به گزارش کدال نگر بورس 24، کنفرانس اطلاع رسانی شرکت هامون نایزه قبل از عرضه اولیه سهام در تاریخ 1404.09.15 برگزار و اهم مطالب مطرح شده ارائه می گردد.
به گزارش کدال نگر بورس24 ، کنفرانس اطلاع رسانی شرکت هامون نایزه قبل از عرضه اولیه سهام در تاریخ 1404.09.15 برگزار و اهم مطالب مطرح شده بشرح زیر می باشد:
1- طرح توسعه شرکت چه زمانی به بهره برداری می رسد و آیا پس از بهره برداری تاثیری بر سودآوری شرکت دارد؟
با توجه به دقت هزینه کرد منابع نقدی شرکت متناسب با اهداف و سودآوری آتی پروژهها تمامی تدابیر و اقدامات لازمه لحاظ گردیده از آنجا که شرکت ترکیه ای هنوز بطور کامل راه اندازی نشده و در نتیجه بهره برداری صورت نگرفته، در محاسبات ارزشگذاری صرفا ارزش دفتری آن لحاظ گردیده که مجموعه در اوایل ۲۰۲۶ به بهره برداری خواهد رسید و فروش های صادراتی از آنجا نیز خواهیم داشت.
2- وزن هر متر لوله و هر متر پایه برق چقدر می باشد ؟
سایز محصولات تولیدی شرکت از قطر داخلی ۸۰ میلی متر تا ۱۲۰۰ میلی متر میباشد. لوله ۸۰ میلی متری هر متر آن به وزن تقریبی ۱۰ کیلوگرم و لوله ۱۲۰۰ میلی متری هر متر آن ۲۴۶ کیلوگرم می باشد.
پایه های برق نیز به ارتفاع ۹ متر و ۱۲ متر تولید میشوند که بطور تقریبی هر متر ۶۰ کیلوگرم می باشد.
3- با توجه به برآورد شرکت در رسیدن به ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن در ۳ سال آینده، برآورد شرکت از ظرفیت های جدید ایجاد شده در سالهای اول و دوم به چه صورت است؟
ظرفیت تولیدی در سالهای اول و دوم به ترتیب ۱۵ و ۲۵ هزار تن و در سال سوم ۳۰ هزار تن که برآورد می گردد از بازه سال های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ به وقوع بپیوندد.
4- برنامه تقسیم سود شرکت ترکیه ای که ۱۰۰ درصد آن متعلق به شرکت هامون نایزه می باشد به چه صورت خواهد بود؟
همان سیاست تقسیم سودی که در شرکت هامون نایزه مستقر هست در شرکت ترکیه ای نیز بمانند هامون نایزه خواهد.
شایان ذکر است تصمیم بر نحوه عملکرد تقسیم سود متناسب با شرایط کلی حاکم بر وضعیت شرکت ترکیه خواهد بود.
5- هزینه های ارزی دلاری) طرح توسعه چه مقدار میباشد؟ چه مقدار از آن صرف هزینه های سرمایه ای شده و چه مقدار آن باقیمانده است ؟
برآورد نهایی حدودا ۱۵ میلیون دلار میباشد که تا این زمان نیز بخش اعظم آن انجام شده است.
6- برنامه افزایش سرمایه ای که شرکت در آینده خواهد داشت از چه محل خواهد بود ؟
برنامه شرکت بر این است که افزایش سرمایه عمدتا از محل سود انباشته و مطالبات حال شده صورت پذیرد.
7- آیا شرکت در تهیه مواد اولیه دچار چالش می باشد؟
شرکت هامون نایزه در ۴ شرکت زیر مجموعه خود که در بخش تامین مواد اولیه میباشند سرمایه گذاری کرده و این اقدام منجر به خودکفایی شرکت در تامین مواد اولیه خود شده است. همچنین با اقدامات بموقع و بومی سازی بخشی از مواد اولیه وارداتی زنجیره تهیه مواد اولیه خود را تکمیل و توسعه بخشیده است.
8- وضعیت تسعیر ارز شرکت به چه صورت می باشد؟
به علت تفاوت نرخ غیر قابل قبول نرخ تالار عرضه ارز عمده ارز حاصل از صادرات را با واردات رفع تعهد ارزی صورت گرفته که این مهم منجر به تسعیر نرخ ارز حاصل از صادرات شرکت با نرخهای واقعی شده است که در نوع خود صیانتی درخور از منابع ارزی و صادراتی شرکت می باشد.
9- مزیت رقابتی شرکت نسبت به رقبای داخلی خود همچون شرکت لوله و ماشین سازی (فلوله) را بیان بفرمایید.
در ارتباط با موضوع فروش شرکت فلوله لازم به ذکر است که میزان فروش ما در سالهای متوالی به طور متوسط بین ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته است. این افزایش عمدتاً ناشی از صادرات بوده است. به عنوان نمونه در شش ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات شرکت ۱۶ همت بوده در حالی که صادرات شرکت فلوله تنها ۱۴۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از ده درصد فروش ما را تشکیل داده است.
