Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

طاها حشمتی: شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) روزهای آخر هفته گذشته، میزبان جمعی از اعضای کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران بود. این برنامه بازدید که کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران مجری آن بود، درست، پس از رسیدن به کرمان با خوش آمدگویی و پیوستن نیک نفس، مدیر دفتر کرمان میدکو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ،در این برنامه بازدید یک و نیم روزه در مجموع از 17 پروژه، شركت فولاد سیرجان ایرانیان (كارخانه تولید كنسانتره سنگ آهن سیرجان، كارخانه تولید گندله سنگ آهن سیرجان، كارخانه احیاء مستقیم بردسیر، كارخانه فولادسازی بردسیرشركت فولاد زرند ایرانیان (كارخانه تولید كنسانتره سنگ آهن زرند ،كارخانه تولید گندله سنگ آهن زرند، كارخانه فراوری زغال سنگ پابدانا، كارخانه كك سازی زرند، كارخانه فولاد سازی به روش كوره بلند در زرندشركت بابك مس ایرانیان (كارخانه تولید كاتد مس، كارخانه تولید لوله مسی شهر بابكشركت فروسیلیس غرب پارس (كارخانه تولید فروسیلیسشركت فولاد بوتیای ایرانیان (كارخانه تولید گندله سنگ آهن بوتیا، كارخانه فولادسازی بوتیا، نیروگاه سیكل تركیبی برق 500 مگاواتی) و پروژه های شرکت فولاد سیرجان ایرانیان و شركت فولاد زرند ایرانیان بازدید به عمل آمد.

شرکت فولاد سازی زرند ایرانیان

نیک نفس در جمع بازدیدکنندگان درباره نحوه کار فولادسازی زرند ایرانیان گفت: هم اکنون دیگر گندله سازی با روش کوره های عمودی منسوخ شده، روشی که ما به کارمی بریم، باعث بهتر شدن کیفیت گندله های ساخته شده می شود. آن هم با سرعتی قابل تنظیم و هزینه تعمیرات مناسب. مصرف انرژی این سیستم هم با صرفه جویی همراه است.

وی در ادامه سخنانش افزود: محصول کارخانه کنسانتره سنگ آهن است. همچنین نکته ­ای که ما اینجا به آن توجه جدی می کنیم، بحث بازیافت انرژی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است. گرمای تولید شده در اینجا با گاز طبیعی است.

Description: 192.168.100.200sharesGhorbandoostgozaresh tasviriIMG_6364.JPG

او گفت: ظرفیت را 6 ماهه بایستی به میزان قابل توجهی بالا ببریم و سالانه 2.5 میلیون تن تولید کنیم. شیرویه از مسئولان پروژه های میدکو نیز افزود: برای تولید 4 میلیون تن کنسانتره، بایستی 9 میلیون تن سنگ آهن بخریم، معدنی هم که سنگ آهن ما را تامین می کند، ایمیدرو است.

در ادامه بازدید میهمانان از فاز دوم کارخانه کنسانتره سنگ آهن دیدن کردند. یک مقام مسئول در پروژه های میدکو افزود: پایان آذر کنسانتره شماره 2 راه اندازی می شود.یک پروژه دیگری نیز تعریف شده برای سنگ آهن، که با آن کارها خیلی جلو خواهد افتاد. برنامه ما آن است، که سنگ آهن ها را به طور اتوماتیک با نوار نقاله ای به طول 4 کیلومتر انتقال دهیم.

این برنامه بازدید با حرکت به سمت پروژه های مختلف میدکو ادامه یافت و در ادامه به کارخانه کک سازی زرند رسیدیم. مهندس اشرافی درباره کک سازی این گونه گفت: در این دوره 6 ماهه راه اندازی، 500 هزارتن زغال دریافت کردیم و با آن توانستیم، 400 هزار تن کک تولید کنیم. وسعت این کارخانه کک سازی96 هزارمترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده این تولید به 100 درصد خواهد رسید. کک تولیدی به ذوب آهن اصفهان هم فروخته می شود. ادامه بازدید مربوط به بخش تولید نفت از زغال بود، که مهندسی در این بخش گفت: اینجا علاوه بر کک، قطران هم تولید می شود. قطران ماده ای است، مشابه نفت.

Description: 192.168.100.200sharesGhorbandoostgozaresh tasviriIMG_6439.JPG

وی تصریح کرد: قطران جزیی از مواد عالی زغال بوده و از واحدهای مختلف ما موادی که برای تولید 800 هزارتن کک تولیدی استفاده می شود، مابقی مواد هم که 1.200 هزار تن است، برای تولید بقیه محصولات استفاده می شود. وی خاطرنشان کرد: با فولاد سازیمان خواهیم توانست، تا یک میلیون تن فولاد در سال تولید کنیم.

