Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال گفت: آزادسازی نرخ شکر سفید منافع بسیاری برای شرکت به ارمغان می آورد؛ کیفیت قابل رقابت محصول با کالاهای دیگر سبب شده است تا شکر سفید “قچار” در بازار غیر رسمی با نرخی ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان گرانتر از قیمت کارخانه معامله شود.

وجود نقدینگی کافی در تحقق طرح توسعه «قچار»؛ رشد قیمت شکر سفید “قچار” در بازار آزاد

بورس24 : مدیرعامل شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال گفت: آزادسازی نرخ شکر سفید منافع بسیاری برای شرکت به ارمغان می آورد؛ کیفیت قابل رقابت محصول با کالاهای دیگر سبب شده است تا شکر سفید “قچار” در بازار غیر رسمی با نرخی ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان گرانتر از قیمت کارخانه معامله شود.

شرکت قند چهارمحال از سال ۱۳۴۹ از محل بودجه عمرانی دولت به همراه ۴ کارخانه قند ایرانشهر، قند تربت جام، قند یاسوج و کارخانه قند محمدسلیم تاسیس و توسط شرکت اوکسان بلژیک با ظرفیت مصرف هزار تن چغندر در شبانه روز نصب و راه اندازی شد. پس از انقلاب شرکت قند چارمحال به سازمان صنایع ملی سپرده شد و در نهایت در سال ۱۳۷۴ به بنیاد مستضعفان فروخته شد.

بنیاد مستضعفان تا سال ۱۳۹۴ به عنوان عمده ترین سهامدار شرکت، مدیریت آن را بر عهده داشت. با قرار گرفتن شرکت در آستانه ورشکستگی-و شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، شرکت قند چهارمحال  از طریق مزایده هم زمان با کارخانه قند قزوین به فروش گذاشته شد. شرکت زرین دانه سرآشپز با خریداری حدود ۶۰ درصد سهام تحت مالکیت بنیاد مستضعفان از طریق این مزایده، در حال حاضر مالکیت عمده این شرکت را به عهده دارد. با پرداخت بدهی های شرکت قندچهارمحال از آن سال از سوی شرکت زرین دانه، شرکت به تدریج مسیر رشد را طی نموده است. طی بازدید فعالان بازار سرمایه از شرکت قندچهارمحال بختیاری، قربانعلی قربانی مدیرعامل شرکت به سوالات سهامداران پاسخ داد که مشروح آن در ذیل آمده است:

ظرفیت تولید این کارخانه چه میزان است؟

ظرفیت روزانه مصرف چغندر این کارخانه ۱۴۰۰ تن چغندر است. از سال ۱۳۹۶ تاکنون  بهره برداری داری شرکت در دو دوره صورت می پذیرد. بهره برداری اول در فصل بهار است که از ابتدای اردیبهشت-مناطق جنوبی همچون دزفول، شوش و اندیمشک با چغندر کشت پاییزه و از اردیبهشت تا نیمه اول تیر ماه هم ادامه دارد. بهره برداری دوم از اواسط شهریور شروع و از کشت بهاره بیش از ۳۰۰ هزار تن چغندر استفاده می شود.

آیا امکان افزایش تولید نیز در این شرکت وجود دارد؟

تولید وضعیت رو به رشدی را تجربه می کند. طرح توسعه افزایش ظرفیت در دستور کار شرکت قرار دارد. وقفه هایی همچون کرونا، امکان تهیه دستگاه ها را در آن برهه ناممکن کرد. اما طی دو هفته آینده دستگاه ها از آلمان تحویل خواهد شد. یک بویلر نیز در حال تهیه از شرکت های داخلی است. همچنین برخی از دستگاه ها از قبل خریداری و نصب شده است. شکر تولیدی شرکت یک محصول درجه یک با استاندارد ایران معادل با شکر درجه دو اروپا است. اخیراً نیز مقداری شکر دارویی در حال تولید است که نسبت به شکر استاندارد باید ناخالصی آن بسیار پایین و کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. این محصول که معمولاً از خارج تهیه می شد و معادل شکر درجه یک اروپا است.