در خصوص صادرات هدف ما از سرمایه گذاری در یک کشور خارجی حفظ و تقویت بازارهای صادراتی شرکت است. ما همواره در نمایشگاههای تخصصی بین المللی مرتبط با حوزه صادرات مشارکت فعال داشته ایم. برای مثال، نمایشگاه بین المللی IFAT» در آلمان که هر دو سال یکبار برگزار میشود و بزرگترین رویداد جهانی در صنعت ما محسوب می گردد یکی از مهمترین فرصتهای حضور بین المللی شرکت است. شرکت ما به عنوان تنها نماینده ایران در این نمایشگاه شرکت کرده و توانسته است مشتریان ارزشمند و مؤثری را جذب کند.
10- در خصوص طرح توسعه شرکت لازم به ذکر است که شرکت یک برنامه توسعه ای قدرتمند در بخش صادرات در دست اجرا دارد که در گزارش ارزش گذاری به آن اشاره ای نشده است تاکنون شرکت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان از مجموع هزینه های مربوط به این طرح را پرداخت کرده و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باقی مانده است. خواهشمند است توضیح فرمایید این میزان سرمایه گذاری چه تأثیری بر سودآوری شرکت در دوره های آتی خواهد داشت؟ موضوع دوم مربوط به تقسیم سود هزینه های یادشده و همچنین انتشار اوراق جدید است. با توجه به مبلغ تقریبی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده اخیر و نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق قبلی به نظر می رسد مجموع این هزینه ها و تعهدات مالی میتواند باعث کاهش رقم قابل تقسیم سود شود. خواهشمند است بفرمایید پیش بینی اینجانب مبنی بر کاهش میزان سود تقسیمی صحیح است یا خیر؟
شرکت در سالهای اخیر سرمایه گذاریهای قابل توجهی انجام داده است. در بخش سرمایه گذاریهای داخلی، ارزش این سرمایه گذاریها بر اساس ارزش روز شرکتهای تحت مالکیت داخلی در گزارش لحاظ شده است.
در خصوص شرکت A.A.B.CO لازم به توضیح است که این واحد تولیدی در کشور ترکیه مستقر بوده و مالکیت آن از طریق وکالت بلاعزل در اختیار شرکت هامون نایزه قرار دارد و این موضوع نیز به تأیید حسابرس رسیده است. با این حال با توجه به اینکه این شرکت هنوز وارد مرحله تولید انبوه نشده و سهم بازار مشخص و قابل اتکایی نیز کسب نکرده است امکان ارائه برآورد ارزش گذاری مبتنی بر عملکرد واقعی وجود نداشت از این رو ما به عنوان ارزش گذار در پذیرش چنین ریسک برآوردی وارد نشدیم و صرفاً ارزش دفتری آن را در محاسبات اعمال کردیم.
دغدغه مطرح شده این است که در صورت ادامه مسیر سرمایه گذاری شرکت چگونه میتواند همزمان اقدام به تقسیم سود نماید؟
در این خصوص لازم به ذکر است که شرکت وارد مرحله بهره برداری شده و ما نیز در ارزش گذاری میانگین نرخ تقسیم سود سالهای گذشته را مبنای محاسبه قرار داده ایم از آنجا که شرکت ترکیه ای مرحله تست گرم را با موفقیت پشت سر گذاشته و در آینده نزدیک نیز نیازی به سرمایه گذاری سنگین (Capex) نخواهد داشت شرکت مادر در خصوص پرداخت سود سهامداران خرد با چالشی مواجه نخواهد شد.
شرکت در حال حاضر دارای سهامداران خرد است و وجوه مربوط به آنها نیز تسویه شده است. همچنین چنانچه مبالغی پس از تقسیم سود باقی بماند مطابق رویه گذشته یا به سرمایه گذاران اصلی پرداخت میشود یا در فرآیند افزایش سرمایه استفاده خواهد شد.
در خصوص هزینه های مالی نیز باید تأکید گردد که آخرین اطلاعات موجود از جمله انتشار اوراق جدید توسط شرکت به طور کامل در گزارش لحاظ شده است با وجود نهایی بودن ،گزارش تیم ارزش گذاری اطلاعات جدید را اعمال کرده و هزینه های مالی به روزرسانی شده در نتایج نهایی منعکس شده است.
11- چرا مدل گزارش دهی شما بر اساس متراژ و فلوله بر حسب تناژ هست و نمیشه قیاس کرد. اگر بطور مثال رقیب شما فروش ۴۰ هزار تن دارد برای شما این مقدار چقدر هست؟
ظرفیت تولید شرکت هامون نیازی از منظر تناژی برابر با حدود ۱۲۰ هزار تن است. تاکنون، به طور متوسط ۵۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته که معادل حدود ۶۰ هزار تن است.