به گفته یکی از مهندسین انجام پروژه، بخش فولادسازی این کارخانه نیز پیشرفت خوبی داشته است. او می گوید، فولادسازی ما 45 درصد پیشرفت داشته. کوره این بخش از کارخانه هم کوره بلند است. وی در مورد افتتاح این کارخانه می گوید: فکر کنم، پایان سال 94 فولاد افتتاح شود. او در ادامه گفت: بهشت معادن ایران استان کرمان است.

Description: 192.168.100.200sharesGhorbandoostgozaresh tasviriIMG_6482.JPG

مهدی کوهی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران ضمن تشکر از برگزار کنندکان گفتند: در سال های گذشته این قبیل پروژه ها همگی به دست شرکت های خارجی انجام می گرفت و در کنار هر مهندس، کارگر و یا تکنسین یک متخصص از این شرکت ها حضور داشت، ولی امروز پروژه های فولادسازی کشور کاملا بومی شده اند و می بینیم که تمام مراحل کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام می شوند و فقط در موارد خاص که آن هم به دلیل اقتصادی نبودن ساخت در داخل است، قطعات از خارج وارد می شوند. امروز بعد از سی سال، یک عمر کاری خود را در این پروژه ها دیدم و خیلی برایم لذت بخش بود. از این بابت از به شما و دوستان عزیز، پورمند، پالیزدار و مهندس ثقفی که از دوستان بنده در صنعت فولاد هستند، تبریک می گویم.

Description: 192.168.100.200sharesGhorbandoostgozaresh tasviriIMG_6490.JPG

شرکت فولاد سیرجان ایرانیان

روز دوم نیز برنامه بازدید صبح زود با حرکت به سمت بردسیر آغاز شد و ابتدا از کارخانه آهن اسفنجی بردسیر و در ادامه از پروژه احداث کارخانه تولید فولاد به روش قوس الکترکی بازدید به عمل آمد.

فیض بخشیان مدیر مجتمع مراحل کار کارخانه آهن اسفنجی افزود: آهن اسفنجی که اینجا تولید می شود، مواد اولیه فولاد سازی را تامین می کند و از نمیه دوم اسفند واحد احیا راه اندازی شد، 2200 تن در روز تولید می کند و چون فولاد سازی هنوز راه اندازی نشده در حال حاضر این محصول به فروش می رسد.

Description: 192.168.100.200sharesGhorbandoostgozaresh tasviriIMG_6528.JPG

طهماسبی در اتاق کنترل این مجتمع، نیز ضمن تشریح بخش های مختلف، فرآیند احیا، از چهار بخش عمده این عملیات، کوره، ریفورمر، واسطه ها (کمپرسورها) و پمپ خانه نام برد.

حادثه بی حادثه

محسنی مسئول ایمنی مجتمع هم با اشاره به رعایت اصول ایمنی در این بخش گفت: بازرسان ایمنی، گاز را قبل از انجام کار بررسی می کنند و میزان درصد گازها سنجیده می شود. اگر پایین تر از حد مجاز بود، اجازه کار می دهند. ما خوشبختانه با رعایت این اصول تاکنون در این مجتمع هیچ حادثه ای نداشتیم.

این مقام مسئول درباره شیوه کار کوره قوس، گفت: در این روش مواد ضایعاتی (آهن قراضه) با قوس الکتریکی دمایش بالا برده شده و پس از ذوب شدن به میلگرد و شمش تبدیل می شود، که البته بهترین محصولش شمش است. او در پاسخ به سوال به سوال خبرنگار بورس24 درباره ظرفیت سالن ذوب گفت: ظرفیت سالن ذوب یک میلیون تن در سال است. در حاشیه این مراسم بازدید، یک مقام مسئول میدکو در گفتگو با خبرنگار ما درباره زمان قطعی افتتاح پروژه های میدکو گفت: پروژه های کنسانتره فاز دو سیرجان، فاز دو کنسانتره زرند و مس قطعا تا پایان سال افتتاح می شوند.

گفتنی است، شركت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به صورت صد در صد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی كشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار كشور و پذیره نویسی عمومی و سرمایه 100 میلیارد تومان، در آذر ماه سال 1386 تأسیس و آغاز به كار نموده است. سرمایه میدكو با افزایش سرمایه در شش مرحله به میزان1680 میلیارد تومان افزایش یافته است. این هلدینگ تخصصی با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن وصنایع معدنی كشور فعالیت می كند و تمامی شركت های تابعه این هلدینگ در مجموعه میدكو تأمین كننده این هدف تخصصی می باشند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24