم نمی خورد ؛ فلذا سهامداران شرکت نگرانی خاصی از بابت ریسک مالی ندارند.

عملیات چهار ماهه منتهی به تیر ماه 1402 به کسب 3.6 هزار میلیارد تومان درآمد ختم شده که نسبت به مقطع مقایسه ای از رشد تقریبا 200 میلیاردی حکایت دارد. بخش عمده این درآمد ، 1.5 همت معادل 42% ، از محل فروش متانول حاصل شده است.

از مقایسه گزارش تیر ماه 1402 و مقطع مشابه ،  تفاوت های معناداری در عملیات تولید و فروش این محصول به چشم می خورد. تناژ فروش این محصول استراتژیک با ثبت رشد 16 هزار تنی به 233 هزار تن رسیده است. علاوه بر آن ، معاملات چهار ماهه این محصول به طور میانگین در نرخ 9.5 میلیون تومان در هر تن انجام شده ، عددی که نسبت به مقطع مقایسه ای رشد چشمگیر 1.4 میلیون تومانی در هر تن را نشان می دهد.
شایان ذکر است که در حال حاضر شرکت دپوی قابل توجهی از این محصول با ارزش داشته و بر اساس آخرین گزارشات ، تقریبا 135 هزار تن متانول در انبار شرکت موجود است.  

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 39.880 ریال    
ارزش بازار : 239.280 میلیارد
نسبت p/e : 6.49    
نسبت  p/e گروه : 7.06
نسبت P/s : 2.11

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

سهم پس از یک رالی صعودی 105% ، تا 78% موج اصلی اصلاح کرده و به نظر می رسد که به منطقه مساعدی جهت ادامه حرکت صعودی رسیده است. این منطقه به جهت تلاقی سطح 78% فیبوناچی ، خط روند میان مدت و منطقه مقاومتی قبلی ، پتانسیل بالایی برای بازگشت قیمت داشته و در صورت حرکت رو به بالا ، اعداد 5.000 تومان و 5.500 تومان سد های مقاومتی بر سر راه قیمت در نظر گرفته می شوند.

ش

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24