ارزش جایگزینی ریالی و ارزی شرکت باتوجه به ظرفیت ۱۸۰۰ تن مورد نظر پس از تحقق افزایش ظرفیت، چه میزان است؟

در حال حاضر، شرکت در نظر دارد تا باتوجه به سود انباشته خود کارخانه ای را خریداری نماید که قیمت گذاری آن ۴ برابر ارزش تابلوی آن در بازار سرمایه است. ارزش بازار حدود ۲،۹۰۰ میلیارد تومانی «قچار»، است. ارزش دستگاه های کارخانه قند چهارمحال ارزش دستگاه های وارداتی قندچهارمحال حدود ۷۰ میلیون دلار است.

سهمیه شرکت جهت واردات شکر خام برای سال ۱۴۰۳ چه میزان است؟

برای شکر وارداتی هیچ گونه سهمیه ای وجود ندارد. واردات شرکت به امکان ثبت سفارش و برخورداری از نقدینگی بستگی دارد. اما واردات شکر به موجب فروش آن در بازار داخلی به نرخ دولتی و حواله ای صرفه اقتصادی چندانی ندارد. از سوی دیگر باتوجه به بازار جهانی شکر، واردات طبق ضوابط دولت به صرفه نبوده است. اما با کاهش اخیر ۲۰ درصدی قیمت شکر در بازار جهانی، شرایط بهتر شده است.

شکر خام کارخانجات قندی به نرخ ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بندر به فروش می رسد. به موجب قیمت ۲۱ سنتی شکر خام جهانی پیشنهاد شد که قیمت شکر خام تحویل درب کارخانه به ۲۳ هزار تومان برسد.

باتوجه به تعزیراتی بودن نرخ فروش شرکت، آیا پیش بینی دارید که این قیمت گذاری در آینده تا حدودی تعدیل شود؟

بعید است شرکتی امکان صدور فاکتور با نرخی بیش از نرخ مصوب داشته باشد. آزادسازی نرخ شکر سفید منافع بسیاری برای شرکت به ارمغان می آورد؛  کیفیت قابل رقابت محصول با کالاهای دیگر سبب شده است تا شکر سفید “قچار” در بازار غیر رسمی با نرخی ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان گرانتر از قیمت کارخانه معامله شود.

نیروگاه برق شرکت چند مگاوات تولید می کند و پیش بینی شما برای قطعی احتمالی برق چیست؟

تولید روزانه نیروگاه برق قند چهارمحال در حال حاضر حدود ۳ مگاوات است. دستگاه های آن قدیمی بوده و تنها توربین ۷.۵ مگاواتی خریداری نمودیم. با تحویل مابقی تجیزات، مشکل برق شرکت به طور کامل برطرف خواهد شد. پیش بینی می شود که میزان برق تامینی پس از نصب توربین مربوطه تا  ۶.۵ مگاوات نیز افزایش یابد و حتی برنامه فروش برق در آینده در دستور کار قرار گیرد.

باتوجه به خریداری شکر کشت پاییزه در اردیبهشت، پیش بینی شما از نرخ خرید چیست؟

با توجه به تورم،  شاید بتوان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش نرخ را برای خرید کشت پاییزه پیش بینی کرد. قیمت چغندر بهاره به نرخ ۲۸۰۰ تومان و چغندر پاییزه ۲۷۰۰ بوده است. معمولاً میزان افزایش نرخ شکر مقداری پایین تر از میزان افزایش چغندر به موجب فاکتورهایی همچون انرژی و دستمزد است.

طرح افزایش ظرفیت تولید چه زمانی عملیاتی می شود؟

بخشی از طرح عملیاتی شده است؛ ظرفیت تولید شرکت در سال های گذشته به طور اسمی ۱۵۰۰ تن بوده است ولی تولید عملیاتی کمتر از میزان اسمی بود. با اجرای بخشی از طرح افزایش ظرفیت، شرکت در حال حاضر بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت به تولید مشغول است که ناشی از بهینه سازی بخش هایی از تولید است.

پیش بینی ظرفیت تولید برای سال آینده چه میزان است؟

احتمالا سال آینده میزان تولید عملیاتی شرکت به مقدار کنونی باشد اما شرکت درصدد است تا تمامی بخش های خود را به ظرفیت اسمی ۳۰۰۰ تن برساند. برای تثبیت ظرفیت نیز با تعویض بخشی از دستگاه های فرسوده، تلاش داریم تا اختلالی در تولید ایجاد نشود.

