Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امکان پرداخت سود نقدی در حال حاضر مهیاست و برنامه­ریزی لازم جهت آمادگی پرداخت سود نقدی مصوب در مجمع سال جاری انجام شده و در صورت تصویب مجمع، نقدینگی مورد نیاز جهت پرداخت سود نقدی در موعد قانونی و حتی زودتر از آن، فراهم شده است.

تدابیر لارم برای تقسیم سود بیشتر در مجمع پیش رو انجام شده است

بورس24 : عباس نعیمی قائم مقام شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در گفتگو با خبرنگار بورس24 به برخی از اقدامات انجام شده در این شرکت در راستای حمایت از قیمت سهم وخارزم و سرمایه سهامدارن اشاره داشت:

همانطور که اطلاع دارید سال 1402 سال سختی برای بازار سرمایه بود و بازار سرمایه با معیار شاخص کل صرفاً 12 درصد بازدهی نصیب سهامداران نمود در حالی که سود سپرده یک ساله 23 درصد بوده و عملاً افزایش نرخ بهره بانکی به عنوان رقیب بلامنازع بازار سرمایه، فشار زیادی را بر فعالان بازار سرمایه تحمیل نمود. طی سال 1402 سهام خوارزمی با احتساب پرداخت سود نقدی، بازده12.4 درصدی برای سهامداران رقم زده، در حالی که شاخص صنعت سرمایه­گذاری صرفاً 7درصد افزایش را تجربه نموده است.

پایش و بهبود وضعیت قیمت سهام شرکت سرمایه­گذاری خوارزمی همواره از اولویت­های این شرکت بوده است و به همین دلیل نیز از ابتدای خرداد 1402، بازارگردان سهام تغییر یافته و صندوق بازارگردانی کوشا الگوریتم که تحت تملک گروه مالی الگوریتم (از شرکت­های فرعی سرمایه­گذاری خوارزمی) می­باشد؛ به عنوان بازارگردان نماد معرفی شده است. قابل ذکر است شرکت سرمایه­گذاری خوارزمی به عنوان ناشر منابعی بالغ بر 140 میلیارد تومان (ترکیبی از سهم و وجه نقد) جهت انجام فرآیند بازارگردانی در اختیار بازارگردان قرار داده است. فعالیت بازارگردان نیز مستمراً تحت نظارت قرار می­گیرد و همواره سیاست بازارگردان حمایت از سهامداران خرد و انجام خرید بیش از فروش در نماد معاملات عادی (خرد) بوده و معاملات فروش انجام شده توسط بازارگردان معمولاً در قالب معامله بلوکی صورت پذیرفته است. بازارگردان نماد به صورت فعال اقدام به انجام مذاکرات لازم جهت فروش سهام در قالب معامات بلوکی نموده به طوری که بالغ بر 180 میلیارد تومان فروش سهام در بازار بلوکی توسط بازارگردان انجام شده و منابع حاصل شده صرف بازارگردانی و خرید خرد سهام خوارزمی در بازار عادی گردیده است.

از زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در مهر ماه 1402، موضوع پایش و بهبود قیمت سهام به طور ویژه در دستور کار مدیران ارشد شرکت قرار گرفت. تعدد سهامداران خرد و سهام شناور قابل توجه (بالغ بر 52 درصد از سهام شرکت)، از ویژگی­های سهام شرکت سرمایه­گذاری خوارزمی است که پیاده­سازی استراتژی­های حمایتی را با چالش مواجه نموده است.

راهکارهای مختلفی جهت بهبود وضعیت قیمت سهم و کاهش فاصله NAV و قیمت سهام در دستور کار قرار گرفته است. از مواردی که می تواند در بهبود قیمت سهام شرکت خوارزمی موثر باشد؛ تخمین صحیح فعالان بازار از ارزش و جریان­های نقدی آتی حاصل از فعالیت­های شرکت­های غیربورسی زیرمجموعه شرکت خوارزمی، تقسیم سود نقدی مناسب در مجامع عمومی عادی سالیانه و تامین سودآوری پایدار با تحصیل دارایی­های پربازده است.

شایان توجه است، در حال حاضر ارزش بازار شرکت خوارزمی (در حدود 10هزار میلیارد تومان) حتی کمتر از جمع ارزش پرتفوی بورسی شرکت خوارزمی (بالغ بر 5،600 میلیارد تومان) و ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه­گذاری آینده­نگر الگوریتم (در حدود 4،900 میلیارد تومان) می­باشد و عملاً ارزش شرکت­های غیربورسی زیرمجموعه (اعم از هلدینگ معدنی صدرجهان، هلدینگ مالی، هلدینگ برق و انرژی، هلدینگ ساختمانی و...) و حتی سهام بورسی تحت تملک آن­ها (تامین سرمایه دماوند و...) در قیمت سهام خوارزمی لحاظ نشده است.