در موضوع ظرفیت تولید یک تفاوت اساسی میان شرکت ما و شرکت فلوله وجود دارد. در محاسبات ظرفیت ما وزن خالص لوله چدن نشکن را مینا قرار میدهیم در حالی که شرکت فلوله وزن محصول پس از عملیات سیمان زنی را گزارش میکند. این در حالی است که عملیات سیمان زنی حدود ۱۵ درصد به وزن نهایی محصول اضافه میکند. بنابراین در صورت نیاز به مقایه لازم است این اختلاف ساختاری در محاسبه وزن لحاظ شود.
برنامه ریزی شرکت بر این است که بخش استفاده نشده از ظرفیت تولید حدود ۵۰ درصد را فعال کند تا از این طریق هزینه های سربار کاهش یافته و هزینه های ثابت جذب شود.
از سوی دیگر، شرکت با محدودیتهای ناشی از تحریمها مواجه است که امکان نقل و انتقال مالی بیش از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار یا یورو را با بازارهای خارجی محدود میکند با راه اندازی شرکت مستقر در ترکیه و ایجاد کانال ارتباطی آن با مشتریان بین المللی این مشکل برطرف شده و امکان انعقاد قراردادهایی در بازه ۳ تا ۱۰ میلیون دلار با شرکتهای خارجی فراهم می شود.
در شش ماهه گذشته میزان تولید و فروش شرکت بیش از ۳۰ هزار تن بوده است. چنانچه قصد مقایسه با شرکت فلوله وجود داشته باشد. لازم است این مقدار در ضریب ۱۰۱۵ ضرب شود تا اختلاف ناشی از وزن گذاری پس از سیمان زنی لحاظ گردد. در سالهای گذشته نیز میزان تولید و فروش بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تن در توسان بوده است.
12- در بخش طرح توسعه بفرمایید چقدر ظرفیت داره و چقدر بنا دارید که در این طرح هزینه کنید ، چون ما اینا رو در امیدنامه و گزارش ارزش گذاری نمیبینیم . چرا ؟
با توجه به اینکه ما برآوردی از عملکرد آنی ارائه نکرده ایم، صرفاً میزان سرمایه گذاری انجام شده را افشا کرده ایم. در صورتی که این سرمایه گذاری در زمره برنامه های جدی و رسمی رکت قرار داشت و قرار بود اثر معتاداری در آینده شرکت ایجاد کند. لازم بود در امیدنامه افشا شود.
اما از آنجا که در فرآیند ارزش گذاری این سرمایه گذاری جز ارزش دفتری اثر دیگری نداشته و اصولاً بنا بر این نبود که بر ارزش گذاری تأثیر فراتر از ارزش ثبت شده بگذارد لزومی برای افشای بیشتر این موضوع وجود نداشته است.
13- نرخهای صادراتی تقریباً دویل داخلی بوده بفرمایید که مینای نرخ صادراتی و نرخ داد چه اساسی است؟
فروش به شرکتهای دولتی معمولاً به صورت اعتباری انجام میشود؛ به این معنا که پرداخت ها یا از طریق اوراق صورت می گیرد و یا به صورت بلند مدت تسویه میشود. از این رو شرکت در تمام مناقصاتی که شرکت کرده، هزینه مالی ناشی از دوره وصول مطالبات را در محاسبه قیمت لحافظ مینماید. همین موضوع یکی از دلایل بالا بودن قیمت فروش داخلی در قراردادهای دولتی است.
در سال ۱۴۰۴ بخش عمده مشتریان داخلی شرکت بخش خصوصی بوده اند؛ مشتریانی که همانند مشتریان صادراتی معاملات خود را به صورت نقدی انجام میدهند بنابر این قیمت گذاری این بخش نیز بر مبنای قیمت نقدی انجام شده است. یکی از دلایل نزدیک شدن قیمتهای داخلی و صادراتی نیز همین موضوع است.
در بخش صادرات نیز با توجه به اینکه معاملات با نرخ ارز آزاد تسعیر میشود در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت فروش صادراتی نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این، در حوزه اتصالات به دلیل پیچیدگی بالاتر فرآیند تولید نسبت به لوله قیمت تمام شده و به تبع آن قیمت فروش معمولاً بالاتر است.
14- چرا مثلاً در بهار بهای لوله داخلی به طور مثال ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و بهای لوله صادراتی برابر با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده در تابستون این عدد برای لوله داخلی برابر با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای لوله صادراتی برابر با ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده این نسبت خیلی باز شده چرا؟
دلیل این اختلاف آن است که صادرات بر مینای نرخ دلار انجام میشود. در فصل بهار ترخ دلار پایین تر بوده اما در فصل تابستان نرخ آن افزایش یافته است. در فروش داخلی قیمتها از پیش و به صورت ثابت تعیین میشود؛ بنابر این نوسان نرخ ارز در آن تأثیر مستقیم ندارد.
اما در بخش صادرات هنگام تبدیل ارزش دلاری قراردادها به ریال تغییرات نرخ ارز مستقیماً بر قیمت نهایی مؤثر است و به همین علت این تفاوت در مقادیر ریالی مشاهده میشود همچنین تناز فروش لوله ها در سایزهای متفاوت باعث تاثیر قیمت نهایی میشود.




















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.