گلوگاه شرکت در دستیابی به ظرفیت ۳۰۰۰ تن چیست؟

با نصب توربین برق، به صورت پیش فرض تامین میزان برق شرکت تامین است. تیفوزینی که خریداری شده است، برای ظرفیت تولید ۳۰۰۰ تن مناسب است اما در حال حاضر مسئله پیش روی شرکت تهیه تفاله خشک کن است که پس از خرید و تامین آن به میزان تولید ۲۰۰۰ تن خواهیم رسید. از دیگر تجهیزات تامین شده برای ظرفیت تولید ۳۰۰۰ تن میتوان به کوره آهک اشاره کرد. به رغم برخورداری شرکت از نقدینگی کافی، اما ماشین آلات به راحتی یافت نمی شود. در حال حاضر گلوگاه شرکت برای دستیابی به ظرفیت ۳۰۰۰ تن تامین این دستگاه می باشد.

با شرکت های داخلی به مذاکره برای تامین دستگاه تفاله خشک کن پرداخته اید؟

یک شرکت به نام منگان که در ۲۵ سال گذشته دو دستگاه تفاله خشک کن برای شرکت های قند ساخته است. این دستگاه که پس از ۵ سال گرفتاری، راه اندازی شد در حال حاضر نیز کارکرد مطلوبی ندارد. مسئله ساخت دستگاه مشکل اصلی نیست بلکه کیفیت و تضمین کار است. در صورت توقف دستگاه ها در مرحله بهره برداری، تمامی ظرفیت کارخانه قند کاهش خواهد یافت. لذا دستگاه مورد نیاز باید با کیفیت و کارایی مناسب باشد.

آیا شرکت برنامه ای برای استفاده از ابزار بدهی دارد؟

شرکت مشکلی برای استفاده از ابزار استقراض ندارد. اما مسئله کنونی یافتن دستگاه است. در صورتی وارد فاز بدهی خواهیم شد که بتوانیم آن نقدینگی را بهتر استفاده کنیم. ضمن آنکه شرکت مبلغ قابل توجهی را در بورس سرمایه گذاری کرده است.

آیا شرکت برنامه ای برای افزایش تقسیم سود دارد؟

شرکت برای تامین بخشی از مسائل مالی خود، به سمت افزایش تقسیم سود پیش می رود، اما باتوجه به برنامه شرکت جهت خرید کارخانه، نقدینگی موجود در شرکت به منظور سرمایه گذاری جدید حفظ شده است.

چه میزان هزینه برای رسیدن به ظرفیت ۳۰۰۰ تن نیاز است؟

با وجود نوسان نرخ ها و قیمت محصولات، دستگاه هایی همچون تفاله خشک کن به نقدینگی ۲۵۰ هزار میلیون ریال نیاز دارد. اگرچه دست اندازهایی در تامین ارز است اما مشکلی بابت تامین ارز از سامانه نیما نداریم و ارز به راحتی تخصیص می یابد.

علت بالا بودن کیفیت محصولات شرکت چیست؟

کیفیت محصول به سه عامل مهم بستگی دارد. تقریباً کیفیت چغندر قندر به عنوان ماده اولیه در سراسر کشور مشابه است. طراحی دستگاه ها نیز  برای تمامی کارخانه ها مشابه بوده و عامل اثرگذاری نیست. تمایز کفیت محصولات قند چهارمحال با سایر شرکت ها در راهبری شرکت، آموزش پرسنل و استفاده بهینه از دستگاه ها است.

نرخ فروش محصول شکر نوع یک و حجم تولید آن به چه صورت است؟ آیا نرخ مصوب است؟

در خصوص قیمت گذاری محصول، شرکت در تلاش در برگزاری جلسه با مسئولین شهر هستیم. در این جلسه محصول شکر تولیدی اخیر شرکت که برابر با شکر درجه یک اروپا است، معرفی خواهد شد. در پی اعلام بالا بودن هزینه تولید این محصول، تلاش می شود تا  نرخ گذاری آن مشخص شود.در گذشته قیمت فروش این محصول از سوی دیگر کارخانجات با رشد ۳۰ درصدی نسبت به قیمت مصوب صورت می گرفت. برنامه تولید برای شکر درجه یک ۱۵۰۰ تن است که در صورت وجود مشتری و قیمت پیشنهادی مناسب، این میزان ظرفیت افزایش خواهد یافت.

میزان براورد شده از کشت چغندر برای استان شما حدود ۷۵ هزار تن بوده، مابقی چغندر مورد نیاز از کدام استان ها تهیه می شود؟

شرکت عمدتاً مابقی چغندر مورد نیاز خود را از استان لرستان و بخشی جزئی از کرمانشاه و همدان تهیه می شود.