در راستای تسهیل تخمین ارزش دارایی­های شرکت خوارزمی، موضوع پذیرش و عرضه سهام شرکت­های غیربورسی تحت تملک شرکت در دستور کار قرار گرفته است، برای مثال پذیرش شرکت گروه مالی الگوریتم در فرابورس ایران در اوایل سال 1402نهایی شد لکن با توجه به انتقال پرتفوی سرمایه­گذاری کوتاه مدت خوارزمی به یکی از شرکت­های زیرمجموعه گروه مالی الگوریتم (که ارزش با اهمیتی در حدود 3،500 میلیارد تومان داشت)، موضوع پذیرش و عرضه گروه مالی الگوریتم باید مجدداً در شرکت فرابورس ایران مطرح گردد  تا پس از درج و با هماهنگی ارکان بازار سرمایه (سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران) در شرایط مناسب بازار برای عرضه اولیه سهام گروه مالی اقدام شود. همچنین موضوع پذیرش شرکت برق و انرژی سپهر در شرکت فرابورس ایران در جریان است و درخواست پذیرش شرکت کارند صدر جهان نیز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران ثبت شده است. بدین ترتیب با بورسی شدن شرکت­های زیرمجموعه و دسترسی فعالان بازار به گزارش­های ماهانه شرکت­های مذکور، امکان تسهیل قیمت­گذاری زیرمجموعه­های خوارزمی فراهم می­گردد و این امر منجر به بهبود وضعیت قیمت سهام خوارزمی خواهد شد.

یکی دیگر از موارد موثر در قیمت سهام یک شرکت، میزان DPS می­باشد، با توجه به رشد مناسب سود کسب شده در سال مالی جاری و عملکرد بدون سابقه برخی از شرکت­های زیرمجموعه اعم از شرکت توسعه مدیریت خوارزمی با شناسایی سود بالغ بر یک همت در سال مالی منتهی به 29/12/1402 ، امکان پرداخت سود نقدی در حال حاضر مهیا ست و برنامه­ریزی لازم جهت آمادگی پرداخت سود نقدی مصوب در مجمع سال جاری انجام شده و در صورت تصویب مجمع، نقدینگی مورد نیاز جهت پرداخت سود نقدی در موعد قانونی و حتی زودتر از آن، فراهم شده است. قابل ذکر است با هدف پرداخت سود پایدار، این شرکت اقدام به حمایت از اجرای طرح­های توسعه در شرکت­های زیر مجموعه نموده و تاکید نموده بخش اصلی منابع مالی لازم برای اجرای طرح­ها از محل تامین مالی از روش­هایی همچون انتشار اوراق یا دریافت تسهیلات تامین گردد. نمونه­ای از طرح­های توسعه با اهمیت در شرکت­های زیر مجموعه، طرح تولید سارت و سیانور در هلدینگ معدنی صدرجهان بوده که با موفقیت به بهره­برداری رسید و در حال حاضر این شرکت تولید در حدود 300 کیلوگرم طلا در سال را اجرایی نموده و تولیدات خود را در قالب گواهی سپرده در بورس کالا به فروش می­رساند. همچنین اجرای طرح فلوتاسیون که منجر به افزوده شدن 700 کیلوگرم طلا به تولید فعلی طلای این هلدینگ و همچنین بهره­برداری مس (به میزان بیش از 20 هزار تن کنسانتره مس) خواهد شد، به طوری که با تکمیل بهره­برداری از طرح فلوتاسیون امکان تولید یک تن طلا در سال فراهم و محصول جانبی مس نیز به سبد محصولات هلدینگ اضافه خواهد شد. ان شاالله با تلاش همکاران هلدینگ معدنی پیش­بینی می­شود طرح فلوتاسیون در بهمن ماه سال آتی به بهره­برداری برسد.

شرکت سرمایه­گذاری خوارزمی همواره درصدد است در جهت تامین سود پایدار نسبت به خرید دارایی­های مولد و پر بازده اقدام نماید و خرید شرکت صنایع شیمیایی پتروثمین و تقاضای خرید شرکت تامین سرمایه سپهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. طرح تولید دی اتیل هگزانول در شرکت صنایع پتروشیمیایی پتروثمین به عنوان یک محصول پر تقاضا در بازار داخل و حتی کشورهای منطقه، در صورت اجرا و بهره­برداری منجر به کسب درآمد قابل توجهی برای شرکت خوارزمی خواهد شد. همچنین پرداخت منابع مالی مورد تقاضا برای خرید تامین سرمایه سپهر نیز از محل انتقال سهام بانک صادرات پیش­بینی شده است که در صورت انجام، منجر به شناسایی سود از محل فروش سهام بانک صادرات و بهینه­سازی پرتفوی خواهد شد. قابل ذکر است برنامه پذیرش و عرضه تامین سرمایه سپهر در بازار سرمایه نیز از گزینه­های در حال بررسی است که می­تواند منجر به حصول جریان نقدی برای سرمایه­گذاری خوارزمی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24