آیا مسئله چغندر دزدی وجود دارد؟

بله، به دلیل اینکه امسال میزان کشت چغندر کم بود، کارخانه جات به هر قیمتی اقدام به خرید می کردند.

نرخ بهای تمام شده ای که برای کشاورزان هر استان نسبت به استان دیگر متفاوت است و استان شما تقریباً ارزان ترین چغندر را پس از خراسان شمالی دارد. آیا در تهیه چغندر به کشاورزان لرستان نیزهمچون سایر کشاورزان به نرخ مصوب عرضه می شود؟ یا به این کشاورزان سوبسید تعلق می گیرد؟

سال گذشته به کشاورزان سوبسیدی داده نشد. اما بیشترین میزان چغندر تاریخ قند چهارمحال را نیز تهیه کردیم. عواملی چون خوشحسابی، تعامل خوب با کشاورزان، در اختیار قرار دادن بذر و سم مناسب به کشاورزان، ارائه خدمات فنی مناسب است سبب انتخاب این کارخانه از سوی کشاورزان شده است. از سوی دیگر کلیه بذرهای چغندر به جز بخش کوچکی از خارج تامین می شود که معمولا کشاورزها به بذر داخلی رغبتی نشان نمی دهند اما انتخاب بذر بسیار اهمیت دارد.

آیا به کشاورز سوبسیدی در قالب تفاله ارزان تر داده می شود؟

دولت تعیین کننده نرخ برای چغندر و میزان تفاله است؛ به عنوان مثال اگر نرخ چغندر ۲۸۰۰ تومان باشد به همراه آن باید ۲۰ کیلو تفاله و ۲ کیلو شکر به قیمت ۲۰۰۰ تومان به کشاورز داده شود.

تولید چغندر در استان شما برای هر کیلو ۸۰۰ تومان تمام می شود و در لرستان ۱۳۰۰ تومان بهای تمام شده آن است، چرا چغندر در استان شما بیشتر کشت نمی شود در حالی که برای کشاورزان به صرفه تر است؟

چغندر استان چارمحال همیشه در بهترین و بیشترین میزان تولید بوده اما مسائلی پیش روی افزایش تولید و کشت چغندر در استان وجود دارد که می توان به کشت های جایگزین،  آب و هوا، کوتاه بودن زمان رشد چغندر اشاره کرد. در استان چهارمحال عمدتاً در ماه های خرداد و به مقدار کمتر در اردیبهشت چغندر کشت می شود در حالی که کشاورز باید مهر تحویل دهد.

در عارضه یابی افزایش کشت چغندر در استان در ۳ سال گذشته شرکت چهارمحال انجام شد، به کشاورزها پیشنهاد خریداری دستگاه را داده شد، ۸۰ درصد قیمت دستگاه به آنها طی وام دو ساله بدون سود پرداخت شد. در پی استقبال کشاورزان از پیشنهاد مکانیزه کردن کشت ها، در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز کشاورزان به ادوات چغندرکاری برطرف شد.

میانگین هزینه حمل برای شما چقدر است؟

کرایه حمل را کشاورز متقبل میشود و بر عهده کارخانه نیست. «قچار» تنها به عنوان کمک کرایه به کشاورزان مبلغی را می پردازیم.

باتوجه به اینکه طرح توسعه ۳۰۰۰ تن تا سه سال ادامه دارد، آیا این طرح توسعه تا ۹ ماهه آینده خرید دستگاه ها تکمیل می شود؟

خیر؛ ما به طور پیوسته به تکمیل دستگاه های کارخانه هستیم ولی باید خرید دستگاه ها به قیمتی باشد که در ایران جوابگو و به صرفه باشد.

حاشیه سود ناخالص شرکت ۲۷ درصد است در حالی که سال گذشته ۱۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۹ درصد بود. دلیل این میزان حاشیه سود چیست؟

سال گذشته به رغم افزایش قیمت چغندر دولت اقدامی برای افزایش قیمت شکر نکرد و نرخ مصوب را ۱۸ هزار تومان گذاشته بود. به طوری که تعداد قابل توجهی از کارخانه ها به مرز زیان رسیدند و تعدادی زیان ده شدند. در سال جاری دولت این موضوع را اصلاح نمود و با افزایش نرخ، کسری پیش آمده را جبران نمود و نرخ مصوب را ۲۵ هزار تومان اعلام کرد. لذا وضعیت کارخانجات چغندر قند به نسبت سال کذشته بهبود یافته است لذا افزایش فروش بخشی ناشی از رشد قیمتی است که دولت برای سال جاری مصوب نمود.این موضوع را اگر در حاشیه سود هم در نظر بگیریم به دلیل رشدی که نرخ فروش نسبت به هزینه ها داشته، حاشیه سود نیز افزایش چشم گیری خواهد داشت.

به دلیل معافیت مالیاتی شرکت در صورت افزایش سرمایه، آیا شرکت باتوجه به زمان باقی مانده از سال جاری، این موضوع را در دستور کار دارد؟

در خصوص سود انباشته که در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۶ ماهه نخست ذکر شده میتوان چنین اعلام کرد که در صورت برنامه افزایش سرمایه، شرکت قابلیت استفاده از مفاد معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه را دارد. شرکت در حال حاضر در حال پیگیری جهت تحقق این برنامه است تا اجرایی شود. میزان افزایش سرمایه از سود انباشته سرمایه پس از کسر هزینه های لازم برای خرید کارخانه خواهد بود.

فروش “قچار” در مهر و آبان ۲۵۰ میلیارد تومان بود.  آیا این روند ادامه دارد؟ در گزارش ۶ ماهه شرکت رشد ۱.۵ برابری شرکت در نیم سال اول پیش بینی شده است.  طبق رشد فروش قابل توجه شرکت در سال گذشته در ماه های آخر سال، آیا این پیش بینی محقق می شود؟

سود ۶ ماهه شرکت در سال جاری با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان است. پیش بینی می شود که در پایان سال حدوداً ۲ برابر سود سال قبل محقق شود.

در خصوص پیش بینی ۶ ماهه دوم، این رشد قابل تحقق بوده و با واقعیت همخوانی دارد. در حال حاضر ۵۶۰۰ تن شکر قابل فروش داریم که طی ۱۰ روز آینده که چغندر به کارخانه حمل می شود نیز ۲۰۰۰ تن به آن اضافه می شود. لذا روند فروش تا پایان سال به همین منوال ادامه دارد. EPS های اعلامی شرکت همواره حالت محافظه کارانه دارد. امیدواریم که در سال جاری نیز تغییرات مثبت بوده و بیش از میزان پیش بینی شده محقق شود.

شرکت بررسی در خصوص شکر بسته بندی شده یک کیلویی داشته است؟

این نوع بسته بندی صرفه اقتصادی ندارد؛ انجام این موضوع بستگی به وجود مشتری دارد.

در گزارش حسابرسی شده سال ۱۴۰۰، ذکر شده بود که قیمت گذاری شکر جدا شده و مالی ۱۷ درصد خواهند بست. لطفا این موضوع را توضیح دهید؟ نرخ تصفیه ای که برای دستمزد بوده چگونه تعیین می شود؟

این موضوع توافق دو طرفه ست. یک نرخ که توسط دولت اعلام می شود که ۷۳۰ تومان برای یک کیلو است، کسی استقبال نمی کند. با وجود اینکه مسئولین گفته بودند که به همین میزان بگیرید. در حال حاضر برای دولت اردیبهشت سال ۱۴۰۱ را تصفیه کردیم. این موضوع باعث اشغال شدن انبارهای شرکت شده و برخی هم حسن انجام کار را نداده اند و در برخی موارد باید بیمه نیز پرداخت شود. لذا اعلام شده تا زمانی که نرخ را اصلاح نکنید، ما شکر را از شما دریافت نخواهیم کرد. در حال حاضر شکر را از بخش خصوصی با نرخ ۱۰۰۰ تومان برای هر یک کیلو خریداری میکنیم.

در خصوص شکر وارداتی در جزئیات صورت های مالی سال ۹۸ که نرخ تصفیه برای آن در نظر گرفته بودید و پس از به دست آوردن بهای تمام شده، ۱۰ درصد نیز به آن اضافه می کردید. این ۱۰ درصد به شرکت می رسد؟

این موضوع برای سالی است که مجوز واردات را به انجمن صنفی داده بودند. انجمن نیز بر حسب کارآیی شرکت ها سهیه را تقسیم نمود که «قچار» سهمیه بالایی به میزان ۵۰ هزارتن دریافت کرد. پس از آنکه واردات انجام شد دولت نرخ مصوب اعلام نمود که به میزان ۴۵۰۰ تومان بود که ۲۸۰۰ برای شرکت و مابقی برای دولت باشد.

منبع خبر: بورس امروز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24